wedstrijden springen: hoe aanpakken?en tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

wedstrijden springen: hoe aanpakken?en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-03 23:51

jaja Quentin & ik gaan ook springen

maar nu heb ik nog een paar vraagjes, wrsch start ik 8 jan in Deurne, maar als ik HC start dan heb ik nog geen officiele springcoupons nodig, of wel?
kan ik met mn gewone startkaart springcoupons aanvragen?net zoals ik normaal dressuurcoupons bestel?

weet er iemand nog oefenwedstrijden rond Eindhoven-Eersel?

en verder zijn alle tips welkom, vooral tips over het onthouden van de volgorde, heb n soort van trauma overgehouden aan het altijd verkeerd rijden met mn pony Bloos

en hoe zat het ook alweer met het groeten naar de jury en de bel en het door de finisch rijden&echt starten enzo

heeft er iemand binnenkort hier in de omgeving een springwedstrijd?dan ga ik wel mee om te kijken hoe t er precies aan toe gaat, want ben een echte dressuurmuts Knipoog

opzich moet ik een B-parcours makkelijk kunnen rijden met Quentin, maar hijh vind het soms nog wat eng en stopt dan, en het probleem is,a ls hij stopt, dan stopt ie ook echt en is er niets meer met hem te beginnen

maar heb vandaag springles gehad bij de club en dat ging super, en donderdag ga ik springen in mn priveles ipv dressuren
aanleg heeft Q wel, ik een stuk minder, maar ik wil een nieuwe uitdaging Haha! dressuur is leuk, blijf ik ook doen, maar wil heel graag gaan springen

alle tips enz zijn welkom!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:01

- HC is verplicht met startcoupons
- idd gewoon coupons aanvragen bij de KNHS
- oefenwedstrijden: zomers bij Van de Pol volgens mij, 's winters Oirschot eens per maand. Vonneke kan je daar wle meer over vertellen. Verde rond Den Bosch veel. Asten trouwens ook, ik meen op woensdagavond
- parcours verkennen: alleen lopen of met iemand die je vertrouwt. Concentreren bij iedere hindernis, goed de wendingen bekijken, en vrijwel altijd zijn de lijnen heel logisch (in het B). voor hindernis 1 goed kijken waar de start ligt, en idem met de finish. Bekijk ook even hoe je binnen rijdt (langs de enge dingen Knipoog ), waar je groet, aangaloppeert en dan naar de start rijdt.
- in het B: groeten bij de jury, netjes halthouden en evt naam + club etc noemen. Ook weer afgroeten.
- pas NA de bel starten, neem de tijd (je hebt 40 seconden) en galoppeer nog een volte om hem vlot en alert te krijgen.

Ja, ik heb diverse springwedstrijden, 21 december is Rosmalen (dsat is ver voor jou), en half januari in Vught (dichterbij). Je mag rustig mee als je zin hebt.
- denk ook aan een groom die voor je kan bouwen. Echt belangrijk de eerste keren, later kun je makkelijker meedoen met wat anderen neer laten zetten.

En een lang verhaal met nog wat tips voor iemand anders een tijdje terug.

Lielle schreef:
Wat ik zou doen:
wel zweepje meenemen, verder niets veranderen. Gewoon losrijden (heeft hij al dressuurwedstrijden gelopen?), en op je gemak beginnen met wat kleine sprongetjes. Neem iemand mee die je vertrouwt (eigenaar?) om voor je te bouwen en neem de tijd. Spring niet te veel en te hoog, wel zowel een steil als een oxer op parcourshoogte. Rust en vertrouwen zijn het belangrijkste. Stap evt wat rond, en neem vlak voor je de ring in moet een steiltje van zo'n 90 cm, zodat je beiden weer geconcentreerd bent.
Rijd een keer de ring rond voor je groet, zodat je paard al wat gezien heeft, spring rustig aan in galop, rijd nog een volte en galoppeer dan
vol overtuiging
naar de eerste. Dat mis ik een beetje in jouw verhaal, het klinkt allemaal wat onzeker, en dat kun je niet gebruiken. Zenuwen zijn begrijpelijk, maar als je het zelf absoluut niet ziet zitten, moet je het niet doen.

Let met parcours verkennen op evt moeilijkheden maar meestal zijn B parcoursen eerlijk gebouwd.

Zorg dat je het parcours vlot voorwaarts rijdt (ik ga er vanuit dat je paard geen racer is, maar gewoon onder je kan galopperen), iets meer dan je thuis gewend bent zonder te gaan jagen. Zo kun je je paard wat meer overtuiging geven, want jij zult hem moeten helpen, hij heeft nog geen ervaring. Als hij na een sprong te hard gaat, zet je hem rustig op een volte om hem weer bij je te krijgen. Dit zijn toch wedstrijden voor de ervaring, die strafpunten maken niet uit. Mocht je een fout hebben en je paard schrikt ervan, doe je hetzelfde. Zo leert je paard jou vertrouwen. Als het echt niet lukt, spring je evt nog een eenvoudige sprong en groet je af. In de ring forceren heeft geen nut in deze situatie.

Kortom: 'gooi je hart over de hindernis, dan volgt je paard vanzelf'

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 00:22

heel erg bedankt Haha!

maar even over het groeten en door de finish rijden enz

je rijdt dus de ring binnen, even een rondje galloperen om enge dingen te laten zien, dan halthouden&groeten en dan als de bel gaat rijdt je(binnen 40 sec) door de start en gaat de tijd lopen en dan dus op naar hindernis 1 en als t kan er over, net zoals de rest

ik kan in Deurne meedoen, en dan helpt t meisje dat onze clules geeft(stagiare uit deurne, zelf een springruiter) me met parcours lopen enzo

ach ja als ik fout rijdt, jammer dan
maak me meer beetje zorgen over Q als die nml 1x stopt of schrikt blokkeert ie en doet ie niets dan omhoog, en wil hem geen foute dingen aanleren

al gaat het in de les supergoed!gaat echt vooruit, maar een heel parcours....als ik dan wat voorwaartser rijdt, dan heeft ie al snel ergens een gaatje om er tussen uit de gaan en dan is t gedaan, maar ja om nou in een slakkentempo rond te rijden is ook nix, en dan kan k hem ook weer niet overtuigen dat ie echt wel durft te springen

ik ga donderdag ook even overleggen met mn instructeur, dat is een springruiter en ketn mn paard al langer dan ik hem ken Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:29

Renske20 schreef:
je rijdt dus de ring binnen, even een rondje galloperen om enge dingen te laten zien, dan halthouden&groeten en dan als de bel gaat rijdt je(binnen 40 sec) door de start en gaat de tijd lopen en dan dus op naar hindernis 1 en als t kan er over, net zoals de rest



overdrijf alleen dat rondje niet, ik rijd zelf wel min of meer in rechte lijn naar de jury toe. Dan groet ik, galoppeer een volte en rijd naar de start. Anders heb je het risico dat je gediskwalificeerd wordt wegens tonen *LOL*

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 00:47

o ja das waar ook, tonen mag niet!
dan gaan we voor de rechte lijn naar de jury, wie weet maakt Q er nog wel een rondje van als ie iets engs ziet ofzo Knipoog

vorige week was er hier in Hapert oefenspringen maar ik had toen een dressuurwedstrijd, had anders wel meegedaan, zal ns bellen wanneer het weer is Haha!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:53

He Renske, dan denk ik dat we mekaar nog gaan tegenkomen. Ben ook niet zo'n held maar wil wel vreselijk graag gaan springen. Paard heeft echter meer aanleg dan ik vrees ik Knipoog
Ik wil volgend jaar ook mijn debuut in de B gaan maken.
Goeie tips van Lielle en ik zou ook wel eens mee willen gaan kijken hoe het er aan toe gaat.
Kan jij me PB-en wanneer je in Vught moet rijden Lielle?

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:08

wat is tonen dan?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:15

het paard vooraf de hindernis uitgebreid laten bekijken, dat mag niet.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:51

19 December, oefenspringen Oirschot. Vanaf 19.00u Paarden en Pony's

Om de week dinsdagavond in Esbeek,andere week in Riel.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 23:01

nog steeds in Esbeek? Ik dacht dat dat niet meer was Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 00:29

esbeek is de ene week dressuur en de andere week springen, toch?
ook nu ze andere eigenaren hebben volgens mij, iig dressuur om de week weet ik 100% zeker
dom dat ik daar niet aan had gedacht, want ik wist het wel, ergens ver weg zat t nog in mn hoofd, t is dat ik op dinsdag clubles heb, en ook dan rijdt mn moeder t uur na me en wil ze de trailer hebben, en dus kon ik me nooit inschrijven voor de dressuurwedstrijden in Esbeek, terwijl dat juist een hele fijne bak is om te rijden!

maar dat is meteen officieel he

ik wacht denk ik even tot er in Hapert weer een avondje oefenspringen is, die bak daar heb ik normaal ook les

19 dec kan ik niet, dag erna dressuurwedstrijd en heb dan die vrijdagavond clubles, en mn moeder gaat dan t uur na mij naar clubles, dus moet de trailer thuis zijn, helaas!

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:44

Dressuur weet ik niets van hoor, volg ik ook niet trouwens Haha!