Zadel teveel gevet en geolied, hoe verhelpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zadel teveel gevet en geolied, hoe verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:07

Ik heb een tweedehands westernzadel overgekocht. Fijn ding, past goed, en ik zit er redelijk lekker op. Alleen waar ik mij aan erger, het is veels te vaak en uitgebreid geolied en gevet. Het kraakt niet (hoort toch bij westernzadel Verward ) en de achterkant van de zit, wat toch stijf hoort te zijn, is goed beweegbaar. Daarnaast geeft het enorm af op mijn pad en rijbroek. Maar wat het lastigste is, de singelriem glijdt door mijn handen als ik er kracht op zet. Ik weet nu wel, dat ik de komende 10 jaar dat ding niet hoef in te vetten Scheve mond

Hoe maak ik mijn zadel minder glibberig? En hoe zorg ik ervoor dat ie niet meer afgeeft?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:13

Ik denk dat het probleem is dat de olie niet alleen meer in het leer zit, maar dat het ook in de boom is getrokken. En ik denk niet dat je dat er zomaar uitkrijgt Verward
Goede vraag voor Louis denk ik....

Tip voor de singelstoot: gewoon d'r af halen, weggooien en een nieuwe eraan Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:36

Ik heb liever een zadel dat niet kraakt hoor Haha!
Waarom zou het horen te kraken Verward

Voor de rest heb ik er geen verstand van Scheve mond

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:38

Ik heb ook liever geen krakend zadel. Schrikken alle hertjes maar van Lachen

Er zijn middeltjes om vet te verwijderen, maar dat werkt alleen op een toplaag en je moet je afvragen of het middel dan niet erger is dan de kwaal. Het spul is behoorlijk agressief en lijkt me niet best voor het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:41

Hier zitten toch maar nauwelijks herten Tong uitsteken Maar, dat had ik gehoord, vanwege al die stukken leer ofzo, moet je het een beetje horen kraken... Of was ik weer veels te naïef Blond

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 14:45

Ik denk dat iemand die een heel erg krakend zadel had en iet wist hoe dat anders moest je dat verteld heeft Clown

Maar vaak kraken ze wel wat ja, maar het moet niet Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:39

Misschien wat vaker een droge doek erover heen halen.

Naast de kachel zetten Schijnheilig

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:45

Maya schreef:
Hier zitten toch maar nauwelijks herten Tong uitsteken Maar, dat had ik gehoord, vanwege al die stukken leer ofzo, moet je het een beetje horen kraken... Of was ik weer veels te naïef Blond


Als de mijne kraakt doe ik er juist talkpoeder tussen om 'm weer stil te krijgen.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:53

kun je dit oojk bij een gewoon engels zadel doen?dat talkpoeder he
en maakt dat geen plekken?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 15:58

zou het niet weten.

Singelstoot kun je vervangen (ze zijn ook te krijgen in nylon/kunststof)
Een westernzadel dat niet kraakt heeft mijn voorkeur. Als de boom mee beweegt zou ik me echter afvragen of hij niet gebroken is. Als er een echte goede boom in zit, dan mag die ook bij teveel vetgebruik niet meebewegen.

Je suis Charlie.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:08

Sonja schreef:
Als de mijne kraakt doe ik er juist talkpoeder tussen om 'm weer stil te krijgen.
Je hebt het toch wel over je zadel hoop ik *LOL* Schijnheilig

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:09

Rom!!! zo grof! zo vulgair! zo GOED!!! Haha! P

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:17

Vulgair Verward

Wat is er vulgair aan het scharnier van de deur Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:33

gij kl**tz*k Tong uitsteken
ik dacht al weer aan iets anders! Schijnheilig
gni gni
oke, ik zal zwijgen,

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:34

Mensen zijn zo makkelijk beinvloedbaar Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:56

Maya het zadel was al zo soepel toen ik hem kreeg. Gewoon heel soepel leer. Verder heb ik hem niet zo vaak gevet, alleen nog wel vlak voordat hij naar jou ging even en toen ik er bij jou op zat zag ik idd dat hij af gaf op mn broek. Zelf verder nooit last van gehad. Misschien een beetje rare vet Verward

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:29

Te vet:
Te veel vet KAN een probleem opleveren als dat vet (olie) tussen de naden van de rawhide door, in het hout van je boom dringt (voor op gesteld dat je een houten/rawhide boom hebt). Ik heb er al eens een zadel van naar de knoppen zien gaan… Verder is te veel vet niet goed voor het leer; het verstikt.

Kraken:
Een stelling is dat leer moet leven. En dat leven zou (volgens de experts) te horen zijn aan het kraken van het leer, als dat buigt of onder spanning komt te staan. Nu is er een verschil tussen kraken en KRAKEN. Dat laatste komt meestal omdat droge leerdelen over elkaar schuren en dat is natuurlijk ook niet goed (talkpoeder of bijenwas is hier het devies).

Ontvetten:
Tja dat wordt (zeker nu) een probleem. Want vet moet eigenlijk verdampen, maar daar is het nu te koud voor. Zet je zadel nu niet meteen voor de kachel of CV, want dat levert het omgekeerde resultaat op; uitgedroogd leer en dat is nog erger dan te vet leer.

Wat je kunt doen:
- Zet je zadel in een goed verwarmde ruimte.
- Zet onder het zadel een kommetje met water, om het uitdrogen tegen te gaan.
- Leg over het zadel vellen keukenrol papier. Stop dat ook tussen de diverse onderdelen en wikkel het ook strak om de riemen. Leg over die vellen een paar zware dekens of ander materiaal waardoor die vllen goed aansluiten op het zadel.

En nu : geduld hebben maar….

Succes LOUIS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:33

Romkabouter"]
[quote="Sonja schreef:
Als de mijne kraakt doe ik er juist talkpoeder tussen om 'm weer stil te krijgen.
Je hebt het toch wel over je zadel hoop ik *LOL* Schijnheilig
[/quote]

A dirty mind is a joy for ever Clown

Wat ik precies bedoel is voor jou een vraag en voor mij een weet Rom.... Haha! maar laten we het voor deze keer inderdaad maar op het zadel houden Bloos

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 17:35

Hey
over teveel vet op je zadel weet ik niets!
maar ik weet wel dat dreft ontvet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:37

Sablou Aan zo'n antwoord heb ik echt wat OK dan! Ik ga het wel eens uitvoeren, als ik daar de mogelijkheid voor kan vinden/krijgen. Vind het wel een methode die me lijkt te werken, als ik t zo lees.

Dus het zadel is sowieso van soepel leer Henla? Okay, ik ben namelijk veel stugger leer gewend, maar dat vet moet wel apart spul geweest zijn, mijn rijbroek wordt echt behoorlijk smerig als ik er op rij. En mijn (geleende Bloos ) pad had allemaal bruine vlekken van het zadel...

Iedereen iig bedankt voor het meedenken... En voor de overigen... sja Tong uitsteken

06csma
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-11-03
Woonplaats: Oosterstreek (Fr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 09:22

afspuiten met een hogedrukspuit laten drogen goeie kans dat je het daarna weer moet olieen om het weer een beetje vet te krijgen.
voor meer info 0561 430488

Klim op de zwerfkei die je de weg verspert en geniet van het uitzicht.
www.midwayusasaddlery.com

Signe

Berichten: 5797
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:41

achterkant van de zit is niet bij alle zadels stijf... dat ligt dus niet aan het vetten. Verder wil een keer goed schoonmaken met zadel zeep ook wel eens helpen...alleen moet je dan wel weer invetten.

Mijn zadel heeft 1 kraakplek en daar zijn al liters talkpoeder ingegaan. Maar nu ik het een keer goed met zadelzeep heb schoongemaakt en daarna lekker met bijenwas lijkt het kraken minder.. ( of ik moet eraan gewend zijn geraakt...) Ik zet de olie in de kast en doe alleen nog maar met bijenwas. ( Romkabouter...een inkoppertje voor je Pling )

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 23:08

Mijn zadels mogen ook niet kraken, dan zie ik geen edelherten meer! Cheese! *

(bless talkpoeder..)

Als ik olie (niet zo vaak) dan doe ik dat met een kwastje, en de olie die er na een seconde of 30 nog op het leer ligt veeg ik er weer af met een oude handdoek. Zo voorkom je dat het al te vet word.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers