Gewoon doorwerken met zo'n paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Gewoon doorwerken met zo'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 10:58

Een paard bij mij op stal is de laatste tijd een aantal keer vrij kort na elkaar kreupel of onregelmatig geweest. Meestal blijft het bij net niet helemaal rad, hij is 1 keer echt flink kreupel geweest.
Toen hij flink kreupel was, had hij een flinke zwelling bij de kogel die ook goed warm was, ontsteking dus. Nadat de zwelling was weggetrokken bleef er een bult zitten, die ook hard werd. Hij heeft verder ook op zijn beide voorbenen aardig wat schiefels zitten.

Omdat de bult niet verdween en hij nog niet helemaal rad liep, zijn er foto's gemaakt.
Uit deze foto's kwam dus dat hij aan beide voorbenen OCD heeft, aan één been werden 2 muisjes gevonden, aan het andere been 1. Twee van die muisjes, beide aan één been waren beide meer dan een halve cm in doorsnede, IMO vrij groot. Eén onderaan de kogel, de andere bij het griffelbeentje. Bij het andere been zat het muisje ook bij de kogel.
Ook heeft hij aan beide voorbenen artrose.

Het gaat hier om een grote, 4-jarige ruin. Dit paard moet tijdens het rijden ook echt rondom in de beschermers, hij tikt zichzelf constant aan, en tikt daarbij dus ook echt op de kogels. Daarbij strijkt hij ook heel erg.

De reactie van de eigenaresse was, 'Hij heeft bijna niets hoor, ben blij dat het meevalt, voor hetzelfde geld had hij echt iets gehad' Verward
Ze gaat ook gewoon door met werken met hem, dressuur dus. Op mijn vraag wat de DA daarvan gezegd had, zei zij dat hij daar niets over had gezegd, lijkt me vreemd.

Ik denk eerlijk gezegd dat je een paard waarbij dit geconstateerd wordt niet meer zo fanatiek kunt / moet rijden, een dag of 6 in de week dressuren lijkt mij niet verstandig. Dit paard mankeert IMO aardig wat aan de benen, en dat op 4-jarige leeftijd al. Lijkt mij dat dit alleen kan verergeren (ok OCD is te opereren, maar die artrose e.d?).

Wat is jullie mening hierover, vinden jullie het meevallen en zouden jullie gewoon doorwerken met zo'n paard, of iets anders?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Imre

Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:05

Ik zou het een flinke tijd (maanden!) rustig aan doen met zo'n paard. Veel stapwerk. Hij is nog lang niet uitgegroeid en waarschijnlijk weet hij gewoon nog niet zo goed waar hij zijn benen het beste kan laten. Dus eerst sterker laten worden en dan nog eens bekijken, maar zeker niet 6x in de week gaan trainen, dat lijkt me geen goed idee!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:05

Weet je het is net wat jezelf wil, rij je fanatiek dorr is hij eerder op en gaat de artrose sneller, maar heb je wel volop gebruik kunnen maken van je paard, doe je rustig aan dan blijft ie langer maar heb je altijd je beperkingen. Ik kan me bij beiden wel wat indenken. Ik vind het persoonlijk niet meevallen, maar wat zijn muisjes, hier heb ik nog nooit van gehoord en heb toch op een dierenarts praktijk gewerkt die ook foto´s bij paarden maken. Ze kan de pijn bestrijden met bv quadrisol of buut... Dit is mijn mening... wens het paard maar sterkte!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:07

Ik vindt dit ook echt heel slecht wat deze dame met haar paard doet. Zeker zo'n jong paard met eigenlijk zulke ernstige aandoeningen aan zijn benen. Een kennis van mij heeft een 4 jarige naar de slacht moeten brengen wegens artrose... een paard dat niet rad loopt heeft ergens pijn.. dus zeker niet 6 dagen gaan dressuren....

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 12:19

Met muisjes bedoel ik de 'losse stukjes' die gevonden zijn, OCD dus.
Is dat dan streektaal ofzo? Ik weet niet anders dan dat dat zo genoemd wordt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:21

Het is noet zo dat dit over gaat door rust..... het gaat nooit meer over. Dus waarom dan niet gewoon doorrijden zolang het paard er geen pijn aan heeft.-

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:22

Supertje schreef:
Met muisjes bedoel ik de 'losse stukjes' die gevonden zijn, OCD dus.
Is dat dan streektaal ofzo? Ik weet niet anders dan dat dat zo genoemd wordt.


Ik kende het ook niet Supertje, bij ons spreken ze weer van "botchips" Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:09

Waarom niet gewoon doorrijden zolang t paard geen pijn heeft? Maar wie bepaalt dat? Als t paard niet rad loopt heeft ie pijn.. .. en je maakt t op deze manier niet beter. T zal alleen maar verergeren. De beweging van t paard zal in goed overleg met een gespecialeerde arts aangepast moeten worden willen ze nog wat langer plezier hebben van 't dier....

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:21

Zo'n paard wordt niet meer beter. Simpel. Teveel schade, is de moeite niet meer dat allemaal te gaan opereren en revalideren.
Ik kan me goed voorstellen dat het in dit geval gewoon gaat om 'loop of sloop'.
Ikzelf had niet gewacht tot het paard echt kapot was, diervriendelijk is dan toch anders. Maar op zich is dit struisvogelgedrag van paardenhouders niet uniek....helaas.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:29

Kunnen de afgebroken stukjes bot niet verwijderd worden? OCD valt bij mij niet onder de noemer "Niets aan de hand", helemaal niet als hij er onregelmatig op is. Zulke stukjes bot kunnen gaan zwerven, als ze echt in de weg gaan zitten kunnen ze een heleboel stukmaken.
Ik zou iig niet 6 dagen per week gaan trainen....

Je suis Charlie.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:59

ik zou sowieso niet 6 dagen per week dressuurtraining doen met een 4 jarige, maar goed.
Ik heb een paard dat zwar toontredend is en achter erg "tikkende"gewrichten heeft, volgens de veearts een aankomen artrose klant.
Ik rij hooguit 2 x per week een uurtje, alleen stap en soms een klein drafje, verder longeer ik en wandelen we de rest van de dagen.
Hij krijgt een voedingssupplement met glucosamine om te proberen de tikkende gewrichten wat soepeler te maken, maar het zal altijd een wandelpaard blijven......en hij wordt mogen pas 5.....

Hij is overigens wel rad en vertoont geen tekenen van pijn......(vreet zich suf en glanst als een spiegel als de modder eraf gebikt is)


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 14:15

Paard loopt wel vaker goed dan dat hij kreupel is maar toch, veel scheelt het niet. Hij vertoont dus wel vaak tekenen van pijn. Hij knikt in draf op het harde vrijwel constant met zijn hals, in de bak is er weinig te zien dan.
Als hij weer eens niet helemaal rad is wijt de eigenaresse dit aan stijfheid.
En als hij echt kreupel wordt wil ze hem aan de OCD laten opereren.

Haar filosofie is dus niet doorrijden zolang het kan, maar ze is er van overtuigd dat het allemaal meevalt.
Overigens is dit alleen nog maar gevonden in de voorbenen, de achterbenen zijn nog niet eens op de foto geweest.
Het paard staat achter ook flink troontredend, en billardeert daarbij ook erg.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:40

Het ligt er maar net aan hoeveel je om je paard geeft he ? met die struisvogelpolitiek die de vrouw toepast zal het paard niet oud worden. Bij de tijd dat het in haar ogen "erg genoeg" is om er iets aan te doen, zal het wel te laat zijn.
Bij paarden die op jonge leeftijd arthrose ontwikkelen, is tegenwoordig best veel mee te doen, als je daar de tijd, moeite en de compassie voor hebt. Bij jonge paarden is namelijk de gewrichtsvloeistof nog voldoende, ondanks de arthrose bijvorming. Bij paarden die op oudere (zeg bijv. 14 jarige leeftijd) arthrose krijgen, gaat het process vaak veel sneller en agressiever.

Zoals sommige hier al wel zullen weten heb ik ook een (groot!) paard dat op 4 jarige leeftijd al ernstige arthrose had. Ze is nu 16, staat pas sinds 2 jaar op speciaal beslag (break-over van www.hoofcare.nl) en ik rij er nog steeds fanatiek mee. Ze is rad, zonder pijnstillers, wel geef ik (met de hoop de arthrose groei te stoppen) glucosamine en chondroitine. Dat is de beknopte versie van het verhaal Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cjuan, Fenders, MyWishMax, nadcha, Phonix, Vecar en 27 bezoekers