Hengstenpubertijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Hengstenpubertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 22:02

Wat hebben jullie voor tips bij hengstenpubertijd?

Sinds een week of 3 is mijn 2,5 jarige Quarterhengst van een grote knuffelbeer, veranderd in een bijtende en duwende knuffelbeer.
Ik doe PP level 1 oefeningen met hem. Hij snapt het allemaal prima maar vind het meer een uitdaging om onze dominantie uit te testen.
Hij stapt regelmatig in mijn ruimte. Niet met een PPhalster om want dan kent hij het spelletje wel maar in zijn box of in het land als hij los staat.
Bijten is ook ineens favoriet. Hij heeft nooit gebeten en doet nu niet ander. Kan het niet in mij dan maar in het halstertouw, hekwerk, boxrand etc.
Hij is absoluut niet agressief maar ik ben alleen maar bezig om onze grenzen te bevestigen, elke keer weer.

iemand tips, do's and don'ts??? Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:14

Klinkt alsof je aan aap-kunstje-leren doet, i.p.v. hem opvoeden.
Op het moment dat hij in jou ruimte komt, verkoop je hem een linkse directe (rechts mag ook *LOL* ) eentje, maar wel een die binnenkomt, zodat het ook gelijk duidelijk is dat je het MEENT. Hetzelfde geldt voor bijten. Een korte, felle, tik doet meer dat een half jaar "NH".
Oh ja, als hij meteen goed reageert, je grens respecteerd, zeg dan ook dat ie braaf is!!
Maar het aller belangrijkste is wel dat je dit alles emotieloos doet, paarden kennen geen emoties, zoals wij die kennen. Als ze iets fout doen straf je hard, kort en fel. Reageren ze daar goed op door uit je ruimte tegaan, laat dan ook gelijk merken dat ze braaf zijn.
Bouw geen spanning op in je lijf, een paard registreerd dit feilloos en zal dáárop reageren en niet op wat je zegt, of bedoelt te zeggen!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:24

Optreden! dat is het enige wat ik je aan advies kan meegeven....
Btw, bij ons op stal stonden mensen die PP level 3 deden en die "mochten" trouwens nog niet met hengsten werken omdat die net even een andere "gebruiksaanwijzing" hadden dan merries en ruinen.
Dat bijten is ook een echt hengstenkwaaltje, Zorg ervoor dat je ten alle tijden OP TIJD reageert, dus niet te laat of te vroeg.
Duidelijke grenzen stellen dus! want hij neemt straks een loopje met je Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 09:22

Ja vera, geef hem maar eens goed op zijn donder. Gewoon even flink intimideren!!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:44

Ik zou toch gewoon doorgaan met hem elke keer weer wegsturen. Als hij in jouw ruimte komt, maar niet aggressief wordt zou ik niet gaan slaan. Als hij je echt aanvalt is het een ander verhaal, maar dat is niet zo, toch?

Vooral achteruitgaan werkt goed tegen bijten, daarom zou ik als ik jou was snel doorgaan met level 2 (zodat je hem ook zonder halster en op langere afstand weg kan sturen, handig in de box en de wei) en ik zou ook hulp zoeken. Als level 1 iemand heb je idd niet genoeg " savvy", om het maar even op z'n pp's te zeggen, om een hengst aan te kunnen. In level 1 lijken het namelijk nog allemaal kunstjes pas na level 3 heb je jezelf een redelijke andere houding aangeleert en ben je ook snel en handig genoeg.
Daarnaast moet je er ook aan denken dat het meer een algemene houding is, dus geen dingetje wat je even doet in de bak en dan niet meer, je moet het echt overal doen, dus ook in de box en op de wei

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:51

Je mag best ff hard op treden. Jou om duwen, bijten of happen is een dreun. Zo simpel als het maar kan. Beter 1x iets te hard dan 10x te zacht.
Het moet gewoon 100% duidelijk zijn dat jij de baas bent en niets pik. Als je wel dingen gaat pikken word het alleen maar erger.
En hengst kan een super maatje zijn maar ze moeten wel weten waar ze staan. Sommige mensen zullen het nooit met een hengst kunnen vinden, andere lopen er zo mee weg. Ik heb er echt mee moeten leren om gaan, maar ik kan me nu geen beter paardje dan Dennis wensen. Kip mak, ik kan d'r echt alles mee(dat is anders geweest toen hij z'n hormonen begon te ontdekken), ik kan zijn verzorgmeisje van 10 er mee op pad sturen maar je moet gewoon blijven op letten.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:10

