Dominant: geen respect voor mij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Dominant: geen respect voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 21:16

Natal is te dominant volgens de dierenarts hij heeft geen respect, hij bijt, sleurt me mee, en op wedstrijden stopt hij niet meer met stijgeren. Ik weet ect niet meer wat ik moet doen, hij word helemaal de baas over mij als ik nu niks ga doen, ik ben al bezig met oefeningen met aan de hand lopen stil staan is stilstaan, aanlopen is aanlopen en dat soort oefeningen dat gaat verder al heel goed. De dierenarts zij dat ik een keer voor een wedstreijd niet echt op wedstrijd moet gaan maar wel doen alsof dus vragen of ik daar dan mag rijden vooor de proeven beginnen zodat hij het went dat hij niet zo achterlijk hoeft te doen en dan als hij weer begint te stijgeren ongenadig op zijn flikker slaan met een zweep. Dan leert hij het denk ik wel af want allemaal lief doen tegen hem helpt ook niet. Bij Joyce (geeft mij les) heeft hij ook ooit gestijgert waar ik erop zat op het beton en toen heeft ze hem gruwerlijk op zijn flikker gegeven en hij heeft het nooit meer gedaan. Weten jullie nog tips dat hij weetndat ik de baas ben?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:05

Streng zijn lijkt altijd wel zielig, maar het is wel bij sommige paarden de enige manier om respect te krijgen.
Zelf straf ik paarden altijd enorm met mijn stem. Doen ze iets wat niet mag, dan krijgen ze een lage bulderende stem met voornamelijk de uitspraak: "denk eraan" , "schietop", "eh" oid. Luisteren ze na een paar keer niet of geven ze geen reactie, dan spijt het me, maar dan kunnen ze toch een oplawaaier verwachten!!

Wat me wel belangrijk lijkt is dat nu in het begin vooral, alleen jij de persoon bent die 'm op zijn flikker geeft, zodat hij in eerste instatie door heeft dat jij DE baas bent.....dus probeer zoveel als mogelijk zelf de dingen te doen, zodat mocht hij iets flikken dat je'm even de baas kan zijn!

Succes OK dan!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:47

Af en toe kan het wel eens nodig zijn om hem zo zijn flikker te geven ja.

Wat je vooral niet mag doen is tonen dat je bang bent. Als hij op je af komt, mag je niet bang achteruitdeinzen en uit te weg gaan. Pak liever een zweepje of iets dergelijks mee, en als hij dreigend op je af komt maak je juist groot, ga je kordaat op haar af en zwaai je dreigend met je zweep naar haar toe(of je arm alleen al heeft vaak ook al effect), terwijl je haar strak blijft aankijken en bruuske bewingen maakt, en vergeet niet een strenge stem te gebruiken. Desnoods geef je hem een tik als hij jouw waarschuwingssignalen negeert. Op dit moment denkt jouw paard namelijk dat hij hoger in de rang staat dan jij, en dat is absoluut niet zo.
Probeer ook ieder keer als je naar hem toegaat hem iets te laten doen als omdraaien, achteruitgaan, uit de kant gaan.... Want uiteindelijk ben jij de baas en zou hij moeten luisteren als je doorwilt en hij staat in de weg.
En het oefenen aan de hand zou ik doorzetten. Eerst oefenen met halthouden, stappen, draaien... en vergeet ook niet hem te belonenen als hij het wel braaf doet. Later kan je ook proberen om eens draven aan de hand en misschien wat moeilijker oefeningen.
Om op wedstrijd wat beter te gaan, kan je misschien eens proberen om vaak op verschillende plaatsten te rijden (als dat lukt tenminste). Een keer een buitenrit, bij je thuis, op de manege, misschien bij je club.... Zodat hij vreemde plaatsen gewoon word

veel succes nog verder Knipoog

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:49

Ik weet wel een tip dat kan helpen etegn stiegeren..
Een ongekookt ei meenemen op ej paard en op het moment dat je paard steigerd dit ei net voor zijn oren op zijn hoofd kapot duwen.. paard denkt dan dat ie bloed doordat ie ergens tegeaan is gekoemn en =zl voortaan wle uitkijken.. Kunt et altijd proberen..

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:04

Bella schreef:
...lage bulderende stem...



Hoe leer je jezelf een lage bulderende stem aan? Scheve mond

Afgelopen woensdag nam Vasco een beetje een loopje met me en ik wordt wel redelijk boos maar ik loop alleen maar te piepen volgens mij als ik boos wordt Knipoog
Als ik laag zwaar ga praten dan krijg ik alleen maar last van mijn keel, ik val dan over mijn eigen stem.

