Paard slaat oog uit van ander paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Paard slaat oog uit van ander paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:26

Vandaag belde een goede vriendin van mij mij op, met het verhaal dat tijdens het losrijden bij het springen een paard een ander paard in het voorbij gaan het oog eruit sloeg. Nu weet iedereen waarschijnlijk wel dat een paardenoog voornamelijk uit vocht bestaat en soort van knapt. Het hele oog heeft de hoef eruit ge "lepeld". De dame waar het paard van was deed vrij weinig.

Nu heb ik al een extreme hekel aan paarden die naar andere paarden slaan. Dit kan natuurlijk uit angst zijn, maar doe dan een rood strikje in zijn staart, en rijd niet te dicht bij anderen in de buurt.

Maar wat zouden jullie met zo paard doen? Die dit soort dingen bij andere dieren doet?

Tijd geleden werd ook door een paard in het losrijden het bovenbeen in tween geslagen van een meisje!

Slagrage paarden...............wat zouden jullie doen?


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:38

Ten eerste, elke keer onmiddelijk keihard afstraffen steeds als het paard slaat. Ten tweede, steeds iedereen waarschuwen om ruim uit de buurt te blijven, en het paard alleen buiten zetten.
Wat ontzettend akelig van dat oog zeg, van dat bovenbeen trouwens ook. Maar paarden slaan nou eenmaal naar elkaar soms, dat is gewoon paardengedrag. Mijn Rowan is ook een maand kreupel geweest omdat een weidegenoot hem op de achillespees had geslagen. Wat doe je eraan? Alleen proberen de contractmogelijkheden te vermijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 01:42

Ik zal je maar niet vertellen wat de eigenaar van het slaande paard deed. Of laat ik zo zeggen er valt weinig te vertellen wat die deed..........

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:01

Ik heb ook een paard wat soms niet de benen thuis kan houden. Scheve mond
(Dit is al een lange tijd niet meer gebeurd, maar ik weet dat ze het gedaan heeft)
Ik waarschuw nog steeds ten alle tijde! Dat is mijn plicht.
Dom van dat mens wat op dat sla-grage paard rijdt. Ze zou beter moeten weten en uit de buurt van andere paarden moeten blijven!

Nou moet ik ook zeggen, dat sinds ik mijn paard heb, het mij opvalt hoe vaak mensen ondoordacht dicht langs paarden lopen. Laatst zette iemand zijn buggy mét kind, achter een paard.... Dat vind ik ook niet echt slim.

Ik ben het met je eens dat er gelijk gestraft dient te worden. Gelukkig is mijn merrie een stuk socialer geworden. Doordat ze eigenlijk in haar leven weinig heeft meegemaakt (altijd zelfde stal, nooit terrein af en softie gedrag van de mensen waar ze van geboorte af aan is opgegroeid) en ze niet met drukke omstandigheden is opgegroeid, kan ze soms wat paniekerig reageren...
Sinds ik haar ken (2 jaar) ben ik erwel bezig gegaan. Het gaat nu ook veel beter. Ze deed het eerst te pas en on te pas. Ze doet het nu soms nog alleen als er een paard te dicht langsheen komt, zonder te waarschuwen. Haar eerste reactie is "slaan". In dit geval een natuurlijke reactie, die absoluut niet door mij goedgekeurd wordt, maar wel lastig af te leren is....Want het blijft een "schrik" reactie. Eigenlijk is het al erg lang geleden... dat ze het gedaan heeft, nu ik erover nadenk. Maar ik blijf op mijn hoede.

Op de vereniging weet iedereen het.
Ik zorg ook altijd voor voldoende ruimte om me heen. Als ik ergens met haar kom, zorg ik eerst dat ik de ruimte heb en dat iedereen op de hoogte is. Ik doe op vreemd terrein een rood lintje in haar staart. Ik heb alleen niet het idee dat iedereen weet waar het voor dient.

Ik vind het wel heel erg dat de persoon in kwestie niets gedaan heeft! Ik zou me kapot schamen en me nooit meer durven te vertonen...
Ik vind het nu af en toe al lastig, om steeds maar weer te vertellen dat ik een "onopgevoed" paard heb. Want sommige mensen reageren zo. Dat vind ik wel erg vervelend.
Maar goed, ik doe er alles aan om duidelijk te maken, dat mijn paard niet te vertrouwen is... Maar ik vind dat je bij elk paard op je hoede moet zijn, Het hoeft maar 1 keer te schrikken en uit te halen... dat kan elk paard doen...

[edit]eerste alinea even duidelijk gemaakt[edit]
Laatst bijgewerkt door Tigger op 08-12-03 09:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:08

Tja, eigenlijk vind ik dat zo iemand direct gediskwalificeerd moet worden. Het is toch een eerste vereiste dat je je paard onder controle hebt wanneer je op wedstrijd gaat?

Gister heeft de Fries van een vriendin van me een gat in het raam een meter naast de jury geslagen. Dat soort dingen zijn toch levensgevaarlijk (voor het paard en omstanders) en zouden niet getolereerd mogen worden.

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:12

Moeilijk...
Het is zo wel makkelijk oordelen, maar wat als het echt jouw eigen paard betreft?
Ik denk zowiezo dat ik geen drukke wedstrijden zou bezoeken, dat betekend dus vrijwel automatsich dat je geen springwedstrijden zou kunnen rijden.
Ik denk ook wel dat mijn ouders zo'n paard niet op stal zouden willen hebben, en eerlijk gezegd ik zelf ook niet.
Echt verkoopbaar is zo'n dier ook niet dus...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:14

Ik zou met zo'n paard niet eens weggaan....

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:14

Als ik een paard zou hebben wat extreem slaat, kies ik ervoor om situaties te vermijden waarbij andere paarden en mensen risico lopen verwondt te worden door mijn paard, de eigenaar is verantwoordelijk voor het gedrag van zijn paard Scheve mond

Gillian

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:32

M'n verzorgpaard heeft twee keer naar andere paarden geslagen terwijl ik eropzat. De eerste keer had ik het nauwelijks door, later op m'n kop gehad dat ik haar gelijk op haar kop had moeten geven. De tweede keer dat ze het deed heb ik haar een rotkal met de zweep verkocht (vond ze niet leuk, bok etc Lachen ) en daarna heeft ze het nie meer gedaan.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:34

Tigger schreef:
Ik heb ook een paard wat soms niet de benen thuis kan houden. Scheve mond

Ik waarschuw nog steeds ten alle tijde! Dat is mijn plicht.
Dom van dat mens wat op dat sla-grage paard rijdt. Ze zou beter moeten weten en uit de buurt van andere paarden moeten blijven!

Nou moet ik ook zeggen, dat sinds ik mijn paard heb, het mij opvalt hoe vaak mensen ondoordacht dicht langs paarden lopen. Laatst zette iemand zijn buggy mét kind, achter een paard.... Dat vind ik ook niet echt slim.

. Ze doet het nu soms nog alleen als er een paard te dicht langsheen komt, zonder te waarschuwen. Haar eerste reactie is "slaan". In dit geval een natuurlijke reactie, die absoluut niet door mij goedgekeurd wordt, maar wel lastig af te leren is....Want het blijft een "schrik" reactie. Eigenlijk is het al erg lang geleden... dat ze het gedaan heeft, nu ik erover nadenk. Maar ik blijf op mijn hoede.

Op de vereniging weet iedereen het.
Ik zorg ook altijd voor voldoende ruimte om me heen. Als ik ergens met haar kom, zorg ik eerst dat ik de ruimte heb en dat iedereen op de hoogte is. Ik doe op vreemd terrein een rood lintje in haar staart. Ik heb alleen niet het idee dat iedereen weet waar het voor dient.

Ik vind het wel heel erg dat de persoon in kwestie niets gedaan heeft! Ik zou me kapot schamen en me nooit meer durven te vertonen...
Ik vind het nu af en toe al lastig, om steeds maar weer te vertellen dat ik een "onopgevoed" paard heb. Want sommige mensen reageren zo. Dat vind ik wel erg vervelend.
Maar goed, ik doe er alles aan om duidelijk te maken, dat mijn paard niet te vertrouwen is... Maar ik vind dat je bij elk paard op je hoede moet zijn, Het hoeft maar 1 keer te schrikken en uit te halen... dat kan elk paard doen...

[edit]eerste alinea even duidelijk gemaakt[edit]



Ik heb hetzelfde probleem met een van mijn merries. Daarom ook rijd ik geen wedstrijden meer met haar. Ook ik heb de indruk dat de huidige generatie ruiters geen flauw idee heeft wat een rode strik in de staart van een paard betekend. Maar ook zij zijn verantwoordelijk voor hun paard. Ik heb zoiets van dat ik niet echt te dicht rij op andere paarden. Zeker als het onbekende paarden zijn. Je mag ook niet alle schuld op de ruiter steken als je het paard niet kent of de situatie en de ruiter.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:50

Als je zo'n paard hebt, dan moet je zorgen dat je zo min mogelijk risico loopt. Mensen waarschuwen, rood strikje in de staart en ik denk dat ik gewoon "alle contact" met andere paarden zorgvuldig zou vermijden.

Wat ik zou doen als het paard van iemand anders, het oog van mijn paard eruit slaat. Helemaal verrot schelden en daarna: Aanklagen die hap. Dit soort mensen maakt de ruitersport er niet veiliger op.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:52

Ik snap wel dat je met levende dieren een bepaald risico loopt. Een ongeluk kan een keer gebeuren.

Alleen het ergste vind ik nog hoe de eigenaren ermee omgaan en reageren.
Laatst op mijn eigen manege ook. Er waren 2 nieuwe leden en voor het eerst op les. Ze wilden eerst al in de les komen die notabene al 20 minuten aan de gang was, dus er werd verteld dat je toch wel op tijd diende te komen.
Dus ze hadden de paarden in een stand gezet, helemaal vooraan, waar iedereen dus langs moet. En dat paard haalt toch uit naar andere paarden. En geen excuus oid, dat vind men allemaal normaal. Ze liet het paard ook gewoon vooraan staan. Ik had het beest ten eerste een beste trap verkocht als hij slaat en daarna had ik hem verderop in de gang gezet.
En daar stoor ik me dus aan.

Dees

Berichten: 18905
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:55

Zou het niet een WA-kwestie kunnen zijn?
Ik zou het eens opnemen met de eigen verzekeringsmaatschappij.

Ik neem nu even aan dat de gedupeerde weet wiens paard de oorzaak was, en dat er getuigen zijn.
Zou het zelf toch proberen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:25

Slaan is maar in beperkte zin normaal paardengedrag. Normaal is dreigen, dan een slaande beweging en alleen bij een directe dreiging echt slaan. Slaan is aso paardengedrag.
Wij hebben onze paarden in een familiegroep en alleen de leidende merrie slaat en dan nog als vertoon van macht. Alleen onze nog jonge hengst krijgt soms écht een dreun en die is dan op zijn torso gericht waar het geen kwaad kan.
Bijten idem ditto. Er wordt veel 'gepraat', geknabbeld, zelden echt gebeten en eigenlijk nooit doorgebeten.

Tis met zich agressief gedragende paarden niet anders dan met honden; de eigenaar is ALTIJD verantwoordelijk. Een dier waarvan bekend is dat het zich misdraagt dient te zijn 'beveiligd'. Zo niet, dan is er zelfs sprake van verwijtbaar gedrag door de eigenaar.
Samengevat:
- als een paard schade berokkent is de eigenaar verantwoordelijk
- is bekend dat dit paard dit zou doen, dan is de eigenaar zelfs strafbaar
Omdat de eigenaar ALTIJD aansprakelijk is, is het niet dom je ertegen te verzekeren.

Verder mag je er als bezoeker, medebruiker vanuit gaan dat een inrichting (manége) veilig is en mag jij je normaal gedragen. Als er paarden of mensen zijn die een niet normaal risisco vormen dien je dit aan de beheerder te melden en dient deze dit onmiddelijk op te lossen. Een bordje erbij is niet genoeg.
Het komt erop neer dat je er op een wedstrijd vanuit mag gaan dat jij je met jouw paard normaal kan bewegen. De eigenaren van gevaarlijke paarden en de organisatie dienen hiervoor zorgt te dragen.
Als je kunt aantonen dat de organisatie wist van een risicovol paard en dit toch zonder meer heeft toegelaten zijn zowel de eigenaar als de organisatie hierop te vervolgen. Zowel voor wat betreft aansprakelijkheid als voor strafbaarheid.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-12-03 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:33

essie79 schreef:
Ik snap wel dat je met levende dieren een bepaald risico loopt. Een ongeluk kan een keer gebeuren.

Alleen het ergste vind ik nog hoe de eigenaren ermee omgaan en reageren.

Dus ze hadden de paarden in een stand gezet, helemaal vooraan, waar iedereen dus langs moet. En dat paard haalt toch uit naar andere paarden. En geen excuus oid, dat vind men allemaal normaal. Ze liet het paard ook gewoon vooraan staan. Ik had het beest ten eerste een beste trap verkocht als hij slaat en daarna had ik hem verderop in de gang gezet.
En daar stoor ik me dus aan.


Dat snap ik dus echt helemaal niet!?
Ik zou niet willen dat ik straks voor mijn leven lang de schade kan betalen, omdat mijn paard iemand anders voor het leven geraakt heeft.
Ik zou zoiezo geen schuld willen hebben aan dergelijk geval.

Daar denk je toch overna? Ik ga er heel zorgvuldig mee om. Zoals ik al zei, ze doet het eigenlijk nooit meer, maar toch blijf ik alert. 1 keer fout en je zit er voor je leven mee.
Het blijven levende dieren en ik ben met elk paard op mijn hoede.

Ik zou het ook vreselijk vinden als mijn paard door zo'n zenuwpees schade-blijvend geraakt zou worden.... En ik vind dus dat het ieder zijn taak is om zorgvuldig hier mee om te blijven gaan.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:41

Moeilijk hoor je kan zelf zo voorzichtig doen en bij iedereen uit de buurt blijven maar sommige mensen rijden jou haast van de sokken ookal waarschuw je nog zo hard.Als het paard slaat op z'n donder slaan dat zou ik iig doen maar ik denk dat ik als het 2/3 keer mis gaat het paard wel thuis zou laten.Als hij thuis ook zo lastig is in het land naar andere paarden denk ik dat ie mag vertrekken

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:42

Pipo schreef:
Ik zal je maar niet vertellen wat de eigenaar van het slaande paard deed. Of laat ik zo zeggen er valt weinig te vertellen wat die deed..........


Ieks wat een naar verhaal. Maar als ik heel eerlijk ben zou ik ook niet weten wat ik had gedaan... Volgens mij zou ik te perplex zijn om mijn paard nog te straffen. Mijn aandacht zou denk ik volledig uitgaan naar het gewonde paard.

Met een paard wat regelmatig mept moet je inderdaad heel erg goed uitkijken, en overwegen of je daar wel mee op een druk inrij terrein durft. Maar een ongeluk kan altijd gebeuren, dat kan je mt de beste wil van de wereld nooit 100% uitsluiten, helaas!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:45

Pipo schreef:
Ik zal je maar niet vertellen wat de eigenaar van het slaande paard deed. Of laat ik zo zeggen er valt weinig te vertellen wat die deed..........


Nou? Blond

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:47

Huertecilla schreef:
Slaan is maar in beperkte zin normaal paardengedrag. Normaal is dreigen, dan een slaande beweging en alleen bij een directe dreiging echt slaan. Slaan is aso paardengedrag.

Tis met zich agressief gedragende paarden niet anders dan met honden; de eigenaar is ALTIJD verantwoordelijk.


Ik denk dat dit erg belangrijk is....

Aggresief gedragende paarden.

Mijn paard is alles behalve aggresief....eerder angstig. Dat ze af en toe uithaald, zal ik nooit of te nimmer goed praten, dat is mijn pakkie aan. Ik draag daar de verantwoording voor.
Ik kan niet van iedereen verlangen dat ze rustig langs mijn paard heen lopen... Zeker op wedstrijd niet.

Maar wat Nimber zegt is ook waar.. sommige mensen gaan ervan uit dat elk paard bom-proof is.

Een paard wat echt gemeen en link is, en bij het minst geringe uithaalt, moet je thuis laten. Vind ik.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:51

Een ongeluk kan altijd gebeuren. Daar ben je wel verantwoordeleijk en aansprakelijk voor omdat het jóuw paard betreft. Alleen in echt héél duidelijk superstomme situaties kan je hier 'onderuit'.
Als je wéét dat jouw paard een risico is, mág je helemaal niet in openbare situaties anderen aan dit risico ondererwerpen. JE BENT STRAFBAAR!
Je gaat toch ook niet winkelen met een hond die bijt!

De vergelijking met die hond gaat voor de wet helemaal op. Je mag er ook vanuit gaan dat wanneer jouw paard een bekend risisco vormt en iemand verwondt het gedwongen afmaken niets uitzonderlijks is.

Echt, kom je op een evenement waar een link paard staat: briefje aan de eigenaar en organisatie waarin je de situatie meldt en hen aansprakelijk stelt. Gebeurt er dan wat, gaat de rekening naar de eigenaar, krijgen eigenaar en organisatie een bon en gaat het paard naar de slager.
Nogmaals; het is niet van belang wat je ervan vindt. Het IS de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Punt.

www.homocaballus.net

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:56

Uit jouw verhaal wordt niet duidelijk of dit inderdaad een 'sla-graag' paard is of een incident. Het is in ieder geval wel heel erg banketstaaf.

Ik denk dat ik in dit geval ook even perplex zou staan. En ik ga mijn paard dan niet een halve minuut later nog in elkaar rossen ter genoegdoening van de omstanders. Paard leert daar namelijk niets van.
Direct afstraffen en anders niet. Als je zo'n paard hebt is het je eigen verantwoording op te letten dat je bij anderen uit de buurt blijft. En het paard op te voeden.

Huertecilla

Berichten: 26845
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 11:56

Tigger schreef:

Aggresief gedragende paarden.


Mijn paard is alles behalve aggresief....eerder angstig. Dat ze af en toe uithaald, zal ik nooit of te nimmer goed praten, dat is mijn pakkie aan. Ik draag daar de verantwoording voor.


Dat heet..... angstagressie en ja, je hebt gelijk, is joúw pakkie aan. Zeker in de huidige maatschapppij vol mensen die 'natuur' alleen van de televisie kennen kan je helaas geen gezond verstand met betrekking tot dieren meer verwachten en de rechter zal je dit ook vertellen.
Ja dat is stom en oneerlijk, helemaal waar, maar een werkelijkheid waar hondeneigenaren al heel vervelend mee geconfronteerd worden en voor paarden geldt echt hetzelfde.

www.homocaballus.net

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:03

Tigger schreef:

Aggresief gedragende paarden.


Mijn paard is alles behalve aggresief....eerder angstig. Dat ze af en toe uithaald, zal ik nooit of te nimmer goed praten, dat is mijn pakkie aan. Ik draag daar de verantwoording voor.


Tja maar toch klote als je paard dan een ander paard voor het leven ongelukkig slaat.

Dus voorkomen blijft ten alle tijden beter! Daarmee bedoel ik dus ook dat de `geslagen partij`moet zorgen om buiten trap afstand te blijven op het moment dat je een paard tegen komt met een rood strikje in de staart etc.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:07

Sprintje"]
[quote="Tigger schreef:
Aggresief gedragende paarden.

Mijn paard is alles behalve aggresief....eerder angstig. Dat ze af en toe uithaald, zal ik nooit of te nimmer goed praten, dat is mijn pakkie aan. Ik draag daar de verantwoording voor.


Tja maar toch stinkmodder als je paard dan een ander paard voor het leven ongelukkig slaat.
[/quote]

Absoluut, dat is het ook. Ik hoop dan ook dat mij dit bespaart blijft...
Toevallig dat er laatst bij ons een meisje een trap van haar eigen paard kreeg. Paard had nog nooit uitgehaald. Maar paard schrok ergens van en haalde uit... bekken scheef... Scheve mond

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:10

Tigger"]
[quote="Sprintje"][quote="Tigger schreef:

Aggresief gedragende paarden.


Mijn paard is alles behalve aggresief....eerder angstig. Dat ze af en toe uithaald, zal ik nooit of te nimmer goed praten, dat is mijn pakkie aan. Ik draag daar de verantwoording voor.


Tja maar toch stinkmodder als je paard dan een ander paard voor het leven ongelukkig slaat.
[/quote]

Absoluut, dat is het ook. Ik hoop dan ook dat mij dit bespaart blijft...
Toevallig dat er laatst bij ons een meisje een trap van haar eigen paard kreeg. Paard had nog nooit uitgehaald. Maar paard schrok ergens van en haalde uit... bekken scheef... Scheve mond
[/quote]
¨
Ja een ongeluk kan altijd gebeuren, dat valt helaas echt niet altijd te voorkomen. Dat is zeg maar het risico van het vak, als je dat niet wilt moet je gaan schaken ofzo en niet met dieren willen werken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, JJ4 en 88 bezoekers