reactie in Bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

reactie in Bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-03 16:41

Ik heb net de bit ontvangen en er hebben weer verschillende mensen gereageerd op het verhaal van de vorige bit.
Ze hebben uit elke brief de essentie gehaald en ik vind dat ze het dit keer netjes gedaan hebben.
Hier het stukje:

Western schadelijk?
Op de discussie in bit 103 over western kwamen veel reacties binnen. Omdat ze elkaar overlappen volgt een samenvatting:
Karen van der Steen-Buursma uit Epe reageert verontwaardigd. "Een betere titel zou zijn 'Is reining schadelijk?' Ik lees dat paarden in de western alleen maar plotseling remmende stops en snelle wendingen om de achterhand maken. Dit is natuurlijk niet waar. Hier worden onderdelen van de reining bedoeld. Om dus het western rijden in zijn algemeenheid zo te bestempelen vind ik niet correct."
Vera Wayper uit Krommenie richt zich direct tot Wim Back. "Uw constateringen zijn die van constrateringen uit Amerika. Het moet u dan ook bekend zijn dat Quarters in Amerika al met hun 2e jaar uit economisch oogpunt bereden worden. Een diep treurige zaak die de meeste nederlanders verafschuwen. Heeft u dezelfde bevindingen ook aangetroffen bij Nederlandse paarden? Een goed getraind reiningpaard kent de oefeningen en zal daardoor deze met secuurheid uitvoeren zonder dat er voor hem een plotselinge beweging is.
Mariska Tarmond uit Spijkenisse vind de discussie een gemiste kans die zijn weerslag zal hebben op alle lagen in de westernsport. "Niemand van de abbonnees van Bit kiest er met opzet voor om zijn of haar paard(en) te blesseren. Dus ook niet de SGW- of de springruiters"
Deborah Wittermans-Arnold uit Nieuwe Pekela vind de discussie kant noch wal raken. "Want elke vorm van paardensport is schadelijk. Wim Back heeft het over plotseling remmende stops en snelle draaien. Een paard is hier niet voor gemaakt dus dat kan leiden tot blessures. Een paard is in zijn geheel niet gemaakt om bereden te worden dus elke vorm van paardensport is schadelijk. Er wordt alleen maar gekeken naar stops en spins dus de andere onderdelen bestaan niet? Ik denk dat een groot deel van dit interview gebaseerd is op onkunde. Het niet weten waar een westernruiter mee bezig is en natuurlijk een heel groot vooroordeel."
Hannie Leising uit 't Haantje stapte jaren geleden tot volle tevredenheid over van de engelse manier van rijden naar de westernsport. "mijn zus rijdt dressuur en wij kunnen nog steeds goed samen door één deur, ondanks de verschillende rijstijlen. We moeten eens leren ieder in zijn of haar waarde te laten en in elke tak van paardensport proberen exessen uit te bannen"
Ook Peter Vet uit Amsterdam richt zich rechtstreeks tot Wim Back. "Op sportpaarden gerichte medische geleerden, sta op en help mee het belang aan te tonen van wat Jan Trel aangaf, de bodem. Ik heb bewijsmateriaal op video waar duidelijk op te zien is waar het mis gaat met reining. Op de door de WRAN georganiseerde wedstrijd zie ik bijna alle paarden glijden met hun oortjes vrolijk naar voren, prachtig!"
Mark van der Meulen denkt dat het niveau van de westernsport in nederland nog niet hoog genoeg is, waardoor problemen ontstaan. "Het zit in de beginfase. Zelfs de top hier in Nederland bestaat nog grotendeels uit prutsers die maar een beetje het rijden van andere mensen proberen af te kijken en aan de hand van video's paarden trainen. Er zijn zelfs trainers die nog nooit les hebben gehad van een goede (amerikaanse) trainer, maar wel denken dat ze het goed kunnen. Ik ben zelf drie maanden in Amerika geweest waar ik gewerkt heb op een grote proffesionele wedstrijdstal van tweevoudig wereldkampioen cutting Teddy Johnson. Ik weet zeker dat als we in europa dit niveau willen bereiken, we dan nog wel een tijdje bezig zijn"

Typfouten niet op letten, ik ben niet zo goed in typen. en heb nu zere vingers.

