Eigenwijse manegedrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Eigenwijse manegedrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 22:51

Op de manege rij ik de laatste tijd meestal op een superlastig paard als het om stelling gaat.

Een voorbeeld:

Vorige week wilde ik linkerstelling aannemen, wat ik ook deed, of madame hielt haar hoofd recht, óf ze ging van de hoefslag af.
Ik heb haar wel een tikje achter mijn been gegeven, en een schopje, zo van: heej joh, op de hoefslag blijven.... maar het helpt niet

De instructrice zegt dan: schop dan harder! desnoods door haar heen Scheve mond
(zo hard doe ik natuurlijk nooit )

Ik heb haar toen wel een (volgens mij) flink harde schop gegeven, maar toch gaat ze van de hoefslag af.

Ik heb geen idee hoe ik dit op kan lossen? Iemand?

ff voor de duidelijkheid: het is echt zo'n manegepaard, er zit stap-draf-galop en een sprongetje op, maar meer ook niet. (geen mooie aan de teugel pogingen ofzo)

Ik wil ook zeker niet teveel van haar vragen, maar een beetje stelling zou toch mogelijk moeten zijn? Of verwacht ik nou teveel? Verward



Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:30

Contact met de buitenteugel, licht spelen, binnenhand licht contact hand iets van de hals en beetje rondbuigen alsof je de volte opwil met je been. Wanneer ze van de hoefslag afkomt, kneepje op de buitenteugel en binnenbeen. evt een keer een tik tegen de hals geven en het topje van de zweep daarna tegen de hals duwen, zodat ze weet dat je waakt met je zweep

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:24

zoals barvrouwke zegt hoort het Haha! mar anegepaarden reageren daar allang nietmeer op.
spreekt uit ervaring, heb namelijk sinds een jaar zelf een manegepaard die binnenkort van mezelf is.
in het begin reageerde hij op nix, stelling ookniet. was gewoon bit beetpakken en stijvenek door de bocht. na een jaar heb ik dat er gelukkig wel uit gekregen, al heeft hij nog wel de neiging om het te doen.
ik denk dat je ook eens moet proberen om stelling te vragen als je aan het halthouden bent. gewoon met je hand richting je knie gaan en zorgen dat je het been van de kant waar je stelling voor vraagt erbij houd, zodat ze niet meteen die kant op loopt. zo kan je het een beetje proberen.
ook een tip, helpt bij mijn paard erg goed. de verkeerde stelling vragen. hij wil links niet zo vaak stelling geven, maar zodra ik linkerstelling vraag op de rechterhand kan meneer het ineens wel.
die paarden weten dondersgoed wanneer ze een bepaald iets meoten doen.. dus gewoon de verkeerde stelling vragen, hoeft niet veel te zijn. als ze maar iets doet. in de hoeken kan je watmeer vragen . en dan goed je been erbij houden.
stelling vragen is ookniet aan de teugels trekken(om maar ff bruut te zeggen) en dan af en toe een schopje. je moet er goed bij blijven met je been en zorgen dat je zelf recht blijft zitten en haarniet uit balans brengt door zelf scheef te gaan zitten ofzo... luisterd ze niet als je aandrijft(drukken met je been) dan geef je een klein schopje, reageert ze danog niet dan tik je achter je been aan(met je been erbij) en zo doe je dat gewoon achter mekaar. doet ze wel een paar passen braaf wat jij wilt, vooral goed belonen(klopje, stem) dan weet ze ook dat ze het goed doet. belonen = goed, tikje = fout

hoop dat je er een beetje iets aan hebt.. bij mij heeft het in elk geal geholpen..

rust zacht, mijn lieve willem. we zullen je nooit vergeten.
je blijft voortleven in onze gedachten.
dag, lieve vent 13-6-1988 - 23-11-2007

Kyno

Berichten: 10422
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 13:55

In ieder geval bedankt... ik zal het eens proberen. Ik denk dat het met haar precies hetzelfde is wat jij omschrijft (zij pakt ook het bit vast en houd haar nek mooi stijf) Volgens de insturctrice doe ik bij het stelling vragen zelf helemaal niks verkeerd, daarom snapte ik ook niet waarom ze het niet deed Maar ik zal jou manier eens proberen Lachen hopelijk werkt het!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers