Wat is ataktie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Wat is ataktie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:42

Weet iemand uitteleggen wat atactie presies is?
Heefd iemant er ervaring mee?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:45

Ataxie is het ongecoördineerd bewegen. Normaal loopt een paard in iedere gang in een bepaald ritme. Bij ataxie is dat ritme verstoord, een paard moet dan echt nadenken welk been wanneer mee naar voren moet, en soms vergeet hij wat. Meestal betreft het de achterhand.
Het komt door problemen in de doorvoeren van signalen via het ruggemerg. Dat kan door een virus, maar ook door een val of een klap ontstaan.
Van heel lichte vorm (de staart is een beetje slapper dan normaal) tot heel ernstig (niet meer kunnen lopen). Wat vaak een truukje is om te kijken of een paard echt last heeft van ataxie, is het lopen van een slangenvolte. Omdat daar heel snel van hand en stelling wordt veranderd. Een normaal paard kan dit gewoon, een atactisch paard loopt dan als een dronkeman te zwabberen.

Ik ken een paard dat behoorlijk atactisch is (als je erop zit voelt het net als een dronken kameel Haha!) die toch al een jaar of 14 is en in de endurance nog leuk mee loopt. Je hebt wel wat aanpassingen nodig tijdens het rijden, dwz in de gewone training moet je rekening houden met de oefeningen die je doet zodat je het paard wel helpt en soepel houdt. En het is geen fanatiek sportpaard, een dressuurproef zit er niet echt in. Maar in de endurance gaat het leuk.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Teelee

Berichten: 2268
Geregistreerd: 23-12-02
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 22:34

hoihoi... mijn ponyn is kreupel en heeft z'n hoeven alle 4 afgesleten... echt wel beetje boel..
en de hoefsmid heeft gezegd dat ie ook ataktie heeft...

Niemand is zo sterk dat hij niemand nodig heeft...

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 18:02

Niemand meer!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:19

Tja ik ga met Jantien mee,zij heeft het netjes uitgelegd,meer heb ik er niet over te zeggen...

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 22:04

Er zal dan weinig meer over te vertellen zijn maar als er nog eimand is die nog iets weet dan hoor ik dat graag.

Machie

Berichten: 15993
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:35

ja, okee. ik ben het niet helemaal met jantien eens.....Bij mijn paard is op de keuring ataxie geconstateerd, allen kon hij de slangenvolte wel normaal. Maar hij draafde iets moeilijker op het harde.
Verder zijn er heel veel verschillende versies van ataxie. Mijn paard heeft ataxie gekregen daar een virus, het rinhovirus. Gelukkig is dit nu weer over.....
1 op de 6 a 8 paarden heeft ataxie. Maar heel erg veel mesen weten niet van hun paard dat ze ataxie hebben.
Oja, over het algemeen kunnen paarden met ataxie geen dubbels springen, en al helemaal geen in-uit-jes. Die van mij kan dat wel, zonder problemen......
Vaak komen mensen de ataxie pas tegen als ze de galopswissels gaan doen. Meestal hebben de paarden met ataxie daar veel meer moeite mee.
Ataxie gaat nooit meer over, tenzij het daar een virus is gekomen. Maar wel leert een paard er mee omgaan....

Ennuh, waarom wil je dit allemaal weten?

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 16:06

Ik heb al veel over ataxie gehoord, maar heb nooit geweten wat het inhielt.Dus vandaar


tata
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 21:24

Ik heb een paard waar door de dierenarts ook atactie geconstateerd is. Ik heb hier ook veel navraag over gedaan. Vaak is het zo dat paarden met atactie geen pijn hebben. Mijn paard heeft dit wel. Ik herken uit de antwoorden alles wat mijn paard ook doet. Hij slingert en kan niet galopperen. Maar als ik met mijn hand rustig een beetje druk geef achter het zadel, dan zak hij echt letterlijk in elkaar. Dit is dus weer tegenstrijdig met wat er gezegd wordt, dat paarden er geen pijn aan hebben.
Ik heb dus nog grote vraagtekens van wat mijn paardje heeft. Ik ga over een aantal dagen met hem naar Utrecht en dan zien we het daar wel.
Ik hoop dat ik hem toch nog wel voor de recreatie kan gebuiken.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:13

Is het niet zo dat als je ze achterwaarts laat gaan dat ze de achterhand dan niet meenemen en zich dan laten vallen? Of is dit bij extreme gevallen?

tata
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:42

Mijn paard kan redelijk achterwaarts, maar wel alleen schuin. Het is wel zo dat hij tijdens het rijden in een gat van een meter valt en dan gewoon weer normaal doorgaat. Ik zit elke keer weer met mijn hart in m'n keel.

tata
Berichten: 9
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:44

Atactie heeft vele kenmerken en is bij elk paard anders. Als een paard zomaar omvalt, lijkt mij dit een extreem geval.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:22

Mijn paard heeft het ook en loopt zo raar ook nog. Houterige draf, hoofd liefst heel laag, en kwijlt nogal. Ze zakt niet door haar achterhand of zwikt, maar ik kan haar niet met lange teugel in bos rijden dan struikelt ze nogal.
Laatst was ze kreupel na een bocht...
Vooral haar houterige draf baart me zorgen, en het kwijlen wat pijn teken kan zijn. vrijdag komt er weer een dierenarts kijken want ik heb het idee dat ze pijn heeft.

Ook valt ze iets af.

In het boek Gezondheid en ziekte bij paarden staat dit allemaal ook goed uitgelegd, vraag er naar in de bibliotheek!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:31

Heb geen zin om uit te leggen wat ataxie is maar wat ik wel weet is dat mensen kreupelheden of rugproblemen, wankel, slap e.d. veels te gauw de naam ataxie geven!
Zoals Machie zegt het kan ook ontstaan door Rhino.
Biepmiep een goede test om te kijken is bijv door aan de staart naar de zijkant te trekken een paard wat atactisch kan zijn zal dan vallen (of bijna, een gezond paard gaat iig tegenhangen met misschien 1 stapje opzij) of zijn achterbenen gekruist zetten een atactisch paard kun je dan zo omduwen, een gezond paard corrigeert zich omdat het niet lekker staat.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 23:45

Ja dat weet ik allemaal, ze IS gewoon ataxties. Maar heeft ze pijn? Waarom draaft ze ze houterig en kwijlt mijn pony zo veel? Is dat vanwege haar ataxie?

Als ataxie door ongeluk onstaat is makkelijk te helpen dan bijv. aangeboren!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:44

Sorry had erover heen gelezen dat ze het had...
Wat zegt je DA ervan dan?

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 10:56

Nog een keer nakijken. Na vast stellen ataxie hebben ze eigenlijk niet verder gekeken.
Ze hebben haar paar voltes op harde laten doen.
Ik vraag vrijdag of ze naar hele paard kijken dan komt er een.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 11:07

Succes dan maar Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 17:59

Nou is dus niet best. Dierenarts vindt het onverantwoord haar nog te rijden omdat hij haar zo kon omtrekken aan de staart, zonder veel druk,
hij heeft mij advies gegeven haar "naar de verzekering" te doen....

Ik ben ervan overtuigd dat ze ergens pijn heeft, laatst hapte ze bij poetsen, ze is niet rad en vrolijk...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 20:51

Iemand zei dat als een paard ataxie heeft, dat dat dan nooit meer over gaat...

Dat is dus niet waar.
Vooral als paarden atactisch zijn door trauma op jonge leeftijd (rond hun 2e jaar hoor ik vaak), hebben ze een goede kans om erover heen te groeien.
Veel atactische paarden van die leeftijd worden dan ook een jaartje in de wei gezet, om te kijken hoe dat zich ontwikkelt...

Als je meer vragen hebt kun je me pb-en, mijn paard heeft sinds oktober ataxie en lijkt er nu al aardig overheen te komen, dus het kan wel....
Ondertussen weet ik er dan ook heel veel vanaf....

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 22:32

Ligt aan de oorzaak. Bij trauma of door virus gaat het nog wel. Om achter de oorzaak te komen is lastig, vooral als er geen trauma of ziekte is geweest.

Omdat mijn paard het ook heeft ben ik er veel over aan het lezen. Er zijn dus paarden waarbij de oorzaak onbekend is...en dat heeft een slechte prognose.

karon

Berichten: 121
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 09:27

Mijn 2 jarige ruin is ook atactisch. ik ga met hem naar Duitsland voor accupuntuur behandelingen. Ben nu 3 keer geweest en hij is een heel stuk beter geworden. De veeartsen weten niet waarom hij atactisch is,misschien gevallen in de wei of rhino, maar hij is heel hard gegroeid en misschien heeft dat er mee te maken. Ik ga veel met hem aan de hand stappen want recht vooruit lopen kan hij goed alleen met bochten heeft hij moeite maar dat wordt ook steeds beter. Ik denk niet dat hij pijn heeft want hij is goed wakker en ziet er goed uit. wel wordt hij wat onzeker omdat zijn achterbenen niet altijd doen wat hij wil.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amber_anne, Astrid_Brann, BeFunny, Binau, Celiien, FleurSandro, karlli, kimmetje26, Kloesje, lina1998, NadjaNadja, Thami, valonka en 118 bezoekers