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:43

Ik heb het ook vanmorgen gelezen. Ik snap alleen die laatste reaktie niet zo goed. Ik vind dat zelf niet echt veel te maken hebben met het artikel trel-back

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 16:48

Argh, hoe kan die vent nou weten hoe iemand zijn paard traint. Is hij bij iedere westernrijder op bezoek geweest en heeft daar kunnen constateren dat er getraint werd aan de hand van videobanden. Nou ik denk van niet. Misschien is het zo dat we in Nederland nog niet op het niveau van Amerika zijn, maar dat betekend niet dat we maar aan het prutsen zijn. Iedereen maakt wel eens foutjes maar dat geldt in elke tak van de paardensport.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:07

Ik vrees dat Dr. Back het estafettestokje aan Mark van der Meulen heeft doorgegeven Cool
Ondanks dat ik niet achter de totale uitspraak sta zit er wel degelijk een grond van waarheid in waar het bepaalde trainers/instructeurs aangaat.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:38

Ik zeg maar zo; zeg maar niets, Clown ....

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 17:49

En dat zegt genoeg Schijnheilig

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:51

De heer Mark van der Meulen zou dan eens aan al die "prutsers" (sorry dames en herren die al tijden aan de top rijden, showen en het heel goed doen en niet alleen in Nederland) eens laten zien waarom hij deze mensen prutsers noemt. En waarom we hier überhaupt aan het prutsen zijn.

Ik heb hem nog niet het NK zien winnen. Haha! Haha! Haha! Dat zou dan wel moeten, toch? Verward Huizenhoog!! Extreme duivel

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 00:27

Laten we ons nou niet weer gek laten maken door die mensen die denken alle wijsheid in pacht te hebben en zich ver verheven voelen boven anderen.
Wij rijden lekker paard. Op ons eigen diervriendelijk verantwoordde manier. Wie pakt dat ons af?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 11:54

Helemaal mee eens,wij komen dit verhaal ook steeds tegen.
Niet wat betreft de paarden, maar WAAR zij mee gereden worden.
Ik denk als we wat minder op anderen letten maar met elkaar proberen
het voor onze paarden zo aangenaam mogelijk te maken(te luisteren naar
hun gefluister)het niveau ook vanzelf omhoog gaat,
wat dan weer als voorbeeld dient voor anderen.

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:11

Muijs schreef:
Helemaal mee eens,wij komen dit verhaal ook steeds tegen.
Niet wat betreft de paarden, maar WAAR zij mee gereden worden.
Ik denk als we wat minder op anderen letten maar met elkaar proberen
het voor onze paarden zo aangenaam mogelijk te maken(te luisteren naar
hun gefluister)het niveau ook vanzelf omhoog gaat,
wat dan weer als voorbeeld dient voor anderen.


OK dan! AMEN!!!!!

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 11:39

Punt is wel dat de western nu zwart wordt gemaakt.

Ik kwam gister op de fiets naar Sheek twee 'dressuurmutsen' te paard(vergeef me de uitdrukking...) tegen, en die keken mij zeer zwart aan, al fluisterend van "Zij rijdt western...!". Of dat hiermee in direct verband staat weet ik niet, maar om bij voorbaat als dierenbeul bestempeld te worden vind ik niet kunnen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:12

Misschien domme vraag, maar wie is Mark van der Meulen? Verward
.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:20

Sorry, dubbel.
Laatst bijgewerkt door Tenfold op 15-12-03 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:20

Hij is Amerika geweest en heeft daar bij een trainingsstal gewerkt, dus hij is een goede trainer/ruiter....... *LOL* *LOL* *LOL*


10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 15:10

Tenfold schreef:
Hij is Amerika geweest en heeft daar bij een trainingsstal gewerkt, dus hij is een goede trainer/ruiter....... *LOL* *LOL* *LOL*



Óóóóóhhhhhh, vandaar Cool Cool Cool Schijnheilig

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:52

Nog nóóóóit van gehoord!
Wel eens een wedstrijd gestart?

