[VD] Hellup!! Hoe doe je de Spaanse Pas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

[VD] Hellup!! Hoe doe je de Spaanse Pas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 21:26

Hoe leer je je pony de spaanse Pas?
Ik ben hier heel benieuwd naar..
Mijn pony kan al wel zijn voetje omhoog doen door het aantikken van het zweepje..

Hellup!! wie kan mij hiermeej helpen?

Liefs, SHaron en Shariff

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 10:54


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 14:26

De spaansepas begint met het optillen van bijde benen op commando, gewoon stil staand. Gaat dit goed. Dan kun je er een voorwaartse beweging van maken. Op het moment dat de been op zijn hoogst is, vraag je hem ligt naar voren. Zodat zijn been voor het andere been neer koment. Het zelfde met de andere.
Let daarbij wel goed dat zijn achterhand ook mee komt. Dus niet eerst een paar stappen naar voren met voorbenen, en dan een grote stap met de achterbenen.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:36

Hier een stuk uit het boek Paardenschool van Nathalie Penquitt's:
De 'Spaanse stap'.
Aan de hand: De Spaanse stap is een stap waarbij de voorbenen horizontaal of zelfs hoger worden geheven. Het paard beweegt zich iets langzamer, maar de volgorde van de passen blijft dezelfde. Deze oefening kan aan de hand maar ook onder de ruiter worden uitgevoerd. Ik begin de Spaanse stap altijd aan de hand te leren. Als een paard deze stap heeft geleerd, kan hij worden toegepast in situaties waarin het paard zeer opgewonden is en dreigt te 'exploderen'. Het is dus een mogelijkheid om tot rust te komen. De energie van het paard wordt zo in goede ('bestuurbare') banen geleid. Een ander psoitief effect van de Spaanse stap is de verbeterde beweeglijkheid van de schouder.
Hoe wordt het gedaan?: Het paard moet al hebben geleerd om zijn hoef op te tillen als zijn been wordt aangeraakt. Nu is alles een kwestie van de juiste 'timing'. Aangezien de Spaanse stap een voorwaartse beweging is met een bepaalde opeenvolging van passen, moet u er vanaf het begin op letten dat deze niet verloren gaat. Daarom moet u in het begin alleen maar afzonderlijke passen verlangen, voordat u als volgende oefening met de 'polka' begint, dat wil zeggen dat het paard bijvoorbeeld het linkervoorbeen strekt, vervolgens twee normale passen zet, dan het rechtervoorbeen strekt, enz.enz. Op deze manier moet hij na iedere keer optillen en strekken ook weer met de achterbenen meestappen. Zo voorkomt u dat hij alleen met zijn voorbenen loopt en daarbij steeds langer wordt. Hoe breng ik mijn paard ertoe om zijn been op te tillen en naar voeren te strekken? Ook hier geldt uiteraard weer dat om tactische redenen steeds alleen maar een kleine vordering van uw paard eist. In principe functioneert het zo: ik geleid het paard vanaf zijn linkerzij met de rechterhand. De zweep heb ik in mijn linkerhand. Op het moment waarop hij zijn linkerhoef wil optillen, moet ik hem afremmen en raak het been tegelijkertijd met de zweep aan. Het wordt beloond wanneer hij deze pas duidelijk uitvoert. In het begin mag al blij zijn als uw paard er alleen maar iets langer dan normaal over doet om zijn been op de grond te zetten of het misschien al iets hoger optilt. Vervolgens loop ik twee passen met mijn paard mee. Daarbij kan ik met de zweep achter mijn rug van achteren iets drijven, afhankelijk van het tempo van mijn paard. Vervolgens rem ik weer af en raak het rechterbeen aan, op het moment waarop dat van e grond omhoog komt. Ik mag beslist niet te laat afremmen, dus wanneer de pas met dit been al bijna is beëindigd, want het paard kan kort voordat hij zijn been weer neerzet dat niet meer hoger optillen. Om het voor het paard nog iets makkelijker te maken zijn been op te tillen, draai ik zijn hoofd altijd iets van dit been weg. Zo heeft hij meer schoudervrijheid. Wat betreft uw eigen plaats bij het paard, moet u erop letten niet voor hem terecht te komen en hem daardoor te remmen, want hij zou gedwongen zijn in uw richting te stappen. Verder nog even iets over uw houding: loop niet ineengedoken of krom naast hem mee, maar volkomen rechtop en zonder hem te hinderen. Het geeft niet dat de pas eventueel niet naar voren reikt, maar dat het been alleen onder de buik terugkomt. Voor iedere gewenste reactie moet het paard direct worden beloond. Hij merkt al snel dat de beloning samenhangt met het optillen van zijn been en daarom haalt hij ook algauw een flink uit naar voren en maakt een stevige pas. Heeft hij wel begrepen waarom het gaat, maar reageert hij te zwak, dan moet u hem niet belonen. Nu komt het er verder op aan om een gelijkmatig, vloeiend ritme te vinden. Nadat u eerst afzonderlijke passen hebt geoefend, kunt u overgaan tot de 'polka'. Als deze dan zo lukt dat u hem die in welke opeenvolging dan ook kunt laten uitvoeren, is het tijd voor de Spaanse stap. Oefen aanvankelijk niet meer dan vier passen achtereen. Ga nooit zo lang door dat u het risico loopt dat de laatste pas volkomen uitdrukkingsloos blijft. Streef in het begin liever naar een paar passen, met een succesvolle afronding. Pas als alles goed lukt, kunt u uw paard ook over wat langere afstanden de Spaanse stap laten uitvoeren.

De afzonderlijke instudeerfasen.
1. Het paard tilt zijn been op als dat met de zweep wordt aangeraakt.
2. Uit het optillen van zijn been volgt een pas.
3. De 'polka' wordt ingestudeerd.
4. Het paard strekt zijn voorbenen tijdens iedere pas.

De afzonderlijke hulpen.
1. De trainer geleidt het paard van links met de rechterhand, de zweep in de linkerhand.
2. Het paard wordt licht afgeremd. Als het linkerbeen moet worden opgetild, moet het afremmen volgen als het rechtervoorbeen wordt belast.
3. De zweep raakt het voorbeen aan dat moet worden gestrekt.
4. Op het moment dat het paard een been optilt, draait u zijn hoofd enigzins van dat been weg.
5. Laat het paard voorgaan tot hij het eerder opgetilde been belast. Dan kan het andere been worden opgetild.

Mogelijke fouten en de gevolgen:
1. De trainer heeft geen geduld en wil te vroeg fraaie passen zien. De hulpen zijn te sterk.
--> Het paard wordt geërgerd, begint te stampen en verliest zijn plezier in de oefening.
2. Het paard wordt te laat afgeremd voor u een hoog opgezwaaide pas vraagt.
--> Het paard verlegt zijn gewicht al weer op dit voorbeen en kan het niet nog hoger optillen.
3. U gaat er te vroeg toe over om een aaneenschakeling van Spaanse stappen te vragen.
--> Het paard stap niet meer gelijkmatig met zijn achterbenen mee.


Poeh.. aan de slag dan maar !
Er staat ook nog in hoe de spaanse pas onder de man wordt geleerd, doch dan moeten ze eerst bovenstaand kunnen!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:13

Tjonge je had wel zin zeg. Wat een verhaal. Maar leuk om het is van een andere hoek te horen.

Mijn paard kan het ook onder het zadel. Nog niet zoals ik wil. Maar al veel beter.
Afbeelding

Hier komt hij dus te weinig mee met de achterhand. Ik stop Brenda hier uit de spaansepas met een gestrekt voorbeen.

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:42

Mijn verzorgpaard kan het ook.
Alleen dan met de voorbenen.

Gewoon steeds zachtjes aantikken met de zweep op zn neus!
In draf kan hij het ookal maar dat is nog wat rommilig maar dat komt nog wel!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:54

Josien, mag ik vragen welke hulpen jij onder het zadel gebruikt?

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:30

Leuke foto Josien!
Odin ken het ook onder het zadel, alleen te snel voor menig fototoestel Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:07

Daar hebben ze snel de neiging toe hé. Om heel hard te gaan. en dan steeds sneller en sneller.

Maar welke hulpen ik onder het zadel geef. Is op mijn zit en been. Dus op het moment dat hij zijn rechter been op moet tillen. Ga ik op links zitten en geef links even een klein tikje met mijn been. In het begin gebruik ik het aan tikken op de schouder met mijn zweep, ter ondersteuning.

Het leuke is dat Brenda het niet geleert heeft op een gebruikelijke manier. Ze vond het altijd zo leuk, om lekker te stampen in plassen. En dat heb ik gebruikt, om de spaansepas aan te leren.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:39

Dat is best wel slim eigenlijk!! Zo leer je op speelse wijze allemaal trucjes aan! Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:00

Die van mij kan het nog niet lopend onder het zadel, maar ernaast doet ze al zo 5/6 passen om en om met links en rechts en dan stapt ze ook mooi mee.

Hoe ik het heb geleerd, eerst leren de benen op de plaats omhoog en naar voren te doen, en dan iets druk op het halstertouw zodat ze een grote stap maakte. En dan het andere been enz enz. Het is 1 van de favoriete oefeningen van Rachel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:40

josien schreef:
Daar hebben ze snel de neiging toe hé. Om heel hard te gaan. en dan steeds sneller en sneller.

Maar welke hulpen ik onder het zadel geef. Is op mijn zit en been. Dus op het moment dat hij zijn rechter been op moet tillen. Ga ik op links zitten en geef links even een klein tikje met mijn been. In het begin gebruik ik het aan tikken op de schouder met mijn zweep, ter ondersteuning.

Het leuke is dat Brenda het niet geleert heeft op een gebruikelijke manier. Ze vond het altijd zo leuk, om lekker te stampen in plassen. En dat heb ik gebruikt, om de spaansepas aan te leren.


Komt redelijk overeen, alleen gebruik ik als ik links wil mijn linkerbeen, en als ik rechts wil mijn rechterbeen (spaanse pas kunnen we trouwens nog niet, we zitten nu in de polka)