Wie is er bekend met lusitano`s?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Wie is er bekend met lusitano`s?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 14:15

Wie is er goed thuis in de lusitano`s?
Ik heb sinds 15-11 een lusitano. Ik heb hem zwaar verwaarloosd gekocht.
De man waar ik hem van heb gekocht had hem zelf net een kleine week, maar kon hem niet houden omdat het een hengst is. Hij dacht dat het een andalusier is, maar nu blijkt het toch een lusitano te zijn.
Ik wil graag weten waar hij vandaan komt en van wie hij is geweest en het liefst natuurlijk zijn papieren.
Hij is door de da geschat op 15/16 jaar. Het is een vliegenschimmel met donkere vlekjes. Hij is 1.54 hoog.
Op zijn rechterbil zit een brandmerk soort dubbele B en links van zijn staart de 1 en rechts van zijn staart de 3.
Hij is erg braaf met rijden op straat. Hij is wel ongeduldig met stilstaan.
Wat hij verder kan weet ik nog niet omdat ik alleen maar op straat aan het stappen ben om zijn conditie op peil te krijgen.
Nu hij wat meer conditie krijgt doet hij wel lelijker naar de andere paarden aan sommige heeft ie echt een bloed hekel zeker de haflingers.
Op stal is hij braaf maar als hij te lang binnen staat en niks meer te doen heeft gaat hij weven.
Ik heb dus gekocht net over de grens in belgie en hij schijnt gefokt te zijn in portugal, maar daar zijn we nog niet helemaal zeker van.
Wie kent hem en kan mij verder helpen naar zijn achtergrond?

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 14:36


vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 14:38


Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 16:06

Staat er een X op zijn (linker) schouder als brandmerk? Zo nee, dan komt hij met bíjna absolute zekerheid niet uit de onderste helft van Spanje. Dat scheelt weer.
Verder was er toen hij geboren werd nog niet zo'n strikte scheiding tussen Lusitano en P.R.E.

Veel plezier van en met het paard.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 17:48

nee hij heeft geen x op zijn schouder en bedankt.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 13:54

Niemand hier die meer weet over Lusitano`s?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:05

ja hoor Catja van bokt fokt ze. ze heeft ook een hengst staan. Moet je haar even PB-en.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-03 16:24

en waar kan ik haar adres vinden?

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:07

Tsja ik weet wel iets, maar heel weinig, heb je geen idee wie de vader is of iets dergelijks?
Pb me maar als je iets wil vragen, maar zoveel weet ik niet hoor.

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:23

Hoi Vicky,

Ik heb zelf sinds maart een Lusitano. Fantastische paarden maar wel met een gebruiksaanwijzing.

Ik heb thuis een boek waar een hoop brandmerken instaan, ik zal even kijken of deze er tussen zit. Verder zou ik via de verkoper proberen uit te vinden wie de vorige eigenaren zijn geweest.

ik zou in ieder geval op zoek gaan naar begeleiding-instructie, die ervaring hebben met dit soort paarden,bij het rijden. Grote kans dat jou Lusitano in Portugal is ingereden. Dat is niet het zelfde als wat wij hier gewend zijn. Dit is vaak de reden waarom deze paarden doorverkocht worden, communicatie problemen zijn tussen ruiter en paard.

Wat wil je verder weten?

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:21

Hoi Vicky,

Het brandmerk lijkt heel erg op het brandwerk van Herdade Do Pinheiro, Vale do Sado, 7580 Alcácer do Sal tel 065-94300. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-03 14:09

He super bedankt zeg!
Een vriendin van mij heeft een kennis die portugees spreekt we hebben een brief opgesteldt en hopen nu meer duidelijkheid te krijgen.
Wat betreft de communicatie probelemen dat klopt zeker. Ik heb tot nu toe alleen buiten gereden dat gaat echt super erg braaf. Vanochtend voor het eerst dressuurmatig gereden, maar dat viel toch wel even tegen. Galop vind ie moeilijk en valt helemaal naar binnen, stilstaan is ook niet echt zijn hobby, hij is wel nageefelijk maar niet constant.
Het is heel anders dan een gewoon paard.
De gene van wie jij les krijgt waar komt zij vandaan en wil ze meer mensen gaan les geven?

Limo

Berichten: 28
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:40

Het risico met deze paarden is dat ze vrij makkelijk nageven maar daarbij niet hun rug gebruiken. Het is daarom belangrijk om goed de achterhand erbij te rijden. Vaak snappen ze ook niet veel van beenhulpen (bij die van mij kon ik in eerste instantie niet eens mijn been aanleggen).

Ik heb het geluk dat mijn instructeur op onze manage zelf een Lusitano heeft. Verder krijg ik af en toe les van Nelly Abbenes. Zij heeft zeer veel verstand van dit soort paarden. Zij woont in portugal en komt regelmatig naar Nederland om les of clinics te geven. Een absolute aanrader. Al je hierin geinteresseerd ben PB mij dan je persoonlijke gegevens, dan hou ik je op de hoogte.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 21:39

Het brandmerk kwam mij ook bekend voor. Waarschijnlijk uit hetzelfde boek waar Limo in gekeken heeft. Ik zal ook kijken.
Wat betreft de gebruiksaanwijzing, dat klopt (maar dat hebben al mijn paarden, dus 't zal grotendeels aan mij liggen)
Ze zijn hééééééééééééééél koppig (maar dat vind ik wel grappig)

Veel plezier en succes met je paard.

Aan de les van Nelly Abbenes ben ik ook erg geïnteresseerd. Krijg je privéles of in een groep?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 11:49


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 14:16


vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-03 14:07

nouvell, waar sta jij met je paardje dan? Ik zag op een foto dat ze voor de kar staat, beleerd door Jan? Mijn vader doet op het moment ook mencursus bij hem.

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 07:50

PB eens met Dicky. Hij heeft nu een jonge Lusitano onder zijn hoede, zelf ingereden en is nu dressuurmatig met haar aan het rijden.
Neem eens een kijkje in zijn profiel of anders op zijn site.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 09:06

Lusitano's zijn op Rontgegebied een van de gezondste paarden.
Dit volgens de man die het rontgenverhaal op gezet heeft bij het KWPN.
nl. Prof. KJ Dik, Faculteit Utrecht.
Zijn hobby en bezit zijn Lusitano's.

[FA] Nee he, OCD selectie (Paardenkrant)

Citaat:
In de rubriek hengsten (6 jaar en ouder) won Terra Salva's Machaquito een glorieuze tweede prijs. Pifaro, de hengst van Myriam Knuvers en Cees Dik, won een fenominabele eerste prijs en ging ook met een zilveren medaille naar huis.


http://www.terrasalva.nl/ned/

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 23:21

vicky schreef:
nouvell, waar sta jij met je paardje dan? Ik zag op een foto dat ze voor de kar staat, beleerd door Jan? Mijn vader doet op het moment ook mencursus bij hem.



He, grappig, ik had nog helemaal niet gezien dat je hier uit de buurt kwam!
Ik woon in Noordwijkerhout, mijn paard staat op de Berkenhoeve in Noordwijkerhout, vlak bij het Oosterduinse meer.
Jan heeft ons bijna een jaar geleden geholpen met het beleren van mijn paard voor de wagen, in die tijd heeft mijn vriend ook de cursus voor het koetsiersbewijs bij Jan gedaan.

Waar heb jij je paard dan staan? En staat die ook voor de wagen?

by the way...
de voorzitter van de Lusitano-verenging woont ook in Noordwijkerhout, hij heeft een aantal Lusitano-merries en een hengst...

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-03 00:20

esther82 schreef:
PB eens met Dicky.

Dickie Haha!

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-03 14:22

nouvell
Dat is toevallig dat de voorzitter in nwhout woont, is dat pennings?
Mijn paardjes staan aan de Hogweg in Noordwijk en `s zomers op het land in Voorhout. Mijn oude pony kan wel voor de wagen ze heeft er al een paar jaar niet voor gestaan, tot een paar maanden terug. Inspannen en wegrijden net als vanouds! Heerlijk was dat.
Ik heb ook een haf die ik wil beleren, balkjes slepen enz gaat goed.
Ik heb alleen geen wagen meer ...........
Maar me vader is erg enthousiasst over de cusus dus zal er eerdaags wel weer een wagen komen!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 01:12

Ja, Theo Pennings is de voorzitter van de vereniging.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-03 14:44

allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ben zondag bij paard-ahoy geweest heb daar met diverse mensen over de lusitano gesproken en hoop met die info weer een stapje verder te komen.