inrijden, welk zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

inrijden, welk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 19:40

hallo allemaal Lachen

Een tijdje geleden is ons gevraagd om op iemand zijn paarden te rijden. Wij hadden wel interesse en gingen dus mee, maar toen we erop zaten, bleken beide Friese ruinen niet ingereden te zijn!

er had wel al 3 keer iemand opgezeten en ze zijn wel helemaal goed beleerd voor de koets, maar beenhulpen kennen ze dus nog niet en reageren ze niet echt op.

Nu was het altijd mijn droom geweest om western te rijden en de eigenaar had voorgesteld om eens een westernzadeltje erop te doen als ik dat leuk zou vinden. nou is het een beetje ongewoon, western op een fries, maar als het toch recreatie is en het zit fijn, waarom niet! Lachen

ik heb eerder nog nooit western gereden en dus ook nog niet in een westernzadel gezeten. nu reageert mijn Friesje dus niet op de beenhulpen, het zadel is vreemd voor hem maar dus nu ook nog eens voor mij.

maar ik heb ooit gelezen dat een westernzadel goed is voor het inrijden; het gewicht wordt immers beter verspreidt op de paardenrug.

maar aan de andere kant heb ik ook gelezen dat je als het kan niet zoveel moet doorzitten op een jonge paardenrug, en lichtrijden in het westernzadel ging me niet echt goed af.

wat vinden jullie, zou ik door moeten gaan met het westernzadel, zodat ik en op den duur ook hij eraan gewend? of is het beter om hem eerst "in te rijden" en dan, als we een paar maanden verder zijn, weer eens het westernzadeltje tevoorschijn halen?

(in een westernzadel voelde ik me wel veiliger ivm bokken/steigeren, ik zat nu heel stevig voor mijn gevoel terwijl ik bij het engelse zadeltje er bij een sprong even mijn evenwicht verloor. (was niet gevallen))

nou ja, bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen met deze keuze.

xx Dees en de 3jarige Benny Lovers

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark


radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 19:52

ik weet niet eigenlijk...
Wij rijden altijd in met een springzadel...
Maar als je op een westernzadel steviger zit dan is dat opzich ook wel fijn, alleen een beetje jammer dat het lichtrijden zo moeilijk gaat


Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:33

maar ik heb ooit gelezen dat een westernzadel goed is voor het inrijden; het gewicht wordt immers beter verspreidt op de paardenrug

Elk goed passend zadel verdeeld het gewicht goed. Zo niet; dan past het niet goed. Toch? Of heb ik het nu helemaal fout? Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:46

Het lijkt me niet zo'n goed plan om een oningereden paard in te gaan rijden met een rijstijl die jij zelf ook niet onder de knie hebt. Veel doorzitten is idd slecht voor een ongetrainde rug.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 20:52

Tessebes schreef:
Het lijkt me niet zo'n goed plan om een oningereden paard in te gaan rijden met een rijstijl die jij zelf ook niet onder de knie hebt. Veel doorzitten is idd slecht voor een ongetrainde rug.


ben ik het ook helemaal mee eens..

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-03 21:16

oké hartstikke bedankt allemaal Lachen

en ehm, ja, dat is ook wel zo, maar er was toch wat bijzonders met een westernzadel... toch met dat gewicht dat dat beter verspreidt was geloof ik.

ik weet het niet helemaal zeker Bloos

nou ja, er is in ieder geval nog een andalusier die wel ingereden is en dat zowel western als engels, dus eventueel zou ik op hem kunnen wennen aan het westernzadel om vervolgens op Benny de Fries met een westernzadeltje te rijden, als het me tegen die tijd nog bevalt Schijnheilig

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 21:23

Theoretisch is het mogelijk om op een westernzadel licht te rijden, als dat je lukt, dan kun je zo'n zadel natuurlijk altijd proberen. Een westernzadel verdeelt de druk over een grotere oppervlakte, dat lijkt me idd fijner voor het paard. Het belangrijkste blijft toch dat een zadel gewoon past en of het dan een engels of een westernzadel is, wat maakt het uit.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 22:14

In het boekje van Nathalie Pinquitt, Paardenschool schrijft zij idd dat ze het liefst een paard met een westernzadel in rijdt vanwege de druk van het zadel die dan meer verspreid werd. Ik ben zelf momenteel ook een fries aan het inrijden, dit doe ik echter met een engels zadel. Ik had er ook bijna een westernzadel opgehad, ik mocht zelf kiezen van de eigenaar en ik vind westernzadels wel super zitten. Maarja, een fries is toch weer niet echt een westerntype en stel dat ik er eens mee stop dan heeft de eigenaar voor een evt. volgend verzorgster een bekender zadel. Maareh, heb je een foto van jouw friesje met westernzadel? Ben toch best benieuwd of ik de verkeerde keuze heb gemaakt Knipoog

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

suuske

Berichten: 793
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 13:17

Amable schreef:
In het boekje van Nathalie Pinquitt, Paardenschool schrijft zij idd dat ze het liefst een paard met een westernzadel in rijdt vanwege de druk van het zadel die dan meer verspreid werd. Ik ben zelf momenteel ook een fries aan het inrijden, dit doe ik echter met een engels zadel. Ik had er ook bijna een westernzadel opgehad, ik mocht zelf kiezen van de eigenaar en ik vind westernzadels wel super zitten. Maarja, een fries is toch weer niet echt een westerntype en stel dat ik er eens mee stop dan heeft de eigenaar voor een evt. volgend verzorgster een bekender zadel. Maareh, heb je een foto van jouw friesje met westernzadel? Ben toch best benieuwd of ik de verkeerde keuze heb gemaakt Knipoog

hallo Lachen

nee we hebben helaas nog geen kans gehad om foto's te maken van de Friesjes, maar dit zal wel snel gebeuren Haha!

we gaan we misschien morgen weer heen en dan denk ik dat ik toch maar weer eens even een dressuurzadeltje opdoe...

in ieder geval, iedereen, bedankt voor de tips en de reacties

xx Dees en Suus Haha!

As many know horses will gallop, in to our hearts forever

**Karina en Esther ik zal jullie nooit vergeten**

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:23

ik zou, als ik niet western reed.. doe ik wel.. Tong uitsteken , ff oefenen op diegenen die het wel kan.. in ieder geval met het licht rijden.. want het kan wel.. *LOL* (je kunt er zelfs mee springen.. niet zow erug hoog..maar toch Tong uitsteken Haha! ) erug makkelijk zelfs.. maar het is ff iets anders dan met een engels zadel.. want voor het inrijden is het wel lekker voor jou (je hebt een knop om je aan vast te houden als het erug hard gaat Haha! Knipoog Tong uitsteken ) en voor het paard (omdat het oppervlak groter is.. wordt de druk over een groter gebied verspreidt).. maar succes met je beslissing.. OK dan!

groetjes laura

euhm.. Scheve mond

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 15:27

Het enige dat telt is dat je een goed passend zadel gebruikt, of dat nou een western- of een engels zadel is, doet niet zo ter zake. Bedenk wel wat je wilt, "gewoon"inrijden doe je het fijnst met een engels zadel, (denk aan lichtrijden ) Wil je de westernkant op, waarom dan niet met een westernzadel inrijden?

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 17:00

ja maar de bedoeling is uiteindelijk dat we de paardjes naar buiten nemen en wat beweging geven, elke dag een buitenrit dus zeg maar...

we hebben hier prachtige bossen in de buurt en het wordt dus vast heel leuk, maar we willen liever even de beestjes onder controle hebben en daarom rijden we nu in de bak.

San is er helemaal klaar voor met haar Bouke. als ik nu nog Benny een beetje kan rijden, kunnen we naar buiten.

