inrijden fjord

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Saranyu

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: vlak bij Den Bosch

inrijden fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 18:51

Wat vinden jullie een goede leeftijd om een fjord in te rijden???


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:06

Persoonlijk....minimaal 3, liefst 3,5 a 4...geef je ze alle kans op zijn minst een beetje te volgroeien.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:20

3,5 / 4 Lachen.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

Saranyu

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: vlak bij Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-03 23:10

ik wilde nu eigenlijk een beetje gaan beginnen en daarmee dacht ik dan aan...zadeltje opleggen...longeren...en erop zitten en dan alleen twee rondjes stappen en er weer af....hij is nu nl pas 2 en een half maar hij vind t zo leuk lijkt wel...en ik hoor van zo veel mensen dat als ik zo rustig begin t niet veel kwaad kan....t is ook absoluut niet m'n bedoeling om er al uren mee te gaan rijden maar meer om m wat te laten wennen...of is dat ook al te veel??

Finnea

Berichten: 10070
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 08:34

Ik zou echt gaan wachten hoor....
Je komt zo alleen maar meer in de verleiding verder te gaan omdat hij het leuk lijkt te vinden.

Volg mijn Fjordenpaarden Finnea & Sølfin op Instagram

manonnetje
Berichten: 141
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: dichtbij steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 08:55

zadeltje opleggen en wat longeren kan wel, maar ik zou nog even wachten tot hij 3 jaar is...
Je kan natuurlijk al wel spelenderwijs wat met haar oefenen.
zonder er echt op te zitten.

fjorden are the best!!!!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:41

Ik zou gewoon wachten met alles tot hij drie jaar (of ouder) is Lachen Je kunt natuurlijk wel gewoon met 'm wandelen en 'm verkeersmak maken, als ie dat nog niet is.

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 09:50

Viking is nu 3 en een half,en ik ben hem nu aan het inrijden,met mijn hengst ga ik ook pas beginnen als hij 3 jaar oud is.

Paardentaxi Zeeland

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:38

Ik ga met Yoline mee.

Maar ik vind dat eigenlijk voor elk ras.

Wat maakt een half jaartje extra wachten nou uit????

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:49

De pest met zulke dingen is, dat je vaak vooral hoort wat je zo graag wilt horen. "Nee hoor, kan geen kwaad, ga maar lekker rustig aan beginnen" registreer je makkelijker dan de tien keer "Rustig wachten" die er tegenover staan.

Persoonlijk zou ik er uberhaupt niet op gaan zitten voordat een dier vier jaar oud is. 3.5 vind ik nog net acceptabel, van jonger gruwel ik.

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:07

ik ga voor de 3,5..........mooie leeftijd

Daar waar het verstand van de ruiter eindigd begint zijn grofheid![/color]

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:16

wodi schreef:
ik wilde nu eigenlijk een beetje gaan beginnen en daarmee dacht ik dan aan...zadeltje opleggen...longeren...en erop zitten en dan alleen twee rondjes stappen en er weer af....hij is nu nl pas 2 en een half maar hij vind t zo leuk lijkt wel...en ik hoor van zo veel mensen dat als ik zo rustig begin t niet veel kwaad kan....t is ook absoluut niet m'n bedoeling om er al uren mee te gaan rijden maar meer om m wat te laten wennen...of is dat ook al te veel??


Ik zou er nog niet aan beginnen. Longeren ook niet, dat kan op jonge leeftijd erg funest voor de benen en gewrichten zijn. Denk eerder is aan VD of iets. Fjorden zijn laatbloeiers houdt daar wel rekening mee. Wacht totdat hij minimaal 3,5 is met erop gaan zitten en zelfs dan rustig aan. Taco is nu 5 en ik rij hem maximaal 4 keer in de week. De andere keren longeer ik, staat hij in de bak, voor de wagen.

<3 Galanto <3

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:34

Ik ga ook voor 3,5!
Niet nu op 2,5 leeftijd al beginnen, wacht dan minstens tot dat ie 3 is.

    If you can dream it, you can do it ...

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:39

Ik ben met Vickey begonnen met "inrijden" toen ze 3 was, ietsje ouder. (lees: zonder zadel rondjes stappen Knipoog) En nu kent ze wel draf en galop maar ik rijd haar eigenlijk heel weinig, ik heb geen tijd en als ik wel tijd heb dan rijd ik op odin Haha!

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:21

Ik zou wachten tot ze minimaal 3 is met longeren en erop zitten/leunen.
Heb zelf een kruising fjordxKWPN die nu 2,5 jaartjes is.Heb daar al veel mee gedaan,maar het ''echte'' werk komt van de zomer wel.Zorg eers dat ze de hele basis goed kennen,zoals voetjes geven,borstelen,verkeersmak maken en so on.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:29

Zoals de anderen ook al zeggen. Je kunt best andere dingen al aanleren, naast het zadelmak zijn.
Gezellig wandelen, zodat hij ook dan 100% respect voor je krijgt (is bij inrijden overigens ook alleen maar makkelijker) en verder weet ik niet of je'm ooit ook voor de kar wil hebben, maar desnoods zou je (als je dat dus wel wil) alvast kunnen oefenen met optuigen etc, dat hij dat in ieder geval gewend is en zo aan de lange lijn wat stukken leren stappen etc. Tegen de tijd dat je dat een beetje gedaan hebt in rustig tempo ben je ook zo weer een tijdje verder....Knipoog

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 19:14

Ik wou gewoon als ie 3 is beginnen met longeren en alvast een beetje verkeers mak maken! dus gewoon langs de weg gaan staan. veel poetsen zodat je een goede band krijg!! dan kan je als ie 3,5 jaar is beginnen met het zadel! je kan natuurlijk ook al eerder beginnen net wat je zelf wil!! jou keuze! zolang je maar niet als ie net 3 is al volop er op gaat rijden!!

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Maris_

Berichten: 1441
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 20:48

3 denk ik Haha!

Hinde, Preben, Lysne, Oryza & Perle
Fjordenfokkerij FjorYou

Saranyu

Berichten: 101
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: vlak bij Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 21:21

Tja...jullie zeggen inderdaad allemaal wel hetzelfde. Het is inderdaad ook misschien wel wat ik zelf wil horen. Ik moet wel zeggen dat ik ook echt niet van plan ben om er volop mee aan de slag te gaan, dat echt zeer zeker niet. Ik ben nu ook een boek aan het lezen met een soort van stappenplan en daar sttan bijvoorbeeld al drie/ vier weken uitgetrokken om puur en alleen op de hoefslag in de bak te stappen....tegen de tijd dat je dan inderdaad bij t echte werk aanbeland bent ben je zo een tijd verder. Daarbij is het ook dat ik alleen afhankelijk ben van een buitenbak...dus rekening de vele dagen dat t te nat is en of bevroren mee en ik kan echt nog niet veel doen op t paard. Ik ga t dus rustigigjes aan doen met m....1 x per week een beetje aan de hand stappen en zorgen dat hij zeer zeer lief gaat worden. Maar dat is hij natuurlijk al...Lachen Ik heb m namelijk al vanaf dat hij veulen was dus dat is echt leuk !!!

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:46

Ik zou nu gewoon grondwerk doen.. Een beetje stappen aan de hand idd en niet teveel longeren en als hij 3,5 is langzaam gaan beginnen.

Fenna :+:


Lindatjuhhh

Berichten: 118
Geregistreerd: 10-09-03
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:21

Ik heb zelf een veulen van een half jaar en tot hij 2,5 is doe ik niks anders met hem dan lekker in de wei laten spelen, poetsen en kleine stukjes wandelen (ook langs de weg) als hij ongeveer 1,5 jaar is doe ik hem een sjabrakje om met een dekensingel om hem te wennen aan iets op zijn rug (hij krijgt namelijk geen deken op). Als hij 2,5 jaar is kun je voorzichtig beginnen met het stappen aan een lange longe met kaptoom, niks belastends voor zijn lichaam maar gewoon om hem te laten wennen aan commando's en dingetjes aan zijn lichaam. Ook kun je tussendoor af en toe een hoofdstel in doen om hem aan het bit te laten wennen (doe dan verder helemaal niks met hem alleen even in en uit), ook aan de lange lijnen kun je hem al door de bak laten stappen. Als hij 3 is kun je dan beginnen met stukjes te wandelen met een zadeltje op zijn rug. En vanaf 3,5 langzaam beginnen met longeerwerk om de conditie een beetje op te bouwen en hem echte commando's te leren. Door alle kleine dingetjes zal die dan snel zadelmak zijn, maar vanaf 4 jaar vind ik dat je een fjord pas echt kunt gaan inrijden. Het belangrijkste vind ik om alles stap voor stap te doen en hem genoeg tijd te geven veulen/kind te zijn. Voer elke stap ook geduldig uit, dus 2 a 3 x in de week gedurende 10 minuutjes.
Wat ook goed werkt met stapwerk in de bak, neem een lang lint en doe hem dat als een 8 om zijn lichaam, dat betekent dat je voor om zijn boeg een lint spant en dan langs zijn hals op zijn rug laat komen, daar kruis je het lint en de overige stukken laat je achter onder zijn staart doorlopen. Dit is een goed methode om zijn achterhand eronder te zetten bij het lopen.

Mijn fotografie hobby klik hier

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:09

Lindatjuhhh schreef:
Ik heb zelf een veulen van een half jaar en tot hij 2,5 is doe ik niks anders met hem dan lekker in de wei laten spelen, poetsen en kleine stukjes wandelen (ook langs de weg) als hij ongeveer 1,5 jaar is doe ik hem een sjabrakje om met een dekensingel om hem te wennen aan iets op zijn rug (hij krijgt namelijk geen deken op). Als hij 2,5 jaar is kun je voorzichtig beginnen met het stappen aan een lange longe met kaptoom, niks belastends voor zijn lichaam maar gewoon om hem te laten wennen aan commando's en dingetjes aan zijn lichaam. Ook kun je tussendoor af en toe een hoofdstel in doen om hem aan het bit te laten wennen (doe dan verder helemaal niks met hem alleen even in en uit), ook aan de lange lijnen kun je hem al door de bak laten stappen. Als hij 3 is kun je dan beginnen met stukjes te wandelen met een zadeltje op zijn rug. En vanaf 3,5 langzaam beginnen met longeerwerk om de conditie een beetje op te bouwen en hem echte commando's te leren. Door alle kleine dingetjes zal die dan snel zadelmak zijn, maar vanaf 4 jaar vind ik dat je een fjord pas echt kunt gaan inrijden. Het belangrijkste vind ik om alles stap voor stap te doen en hem genoeg tijd te geven veulen/kind te zijn. Voer elke stap ook geduldig uit, dus 2 a 3 x in de week gedurende 10 minuutjes.
Wat ook goed werkt met stapwerk in de bak, neem een lang lint en doe hem dat als een 8 om zijn lichaam, dat betekent dat je voor om zijn boeg een lint spant en dan langs zijn hals op zijn rug laat komen, daar kruis je het lint en de overige stukken laat je achter onder zijn staart doorlopen. Dit is een goed methode om zijn achterhand eronder te zetten bij het lopen.

Dit is alleen een tip voor je hoor!! verder nix ergs aan Knipoog ik zou je veulen lekker veulen laten zijn! lekker met andere paarden de wei in sturen tot dat ie 2,5 jaar is
je kan natuurlijk wel aaien enzo maar niet teveel dingen er mee doen verder! als ie dan 2,5 jaar is kan je em laten wennen aan de mens! dus beetje beginnen te poetsen enzo! wel voorzichtig! en dan als ie 3 is beginnen met longeren enzo! dus laat em lekker veulen zijn!! ik heb et ook gedaan met Marco en Dolly!! ze zijn bij ons geboren dus ik heb em al 6 jaar! en dat is heel goed bevallen! hij schrikt wel vaak maar hij bijt niet ofzo!! laat em gewoon jong zijn door em lekker in de wei te laten spelen!!

KUSS Ellen

PS DIT IS EEN TIP Knipoog Haha! Knipoog

† Fancy & Marco & Binkie † ik zal jullie nooit vergeten!!
Lancelot van het Rozenhof http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1796395

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:58

Ik kan weinig aan toevoegen, behalve dat dat halve jaartje later beginnen ws de levensduur van je vriendje kan verlengen!
Ten 2e heb ik nog wel een tip; ga de komende tijd gewoon geregeld wat dingen doen als, aan de hand stappen, halthouden zodat ze dat al gaan snappen op je stem. Dit scheelt je enorm als je straks toe bent aan de start met longeren en daarna het inrijden! Een paard wat de stemhulp kent zal eerder de link leggen tussen je been en de stemhulp dan wanneer ze ook de stemhulp nog niet snappen.

Snappen ze de stemhulp dan kun je het 'spannender' maken, laat ze eens door een plas water (ondiep natuurlijk) lopen of laat iemand met een paraplu ergens gaan staan en loop er samen langs of er niets aan de hand is. Loop een keer over een stuk zeil enzovoorts (om vertrouwensband opbouwen). Daarna kun gaan oefenen met auto's op eigen terrein en als dat goed gaat, de openbare weg op.
Dit kan nog al wat tijd vergen, dus als je zoiets had, wat moet ik dan in die tijd doen... Knipoog
Als dat allemaal gaat heb je een prima basis om met longeren en inrijden te beginnen...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers