Paard terugdoen met stalgebrek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Paard terugdoen met stalgebrek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 11:32

Ik heb een paard gekocht en die blijkt lucht te happen. Niet op een voerbak maar gewoon in de lucht. Na de verkoop bleek hij dat al gelijk te doen en ik heb toen de verkoper op de hoogte gesteld van het probleem in overleg met hem hebben we het paard even de tijd gegeven om te wennen aan zijn nieuwe stal en eigenaar maar het heeft niet mogen baten.
Ik wil nu de koop ongedaan maken omdat het paard een verborgen gebrek had maar hij zegt dat het paard het nooit gedaan heeft terwijl hij in zijn bezit was en dat hij er spontaan mee begonnen is bij mij op stal.
Wat zijn nu mijn rechten?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:35

Ik denk dat een paard ook wegens stres kan gaan luchthappen. Niet omdat jij hem niet goed verzorgd, maar gewoon wegens verandering van omgeving. Dus het kan heel goed dat hij het bij de vorige eigenaar niet deed. Wij hebben er ook eentje op stal, die alleen luchthapt als er vreemde mensen de stal inkomen. Gewoon zenuwen dus. Op zich kan het niet zoveel kwaad denk ik.
Als dat paard het idd deed bij de vorige eigenaar had hij dat moeten vermelden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:50

Indien aangetoont kan worden dat dit dier het al bij de vorige eigenaar deed, kun je hem terugdoen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:06

dat is juist zo moeilijk he imker.

beste is dat paard bij z'n eigenaar lang genoeg te observeren.

en bij verkoop effe een schriftelijk document in tweevoud opmaken, waarbij de eigenaar verklaart welk paard ie op welke dag voor hoeveel aan wie verkoopt en dat het paard gezond is ( foto's bijvoegen,....) en geen stalgebreken heeft.

en dit dan beiden tekenen.

nou ga je gewoon effe moeten laten zien da je haar op je tanden hebt. sommige nemen zo hun paard terug, anderen denken verkocht is verkocht.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 12:14

Lastig.

Voor jezelf zul je ook moeten bedenken hoe nadelig dit kan zijn als je het paard wilt verkopen (tenminste, ik ga er nu even voor het gemak van uit dat je dit paard voor de verkoop hebt gekocht).

Voor een enorm getalenteerd paard hoeft het luchtzuigen nl niet nadelig te zijn, dat compenseerd ie dan wel weer door zn talent.