We rijden steeds met de trailer naar de bak, dat is ook zo'n gedoe...

hoe eerder naar buiten, hoe beter dus.

voor San hoeft alleen de galop nog maar uitgeprobeerd te worden. Zelf moet ik ook nog alleen de galop uitproberen, maar hij moet ook nog op de hoefslag leren lopen. maar aan de andere kant; als we daarna naar buiten gaan, heeft het geen nut dat hij hoefslag kan lopen, toch Verward

hij is wel volledig verkeersmak en hij reageert heel goed op het bit, dus sturen kan op zich ook nog wel. Ik krijg hem alleen niet goed vooruit zonder zweep. De eigenaar ziet daar geen probleem in, die gebruikt de zweep vaker wel dan niet...

ik heb dus nu nog een 'probleem', ofja, geen probleem, het zijn eigenlijk allemaal keuzes maar ik vindt het moeilijk om te beslissen want ik ben o zo bang dat ik hem dalijk helemaal verkeerd rij en daar krijg je later maar last mee Scheve mond

mijn paard kan ;
braaf opzadelen, braaf laten opstijgen, braaf stappen, braaf draven.

ik weet zeker dat ook zijn galop goed gaat, aan de longe ging het heel goed, dus binnenkort heb ik ook de galop onder de knie, het enige is dat hij niet honderd procent op de beenhulp reageert.

zou ik met dit paard naar buiten kunnen gaan of niet? (met z'n tweeen dus he, de paarden mogen elkaar heel goed en vorige keer heb ik gewoon achter San en Bouke aangereden)

ikzelf rij nou al 3 zomers buiten, dus een beetje buitenrij-ervaring heb ik wel Lachen

xx Dees

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:06

ik zou zeggen, als je galop lukt, ga es naar buiten, train hem eerst in de bak, dat zen overtollig energie wegis, en stap hem dan buiten een rondje uit, rond de buitenbak ofzo, hij is dan toch nog vrtoruwd,maar het is wel buiten
of anders de weg naar huis in stap afleggen ofzo, wel met 2 paarden,dat hij niet alleen is Haha!

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 17:34

ik vind het beste om altijd zsm naar buiten te gaan met een paard. Ynskje had ik voor het derde maal onder het zadel toen ik al naar buiten ging. Zodra er een stuur op is ga ik al naar buiten.
Rechte lijnen zijn nml het beste voor een jong paard. En waar kun je het beste rechte lijnen rijden? juist- buiten! Op je hulpen reageren end kun je ook buiten leren.

Whild

Berichten: 3920
Geregistreerd: 26-03-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-03 19:11

Haha! dankjewel alweer voor de reacties Lachen

jullie helpen me echt een beetje een soort van richting te maken OK dan!

Dutske, het is zo wat je zegt, maar we rijden in een voor het paard (ook voor mij trouwens) onbekende bak, ergens vlak over de Belgische grens.

daarom gaan we ook telkens met de trailer...

het is een hele kleine privebak, goed om te rijden, maar ik vindt hem een beetje onhandig omdat je in de draf nu op alles moet letten; je kunt geen lange rechte stukken draven want dan moet je alweer erop letten dat hij een beetje de bocht meegaat en niet stilvalt of opeens wegspringt, als je snapt wat ik bedoel...

dus zo snel mogelijk naar buiten dan maar? Haha!

nu heb ik nog even pww (hoor mij nou Bloos ), maar daarna heb ik 2 weken vakantie, gelegenheid genoeg dus Haha!

is het btw slecht om vaak op een jong paard te rijden als hij het wel gewend is om 4-uur lange trektochten met de koets te maken?

(als jullie dat veel vinden, ik heb niks erover te zeggen, de eigenaar ment hem...)

dus als we bijvoorbeeld maandag voor het eerst ff naar buiten gaan, laten we zeggen een half uurtje/uurtje, kunnen we de rest van de week dan ook gewoon een uurtje rijden?

ze hebben beiden heel veel uithoudingsvermogen en doen mee aan menwedstrijden enzo...

If it's not real, you can't hold it in your hand, you can't feel it with your heart
And I won't believe it
But if it's true, you can see it with your eyes
Oh, even in the dark

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 22:03

ik denk dat het niet veel kwaad kan, maar wel dat je bv weel moet stappen dan,en niet zoveel galoperen, in verband met zen rugspieren enzo,
maar ik denk nadat hij het goed gewend is alles, en wat spieren bijgekregen heeft dat je hem kunt behandelen als een gewoon paard hoor
correct me if i'm wrong...
misschien de eerste keren niet te lang


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 130 bezoekers