Klopt Dennis. Met Spix was ik te weinig hard in het begin, en toen bleef hij mij maar bijten terwijl ie dat bij de andere niet deed. Toen heb ik 'm 's erg grondig op z'n kop gegeven en het was afgelopen Haha! Zelfde met z'n geintje van eerst het gras induiken voor ie op de wei gaat (moeten door de tuin), bij mij deed ie dat constant, ik had soms wel 5 minuten nodig voor die 20 meter al grazend naar daar te lopen met dat beest tot ik erg kordaat een aantal rukken heb gegeven en dan meteen kordaat ben weggestapt, nu weet ie dat hij kan eten als ik dat toelaat, maar als ie niet meekomt op m'n vraag dat ie een ruk kan verwachten wat ie niet fijn vond Knipoog ... kiezen of voelen *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 14:55

consequent , stevig optreden, happen, geef hem maar een tik,
in jouw personal space, zet hem maar op zijn plaats,
hengsten moet je gewoon superconseqeunt mee zijn(zoals met ieder paard)
al het NH gebeuren gaat over , op een natuurlijke manier met je paard omgaan, als hij in de natuur een hoger in rang staand paard bijt zal hij gelijk een optetter krijgen, zo ook met een hoger in rang staand paard in zijn Ps komen , fat zal hij ook bekopen met een terechtwijzing
nu zal die terecht wijzing misschien een flinke tik zijn straks hoef je alleen te dreigen

beter 1 keer flink optreden dan 100 keer halfzacht

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:50

Sommige mensen vinden af en toe dat ik Dennis heel vrij laat voor een hengst. Hij kan bv los bij ons op het erf lopen zonder dat hij de tuin in gaat of de weg op gaat. Hij kent het stuk waar hij mag komen. Heel makkelijk hoor. Wel doe ik dit alleen als ik er bij zit, maar wat is er lekkerder dan zomers op het terras zitten en je pony een paar meter van je af op het gras hebben lopen?
Op andere punten kan ik heel lomp zijn. Hij duikt met z'n hoofd voor mij het gras in terwijl ik daar loop, ik loop gewoon door, ook al zou ik zijn hoofd raken. Zijn hoofd hoort daar niet dus als hij 'last' van mij heeft is dat zijn eigen schuld.
Geintjes als happen, stijgeren en trappen denkt hij niet eens aan. Hap is een roei op z'n neus, stijgeren een tik onder z'n buik(met touwtje, zweepje of als ik die niet heb met m'n voet) en een trap is een trap terug. Moest je weten hoe snel ze dat weten, 1 á 2x is genoeg.

Voor mij niets liever dan een hengst, het enige nadeel is dat andere meestal al beginnen te bibberen zodra jij het woord 'hengst' zeg Tong uitsteken .

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 19:46

Vreemd dat dit onderwerp verplaatst is zonder verdere uitleg. Ik wil graag de opinie van alle NH mensen horen.

Dit is zeker niet mijn eerste hengst en met 30 jaar eigen-paarden-ervaring kom ik niet net kijken. Alleen bij ons thuis kreeg vroeger een hengst gewoon een dreun als hij vervelend was.
Digger is een enorm lief paard, zeer op mensen gericht en heel goed opgevoed (tevens dankzij de vorige eigenaresse).
Ik heb hem nooit hoeven slaan en hij was altijd een grote knuffelbeer tot een paar weken geleden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie opninie over andere methoden dan meppen, lellen of een dreun. Dat kan altijd nog en die oplossing weet ik zelf ook wel. Maar juist alternatieven boeien mij enorm. Hoe hebben jullie het zonder slaan gedaan? Bloos

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:46

*LOL* Met Spix doe ik het precies zo, los in de tuin . Hij komt wel 's neuzen waar er wat te verdienen zou kunnen zijn, maar voor de rest is hij echt netjes zover we hem kunnen zien Knipoog. Wat bedoel ik daarmee, wel, als hij denkt dat we hem niet kunnen zien gaat ie wel 's de bloemenperkjes in of zo en zodra hij iemand opmerkt rept ie zich eruit Haha! Voor de rest mest ie netjes op één plekje en plast op één plekje ook met als resultaat dus makkelijk de tuin net te houden en een plek waar het gras dood is Bloos!
Weglopen doet ie normaal ook niet, maar één keer deed ie het toch, en hij liep zo de baan op, rende aan de kant (gelukkig, want het is hier een drukke drievaksbaan!), en vervolgens het maïsland in en showen maar Bloos! In de tuin bij de buren daar was er net volk, je had die mensen moeten zien staren *LOL* Komt daar uit het niets een hengst langs sjeezen helemaal alleen Haha! Toen ie terug kwam gerend kon mijn man in het voorbij racen gewoon gritsen bij z'n halster en was het over met de fun!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:49

sanne83 schreef:
Ik zou toch gewoon doorgaan met hem elke keer weer wegsturen. Als hij in jouw ruimte komt, maar niet aggressief wordt zou ik niet gaan slaan. Als hij je echt aanvalt is het een ander verhaal, maar dat is niet zo, toch?



als ie je aanvalt ben je te laat...........

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:52

NH is niks anders dan met gevoel en verstand met paarden omgaan. Als een hengst zich niet gedraagd, bijt of wat dan anders dan hoort hij gewoon ongenadig op zn sodemieter te krijgen........ Wat denk je dat er gebeurt als hij in een kudde de leidinggevende bijt ??

Daarnaast als iemand jou in een winkelcentrum zomaar een klap geeft om jou te intimideren, wat doe je dan? JUIST

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:54

castreren is een optie zonder geweld

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 20:01

gijsenkim schreef:
castreren is een optie zonder geweld

Hahaha, dat noem jij geen geweld Knipoog

Nee, met zijn papieren blijven zijn kiwi's netjes op zijn plaats! Ik weet ook zeker dat het een tijdelijk gedrag is.
Aanvallen doet hij helemaal niet, hoor. Hij wil alleen maar spelen Schijnheilig

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:05

Je moet er vooral nu echt boven op zitten en nul comma nul spatjes van hem accepteren. Beter nu effe op zn sodemieter en dat je er straks een leuk paard aan heb dan dat hij heel zn leven lang op zn sodemieter krijgt omdat hij geen grenzen kent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:10

vera schreef:
Ik weet ook zeker dat het een tijdelijk gedrag is.
Aanvallen doet hij helemaal niet, hoor. Hij wil alleen maar spelen Schijnheilig


Als je hem niet heel snel terug op zijn plaats zet gaat dit echt niet over.
Vooral met jonge hengsten ben ik het type van "de eerste klap is een daalder waard".
Ik heb veel met hengsten gewerkt en ze moeten echt heel goed weten wie de baas is, vooral 2,5 jarige pubers
Toen Usti thuis kwam is hij de eerste tijd met een hengstenketting om zijn neus naar binnen en naar buiten gegaan en had ik altijd een zweepje bij me.
Nu heb ik een keurig opgevoede hengst waar ik zelfs van de smid en de DA complimenten over krijg omdat ze ze zelden zo makkelijk te zien krijgen.
Heel af en toe maakt hij nog wel eens aanstalten , maar ik hoef maar UH te zeggen en hij doet direct 2 stappen naar achteren.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:13

met illindra eens

een 2,5 jarige hengst is nou niet echt een goed dier om NH ,ee te gaan leren.

Scheve mond Knipoog

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:18

En ik ben het ook met Ilindra en gijenkim eens.
Ik krijg(na een af en toen een flinke dreun) vaak complimenten van de VA dat hij zo braaf is(voorbeeldje: hij loopt los, VA komt aan, ik roep hem, hij komt, los zonder halster laten enten, stuur hem terug naar het gras, haal binnen zijn paspoort, laat het er in schrijven, VA kijkt ff of hij echt hengst is in het paspoort, vraagt of het nog steeds klopt, mond valt open, vertel dat hij die zelfde ochtend nog gedekt had, mond valt nog verder open, Ciska moet er wel om lachen en krijgt een complimentje over de slanke super brave hengst).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:50

vera schreef:
Ik ben erg benieuwd naar jullie opninie over andere methoden dan meppen, lellen of een dreun. Dat kan altijd nog en die oplossing weet ik zelf ook wel. Maar juist alternatieven boeien mij enorm. Hoe hebben jullie het zonder slaan gedaan? Bloos


Hoi Vera, ik ben een niet-meppende hengstenbezitter Lachen. En ik heb géén sufferd van een hengst, van alle hengsten bij ons op stal is hij het drukst en het meest macho.

Het bijten is o zo simpel op te lossen, zeker omdat hij het niet uit agressiviteit doet (dan wordt het een ander verhaal). Maak constant in zijn buurt een soort wapperende beweging met je hand, zonder de hengst aan te kijken. Komt-ie daar met zijn neus tegenaan, dan vindt-ie dat niet leuk, maar hij kiest er zelf voor.... Hij heeft heel snel door dat hij dan maar beter uit je buurt kan blijven. "Wapper" niet in zijn richting, dan gaat het op slaan lijken (en daar maken ze nou juist vaak een spelletje van, kan ik jou bijten voordat jij mij slaat?), maar doe het gewoon consequent in het begin. Na een paar keer zijn neus stoten, is het meestal voorgoed over.

Het werkt zelfs, wanneer hij het eenmaal door heeft, om hem bij je vandaan te houden. Wanneer mijn hengst naar voren dringt in zijn box, is 1 simpel wappertje genoeg om hem keurig achteruit te laten gaan. Simpele methode, komt geen agressie erbij kijken, en heel effectief Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 20:59

Jij loopt al zoveel langer mee, ook met hengsten. Jij weet ook dat het niet verstandig is om met een twee jarige hengst NH te gaan proberen. Bij die gastjes moet je gewoon cordaat optreden. Oefen je NH op andere paarden en uiteindelijk kan je het best bij de hengsten in praktijk brengen.

Ik geloof trouwens dat er in het begin al gezegd word dat je pas bij level weet ik veel met hengsten kan gaan werken


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:12

promptertje schreef:
Hoi Vera, ik ben een niet-meppende hengstenbezitter Lachen.

Maak constant in zijn buurt een soort wapperende beweging met je hand, zonder de hengst aan te kijken. Komt-ie daar met zijn neus tegenaan, dan vindt-ie dat niet leuk, maar hij kiest er zelf voor.....


Dus jij bent een wapperende hengstenbezitter Verward Haha!

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:19

gijsenkim schreef:
Jij loopt al zoveel langer mee, ook met hengsten. Jij weet ook dat het niet verstandig is om met een twee jarige hengst NH te gaan proberen. Bij die gastjes moet je gewoon cordaat optreden. Oefen je NH op andere paarden en uiteindelijk kan je het best bij de hengsten in praktijk brengen.

Ik geloof trouwens dat er in het begin al gezegd word dat je pas bij level weet ik veel met hengsten kan gaan werken


Wat ik doe is NH Kim, en dat al jaren, ook met de jonge gastjes (of juist?).

Meppen heeft vaak zo'n averechts effect bij die slimmerikken, ze gaan er echt een spelletje van maken. Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: "ik geef hem elke keer een mep". En dan denk ik 'hallo, elke keer?' Dan doe je toch iets niet goed, je moet het definitief afleren....

Ik denk dat jij gewoon een verkeerd beeld van NH hebt, meer het zweverige, softe gedoe. Parelli is dat juist absoluut niet (de overige NH'ertjes roepen altijd dat Parelli zo hard is Verward ), het is gezond verstand, consequent, maar zonder agressie - en heel effectief.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:20

Ilindra"]
[quote="promptertje schreef:
Hoi Vera, ik ben een niet-meppende hengstenbezitter Lachen.

Maak constant in zijn buurt een soort wapperende beweging met je hand, zonder de hengst aan te kijken. Komt-ie daar met zijn neus tegenaan, dan vindt-ie dat niet leuk, maar hij kiest er zelf voor.....


Dus jij bent een wapperende hengstenbezitter Verward Haha!
[/quote]

Yep - alhoewel na 3 keer wapperen het wel over is Haha! *LOL*

Extremely rare and Beyond Compare

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:23

promptertje"]
[quote="gijsenkim schreef:
Jij loopt al zoveel langer mee, ook met hengsten. Jij weet ook dat het niet verstandig is om met een twee jarige hengst NH te gaan proberen. Bij die gastjes moet je gewoon cordaat optreden. Oefen je NH op andere paarden en uiteindelijk kan je het best bij de hengsten in praktijk brengen.

Ik geloof trouwens dat er in het begin al gezegd word dat je pas bij level weet ik veel met hengsten kan gaan werken


Wat ik doe is NH Kim, en dat al jaren, ook met de jonge gastjes (of juist?).

Meppen heeft vaak zo'n averechts effect bij die slimmerikken, ze gaan er echt een spelletje van maken. Hoe vaak hoor ik mensen niet zeggen: "ik geef hem elke keer een mep". En dan denk ik 'hallo, elke keer?' Dan doe je toch iets niet goed, je moet het definitief afleren....

Ik denk dat jij gewoon een verkeerd beeld van NH hebt, meer het zweverige, softe gedoe. Parelli is dat juist absoluut niet (de overige NH'ertjes roepen altijd dat Parelli zo hard is Verward ), het is gezond verstand, consequent, maar zonder agressie - en heel effectief.
[/quote]

maar jij bent niet begonnen met NH met een jonge hengst toch........


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, xSCWx, YandexBot en 45 bezoekers