Hoe stop ik een rennende Bolivia aan de longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-01 23:47

Als Bolivia iets hoort in het park achter onze longeerbak dan gaat mevrouw er in volle galop vandoor. Naast het feit dat ik het niet gezond vind voor haar benen, wil ik gewoon dat ze luistert.

Als ik freestyle met haar dan maak ik mezelf passief en geef met mijn lichaam aan dat ze naar stap moet en dan gaat dat redelijk goed. Ze loopt dan los.

Aan de longeerlijn (bijgezet en ook zonder bijzet) is ze niet terug te krijgen wanneer ik dat wil. Ze draaft dan (heel heftig) aan de ene kant van de bak en zodra ze aan de andere kant komt (de kant van het park) dan schiet ze er weer vandoor. Dit kan gerust 6/7 x gebeuren.

Het longeren is dan ook niet nuttig meer.

Hoe kan ik haar rustiger krijgen. Normaal reageert ze goed op de commando's maar op dat moment ben ik niet interessant meer.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:00

Een paar keer haar goed op haar plaats zetten! Ze neemt je gewoon in de maling. Een keer een stevige ruk aan de longe geven en als ze luistert meteen belonen. Probeer haar tevens continu bij de les te houden. Door bijv. elke halve volte een tempowisseling te vragen. Zowel van bijv. draf naar stap en vice versa. Als binnen de gang, rustige draf tot bijna stap en dan weer voorwaarts.

Wees maar niet te bang, dat dit slecht is voor haar benen. Ze doet het zichzelf aan, dus zoveel last zal ze er niet van hebben. Ze loopt toch weer kreupelvrij?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-01 00:07

Stevige ruk aan de longe komt helaas niet door. Stemhulp Hooooooooooo ook niet. Boze stemhulp drrrrrrrrrrrrraf ook niet.

Tempowisselingen doe ik heel veel en gaan ook erg goed, alleen als ze paarden hoort in het park is ze zo erg met zichzelf bezig dat ze echt niet op mij let.

Eigenlijk wel apart dat ze los (freestyle) wel erg goed luistert, dan is ze veel alerter.

Maar ze is inderdaad kreupelvrij, alleen als ze zo rent dan doet ze zo lomp dat ik soms echt mijn hard vast houd. Ze heeft gelukkig voor en achter hoge peesbeschermers.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:22

Hihi, wel een beetje bekend. Mijn paard deed dat ook wel eens. Staart de lucht in en maar dansen. En ik maar roepen, trekken, etc.

Bij mijn instructeur heeft ze dat 2 keer gedaan. En die gaf me dan een ruk aan de longe. Gewoon drie meter binnenhalen die lijn en dat binnen 1 seconde. Ik schrok ervan, maar het heeft wel goed geholpen. Ze doet het nu niet meer }>

Fijn dat Bolivia niet meer kreupelt. Ik snap wel dat je je zorgen maakt. Mijn paard is ook tijden niet goed geweest (hoefkatrol fase 4), maar zelfs dat is met goed beslag en aangepaste training weer goed gekomen. Nu pas (bijna twee jaar later), maak ik me niet meer zo snel zorgen. Gewoon stug doorgaan en goed kijken naar je paard, dan kom je er wel. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:37

Als je freestyle doet, loop je dan ook wel eens op haar cirkel in? Ik bedoel dat je dan meer richting haar loopt richting haar hoofd? Dit remt namelijk heel goed. Bij mijn paard vanuit galop naar halt als het moet. Als ie los is rem ik hem door een stap achteruit te doen, als ie niet gelijk reageert nog een stapje. Als hij aan de longe loopt en hij doet wat fanatiekjes dan pak ik dit er ook wel eens bij. Soms niet, omdat hij nog wel eens wat debiel kan doen, als ik dat zie aankomen dan haal ik m onmiddelijk naar mij toe. Als hij zich niet kan gedragen dan loopt ie dus op een kleiner rondje, zo klein als nodig is. Je hebt dan meer te vertellen. Zodra hij reageert weer naar een grotere cirkel.

Ton
Berichten: 126
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:14

Hai Manon,
Probeer bij het los longeren het volgende is.
Als ze te hard gaat naar je zin, jezelf in het midden van de bak klein maken, desnoods op je hurken, een beetje in het zand wroeten, ze zal nieuwsgierig worden en de aandacht naar je verplaatsen.

Succes Ton

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 10:45

huh? Dat werkt bij Waldo vast niet Haha!
Wat bij mij wel werkt; de haanstra methodes. Die heeft naast de gewone hulpen 3 manieren: 1. Harde ruk (mijn minst favoriete)
2. Als je aan de kant van A in de bak linksom longeert, en hij blijft rennen, dan spring ik naar de hoefslag zodat ik de A blokkeer en hij dus niet vooruit kan (beetje met je armen zwaaien helpt ook) je sluit hem zo op in de hoek. Wal staat dan stil en heel verbaasd te kijken. Dan heb je hem stil Haha!
3. Als ie gaat galoperen en niet wil stoppen, lekker laten rennen. Maaaarrrr... zodra ie terugvalt in draf, meteen afstrffen. galopperen zal ie!! Dat eventjes volhouden, en bij de eerstvolgende keer dat jij Hoooooo zegt zal ie echt wel terug naar draf gaan Haha! (eindelijk??? Met de tong op de knieen)

Je moet zelf de methode vinden die bij Bolivia het beste werkt denk ik!
Succes (verhaal voor de 2e keer getypt want het was weg... snik)

Laat je weten hoe het is gegaan?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-01 12:52

ik had gelukkig alles al gelezen!

Met loswerken is het geen probleem om haar terug te krijgen dan maak ik mezelf inderdaad passief (niet op mijn hurken hoor) en dan gaat ze langzamer.

Er zaten een paar goede tips bij die ik ga proberen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 15:36

Mijn verzorgpaard toen was vrij hard in de mond, dus laat staan dat een harde ruk hielp hihi.
En doordat ik de enige was die hem regelmatig reed, had hij veeeel energie.
Dan ging hij ook hard galopperen en wilde niet terug... Frusty .
Waar ik voor koos, was zoals Laura het beschreef, de methode 3.
Heel handig, als hij wil galopperen, nou oke, dan mag hij! Maar dan stiekum net iets harder dan hij zelf ging, ik spoor hem aan, als hij terug valt opnieuw aansporen met de zweep of houding.
Racen? Prima, maar dan wel op de gehoorzame manier, in het tempo van Dorine.
Dorine kan hem niet langzamer dwingen, maar wel harder grijnz... dus dat doet ze en dan moet-ie uiteindelijk toch nog gehoorzamen...
Lekker puh paardje!
Uiteindelijk mocht-ie dan terug in draf, en dankbaar dat die luilak zonder conditie dan keek... *LOL*
Veel succes!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 15:43

methode 3 werkt bij Lois ook heel goed. Die heeft er een handje van om in 1 keer om te keren, z'n kont naar me toe te zetten en er vandoor te stuiven. Als ie dan zo graag wil kan ie het krijgen ook, maar dan op mijn manier. Scheuren totdat de tong op de knieen hangt en dan is meneer in 1 keer weer heel medewerkzaam Knipoog

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 17:22

He grappig, ik doe het kennelijk a la Haanstra...als ik zie dat mijn paard de kriebles krijgt dat fok ik m juist even op, zodat hij tenminste op MIJN commando gaat schueren. En terug in draf? Niks ervan, pas als IK het wil. Jij blijft dan teminste aan zet.
ALs ie echt niet stopt, ook niet na een paar rukken dan spring ik er gewoon voor. Ho is Ho. Meestal leren ze dan hun stoute gedrag wel af, want het gedrag wordt dan niet beloond.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:52

Mijn verzorg pony deed dat ook altijd, en door een ruk kreeg ik hem niet terug in draf.
Ik zwaaide dan altijd met de longeerzweep voor zijn neus, zodat hij ging draven en dat hielp is misschien geen goede manier maar bij hem was dat wel de enige...


groetjes Melissa

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-01 17:34

Inderdaad de methode als het paard hard wil, moet hij van jou nog net iets harder en langer doorgaan.
En zoals Melissa beschrijft na een tijdje de longeerzweep voor het paard houden. Bij mijn pony is stil voor haar neus hangen genoeg in combinatie met hoooo braaf. Maar misschien moet je de zweep de eerste paar keer een beetje op en neer zwiepen.