Jullie mening gevraagd over de puissance!??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Jullie mening gevraagd over de puissance!??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 17:59

Wat vinden jullie van de puissance??? Ik vind het echt verschrikkelijk het kan hardstikke gevaarlijk zijn want die muur word steeds maar hoger en hoger!! Ik zal er zelf nooit aan mee doen ook al bieden ze me heel veel geld en een super goed paard!!!

Voor de mensen die niet weten wat een puissance is:

In de puissance draait het erom welke combinatie over de hoogste muur kan springen. De eerste ronde bestaat uit een steilsprongetje, een triplebar, een oxer en de muur die na een paar rondes over zal blijven. Vroeger bestond de eerste ronde ook wel uit 6 of 8 hindernissen. In de eerste ronde tellen alle hindernissen mee; maak je een fout dan lig je eruit. In de 2e ronde zijn de steilsprong en de oxer facultief. Je kunt die dan als warming-up pakken voor de triple bar en de inmiddels verhoogde muur. Sommige ruiters proberen om expres op een van de facultieve hindernissen te krijgen zodat het paard attent word voor de triple en de muur! In de ronde erna blijven alleen de triple en de muur staan en is de triple de insprong voor de muur. De muur word vervolgens net zo lang verhoogd tot er 1 combinatie overblijft die nog kans ziet om er foutloos overheen te komen. Die combinatie wint.

IN de puissance worden hoogtes gehaald van 2,37 meter!! een paard dat van een muur van 2 meter omlaag komt moet een enorme klap opvangen en dat vind ik persoonlijk onvriendelijk. Het blijft een spectucalaire gebeurtenis voor het publiek. Op concoursen waar de puissance bij zit doet maar een klein handje ruiters mee. Een puissance paard moet heel veel vermogen en vertrouwen in de ruiter hebben en van die paarden zijn er niet zo veel


nou dit dus over de puissance!!

Wat is jullie mening erover??

Live,LOve,'ndLaugh


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:05

ik ben er niet echt heel erg op tegen.
de muur ligt niet vast. als het paard het niet haalt valt hij gewoon om.
en als het paard echt niet wil zal hij weigeren. ik zie het probleem dus nie zo.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:09

Ik dacht eerst eigenlijk dat het een stenen muur was die vast lag. Ik vind het zelf niet heel erg mits dit op een goede verantwoorde manier gebeurd. Die mensen zullen (denk ik) heus niet hun paard erop verknallen. En als een paard denkt dat hij het niet haalt of eng vind zal hij het niet zomaar springen. Dit is mijn mening, maar dat is alleen maar uit het stukje gehaald zeg maar, ik heb hier nog nooit eerder van gehoord en gezien. Dus het kan zijn dat ik er naast zit.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:24

Ik ben er niet op tegen.
Het stukje dat je hierboven gequote hebt, is imo. ook niet objectief, het is een mening.

Een puissance paard moet idd. over veel vermogen (en vertrouwen) beschikken.
Daarentegen zijn het bijna altijd paarden die in de normale parcoursen niet meekunnen omdat ze "technisch" gezien niet goed genoeg zijn.
Kijk maar eens naar de deelnemerslijst, daar staan zelden paarden op die we ook kennen van de "gewone" parcoursen.
Het ene paard verdient de centjes in de puissance, en het andere paard doet het in de parcoursen die welliswaar niet zo hoog gebouwd zijn, maar technisch stukken moeilijker zijn.
Ieder z'n vak Knipoog

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 18:34

Ik denk wel dat ze er zorgvuldig mee omgaan, maar dit doet me denken aan de discussie over westernrijden in bit. En ik heb zoiets van: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Dit soort prestaties belasten het paard... maar elke dag een uur flink dressuurrijden belast het paard ook, evenals een sliding stop, of een parcours waarbij hij zo'n 15 keer de klap van een lagere hindernis op moet vangen, of manegewerk waarbij een pony 5 uur per dag een bonkende ruiter op zijn rug heeft.

Het is denk ik zeker wel belastend voor de paarden... het is topsport. Maar bijna alle vormen van paardrijden op hoog niveau belasten de paarden (kijk naar de gemiddelde carriere van een dressuurpaard; die houdt dat ook geen 15 jaar vol), en ik vind het altijd nog minder erg dan military (wat in mijn ogen wel onveratnwoord is, omdat de hindernissen vast zijn).

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:10

ben het helemaal met Nimue eens!

de military vind ik echt niet kunnen, maar puissance springen is wel leuk om te zien! alleen is het idd een flinke klap als die muur naar beneden komt

wat ook leuk is: puissance springen zonder zadel Haha! dan gaan ze ook nog over de 1.80-2.00 heen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:16

Ik ben het helemaal met Oscar eens, ieder heeft zijn eigen specialiteit.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:40

Helemaal toppie!
ik heb het zelf ook een paar keer gedaan (tot 1,50m met een pony van 1,40m).
Nu ben ik helaas te bang geworden voo het springen.
Ik vind dit 1 van de spannendste rubrieken die er zijn in het springen.
(parijs springen, heen en weer, spiegelbeeld (2 ruiters tegelijk) vind ik ook erg gaaf om te zien)

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:16

Ik ben het er niet mee eens.

Om over zo'n hoge hindernis te springen moet een paard een onwijs vertrouwen hebben in de ruiter.
Als eht paard bang zou zijn voor de ruiter (en er in principe dus overgejaagd zou worden) zou het echt niet zo hoog springen.

Ik heb groot respect voor die paarden en voor de ruiters.
Zelf zou ik het niet durven.

Verder ben ik het met Oscar eens

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Candidat

Berichten: 791
Geregistreerd: 10-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:08

Ik ben tegen het puissance springen. Ik vind namelijk dat het weinig met 'sport' te maken heeft en dat het alleen maar gedaan wordt om het publiek te vermaken. Voor het paard is het ook nog eens erg slecht, want bij de landing van ongeveer 2m hoogte is de druk op de voorbenen/knieën ongeveer 6x het gewicht van het paard. Verder gebruiken ruiters bij deze wedstrijden nooit hun beste paarden, omdat de kans op blessures erg groot is. De paarden die hievoor wel gebruikt worden zijn paarden die kracht en lef hebben, vaak zijn deze paarden geestelijk niet helemaal gezond.

.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:12

Citaat:
De paarden die hievoor wel gebruikt worden zijn paarden die kracht en lef hebben, vaak zijn deze paarden geestelijk niet helemaal gezond.


Explain? Niet door de psychologische test voor springpaarden gekomen?

"Neuh, die's niet goed snik. Dan maar puissance?" lol

(Overigens ben ik niet tegen puissance als tak van sport.)

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:49

Candidat schreef:
Voor het paard is het ook nog eens erg slecht, want bij de landing van ongeveer 2m hoogte is de druk op de voorbenen/knieën ongeveer 6x het gewicht van het paard.


Maar hoe groot is die druk bij een hindernis van 1.30? En wat is er erger? 10 hindernissen van 2 meter, of 20 hindernissen van 1.30?
Of 8 sliding stops? Of een kwartier met een elastiek aan je bek met je hoofd onder je knieën lopen? Knipoog

Ik denk inderdaad wel dat het veel belast... maar wat ik al zei, ik denk dat je dan wel tegen álle vormen van paardensport kunt zijn, want zo goed als alles belast in meerdere of mindere mate.


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:18

Lijkt me gaaf om te zien... en dat het niet goed is voor de paarden.... tja daar kies je als ruiter voor, ik denk dat er nog veel meer dingen zijn die slecht zijn voor een paard en die vele malen vaker gebeuren
Zou het zelf nieteens durven.... springen is leuk, maar het moet niet TE hoog zijn Knipoog

Elmshorn
Berichten: 39
Geregistreerd: 28-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:33

Nimue"]
[quote="Candidat schreef:
Voor het paard is het ook nog eens erg slecht, want bij de landing van ongeveer 2m hoogte is de druk op de voorbenen/knieën ongeveer 6x het gewicht van het paard.


Maar hoe groot is die druk bij een hindernis van 1.30?
[/quote]

De druk bij een normale sprong is ongeveer 1,8x het lichaamsgewicht van het paard. De reden waarom dit veel minder is, is dat het lichaam het paard bij een landing op die hoogte zowel naar voren als naar beneden gaat (horizontaal/verticaal). Bij de landing na een hindernis van ongeveer 2meter gaat het paard bijna verticaal naar beneden, zodat alle gewicht van het paard + de druk door de snelheid op de voorbenen komt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is? Zal nog even kijken of ik de site kan vinden waar dit verhaal zo ongeveer op stond.
Laatst bijgewerkt door Elmshorn op 11-12-03 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:33

ben er niet op tegen!!
vind het wel gaaf om te zien!!

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:15

Ik heb eens een springruiter horen zeggen dat ie voor de puissance inderdaad een speciaal paard had meegenomen. Volgens hem was ie knettergek en boeit het hem helemaal niet wat er achter de hindernis ligt, hij stijgt gewoon op als een raket. Weet niet meer wie dat zei trouwens, is alweer een jaar of 8 geleden... Haha! Maar sowieso lijkt het me ongezond om een paard van zo'n hoogte zijn hele gewicht op 1 been te laten opvangen, maar dat terzijde.... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:24

Je hebt nu eenmaal een paard met een heel groot hart nodig om op zo'n muur af te rijden.

De ruiters die over dat soort sprongen gaan hebben hun paarden over het algemeen echt goed voor elkaar, anders haal je dat niet. Ik vind er niks "zieligs" aan voor het paard. Het past misschien niet zo goed meer in deze tijd.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:26

Ik ben ook niet op tegen.. Natuurlijk zijn het enorme klappen wat het paard moet opvangen maar dat is ook al met een concours van 1.50.. En het is niet zo, dat dit een wekelijks terugkerend evenement is..

Als het paard het niet wil, dan weigert hij echt wel!

Het is trouwens zoooooo gaaf om te zien!
Ik heb ook wel eens een ruiter bij de zoveelste ronde zien afgroeten omdat hij zijn paard wilde sparen (moest de volgende dag weer starten)

Alleen daarom wil ik eigenlijk altijd naar Indoor Brabant.. Baal wel dat het dit jaar op zondag is..

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:32

Elmshorn schreef:
De druk bij een normale sprong is ongeveer 1,8x het lichaamsgewicht van het paard.

Dank je wel voor de informatie! OK dan!

Dan is het inderdaad wel een erg groot verschil... Het klinkt natuurkundig inderdaad wel kloppend, ja, alleen denk ik dat bij een normale landing je toch ook moet kijken naar de druk die de voorwaartse beweging op de pezen en gewrichten geeft, en niet alleen naar de neerwaartse druk. Ofzo. Maar dat zullen ze denk ik ook wel in de berekeningen hebben meegenomen.

Als het verschil inderdaad zo groot is, is het wel een hele hoge belasting. Ik weet alleen niet hoe hoog het ehm.. .'slijtingspercentage' is bij puissancepaarden in verhouding tot gewone springpaarden of westernpaarden ofzo. Ik denk dat het ook erg van de ruiter afhangt; een verstandige ruiter zal dit misschien af en toe eens met zijn paard doen, een domme ruiter zal het elke week doen. Net zoals een verstandige dressuurruiter ook niet op een 3-jarige de Z gaat rijden (als dat al mogelijk zou zijn), terwijl een domme ruiter dat wel doet.

Elmshorn
Berichten: 39
Geregistreerd: 28-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:57

Nimue schreef:
alleen denk ik dat bij een normale landing je toch ook moet kijken naar de druk die de voorwaartse beweging op de pezen en gewrichten geeft, en niet alleen naar de neerwaartse druk.


Er wordt ook gelet op de druk bij de voorwaartse beweging. Maar vanuit een voorwaartse beweging/landing kan een paard veel makkelijker verder galopperen, waardoor de landing minder hard aankomt. Na een verticale landing is het voor het paard veel moeilijker om weer voorwaarts te gaan, dit is dus veel zwaarder.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:22

Ik vind het niks. Eerder vond ik het mooi (de show) maar nu
Het paard wordt gevraagd te springen (en als 'ie dat doet heeft de ruiter al veel bereikt met het paard aan vertrouwen) over een hindernis die wellicht TE hoog is voor het paard.
Ik vind het niet echt eerlijk tegenover het paard. Je vraagt iets van hem / haar wat onmogelijk is (op een gegeven moment). De paarden die weigeren vind ik altijd nog het verstandigst Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:43

Ik vind er niks mis mee. Als een paard het niet aan kan dan is het spel al gauw klaar en het is geen vast hindernis dus daar kan weinig mee gebeuren. Ik kom als groom uit de springsport en er is een ding waar ik moeite mee heb en dat is het springen op ijs wat in Zwitserland en Oostenrijk heel gewoon is. Maar als je kijkt wat een springstal voor verzorging geeft aan z'n paarden dan denk ik dat het nog wel mee valt

...Dreaming with my eye's wide open...

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:12

ik heb het 1 keer op tv gezien en vond er niks zieligs aan. Heb het in de springles ook een keer gedaan, maar ik kwam met die pony (1.50) maar tot 1.15...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:15

Een heel parcours van 1.60 en flink technisch is ook zwaar en belastend en een grand prix proef ook...

Die paarden lopen echt niet ieder weekend zo'n wedstrijd en volgens mij kunnen ze er best tegen als je het een enkele keer doet.
Je moet er wel een paard voor hebben dat een beetje gek is trouwens, anders springen ze echt niet over 2 meter Knipoog

Mijn paard is ook heel leuk voor regionale hoogterecords enzo. In een m-parcours krijgt hij het zwaar, omdat hij niet zo'n geweldig voorbeen heeft, maar een flinke hindernis op een passende afstand is geen probleem Knipoog
(maar dan heb ik het over ongeveer 1.60 en niet 2,37m Haha! Zo hoog zijn mijn staanders niet eens Knipoog )

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 21:18

Ik vind het echt heel erg leuk om te zien en bovendien vind ik het niet echt zielig.

Als het paard echt niet wil zal het idd wel weigeren *LOL* . Daarnaast kan hij de blokken er gewoon afgooien, ze liggen immers niet vast Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, GrapeshotBot en 74 bezoekers