Healing Touch voor dieren? Kijk op http://www.petsandpeople.nl

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:09

Die zijn veel te min hier in nederland/europa Knipoog Komt ie zijn bed niet voor uit.

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:14

whaaaaaaa *ligt hier echt helemaal dubbel*
ongelooflijk dat jullie aannemen dat iemand die in amerike heeft gewerkt een goede trainer is?

*staat verbaasd voor zich uit te kijken*

zal ik het dan maar zeggen voordat nog meer mensen zich rare dingen in het hoofd halen over mensen die ze niet kennen???

Mark van der meulen zit bij mij in de klas (2e jaars paardhouderij AOC groene welle te zwolle)
en hij is idd in de zomervakantie naar amerika geweest.

wat betreft zijn mening... ik ben het met sugarmiss eens dr zit een waarheid in..

maar ik meng mij verder niet echt in deze discussie en wou alleen even rechtzetten wat betreft de huidige status van mark.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:16

jilleroo schreef:
whaaaaaaa *ligt hier echt helemaal dubbel*
ongelooflijk dat jullie aannemen dat iemand die in amerike heeft gewerkt een goede trainer is?

*staat verbaasd voor zich uit te kijken*

Dat was met allemaal smilies geschreven dus ik heb geen seconde geloofd dat ook maar iemand dit serieus zou menen Cool

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:56

Jilleroo: ongelofelijk dat je denkt dat ik dit serieus bedoelde.....

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:58

Tenfold schreef:
Hij is Amerika geweest en heeft daar bij een trainingsstal gewerkt, dus hij is een goede trainer/ruiter....... *LOL* *LOL* *LOL*

Dat zegt hij nergens, die conclusie trek jij eruit.

Ik vrees dat we hier weer geraken in een oude discussie dat iemand die niet op een bepaald niveau wedstrijden rijdt blijkbaar geen mening mag hebben.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:51

Mijn insteek was de vraag wat zijn opmerkingen met het artikel te maken hebben. Daarom begon ik erover, ik kon zijn opmerkingen niet goed plaatsen.

VillaNeusjes

Berichten: 6095
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:01

nee ik ga dr niet vanuit dat iemand dat meent ... maar ik vind het wel erg opmerkelijk dat zulkereacties gelijk weergegeven worden.
mijn reactie is alleen bedoeld om aan te geven dat niet iedereen die reageert een trainer hoeft te zijn .. hetzij een goede of een slechte mar ook gewoon een student kan zijn ... dat je het niet serieus bedoeld snap ik nog wel maar er zullen vast mensen zijn die hier nog niet zo lang komen en dit lezen en het gebruik van smilies niet echt snappen... daarnaast vind ik zo'n opmerking nogal off topic en niet echt een antwoord of reactie op cornelies vraag.... maar goed.
om zelf antwoord te gven .. ik heb het desbetreffende artikel zelf niet gelezen (maar wel van gehoord) en kan geen antoord geven op wat het er mee te maken heeft. maar er zit zoals eerder gezegt een klein beetje waarheid in... en iedereen mag vrij zijn mening geven toch?


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

BillyBoy
Berichten: 57
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:31

oke, ieder zijn mening, maar laten we lekker genieten van onze paardjes. Lovers en lekker rijden, ieder op zijn eigen manier. GENIET ,zolang je ze hebt.
dat doe ik namelijk wel. Pling Pling En ik kijk graag naar de westernsport *LOL*

m'n ventje is m'n allesie

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 23:53

Tenfold schreef:
Hij is Amerika geweest en heeft daar bij een trainingsstal gewerkt, dus hij is een goede trainer/ruiter....... *LOL* *LOL* *LOL*


Ik heb ook bij een trainingsstal gewerkt maar heb paardjes opgezadeld. En ik kan op een paard zitten en daar houd het mee op!!Dus het wil niet betekenen dat ALS je in een stal hebt gewerkt dat je goed ben. En een zomer vakantie Amerika wil ook niet zeggen dat je dan goed bent!
En die naam Mark van der Meulen nee zegt me niets Verward

Euh,...?? Tsjah,...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers