Koliek....Aderonsteking....Hirudoid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38682
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Koliek....Aderonsteking....Hirudoid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:43

Mijn merrie heeft vorige week maandagnacht krampkoliek gehad, daar is de veearts bij geweest en heeft onze merrie een injectie gegeven om haar darmen te onstpannen.

Prima, niets aan de hand, koliek over, merrie rustig.

Maar afgelopen zaterdag wilde ik haar uit de stal halen om in de wei te zetten, onze merrie reageerde nogal apatisch toen ik haar wilde pakken, bij het geruststellen van haar zakte ze zowat inelkaar. Na een goed onderzoek zag ik dat de plek waar de veearts haar gespoten had dik, warm en gevoelig was. De veearts zei dat ze, door de spuit, een aderonsteking had. Ik moest daar, 2x daags, een zalf opsmeren, Hirudoid. Dit is voor de merrie zeer onplezierig. Het is iedere keer een drama. Als ik eenmaal begin te smeren gaat het goed en vind ze het zelfs fijn. In het begin kon ze niet van de grond eten, ook grazen deed ze niet meer.

Het gaat nu steeds beter, de plek word kleiner en de merrie gedraagd zich steeds 'normaler'. Ook eet ze nu weer van de grond en graast.

Maargoed, wie heeft ervaring met aderonstekingen en/of de Hirudoidzalf? Ik zou graag willen weten of dit al een normale reaktie is. Wie kan er me wat meer over vertellen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 11:01

Het is een teken dat een deel van het middel ook naast het bloedvat terecht is gekomen. Die stoffen irriteren erg en geven een erg pijnlijke ontsteking rondom het bloedvat. Wij smeerden er in de beginfase Ibutop gel op om de pijn en de onsteking te verminderen, later dan Hirudoïd. Deze laatste verhoogt de doorbloeding en zorgt dat de boel daar sneller opgeruimd wordt (smeer je op blauwe plekken enz,...).

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38682
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 15:37

Bedankt Zannekin voor je reactie, hoelang duurt normaal gesproken bij jou dat de plek helemaal weg is? Reageren jou paarden ook zo heftig op het insmeren?

De da heeft mij dit voorgeschreven en ik denk dat het nu te laat is om nog Ibutop gel te gaan gebruiken, maar hou het zeker in gedachte voor de volgende keer!!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:11

Bij de mijne had ik het gelukkig nog niet. Ik spreek van wat ik Gent zag. Wij smeerden daar eerst ook gewoon Hirudoid, maar dan bleek het eigenlijk beter van eerst de ontsteking te gaan bestrijden.
Als de pijn weg is zou ik zeker Hirudoid smeren. Als het nog gevoelig en warm is (dus echt nog ontstoken) dan eerst Ibutop.
Wat ik vergeten was: zeker de plek eerst scheren, ruim breed errond.
Op de lange duur geneest het zeker, alleen heb je kans dat het bloedvat verloren is. Er vormt zich dan een kluwen van kleine vaatjes mettertijd.