Ik krijg er wel de nodige hulp erbij maar toch, ik wil me niet schoor te hoeven schreeuwen wat toch weinig uithaald tot nu toe, het komt er niet uit zoals het zou moeten.

(Iig krijg ik zelf genoeg lichaamsbeweging met het longeren Knipoog )

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 23:05

Paarden zijn ongeloofelijk sterke wezens die zo vriendelijk zijn ons de baas over zich te laten spelen, terwijl we helemaal niet sterker zijn ofzo. Ze erkennen ons als leider, omdat we ze van veulen af aan geleerd hebben dat we hun meerdere zijn. En het ene paard onthoud die les maar al te goed, waar het andere paard hoger in rang wil komen, om bijvoorbeeld zn genen door te kunnen geven, of het beste eten te kunnen krijgen.
Jij hebt duidelijk een paard dat hoger in rang wil(de) komen, en jij hebt het hem laten lukken. Nou hoeft hij geen rekening meer met je te houden, want hij staat hoger in rang.
Je kan dus twee dingen doen:
1 je laat het voor wat het is, om de lieve vrede te bewaren, omdat je tegen streng zijn bent, om wat voor reden dan ook... NOTE: het paard zal jou nooit volgen in noodsituaties, dus niet meer te houden zijn als hij ergens van schrikt oid.
2 hem weer laten dalen in rang, door een keer flink boos te worden. en dan niet wanneer hij steigert ofzo, want dan is hij je aan het negeren, en kun je die krachtbundel helemaal niks maken. natuurlijk ook niet uit het niets, maar bij het eerste de beste kleine foutje dat ie maakt, de macht terug pakken. Oneerlijk, misschien, omdat hij in zekere zin buitensporig wordt gestraft, maar zeker effectief.

Mijn verzorgpaard negeerde alles en iedereen, en had zelfs n stalondeugd ontwikkeld. ik ging hem verzorgen, hij schopte terwijl ik stond te borstelen met zn voorbeen (niet naar mij, maar omdat ie zich stond te vervelen). Ik heb niet geslagen (duidelijke instructies van eigenaresse: NIET SLAAN) maar mn arm opgetrokken, mezelf groot gemaakt, en een stem opgezet, en sindsdien deed hij bij mij niets meer.
Ik hoefde nog maar te roepen, en hij deed niets meer.

Succes! grtz Hester

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:40

ik heb ook zo'n paard Haha!

hoe oud is hij?ik kreeg die van mij met 5, bijna 6 jaar oud
was een hele lieve pony gewend, toen ineens een groot, sterk en dominant paard, die ook nog eens vrij lang hengst was geweest

ging in t begin allemaal hardstikke goed, tot ie stukje bij beetje steeds een beetje verder ging en steeds meer ongemerkt zn zin ging doordrammen

totdat hij idd begon te bijten, steeds maar kappen met zn voorbeen, alleen maar steigerne als ik erop zat, wild estal niet in, niet uti, wie niet in, stond ie erin wild eie er niet meer uit, gewoon geen pas verzetten als je hem vasthad, zelfs zweep erachter hielp niet meer!

toen vorige eigenaar erbij gehaald, die heeft toen even geholpen met duidelijk maken wie er de baas is, en toen goed les genomen, en als ie ging staken meteen flink aangepakt, maar nog belangrijker is om in de omgang streng en consequent te zijn(maar wel eerlijk blijven natuurlijk!)

nee is nee, halt is halt en bijten etc mag niet

ik heb hem ook veel gelongeerd en in t begin kwam ie steeds al maaiend met zn voorbenen op me af en als maar steigere en omdraaien enz

maar beetje bij beetje heb ik hem duidelijk kunnen maken dat ik de baas ben, en niet hij

nu gaat het hardstikke goed zowel met rijden als in de omgang!
hij zal met rijden nooit gemakkelijk worden, maar ik kan er nu normaal mee rijden, ben inmiddels bijna Z1 en dat had ik een paar jaar geleden(heb hem nu 4 jaar) niet durven hopen!

hij blijft wel mn moeder bijten en meesleuren etc, maar goed, zij is bang van hem, dat voelt hij en speelt dan een spelletje met haar, ik kan inmiddels zelfs zn voetjes scheren terwijl hij los staat, zo braaf is ie, bijten etc zal ie bij mij ook echjt niet meer doen!

succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 01:45

MirZam schreef:
Ik weet wel een tip dat kan helpen etegn stiegeren..
Een ongekookt ei meenemen op ej paard en op het moment dat je paard steigerd dit ei net voor zijn oren op zijn hoofd kapot duwen.. paard denkt dan dat ie bloed doordat ie ergens tegeaan is gekoemn en =zl voortaan wle uitkijken.. Kunt et altijd proberen..



ja of je paard klapt erdoor achterover zoals mijn paard dus deed

je moet juist het steigeren voor zijn

als hij ook maar even niet op je let tijdens het rijden meteen ingrijpen

hij moet altijd op jou letten, en geen kans hebben om andere dingen te gaan doen, en let er op dat je niet gaat verkrampen als je erop zit of gaat 'meeliften' blijf echt rijden, zet hem aan t werk en let erop dat je hem niet te hard in zn mond pakt, hand voor houden, en been eraan, dan heeft hij geen kans om omhoog te komen, en anders iemand met een longeerzweep in de bak zetten die hem vooruit houdt, dat doet wonderen!
voorwaarts is voorlopig belangrijker dan dat hij netjes loopt, als hij eenmaal blijft lopen en ook reactie geeft op je been, gaat ie vanzelf wel weer netjes lopen, ik heb een paard maanden met een sterrenkijker rondgehobbeld, terwijl ik toen al naar het M1 over mocht, maar hij moet eerst aan je been zijn en niet meer steigeren, voordat je weer aan netjes aan de teugel rijden gaat denken, eerst voorwaarts en niet meer steigeren, dat is t belangrijkste!

maar flessen water en eieren etc tussen zn oren kunnen de grootste ongelukken van komen als je paard in paniek raakt, en voor je t weet lig je onder je paard, en ik kan je vertellen, dat is geen pretje

succes!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:24

FREESTYLEN!!!

Mijn verzorgpaard was eerst ook te dominant, ik heb hem daarom altijd hard aangepakt anders gaaat hij ook alleen maar steigeren.

Toen heb ik freestylen met hem gedaan, je doet dan eigenlijk het gedrag van paarden na jij staat in het midden van de paddock met een touwtje in je hand en je paard draaft of galoppeerd om je heen. Als je hem dan de andere kant op wil laten gaan en je paard heeft respect voor je hoef je alleen maar te wijzen naar de kant waar hij naartoe moet. Als het goed is draait hij dan gelijk om. Zoniet moet je hem harder aanpakken en iets van 4 keer vlak achter elkaar om laten draaien en net zoals een echte leider dan doet hem aanvallen. Zo leert hij stukje bij stukje weten dat jij toch de baas bent.

Als je denkt dat je je paard de baas bent ga je in het midden op je knieen zitten en je kijkt niet naar hem. Dan moet hij naar je toe komen en gaan kauwen. Dan sta je langzaam op en loop je weg, als het goed is dan loopt je paard achter je aan waar je ook heengaat. Als je stopt moet hij ook onmiddelijk stoppen.

Zo leer je hem wie de baas is door het natuurlijke gedrag van paarden na te doen. Je moet dan vooral niet je stem gebruiken.

Mijn paard weet nu dat ik de baas ben en wat dat steigeren betreft gewoon een klap op ze kop geven als hij het doet.

Ik hoop dat je mijn verhaal een beetje snapt Bloos

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:30

Freestylen is inderdaad een goede manier om de situatie om te draaien! Zorg wel dat je heel erg consequent bent als je met hem aan het werk gaat, anders heeft het weinig effect. Hij moet jou echt als leider gaan zien. Dus linksom is linksom en hij mag pas omdraaien of stilstaan als JIJ dat aangeeft en absoluut niet eerder!! Hou hem goed in de gaten zodat je meteen kunt ingrijpen als hij iets van plan is! Er zijn goeie en handige boeken over freestylen waar je meer kunt lezen over hoe je het moet aanpakken!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 15:17

Thnx allemaal voor de tips ik ga er zeker iets mee doen, Renske Natal is 8

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:59

idd Wind, dat is een aanvulling op mijn stuk Pling

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:25

Die van mij was ook zo'n resepctloos wezen. Als hij in zijn stal staat en ik ga izjn stal in keert ie gwoon zijn kont naar me toe! Dat heb ik een tijdje zo gelaten omdat ik hem pas net had en ook niet wist hoe en wat. Maar als hij dat nu bij me doet jaag ik hem de stal door tot ie omdraait.
Consequent zijn!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-03 20:08

Nogmaals thnx allemaal

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-03 11:04

shop