Paard heeft het koud, wat kan het zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Paard heeft het koud, wat kan het zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-03 14:25

Mijn Pablo is geschoren en staat nu met drie dekens op stal. Een dikke rambo onderdeken van 300 grams, daaroverheen een fleece zodat de onderdeken lekker aansluit en daarover een 470 grams Bucas. En nog heeft hij het koud. Hij voelt koel aan onder al die dekens en komt stijf en stram van stal en is gevoelig op zijn lijf.

Bij mensen is het zo dat de ene het eerder warm heeft dan een ander. Heb waarschijnlijk tijdens deze biologie lessen liggen dromen, maar welke orgaan zorgt voor warmte? Heb ergens een artikel ooit gelezen over warmte bij paarden en dat de schildklier hierbij van belang is.

Heeft iemand ook problemen gehad met een koud paard wat gevoelig is op zijn lijf. Weet iemand welk orgaan verantwoordelijk is voor het warm houden van een paardenlichaam.

Pablo duld helaas geen bandages, of ik moet ze eens drenken in anti-bijt middel. Maar ik vind dit weer zo'n vergaande oplossing. Ook ga ik maar weer eens kijken naar een lekkere warme en diepe deken. Hij krijgt extra hooi, 4,5 kilo voer op een dag en twee maal daags beweging.

Info gevraagd dus voor mijn koukleum.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:48

Misschien zo'n deken met buikflap en een hals ?
En gewoon een dagje stuntelen met die bandages .. Dandy trok ze er normaal gesproken gelijk af, maar nadat ik ze er iedere keer weer om deed heeft hij de moed opgegeven Haha! (wel oude bandages gebruiken Schijnheilig ) Ik zou ook eens naar de homeopaat stappen voor wat middeltjes, ik heb het zelf ook altijd koud en sinds ik aan de Kyolic met knoflook zit niet meer Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:50

Heb je al aan z'n oren gevoeld?
Als z'n oren onderaan warm zijn heeft je paard het niet koud, terwijl z'n lijf wel koud kan aan voelen.
Welk orgaan de thermostaat van een paard regelt weet ik helaas niet.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:50

misschien een hele domme vraag (maar stel hem toch maar) maar kan hij het niet koud krijgen door het teveel aan dekens? als ik 3 truien aandoe dan ga ik zweten en krijg ik het juist koud
helaas weet ik ook niet wat de 'kachel"van het lichaam is, de natuurlijke vacht houd de warmte vast maar waar die vandaan komt?
veel succes in ieder geval met het uitzoeken hoop dat andere bokkers het wel weten

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:53

Hmm, ik denk eerder dat Pablo teveel dekens op heeft.
Bij mensen is het zo dat als je met veel kleren aan in je slaapzak kruipt je het kouder hebt dan wanneer je er in je blootje in kruipt.
Ik zou eerder proberen de onderdeken eronder uit te laten en de fleece rechtstreeks op Pablo te leggen. Voel zelf maar eens. Fleece voelt heerlijk warm aan op je huid.
Mijn arabiertje staat nu met één 200 grams deken op. Binnen en buiten en hij heeft het echt niet koud.

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 14:55

Ik zou het inderdaad toch een x proberen met stalbandages. Werkte bij mijn pony die geschoren werd super. Eskadron lappen met stalbandages erover en dat scheelde een stuk bij haar. Zij had ook een rambo onderdeken, fleece halsdeken en staldek op.

Ik deed alleen de fleece deken als eerst. Misschien raar maar ze had het warmer als ik die als eerste deed i.p.v. de rambo.

Bij mijn paard heb ik alleen stalbandages voor een wedstrijd en die laat ze zitten als ik ze inspuit.

Succes met je koukleum

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 15:35

Ik neem aan dat je zijn benen ook geschoren hebt?
De kou trekt namelijk op via de benen, dus mijn paardje had het ook steeds koud.
Heb toen besloten zijn benen dat jaar erna niet te scheren en bij mijn paardje was het probleem opgelost.
Je zou eens een tijdje stalbandages kunnen gebruiken?
Kijken of het helpt?

