[VD] max onder zadel in compliment!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

[VD] max onder zadel in compliment!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-03 23:53

jaaaaaaa mijn max (haflinger) heeft vandaag een compliment gedaan met mijn beste vriendin zonder zadel erop.

dit was zijn 5de keer dat ik de compliment oefende met hem(stiekem een vd boek gelezen tijdens tentekamp) .ik moet het niet langer oefenen dan 5 minuten want hij word overijverig en dan gehaast en slordig.

buigen kon hij in 1 x.

spaanse pas heb ik door ontwetendheid eigenlijk verkeerd aangeleerd (in stilstand) maar dat komt vast wel goed!

inmiddels kunnen mijn shetlander ook buigen en compliment(2 x oefenen)
en ook mijn oude 24 jarige ezelhengst kan buigen en compliment(ook 2 x oefenen).

maar mijn vraag aan jullie!

hoe leer ik ze steigeren?

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro


boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:01

wow!!! knap joh! ik wou dat boefie het compliment zo snel op pakte. foto's!!!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:47

Wow, wat een talenten, Ushi doet er veel langer over hoor Knipoog

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:54

Harstikke leuk dat hij (en jij) het zo snel oppakt. Hou jezelf en je paard in de gaten dat je niet nu veeeel te snel gaat, dan heb je grote kans op een flinke terugslag (eigenlijk werkt het net zoals met inrijden, als je daarmee ineens teveel vraagt heb je ook kans dat ze het ineens niet meer doen)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:30

Met het risico onbewust het seikweif uit te hangen: Knipoog

Je schrijft dat je haflinger de kunstjes enorm snel leert. Dat kan inderdaad het geval zijn, maar ik heb het vermoeden dat het eerder het geval is dat jij erg handig bent, de pony's goed kent en ze dus snel de bewegingen kunt laten maken die je wilt zien, zonder dat ze in protest komen. Dat is fantastisch, maar dat betekent nog niet dat ze al die oefeningen ook echt *kennen*. Kennen en kennen is namelijk twee.

De eerste variant hebben jullie nu waarschijnlijk onder de knie: als jij een beentje optilt laat jouw pony zich zonder tegenstribbelen in het compliment begeleiden. Als jij een wortel onder zijn borst houdt, gaat hij daarnaar op zoek en komt zo onbewust in de buiging. De pony laat in deze fase dus zien dat hij al dan niet onbewust (en waarschijnlijk wel) bewegingen toestaat die jij actief uitlokt.

De tweede variant, het echte kennen, is echter waar het in het veilige VD trainen allemaal om draait: de hulpen. Een paard *kent* of beheerst het compliment pas echt als hij op 1 enkele aanwijzing - dus zonder actieve hulp waarbij jij met voer lokt of beentjes pakt! - in het compliment zakt en zo blijft zitten tot je een nieuw commando geeft. Pas als je deze fase afgerond hebt is het kunstje veilig, want doordat het op commando staat ben jij degene die tijdstip en plaats voor het compliment bepaalt en ben jij degene die hem op elk moment kunt afbreken.

Stel dat je met al je kunstjes op dit moment in fase 1 bent (je pony laat zich dus overhalen om bewegingen te doen/volgen) en je leert je pony het steigeren aan. Hoe kun je dan in vredesnaam er zeker van zijn dat je in staat bent dit gedrag zo goed op de hulpen te zetten dat hij alleen steigert als jij dat wilt? Dat kun je eenvoudigweg niet, omdat je met die specifieke op commando zetten nog geen ervaring hebt opgedaan. Pas als je zowel het liggen, de Spaanse pas, het compliment, het knielen en veel meer kunstjes hebt aangeleerd, liefst bij meerdere paarden, kun je er enigszins zeker van zijn dat jij ook de vaardigheid bezit om gewenst gedrag zo snel mogelijk en goed op hulpen te zetten, en ongewenst gedrag af te leren.

Mijn tip is dus: zorg dat je nu, nu je paard de basale bewegingen doorheeft, doorgaat naar fase 2 van al deze kunstjes: het op commando zetten en jouw hulpen afbouwen. Op die manier wordt de VD veiliger, leer jij meer over het leergedrag va je pony en doe je ervaring op met het op hulpen zetten. Door te voorkomen dat je je pony nog steeds elke keer met een snoepje in een houding moet lokken voorkom je bovendien dat je pony in de war raakt en zich bij het domweg achtervolgen van snoepjes gaat vergissen in of er nu een buiging, compliment, knielen, berggeit of liggen bedoeld wordt. Al die kunstjes komen er namelijk in feite op neer dat de pootjes net even iets anders geordend moeten worden dan normaal. En door elk niew kunstje steeds netjes af te ronden en zo snel mogelijk een eigen en apart commando te geven (een stem-, zweephulp of combinatie), schep je meer duidelijkheid en zal het leren ook in een later stadium vlot blijven gaan.

Ook zou ik me eerst op de Spaanse pas concentreren. Die is op dit moment als mislukt geval aanwezig. Dat is echter een bonuspunt, want zo kun je op een relatief veilige manier je trainerscapaciteiten ontdekken. Zie het als een uitdaging om die te verbeteren. Want stel, het steigeren loopt uit de hand, dan zul je ook dat mislukte gedrag echt moeten kunnen corrigeren. Bovendien vormt de Spaanse pas en het been ophouden in stilstand een goede voorbereiding op het steigeren, met als veiligheidsoefening het achteruit wijken op stemhulp. Zorg dat je die drie dingen dus eerst goed onder controle hebt voordat je met het steigeren begint.

En dan nog kort over het compliment onder de man: ik zou daar toch even mee wachten tot het compliment helemaal goed op commando staat. Dan weet je zeker dat je paard de benodigde spieren heeft ontwikkeld (kost veel kracht, en het is normaal dat na de eerste goede trainingen een terugslag optreedt waarbij het veel moeizamer gaat, dan wil je niet dat er net een mens op zit) en dat hij soepel en zonder evenwichtsverlies in- en uit het compliment kan komen. En ook hier weer de veiligheid: Stel je moet je pony nog met een opgetild beentje en snoepje de buiging in lokken, de ruiter zit niet helemaal perfect stil en je pony staat wat wankel - jij staat nu zo dichtbij dat je nooit op tijd weg kunt komen als je pony omvalt of beluit te gaan liggen. En het is niet onwaarschijnlijk dat in elk geval het laatste eens gebeurt. Als je erop voorbereid bent is dat mooi meegenomen (juiste reactie en je hebt een nieuw kunstje erbij), maar als je het overvalt en je stond dichtbij omdat het compliment nog niet op commando stond, dan zijn de gevolgen niet zo heel erg prettig...

Dus mijn advies: zet eerst op hulpen wat je nu in basisvorm hebt verkregen, ga intussen werken aan je Spaanse pas om die weer goed te trainen en ga dan pas denken aan het steigeren.

Veel succes!

[/u][/

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-03 21:30

xuzutu2,bedankt voor je commentaar!

ik ben dan inderdaad in fase 1,hoor.
ik leer het hem alleen op stemcommando met een dressuurzweep.ik heb niet de bedoeling om ze onder het zadel op been/gewicht/hand hulpen te leren.ik wil alleen dit vanaf de grond toepassen dat mocht ik dadelijk zwanger worden dat ik toch naast longeren,fietsen ook vd kan doen.

ik doe het maar 1 x per week ongeveer 5 min.
ik wil geen verwarring zaaien voor max,dressuur is het belangrijkst.

ik ga nu inderdaad max puur op commando de oefeningen laten doen en dan krijgt hij erna de beloning.

veiligheid ben ik mij heel goed van bewust(ik beleer/heropvoed veel paarden).

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 21:42

Hallo!! Haha!
Jaja.. Mijn pony kan het ook dat Compliment en de Buiging.. Binnen twee dagen geleerd. Mijn pony doet het ook niet op commando alleen het lijkt me wel heel leuk..

Mijn vraag is ook wel.. HOe laat je je paard steigeren? Cool
Liefs, Shariff..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 bezoekers