slechte stralen - egyptische zalf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

slechte stralen - egyptische zalf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 12:00

Ik ben gisteren begonnen met de behandeling van Egyptische zalf op Raak's enorm slechte stralen. Ik had hier al vaker gelezen dat EZ daar heel goed voor was.

Nu is mijn vraag. Moet ik dit dagelijks doen? Een paar keer per week of enkel per maand.

En gister heb ik het als volgt gedaan:

hoeven goed schoongemaakt en geborsteld met zo warm mogelijk water.
Daarna egyptische zalf erin (is lotion) en de hoef een paar seconden omhoog gehouden zodat het er niet direct weer uitliep. Daarna nog eenmaal zalf erin en toen neergezet.

Doe ik het dan zo goed?

En voor wie de frequentie weet van deze behandeling. Alle tips zijn welkom want het gaat niet de goede kant op met deze stralen. Verdrietig

'Paint' it 'Black'



Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 12:31

Fasel schreef:
Ik ben gisteren begonnen met de behandeling van Egyptische zalf op Raak's enorm slechte stralen. Ik had hier al vaker gelezen dat EZ daar heel goed voor was.

Nu is mijn vraag. Moet ik dit dagelijks doen? Een paar keer per week of enkel per maand.

En gister heb ik het als volgt gedaan:

hoeven goed schoongemaakt en geborsteld met zo warm mogelijk water.
Daarna egyptische zalf erin (is lotion) en de hoef een paar seconden omhoog gehouden zodat het er niet direct weer uitliep. Daarna nog eenmaal zalf erin en toen neergezet.

Doe ik het dan zo goed?

En voor wie de frequentie weet van deze behandeling. Alle tips zijn welkom want het gaat niet de goede kant op met deze stralen. Verdrietig



Misschien kun je proberen om wat lotion op een watje te doen en die tussen zijn stralen te drukken, en dat een paar dagen laten zitten.
wel je paard in een schone omgeving laten staan,
succes ermee

Kiekeboe

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 12:33

Dat is ook een idee. Kan ik die ook tussen de middelste groeve drukken? Tja, schone omgeving is lastig natuurlijk in zijn stal. Niet dat die vies is maar hij staat er wel een aantal uren natuurlijk. Maar goed, volgens mij houdt die EZ wel een hoop zooi tegen want gut wat stinkt dat sterk Haha!

'Paint' it 'Black'

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 13:13

Hoi Fasel,

Had ik niet eens gelezen dat je RWL- quality gebruikte tegen rotstraal ?? Beviel dat niet ofzo ?

Egyptische zalf kan je trouwens beter gebruiken op droge hoeven. Het schijnt dat het niet "pakt" op natte hoeven.

Groetjes,

Maris

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 13:18

RWL is nogal lastig in gebruik. Ik had er weinig resultaten mee maar moet ook eerlijk bekennen dat dit probleem me zo hoog zit dat ik het liefst direct die straal zie groeien Lachen

'Paint' it 'Black'

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 17:14

Nog meer tips mensen? Iedere tip is welkom hoor?

'Paint' it 'Black'

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:27

Mijn vorige paard stond elke winter met rotte stinkende stralen.
Ik spoot deze altijd dagelijks in met blauwspray en als het over was bleef ik 1 keer per week sprayen om terugkomst te voorkomen.
Bij Luna spuit ik nu 1 keer per week preventief omdat zij ook al eens rotstraal heeft gehad.
Met egyptische zalf heb ik geen ervaring.
Succes ermee.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 17:59

Egyptische zalf is echt goed spul, het kwam een aantal jaren geleden als beste uit de test.
Als het preventief is, dan denk ik dat 2 / 3 keer in de week zeker voldoende is. Als ie al rotstaal heeft, dan dagelijks.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:09

Ik maak de hoeven altijd eerst heel goed schoon met water en blauwe biotex.Dan doe ik watjes die een tijdje in de egyptische zalf hebben gelegen erin.Goed wegproppen.De volgende dag haal ik die er weer uit.Maak de hoef weer schoon met biotex en dan heb ik ander spul(ben ff de naam kwijt)een spuitbusje met een dun pijpje als tuitje die je in elk gaatje in de hoef kan drukken.Als je dat spuit gaat het een soort borrelen,heb het van de hoefsmid.

Trots op onze 2 merrieveulens ; Una bella Donna prinses G.W.( McLaren x cover story) en Uliantha G.W. ( Vaderland x Sander)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-03 20:14

Hij heeft nog geen rotstraal Carola. Tenminste niet echt. Wel stinkhoeven. Voor mijn gevoel zou ik het even dagelijks moeten doen.

Baudy. Zou je misschien kunnen navragen hoe dat spul met dat tuitje heet? Dan kan ik het evt. ook halen.

'Paint' it 'Black'

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:16

Rio heeft ook last van rotstraal. Ik maak dagelijks zijn hoeven schoon en gebruik dagelijks egyptische zalf. net zo lang tot het helemaal over is.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 20:18

Ja, ik ken dat spul dat gaat borrelen zeg maar. Het slaat daarna groen uit ook.
Ga ff in de divoza gids kijken, daar hebben ze hget nl. Is goed spul

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:17

Citaat:
Ja, ik ken dat spul dat gaat borrelen zeg maar. Het slaat daarna groen uit ook.
Ga ff in de divoza gids kijken, daar hebben ze hget nl. Is goed spul


Heb ik ook. echt super goed spul. ik weet ook ff niet zo snel hoe het heet. maar het werkt goed. OK dan!

Profiel update!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:43

Zet ze op de trailer en ga naar het strand. De beste remedie tegen slechte stralen, rotstraal èn mok is nog altijd zeewater!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:28

volgens mij is het het beste als je de hoeven zo droog mogelijk houd. Niet teveel in de modder of in de plassen en zo min mogelijk met water schoon maken. Ik zou het gewoon zo goed mogelijk schoon maken met een borstel en dan dagelijks egyptische zalf erin tot het over is.
suc6 ermee!!

Lovers Estragon & Herlando Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 00:14

Ik heb een middeltje via de veearts gebruikt voor mijn paard. Het heet Hoof en sole hardener (ik hoop dat ik het zo goed schrijf). Het droogt echt verschrikkelijk uit dat goedje. Het mag ook pertinent niet in aanraking komen met de huid. Het heeft ook een heel ranzig chemisch blauw/paars kleurtje. Zit in een spuitbus, waar een slangetje bij zit. Op die manier kun je het goed in die diepe groeven krijgen.

Bij Liberty hielp het prima. Ik heb het denk ik een keer of 6 gebruikt, steeds met een dag er tussen en het probleem was helemaal opgelost. Nu ik gestopt ben met dat spul is het ook niet meer terug gekomen.

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 19:37

Ik heb via hoefsmid Trush Buster gekregen. Perfect spul. 1x per week de straal inspuiten, daarna nog 1x en weg was de rotstraal. Dit spul droogt de straal heel erg in dus je mag het maar spaarzaam gebruiken. Ik weet niet direct een ander adres waar trush buster te krijgen is. Maar het is zeker een aanrader voor paarden met hele erge rotstraal. Wel eerst de smid alles schoon laten maken en het overtollige weefsel verwijderen.

Afbeelding

Voor meer info zie websitehttp://www.mustadhoofcare.com/eng/products/hoofcare/hoofcare/trushbuster.html

Ella Kooiman

Rih Arabians
www.arab.nl

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:47

hoi,
www.hoofcare.nl zal je vast en zeker verder kunnen helpen, wat heel belangrijk is dat je ze schoon houd, dus was ze bijv, met betandine, en spuit ze daarna in met betandine poederspray, dit helpt heel goed doe dit niet elke dag want het kan gaan irriteren is mij verteld door de DA. nou nog veel succes ermee!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:54

Ik heb het net vorige week ook gekocht en er stond op de eerste 5 a 6 dagen elke dag en daarna 1 a 2 x per week. Volgens mij, ik word alleen wel helemaal gek van het schudden dat duurt echt lang voordat het 1 geheel is...

Veel succes in elk geval.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 15:39

Rockey, RWL heb ik al in huis maar was helaas niet afdoende.

Ella, dank je wel voor de tip. Ik ga meteen even kijken. Mocht ik het hier niet kunnen krijgen dan ga ik even daar proberen.

Groetjes Hanifa

PS ik doe nu de hoeven elke dag insmeren met dat spul met dat rietje eraan. Kijken hoe zich dat ontwikkeld maar zo langzamerhand is mijn apotheek qua hoefverzorging groter dan de algemene apotheek Haha!. Kan nooit kwaad toch?

'Paint' it 'Black'

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:43

Faas, pb pukkielover ff, die heeft iets van de hoefsmid gekregen dat ze op een watje met een pincet in de stralen propt, het schijnt vrij aardig te werken, maar ik heb geen idee wat het is

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 15:48

Mijn hoefsmid vind dat ik er helemaal niets op moet smeren (heel beginnende rotstraal in de middelste groeven) omdat dat alleen maar zuurstof afsluit, en de bacterien juist een plekje willen met weinig zuurstof. Of zijn advies spuit ik de hoeven goed uit met een harde smalle straal van de tuinslang, vooral de middelste groeve. En dat lijkt tot nu toe heel aardig te werken...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-03 08:35

smurf. Dat klinkt precies als RWL. Dat heb ikd us al.

Arwen: niets smeren is geen optie. Dat heb ik al een lange tijd gedaan.

'Paint' it 'Black'

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 21:37

Egyptische zalf is flut. Bij Flair haalde het echt 0,0 uit.
Ik heb toen cct-spray van de DA gehaald, dat is smurfenblauw spul en binnen een paar keer spuiten had Flair harde stralen!

Dat spul is eigenlijk voor schapen, koeien enz. maar het werkt perfect, ik kreeg het aangeraden door mijn hoefsmid.

28-09-2007
Nothing compares too you...

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 23:32

Zou iemand me misschien kunnen vertellen wat in dat blauw/groene spul "sole hardener" en in dat smurfenkleurigespul: "cct" voor werkzame stoffen zitten.

Ik heb vroeger ooit eens van een DA een receptje gekregen om zoiets blauw/groenigs aan te laten makenin de apotheek. Stonk als de hel en als je het in de hoeven spoot kwamen er zelfs dampwolkjes van af, alsof het aan het uitbranden was. Maar mijn paard was binnen 5 dagen van z'n rotstraal af en het is nooit meer weer gekomen. Ik zoek al tijden voor iemand naar iets dergelijks voor een paard met hele nauwe, kleine hoeven, waar de straal samendrukt en daardoor onstaat dan die rotstraal. Het is tot nu toe met niks weg te krijgen.
Bij voorbaat dank natuurlijk

Zelfs als je een minderheid van 1 bent, de waarheid blijft de waarheid. (Gandhi)
He who lights the match, will catch the fire one day.

Je zult maar een ééndagsvliegje zijn en je dag niet hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers