Conditie opbouwen ouder paardje.Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 17:19

Ik heb sinds afgelopen zaterdag een heel lieve 22 jarige d-pony op stal.
Het is een ruintje en is Europees kampioen M-dressuur geweest.
Ik heb hem helemaal voor niets gehad van een goede vriendin omdat zij er echt niets meer mee deed.
Hij heeft 2 jaar stilgestaan, en heeft alleen op t land gelopen en s'avonds op stal.
Ik wil er weer een leuke rijpony van maken, en moet dus eerst zijn conditie opbouwen etc.
Graag zou ik tips willen van jullie, en hoe ik dit t beste aan kan pakken.
De pit zit er nog in, en hij is nog kerngezond.

Maar nu nog iets, hij heeft ook nog eens een suuuúperdikke vacht, dat alle kanten op staat.
Zal ik dit scheren, of eerst even een maandje of zo wachten?

Bedankt alvast! Lachen



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:26

Ik zou 'm net zo behandelen als een jong paard, dus zorgen voor voldoende lichte beweging, en de training (wat iets zwaarder is) heel rustig uitbouwen. Gewoon beginnen met een keertje of twee, drie als hij dat aankan, per week rustig werken. Niet te lang, goed is goed. Daarna lekker als beloning nog een tijdje los, en lekker rollen (goed voor de spieren).

Ik zou 'm meteen scheren, da's fijner als hij weer gaat werken. Als hij geen conditie meer heeft, en het ook nog eens goed heet krijgt (en dat krijgt hij dan echt al van een kwartier stappen en twee rondjes draf), dan is het voor het dier ook niet echt leuk meer. Gewoon een goede deken erop en klaar!
Denk je wel even aan het rollen na het rijden? Ik zie regelmatig ruiters die hun geschoren paard direct na het rijden in hun "blootje" laten rollen. Terwijl de rug nog hartstikke warm is als je het zadel eraf haalt.
Dus eerst lekker uitstappen, dan deken erop, beentjes afspuiten, en dan lekker met dek laten rollen. Veel beter voor de rugspieren, omdat ze dan die plotselinge kou niet krijgen!

Veel plezier met je nieuwe paardje!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:33

Allereerst gefeliciteerd met het krijgen van je paardje! Je kunt er echt nog járen plezier van hebben (die van mij is ondertussen 27!).
In het begin dacht ik echt 'o jee, voorzichtig met dat oudje, straks valt ze dood neer', maar dat blijkt dus nergens nodig voor te zijn! *LOL*

Om de conditie op te bouwen zou ik beginnen met losgooien en 'op stemcommando's' laten stappen, draven en galopperen. Daarna kun je gaan longeren en voorzicht wat rijden.
Let erop dat je gewoon wat voorzichtiger moet beginnen (langer instappen) en het zal de eerste 5-10 minuten wat stijf aanvoelen. Gewoon doorgaan, ze komt vanzelf los.

Meeste oudere paarden vinden het overigens prettiger om 'los' te raken van eventjes galopperen dan van draf. Hét grote voordeel van 'ervaren paarden' is dat ze zelf prima kunnen aangeven of ze iets wel of nog niet kunnen! Dus vraag je om galop en lijkt het nergens op: even langer stappen en nog eens proberen...

Over de wintervacht: NIET scheren! Als je een ouder paard 'te weinig vacht' laat hebben is er een grote kans dat hij kou vat. Het probleem is namelijk dat je er op stal dan een deken oplegt (dus daar heeft-ie het lekker warm) en die eraf haalt als je gaat 'werken'. Met een jong paard is het helemaal geen probleem als je vlot aan het werk gaat om warm te worden. Maar een oudere paard moet nou eenmaal langzaam op gang komen en krijgt het dan zonder deken stervenskoud!

Dus laat hem lekker zijn vacht houden: hoe minder temperatuur wisselingen, hoe beter!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-01 17:33

Dank je wel voor je advies!
Zo had ik t dus ook ongeveer in mn hoofd, maar wilde graag wat meer meningen weten!
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:35

Citaat:
Op 2001-10-31 16:33, schreef EllenR:
Het probleem is namelijk dat je er op stal dan een deken oplegt (dus daar heeft-ie het lekker warm) en die eraf haalt als je gaat 'werken'. Met een jong paard is het helemaal geen probleem als je vlot aan het werk gaat om warm te worden. Maar een oudere paard moet nou eenmaal langzaam op gang komen en krijgt het dan zonder deken stervenskoud!


Eh.... misschien heel erg simpel gedacht van mij hoor, maar daar hebben wij in/uitrijdekens voor.... Verward

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:38

Kun je daarmee galopperen dan? Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen in- of uitrij dekens heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 17:45

Ja hoor, is geen probleem. Alleen de meeste standaard in/uitrijdekens doe je voor je zadel, over de schoft heen vast.
Vind ik een dom systeem, want je wilt met uitstappen toch ook de borst van je paard beschermen....
Dus als je er desnoods zelf eentje maakt van een lap fleece van de markt, heb je de beste deken die je je maar kunt wensen! Twee bilkoordjes eraan tegen het opwaaien, en laat de winter maar komen!

Ook hartstikke handig als er straks sneeuw ligt en je kunt alleen nog maar stappen in je bak; is je paard toch voldoende beschermd!

Voor aftekenen op je lap fleece: eerst langs een standaard uitrijdeken tekenen (even lenen van iemand, dan heb je meteen een mooie uitsparing voor je zadel) en daarna mbv een gewone deken een voorkant fabrieken. Gewoon aan 1 kant een flinke flap eraan naaien, die je met klittenband of een riempje vastdoet. (sorry Divoza voor de gemiste omzet...*LOL* )

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 10:42

De conditie van zo'n pony komt het beste terug als je gaat stappen. Stappen stappen en nog eens stappen. Dat is low-impact, dus een kleine kans op blessures en ondertussen train je wel op uithoudingsvermogen en maak je de benen weer sterk. Stappen. Gewoon erop, liefst lange rechte stukken, liefst op een buitenrit. Af en toe een drafje mag, maar begin met kleine stukjes. Stap in een leuk tempo maar niet overhaast. laat de pony de pas goed afmaken.
Als je de pony zo in conditie laat komen, hoef je eerst ook nog niet te scheren. Scheren komt wel als je hem echt aan het werk hebt, maar als je nu vanaf nul moet beginnen, zal je pas in het voorjaar werkelijk weer een uur lang echt kunnen sporten, scheren na januari moet je niet meer doen, want dan scheer je ook al de opkomende zomervacht...

En wat betreft de uitrijdeken...het paard kan eigenlijk geen kou vatten op de borst, een paard vat kou op de rug en lendenen en onder de schoft bij de schouders. Welnu, als je er op zit met zadel heb je de schouders al bedekt. De uitrijdeken beschermt de lendenen en is dus voor het los en uitstappen ideaal. Zolang je paard beweegt heeft het echt geen verdere bescherming nodig. Na het rijden meot je wel zo veel mogelijk weer warm en voroal droog zien te krijgen, dan is de borst afdekken wel oke. Maar tijdens het rijden is dat niet nodig.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-01 11:45

Vanmorgen heb ik een tijdje met em gewandeld, lekker buiten op verharde grond en af en toe eens een zandpad op.
En hij genoot er echt van!
Lekker te briezen en de oortjes volop naar voren!
Ik denk dat ik dat gewoon bijna iedere dag ga doen en dan voorlopig 2 á 3 keer per week longeren en verder loopt hij (als t weer meezit) lekker de hele dag buiten.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 20:31

owkee ik heb een andere oplossinfg dan iedereen hier zegt, maar je kan het altijd proberen...
je zou kunnen beginnen met op de op de weg ongeveer een half uurtje te stappen. na een week of twwe naar de bak en dan longreren. Dat bouw je op. half rondje draven, rondje, twee rondjes, enz.
maar let erop dat je rustig begint. daarna kan je proberen te galopperen. het beginnen op de weg is heel belangrijk want dat is vel beter voor de spieren en de pezen.
nou veel succes en heel veel plezier met je nieuwe paardje

Onderschriftloos :Y)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 12:04

Hey, da's toevallig, want ik heb dus besloten om voortaan lange afstanden over de weg te stappen. Dat doe ik nu dus sinds een paar dagen, en ik merk echt dat dat super gaat.
Ik doe dit iedere morgen en daarnaast longeer ik hem 3 keer in de week. Met longeren laat ik m vooral stappen, en in totaal draaft hij dan (opgebouwd) 6 rondjes of zo.
En uitstappen doe ik weer langs de weg. Lachen

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:55

oke dan!! heel veel succes dan verder en vooral veel plezier!!

Onderschriftloos :Y)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-01 19:14

Dank je wel!

Allemaal ook bedankt voor de tips! Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers