Verzamelde galop, maar niet meer terug naar draf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Verzamelde galop, maar niet meer terug naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 16:50

Tjalko heeft, sinds we intensief de verzamelde galop aan het oefenen zijn, een nieuw "spelletje".
Als hij iets niet snapt of het te moeilijk vindt, galoppeert hij met een noodgang weg. Hij laat zich daarna dan wel helemaal terug rijden naar een mega-verzamelde galop, maar ik krijg hem niet meer in draf. Hoe erg ik ook probeer de galopkadans te doorbreken om hem in draf te laten vallen, niets werkt! Zodra hij maar iets van een overgang terug merkt, neemt hij een rotsprong naar voren en scheurt er met een noodgang van door. ik kan hem dan weer heel makkelijk verzamelen, maar meer ook niet....

Op zich galoppeert hij heel goed, hij is op mijn zit terug te rijden en blijft heel mooi voor de loodlijn. Ik zou willen dat ik hem zo aan het lopen heb ik mijn proef, dat zijn echt galopjes voor een 8, alleen kan ik de draf en stapgedeeltjes dan wel vergeten...

Ik heb hem nu een paar keer tegen de bakrand gezet om hem terug te krijgen. Daarna was hij weer prima te rijden tot we aan een oefening kwamen die hij moeilijk vond of ergens van schrok, dan sprong hij weer door mijn handen heen en was hij weer weg...

Wat kan ik hier nou het beste aan doen en zou dit een spelletje van Tjal zijn of is het een uiting van iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:11

Ik vind het een beetje moeilijk om er zo vanachter de compu wat van te zeggen.

Allereerst denk ik dat je je eigen reactievermogen moet proberen te versnellen en er voor zorgen dat je het wegspurten voor kunt zijn. Daarnaast zou ik veel trainen op absolute gehoorzaamheid aan je hand en beenhulpen.

Niet meer terug komen uit de verzamelde galop is een bekend probleem bij paarden waarbij je veel verzameld werk doet in de galop. Je ziet het ook veel bij paarden die de eenvoudige wissels leren, die krijg je wel in stap maar nooit in draf. De kunst is om er niet aan te gaan hangen, maar je paard in enkele korte ophoudingen terug te nemen.

Daarnaast zul je moeten uitzoeken wat nu daadwerkelijk het wegspurten "triggert" wil je dat probleem echt op kunnen lossen. Wat wordt er nou precies te moeilijk waardoor hij weg wil.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:19

Zou het angst kunnen zijn voor de draf omdat dat hetgeen was wat hij daarvoor juist niet mocht? Tijdens het steeds meer verzamelen waakte ik er uiteraard voor om hem niet in de draf te laten vallen. Zodra ik voelde dat hij in draf dreigde te vallen reed ik hem weg om hem dan weer terug te sluiten.
Wat het voor mij extra moeilijk maakt is dat Tjal een buitengewoon gevoelig paard is (op het hysterische af). Als ik hem verkeerd, te hard of te laat corrigeer is het hek van de dam en is hij min of meer in paniek!

Op zich help je me al door te zeggen dat het een veel voorkomend probleem is! Haha! Ik heb wat moeite met relativeren en zag de afgelopen maanden training alweer voor niets zijn (om het maar niet over de toekomst te hebben..).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:28

Toch zal hij ondanks die paniek moeten leren om toch gewoon naar je hulpe te luisteren. Daar moet je zelf in aftasten hoe ver je kunt gaan om consequent te blijven zonder dat je hem beledigt. Maar ook al raakt hij over z'n toeren, hand is ho en dat blijft zo. Zulke paarden eisen heel erg veel gevoel van de ruiter. Ik kan me wel wat voorstellen bij wat er ongeveer gebeurt, maar heel gevoelsmatig dus en dat maakt het lastig om er van achter de computer wat van te zeggen.

Let er in je training naar meer verzameling op dat je je niet alleen concentreerd op het feit dat hij in galop blijft, maar veel belangrijker: hoe hij dat doet. Hij moet achter kort en snel blijven ondertreden, zonder dat jij er meer aan moet gaan rijden. Rijdt steeds korte stukjes terug, maak hem snel, laat je been ahw los en wacht eve af hoe hij reageert. In principe moet hij gewoon verzameld doorgalopperen zonder al te veel te veranderen. Als hij dat goed doet beloon je hem en rijd je weer op naar voor. Dus steeds kleine stukjes en dan weer eruit.

Bij zulke gevoelige paarden moet je er zelf voor oppassen dat je je hulpen juist doseert. Kom niet te groot en te grof in.

Voor het terugaan naar draf: veel oefenen met kleine overgangetjes totdat hij daadwerkelijk gaat draven waarbij je er op geconcentreerd moet blijven dat hij achter dus kort en snel blijft. Van daaruit kun je dan in de eerste passen na de overgang de draf weer ietsjes op naar voor rijden. Let er in deze fase nog vooral op dat hij in balans en op zijn eigen benen blijft, hoe hij verder in de aanleuning is doet er nog niet zo veel toe.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:34

Ik heb het gevoel dat het niet echt een spelletje is van hem, maar dat hij het echt moeilijk vind om vanuit die verzameling in draf over te gaan.
Misschien helpt het om eerst vanuit iets minder verzamelde galop over te gaan in draf. Dat het wat beter te behappen valt?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:35

Zep schreef:
Bij zulke gevoelige paarden moet je er zelf voor oppassen dat je je hulpen juist doseert. Kom niet te groot en te grof in.


SLIK, je wil niet weten hoezeer je hier de spijker op zijn kop slaat! Jammer dat Zweden niet naast de deur is, je lijkt me nu al te kennen Haha! Knipoog

Ik vind het juist dat doseren erg moeilijk. Ik ben geen onhandige ruiter, maar zeker ook niet gezegend met een overdosid ruitergevoel en heb hiervoor nooit zulke fijn gevoelige paarden gehad. Voeg daaraan toe een flinke dosis temperament en wat ongeduld (van mij dus) en je hebt het totaalplaatje te pakken.

Maar goed, ik ga vanavond heel rustig aan de slag en zal je woorden in mijn achterhoofd plakken zodat ik ze er af en toe even bij kan halen!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 17:36

essie79 schreef:
Ik heb het gevoel dat het niet echt een spelletje is van hem, maar dat hij het echt moeilijk vind om vanuit die verzameling in draf over te gaan.
Misschien helpt het om eerst vanuit iets minder verzamelde galop over te gaan in draf. Dat het wat beter te behappen valt?


Het is op een gegeven moment niet eens zozeer dat ik hem bewust in een verzamelde galop laat lopen, verzameling is op zo'n moment het enige dat hij aanbiedt. Ik krijg hem dus gewoon weg niet meer in draf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:39

ik ben nog anderhalve week in NL Knipoog

Kun je op zo'n moment nog schakelen in de galop zelf? Probeer eens een wat grotere meer rollende galop te krijgen en kijk of je daaruit terug komt.

Ik denk dat de kern van het verhaal toch de activiteit in het achterbeen blijft. Ik krijg een klein beetje de indruk dat hij gewoon wat achter je been kruipt en achter traag wordt ipv klein. Maar nogmaals: dit soort dingen is lastig van achter een computer

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 19:33

een jonge merrie van mij doet het ook.
Ze is dan té verzameld om die overgang te maken.

Probeer met een wat meer arbeidstempo de over gang te maken.
Ik rijd haar dan altijd weer wat meer naar voren, kom dan wat uit haar rug (ga wat meer naar voren zitten) en maak direkt de overgang op stem en weinig hand+zit.
+ geduld...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 01:35

Ik heb het eens op een (spaans afgerichte) andalusier gehad waar ik even op mocht. Daarmee waren ze net begonnen ook piaffe te leren, maar dat kon hij nog niet echt. Deze hengst was wel (zonder aan de teugel te komen) perfect terug te rijden. Na een half uur rijden was ik eigenlijk al klaar maar ging de pony die ook in de bak was terug naar z'n box. Dat vond meneer dus niet tof en hij begon zich op te winden en geweldig te dansen. Steeds heter werd ie onder me maar bleef bij me, enkel op gewicht. Hij werd zo druk dat ie ging galopperen en kon hem op de plaats in galop houden! Geweldig gevoel. maar het werd nog beter.... na enige tijd dacht ik als hij op de plek kan galopperen moet hij toch ook de piaffe kunnen? Dus ik ga in een drafcadans links en rechts zitten zonder mijn gewicht naar voor of achter te verplaatsen en ook zonder druk op de teugels en waarempel ging meneer in Piaffe!

Wat jij dus ook kunt proberen, als hij heel verzameld gallopeerd, ga zelf ziten alsof je draaft (dus links-rechts-links-rechts in het juiste ritme). Niet extra naar voren om meer terugrijden, maar alleen ritme aangeven met je zit. Misschien dat het zo lukt? En natuurlijk uitbundig laten merken dat je blij bent als hij het doet!

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 13:46

Waqar mijn instructrice nu erg op aan het leteen is bij mij (ik ben ook de verzameling in galop aan het oefenen), dat ik voor de overgang naar draf een andere hulp geef dan wanneer ik wil verzamelen. Ik kan dus in principe uit een vlotte voorwaartse galop zo terug naar draf, zonder dat ik eerst 'moet' verzamelen. Bij verzamelen sluit ik beide handen iets (weerstandbiedende hand) en rijd verder vooral heel veel op zit terug. Bij de overgang naar draf rijd ik ook met mijn zit terug, maar de hulp met de hand is een korte ophouding op mijn buitenteugel. Op het loslaten van de ophouding zit mijn paard in draf.
Zo snapt hij dus ook dat ik iets anders wil dan verzamelen.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt, omdat je ook schrijft dat je paard er tussen uit vlucht in galop, dat doet die van mij eigenlijk niet.
Op zich vind ik het wel erg logisch dat mijn instructrice mij mijn paard verschillende hulpen laat geven, zodat hij het ook kan snappen, ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen hiervan vinden?