Wormspuiten je wordt er gek van...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Wormspuiten je wordt er gek van...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 09:44

Zoveel merken. Wat is nu de beste?
In prijs verschilt het ook nogal met elkaar.
De ene is voor 8 weken de ander voor 3 maand. De ene met de ene stof de andere weer met een ander stof. Ik weet het niet meer hoor.
I.v.m. resistentie moet je om het jaar weer een ander gebruiken maar welke en om de hoeveel weken gebruik je deze nou? Het verschilt zoveel met elkaar. En de ene zegt dat merk A weer beter is dan merk B.
Ik wordt er gek van............. Waarom niet gewoon 2 soorten. De ene keer het ene merk de andere keer het andere merk (om het jaar dan)

Wat vinden jullie? Worden jullie er ook gek van zodat je niet meer weet welk merk nou het beste is?........ Verward


Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 09:49

ik gebruik om de 8 weken. De ene keer doe ik een goedkope, en de andere keer equevalin? (als je het zo schrijft). Ik wissel dit met elkaar af dan worden ze er ook niet resistent voor. Iedereen bij mij op stal doet het zo en ze hebben nog nooit wormen gehad ed.

Dus niet te moeilijk erover denken hoor;)

Groeten Loes

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 10:54

Dat zelfde heb ik met voer.

Daar wordt je ook helemaal knettergek van.

Bij ons op stal wordt er altijd gezamelijk ontwormt dus vaak weet ik geen eens welke erin gaat.
Wel hoop ik dat we straks weer op equest gaan, lekker makkelijk 1x in de 3 maanden.

Als je nou echt door de bomen het bos niet meer zit vraag dan eens een advies aan je DA.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 11:57

Ik doe altijd eqvalan. tegen eqvalan worden de wormen niet resistent, dus die kun je altijd geven. Hij is ook nog eens tegen alle wormen, behalve lintworm, dus eqvalan kun je altijd geven, doe ik ook, en ze hebben bij mij nog nooit een wormbesmetting gehad.

[o]

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 12:06

Wat vinden jullie dan van de ontwormingskuur van sectolin?

Equiworm F het eerste jaar

Equiworm P het tweede jaar

Sivermec Pasta het derde jaar

en dan weer met de Equiworm F.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:09

Er zijn een paar merken die ik koop: Flurexel, Eqvalan, Equist en nog wat. Ik wissel ze af. Ongeveer 5 keer per jaar krijgt mijn paard een worm kuur, maar hij krijgt ook beperkt weidegang.

djuno

Berichten: 4380
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:17

Equest 3 a 4 keer per jaar, via de DA

....ongeloof...daardoor sprakeloos....

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:19

verootjoo schreef:
Ik doe altijd eqvalan. tegen eqvalan worden de wormen niet resistent, dus die kun je altijd geven. Hij is ook nog eens tegen alle wormen, behalve lintworm, dus eqvalan kun je altijd geven, doe ik ook, en ze hebben bij mij nog nooit een wormbesmetting gehad.

Ja en ik ken dus meerdere gevallen van paarden die wel degelijk wormen haden met elke 6 weken eqvalan, zelf een veulen die er aan is gestorven. Je zag niks aan de paarden ook geen wormen in de mest totdat ze een keer met een ander middel ontwormde, toen zag het scheel van de wormen.
Ik wissel dus zeer regelmatig en nooit te weinig geven.

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:56

Er zijn ook dierenartsen die zeggen dat wormen juist resistent worden als je vaak afwisseld.
Je moet ook niet naar het merk kijken maar naar de stof die erin zit.
Ivermectine en Pyrantel zijn het beste of een combinatie hiervan.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:01

ik heb ook wel eens gehoord dat je in de winter 1 x per 8 weken moet ontwormen en in de zomer 1 x in de 6 a 7 weken tijdens de weidegang klopt dit of is 1 x in de 8 weken sowieso voldoende? ik weet ook niet goed hoe ik het beste moet ontwormen wissel af met duurdere (eqvalan) en goedkopere (die goekope van sctolin bijv. met appelkaneelsmaak enzo)
maar idd de een zegt dit en de ander zegt dat

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:03

Je hoeft niet af te wisselen, daarmee voorkom je geen resistentie nl. Je voorkomt resistentie door niet onder te doseren.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:34

Marije_jiplover schreef:
Je hoeft niet af te wisselen, daarmee voorkom je geen resistentie nl. Je voorkomt resistentie door niet onder te doseren.

ja dat zeggen ze ja. Maar hoeveel zal een D bijna E pony dan wegen?

Wiesje

Berichten: 2906
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:37

taverno schreef:
Er zijn ook dierenartsen die zeggen dat wormen juist resistent worden als je vaak afwisseld.
Je moet ook niet naar het merk kijken maar naar de stof die erin zit.
Ivermectine en Pyrantel zijn het beste of een combinatie hiervan.


Die laatste stof schrijft je net iets anders, maar inderdaad een wormenspuit met deze twee bestanddelen zijn de beste. Die beschermen namelijk ook tegen lintworm. En die hoef je ook maar 1x per 10 weken te geven.
Wormen worden niet resistent tegen die dingen. Als je namelijk goed ontwormt zijn het iedere keer andere wormpjes en die worden van 1x echt niet resistent.

EEF www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 16:23

Hoeveel hij precies zal wegen, kan ik zo niet zeggen, zou ik hem moeten zien. Maar ik zou die dus gewoon een hele spuit geven (voor 600 kilo paard). Dat krijgt Jip ook altijd, dat is een haflinger van 1.44 m, en ik gok dat hij ongevfeer 450 kilo zal wegen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:27

Bij ons worden ze 4 keer per jaar goed ontwormd. Ze hebben Eqvalan en equest gehad. Behalve in de winter, gaan ze dan de volgende dag naar de andere wei. Dat scheelt ook al en 1 keer per week wordt de wei helemaal ontmest. We hebben nog nooit wormen gehad.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 09:25

passie"]
[quote="Marije_jiplover schreef:
Je hoeft niet af te wisselen, daarmee voorkom je geen resistentie nl. Je voorkomt resistentie door niet onder te doseren.

ja dat zeggen ze ja. Maar hoeveel zal een D bijna E pony dan wegen?
[/quote]


reken maar op tussen de 400 en 500 kg. een paard van 1.70 of meer ontworm ik altijd voor 700 kg.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 10:59

En hoe zit dat dan met Eguimax? Dit moet een wormspuit zijn die voor alles is. In de Divoza staat 2x per jaar toedienen en op de site van Equimax staat om de 10 weken. Ja dat is nog al een verschil! Moet je dan tussendoor nog een ander spuit gebruiken? bv eraquell?
Maar in Equimax zit Ivermectin en Praziquantel
en in Eraquell zit ook Ivermectine. Dan heb je geen Moxidectine stof.
Je moet toch een kuur geven met Moxidectine en Ivermectin? Verward

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:55

Wij gebruiken altijd eqvalan. Dat werkt iig goed. Het is indd wel een gesodemieter. ben altijd bang dat die wormen resistent zijn enzo. Hebben we wel altijd bij onze katten. Weet iemand miss nog een goed kattenontwormmiddel?? We zijn nu van plan om spul biji de dierenarts te halen. Dat schijnt erg goed te zijn. We zullen zien...

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:58

De Praziquantel is de enige werkzame stof tegen LINTwormen, hoewel van Pyrantelpamoaat (Hippo-twin) wordt beweerd dat als je het dubbel doseert, het ook werkt.
Verder gaat het er idd om dat je de werkzame stoffen afwisselt, zie het schema van Sectolin. Bijv. Equiworm F = Fenbendazol en Equiworm P = Pyrantel. Let wel op, de ene stof werkt langer als de andere en als je onderdoseert (dus te weinig geeft) werk je resistentie in de hand en heeft je hele wormekuur geen nut.
Let dus niet op het merk of de prijs maar op de stof en dosering.
Overigens kan overdoseren geen kwaad

Toeval bestaat niet

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:00

Oeps verkeerde knopje, ik bedoelde zolang je niet meer als twee keer de dosering geeft.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik deed ook altijd maar wat, maar na een besmet paard te hebben gezien heb ik me er eens grondig in verdiept.
Succes.

Toeval bestaat niet

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 18:58

Jeppy schreef:
De Praziquantel is de enige werkzame stof tegen LINTwormen, hoewel van Pyrantelpamoaat (Hippo-twin) wordt beweerd dat als je het dubbel doseert, het ook werkt.
Verder gaat het er idd om dat je de werkzame stoffen afwisselt, zie het schema van Sectolin. Bijv. Equiworm F = Fenbendazol en Equiworm P = Pyrantel. Let wel op, de ene stof werkt langer als de andere en als je onderdoseert (dus te weinig geeft) werk je resistentie in de hand en heeft je hele wormekuur geen nut.
Let dus niet op het merk of de prijs maar op de stof en dosering.
Overigens kan overdoseren geen kwaad


Over dat overdoseren: Geldt dat ook voor katten?

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:24

Sorry ik ben helaas geen dierenarts. Haha!

Voor mijn katten haal ik altijd een spuit bij de DA, dat werkt goed.

Toeval bestaat niet

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:30

Er was laatst een man bij m'n verzorgpaard en die zei dat we een x een wormenkuur voor koeien moesten kopen omdat Liz waarschijlijk last had van bloedwormen en daar niks anders tegen hielp. Iemand hier wel eens van gehoord?


corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:32

En voor katten kan je van die pilletjes kopen en dan moet je bij de buisluiter lezen hoeveel ze moeten hebben maar ja bij ons moet je dan eerst een half uur met de kat worstelen dus lijkt me een spuit een betere oplossing. Onze kat is nadat ze die wormenkuur heeft gehad echt ontzettend aangekomen dus het is wel verstandig om dat ook bij katten te doen.

Jeppy
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Den Burg - Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:31

Ik heb weleens gehoord dat je ook Ivomac kunt gebruiken, dat is ivermactine in grootverpakking voor o.a. koeien.
Maar dat is dus een grootverpakking en dus interessant vanaf 20 paarden ofzo.

Toeval bestaat niet


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: criollo_yess, Pellelilly, Rupser, Sanet, Vagabondo en 50 bezoekers