gr nadezda

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 16:01

Hoeveel hooi krijgt hij nu gevoerd?
Een paard blijft namelijk veel warmer wanneer hij veel hooi verteerd in zijn darmen.
Mijn arabje staat nog gewoon buiten ZONDER deken en heeft het ook niet koud, maar hij krijgt dus wel onbeperkt hooi. (denk wel een halve baal per dag)
Ook zou hij het koud kunnen krijgen doordat hij de hele dag stilstaat. Warmte wordt niet zomaar geproduceerd, daar moet hij energie voor verbruiken, en geen betere manier om het warm te krijgen dan flink te bewegen Lachen
(zegt zij die gister in een T-shirt de wei stond uit te mesten :p)

elibeest

Berichten: 3586
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Breskens/Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 18:09

Kou trekt inderdaad op van de grond.. dus toch maar de bandages weer gaan proberen, en dik opstrooien. Ook ben ik er voor om de fleece eerst op te doen en de andere deken daarover. Nu weet ik niet of het paard in een binnenstal of een buitenstal staat maar als je paard in een binnenstal staat ben ik toch ook bang dat je m nu al te dik hebt aangekleed.... anders zou ik t ook niet meer weten. Wel krijgen die van mij bijna iedere avond warme zemelen door t voer.. werkt ook goed...

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-03 18:15

Hij krijgt best wel veel hooi op een dag (in drie grote porties, per portie duidelijk meer dan een standaard plak hooi). En hij staat op een lekkere laag stro. De stalbandages ga ik de volgende keer wel gebruiken en goed inspuiten met anti-bijt. Hopende dat hij ze dan wel om laat zitten, misschien is hij zo slim dat hij het door heeft dat het voor zijn conform is bedoeld.

Fleece rechtstreeks op zijn vacht gaat niet, omdat hij een zeer gevoelige huid heeft en snel drukplekken of schuurplekken heeft. Fleece dekens liggen nooit goed en blijven niet de hele nacht goed op hun plaats liggen. De reden voor de fleece is dat de onderdeken lekker goed aansluit en zo beide altijd goed liggen.

Over teveel dekens. Tja, ik wou dat ik met minder af kon, deed het gelijk. Maar helaas heeft hij het koud, ongeacht type stal! En hij krijgt elke avond lekker slobber, dus ook dat doe ik al. Plus dat hij na het rijden nog lekker staat door te warmen onder het solarium, maar nadat ik hem ingepakt op stal zet toch weer afkoel, lijkt dit mij niet echt normaal.

Ik heb ondertussen overleg gehad met de paardendrogist en ga een kruidenmengsel proberen. Als Pablo het koud heeft is zijn spijsvertering van slag, is die verzuurt en stijf en daarom gaan we easy moving kruiden mengsel proberen wat o.a. zeewier heeft. Afwachten dus, tot de volgende vorst periode of dit allemaal gaat helpen.

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 19:30

Als hij teveel dekens op zou hebben zou je dat moeten voelen. Dan zou hij inderdaad gaan zweten, en meestal kun je dat zien aan de vacht.

Heb je hem al eens getemperatuurd? Heeft hij het wel echt te koud? Misschien voelt hij zich gewoon minder prettig met koud weer.

Ik zou me inderdaad best kunnen voorstellen dat dat kruidenmengsel helpt.

Succes ermee!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 10:16

Zeewier is idd goed, dit zuivert het bloed, en stimuleert het dus ook, dus dan zou hij het idd warmer moet krijgen. Ook knoflook heeft deze functie..

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:51

ik denk dat je gewoon een apart paard hebt.Ik heb ook eens zo'n paard gekend.Die stond ook met 3 dekens,de bovenste met hals,buikflap.expres benen niet geschoren.Op de warmste plek in de stal en dan ging het net.Gewoon een kou kleum...

baudyh

Berichten: 4274
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 23:52

het is ook gewoon heel verschillend.Mijn paard staat ongeschoren onder dikkere dekens dan geschoren paarden bij ons op stal.Maar hij is nog net niet zo'n koukleum als die van jou.sucses ermee.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 09:15

Mijn paard haalde ik laats uit der stal, en deed der dekens af, en die stond ook als een gek te rillen!
Ik heb haar helemaal geschoren, en ze staat nu met een fleece deken op en een 200 grams deken en een 300 grams deken.
Ik ben nu aan het zoeken voor nog een 300 grams dek.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 10:36

Ik zou het paard eerst eens temperaturen, want aan het lijf voelen, is geen goede graadmeter. Indien temp. onder de 37.5 zit, is er sprake van kou, erboven niet...