australian stockzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

australian stockzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 13:28

hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een ander zadel en zag op zadelmarkt een australian stockzadel staan.
Ik was meteen helemaal verliefd, maar voordat ik iets ga ondernemen wil ik graag weten of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben!
Hoe bevalt ie, zit ie lekker (ook voor t paard!!), kun je er lange ritten op uithouden etcetera.
Het is de bedoeling dat ie op een haflinger gaat, dus het zou helemaal mooi zijn als hier mensen met haflingers zijn die er ervaring mee hebben...
Alvast bedankt!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:30

Gebruik de zoekfunctie maar met het woord zadelmarkt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:36

ja inderdaad,
als je voor een stockzadel gaat. haal er dan astublieft geen bij zadelmarkt...

Bij de westernwinkels verkopen ze ook stockzadels, waarvan ik zeker ben dat de kwaliteit daar stukken hoger en beter ligt dan bij zadelmarkt!

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:00

die zadels leken mij ook wel wat! vooral die rood/bruine vond ik erg mooi!

Calanddra

Berichten: 14121
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:58

ik heb zelf n stockzadel en ik vind 'm heerlijk zitten! Ik gebruik hem altijd bij m'n verzorgtinker (die niet 1 van de slankste is Tong uitsteken) Ze heeft nog nooit last van het zadel gehad en je kunt er (vind ik) heerlijk een lange rit mee maken.

Fiorile

Berichten: 754
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: bos en zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:22

Ik heb er een op mijn (middelzware) tinker liggen en die komt bij de Horseman outfitter (www.horseman.nl) vandaan. Een super zadel, die zit als een fauteuil!!
En nog een handige bijkomstigheid: je zit zeer stevig in het zadel en valt er niet gauw vanaf!!
De zadels van de zadelmarkt leken mij niet echt geweldig. Sommige zagen er wel mooi uit maar toch. Je moet dan je paard al meenemen of weer ruilen als het niet past, want ze geven geen geld terug.
Je kunt ook heel goed dressuur rijden met deze zadels. Wel zijn de 'oortjes' even wennen.
Een aanrader dus!! Je kunt overigens ook kijken op www.animoruitersport.nl (geloof ik) die verkopen ze ook. Heb ik alleen geen ervaring mee.
Groetjes, Jacqueline

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:34

Animo ruitersport heeft best goede spullen. Zij hebben tenminste ook kennis van zaken en dat kun je van zadelmarkt niet zeggen.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:03

ik had op mn vorige paard (tinker) ook een stockzadel liggen van de horsemanoutfitter, die hebben een zeer goede kwaliteit,
je kan het zadel het beste wel en keer goed uitproberen, er zijn namelijk mensen die er absoluut niet op kunnen rijden, mij gaf het juist extra steun omdat ik een afwijking heb aan mn knieen,
het zadel ligt ook lekker op je paard hoor, als het goed past natuurlijk, want dat is het belangrijkste.
succes ermee

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:08

Ik heb mij westernzadel bij evline gekocht.
Eorohorse rydingshop.Gespeciazeerd ( weet niet hoe je het schrijft) is western, endurance.... Heeft allemaal goede zadels.Meet de rug van je paard op...dus heb altijd een goedpassend zadel.
Ze is echt goed.Voor alle prijsklasse...2dehands en nieuwe zadels.

Pb me maar even als je het nummer meot hebben.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:11

Waterkippie schreef:
ja inderdaad,
als je voor een stockzadel gaat. haal er dan astublieft geen bij zadelmarkt...

Bij de westernwinkels verkopen ze ook stockzadels, waarvan ik zeker ben dat de kwaliteit daar stukken hoger en beter ligt dan bij zadelmarkt!


Stockzadels zjin de enige zadels die je er wel kunt kopen, zij het geen topkwaliteit.
Het is geen topkwaliteit, maar ook niet slecht. Sinds ik een stubben zadel gekocht heb gebruik ik het niet vaak meer, alleen voor een buitenritje zo af en toe. Het zadel ziet er nog als nieuw uit en ik heb het zadel in december 2001 gekocht. Het is overigens hetzelfde zadel als wat ze bij Loesdau aanbieden, maar dan veel duurder, in de 400 euro. (ik heb het model van 270 euro bij Zadelmarkt)
De beugelriemen waren niet voor personen langer dan 1.80, en dus voor mij net even te kort, maar ik hou toch niet van westernbeugels.
De singelstoten waren net even te breed voor de gespen en dat heb ik handmatig even bijgesneden. Je ziet daar niets van. Het zijn hele dikke stoten van dubbel leer. Het leer van de stoot die ook over het zadel loopt is de soepelste en de dunste en de mooiste kwaliteit leer. De andere stoot is bijna 0.5 cm dik en bestaat uit 1 laag chroomleder en een laag ander leer. (chroomleder is er ook in kwaliteiten, en die is niet de beste kwaliteit, maar door de dikte prima)
De gespen van de singel zijn bij mij nog helemaal gaaf.
Het nadeel is wel dat het zadel vrij zwaar is:16 kg met de originele beugels, 15 kg met gewone beugels.
De boom is vrij smal, maar ik heb het zadel al op een kwpn-er gehad en ook op een d-pony en op een e-pony. Voor een tinker of een paard met weinig schoft denk ik niet dat het zal passen.

De Engelse zadels zijn start-zadel Divoza kwaliteit. Geen topkwaliteit dus. Je moet opletten dat de boom niet scheef is.
Wil je een goedkoop zadel van redelijke kwaliteit ga dan voor Kadet.
Ik kan alleen niet zitten in die goedkope zadels, ben er nog niet 1 tegengekomen waarvan ik zeg dat ik er in kan zitten zonder ergens last van te krijgen. De goedkopere zadels kantelen eigenlijk altijd naar achteren op een groot paard omdat de kussens te laag zijn achter. Dit is ongeacht de zaak waar je het zadel koopt.

De westernzadels zijn van hetzelfde merk Ruksh (ofzo) als de goedkoopste westernzadels bij Divoza. Dit merk komt uit India. De kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Het grootste nadeel is dat ze alleen zadels met een vierkante achterkant verkopen en geen rounsdskirts. Voor een pony zijn deze zadels dus vaak te groot.
Ik vond de zadels allemaal vrij weinig model hebben, maar ik heb er ook weinig verstand van.

Ga je naar urk, wees dan kritisch en zorg dat je iemand meeneemt die er verstand van heeft, want voor echt goed advies moet je daar niet zijn (in bijna geen enkele ruitersportzaak krijg je goed advies).
Nadeel is verder nog dat je geen geld terugkrijgt.
Verder is het zo dat een zadel in principe na een maand of wat opgevuld moet worden. Dit krijg je eigenlijk nooit gratis bij een goedkoop zadel, en veel goede zadelmakers beginnen niet aan goedkope zadels.
Mijn stubben zadel paste direct uit de winkel ook niet op het paard waar ik het voor gebruik. De keilkussens uit de fabriek zijn aangepast, nog eens 3 cm opgehoogd. Voor paste het zadel eerst goed, maar na een week of 6 begon het zadel op de schoft te drukken omdat de wol inzakte. Toen is het zadel (na opmeten en bekijken van paard door de zadelmaker) kostenloos opgevuld.
Als ik nu een zadel voor erbij zou kopen, dan zou ik weer voor een stubben of ander A-merk gaan. Maar ik kan mij wel voorstellen dat je niet direct 1300 euro of meer hebt liggen (ik ook niet namelijk) om een nieuw zadel te kopen (een goede stock is waarschijnlijk nog duurder).

Kortom, verwacht geen zadel dat 30 jaar meegaaat voor het geld. Een zadel schrijft 50 euro per jaar af, de dure ook. Je moet dus zo'n 5 jaar met een goedkoop zadel doen. Je moet wel het mindere zitcomfort voor lief nemen t.o.v. een A-merk.

Afbeelding
Dit zadel komt daar vandaan. (hoofdstel niet, was een dure Knipoog )

Animo ruitersport ken ik ook. Voor rijlaarzen zijn ze wel geschikt, heb er mijn rijlaarzen vandaan. Voor spaanse spullen e.d. weet ik het niet, ik gebruik dat immers niet.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 21:11

hey bedankt allemaal voor de reacties!
na alle topics over zadelmarkt gelezen te hebben durf ik het toch niet echt aan. zoveel kijk heb ik er nu ook weer niet op en ik doe het liever in 1 keer goed!
animosport had ik op het internet ook gevonden, leek me ook wel wat, die komen ook bij je passen en daar hebben ze ook een bak, zodat je oko met je paard daarheen kunt gaan.
maar tips zijn absoluut welkom!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:35

ik vond de prijzen bij zadelmarkt heel mooi...... en de zadels natuurlijk ook.... was bij mijn eigen ruitersportzaak, had het over zadelmarkt, kreeg en golf van negatieve ervaringen die de verkoopster gehoord had ook daar werd ik nie blij van.... wacht nu maar tot ik meer geld heb........

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:48

graciaxxx schreef:
ik vond de prijzen bij zadelmarkt heel mooi...... en de zadels natuurlijk ook.... was bij mijn eigen ruitersportzaak, had het over zadelmarkt, kreeg en golf van negatieve ervaringen die de verkoopster gehoord had ook daar werd ik nie blij van.... wacht nu maar tot ik meer geld heb........

horen is wat anders dan zelf meegemaakt hebben. Een verhaal wordt al snel tig keer erger als het doorverteld wordt.
Vraag dan werkelijk de mensen die er geweest zijn, dan krijg je positieve, neutrale en erg negatieve reacties.
Een verkoopster bij een ruitersportzaak zal altijd negatief over Zadelmarkt zijn omdat zadelmarkt klandizie weglokt.

Ik ben er neutraal over. Ik ben ook niet positief over andere goedkope zadels van elders sinds ik een Stubben heb. Advies krijg je bijna nergens. Ik ken ook wel verhalen over 'advies' bij Divoza waar je absoluut niet vrolijk van wordt.
Vriendelijkheid is ook steeds moeilijker te vinden overal. En topkwaliteit kun je niet verwachten voor het geld. Bij zadelmarkt niet, bij Divoza niet, bij de Hypo niet, nergens.
Het model van de Engelse zadels is niet perfect, maar als het voor iemand goed genoeg is, dan is er niets aan de hand (mits het zadel op het paard past uiteraard).
Zelf zou ik eerder voor goed tweedehands gaan, maar ook daar zit rommel tussen (bomen die gerepareerd zijn, verkeerd opgevuld door erin te snijden enz).

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:01

ja ja... maar ik ga er binnenkort met een vriendin heen.... kan de verleiding geloof ik niet weerstaan om te gaan kijken. en mischien kom ik wel met iets terug... je weet maar nooit. mischien was me vorige berichtje nie zo postitief... maar af en toe weet ik nie meer wat je ervan moet denken! dat begrijp je toch wel?

trouwennog een vraagje!! wie weet er internetsite's waar australian stock zadel op staan.... niet alleen zadelmarkt en marktplaats... maar andere...

en wie weet het adres van die eurohorse??????? die kan ik niet vinden!
Help!!!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:07

www.animoruitersport.nl

Voor laarzen zijn ze in ieder geval wel geschikt Haha!

maar er wordt wel gerookt in de winkel, na 1 januari vast niet meer

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 22:28

he bah, roken in de winkel... Haha!

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:50

een vriendin van mij heeft er 1 laten maken toen ze in australie was, kosten 350,- euro ook niet de beste kwalitiet en door de onverwachte hoge invoerrechten kwam de prijs op 700,- euro. Wat zij heeft is prima en is vergelijkbaar met de zadels van zadelmarkt. Als ze het had geweten had ze hem ook zeker daar gekocht. Wil je het zadel puur gebruiken voor naar het bos enzo dus niet elke dag zijn het prima zadel... De rest is idd wel een beetje troep... Je moet gewoon goed zoeken..

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 08:25

ik heb een Australian stockzadel en een westernzadel bij de zadelmarkt gekocht.

Het stockzadel hou ik voor erbij, voor als mijn paard eindelijk goed loopt, het zit heerlijk, daar kan ik uren op rondstappen.
Het westernzadel past niet en is te koop.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 11:10

germie"]
[quote="graciaxxx schreef:
ik vond de prijzen bij zadelmarkt heel mooi...... en de zadels natuurlijk ook.... was bij mijn eigen ruitersportzaak, had het over zadelmarkt, kreeg en golf van negatieve ervaringen die de verkoopster gehoord had ook daar werd ik nie blij van.... wacht nu maar tot ik meer geld heb........

horen is wat anders dan zelf meegemaakt hebben. Een verhaal wordt al snel tig keer erger als het doorverteld wordt.
Vraag dan werkelijk de mensen die er geweest zijn, dan krijg je positieve, neutrale en erg negatieve reacties.
Een verkoopster bij een ruitersportzaak zal altijd negatief over Zadelmarkt zijn omdat zadelmarkt klandizie weglokt.

Ik ben er neutraal over. Ik ben ook niet positief over andere goedkope zadels van elders sinds ik een Stubben heb. Advies krijg je bijna nergens. Ik ken ook wel verhalen over 'advies' bij Divoza waar je absoluut niet vrolijk van wordt.
Vriendelijkheid is ook steeds moeilijker te vinden overal. En topkwaliteit kun je niet verwachten voor het geld. Bij zadelmarkt niet, bij Divoza niet, bij de Hypo niet, nergens.
Het model van de Engelse zadels is niet perfect, maar als het voor iemand goed genoeg is, dan is er niets aan de hand (mits het zadel op het paard past uiteraard).
Zelf zou ik eerder voor goed tweedehands gaan, maar ook daar zit rommel tussen (bomen die gerepareerd zijn, verkeerd opgevuld door erin te snijden enz).
[/quote]



fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:49

Inderdaad en zolas mijn moeder zegt: goedkoop is duurkoop ( lekker oudbollig). Ik heb in Australie heel wat uurtjes doorgebracht in het stockzadel en nooit geen problemen gehad. Zit heerlijk zelfs na een rit van 6 a 7 uur door de bergen etc!!!! Ik denk er dus ook aan om hier in Nederland ook met een stockzadel te gaan rijden ( zodra ik weer een paardje heb). Maar dan wel met gewone beugels. Zitten erbij de stockzadel in Nederland eigenlijk twee singels???

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 08:14

bij die van de zadelmarkt zitten 2 singels, een gewone singel en een oversingel

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 10:16

Bij de mijne niet En om nu eentje te vinden die precies gelijk is van kleur .... Mijn zadel komt niet van marktplaats, ik heb het gekocht in frankrijk (woon tegen de grens van frankrijk).

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 11:33

Die van zadelmarkt hebben 2 stoten: een gewone en 1 over het zadel. 1 singel onder de buik door, soort dressuursingel.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:32

Die van mij heeft ook twee stoten, maar toch maar één singel, of zit dat ding fout in mekaar van mij Verward

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:31

sonjabelgium schreef:
Die van mij heeft ook twee stoten, maar toch maar één singel, of zit dat ding fout in mekaar van mij Verward

volgens mij is dat normaal hoor. Sommige zadels kunnen inderdaad nog een achtersingel hebben, maar dat hebben die zadels van zadelmarkt niet (wel een mogelijkheid soms om evt zo'n singel te bevestigen)