zadel zonder sjabrak inrijden?!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 14:24

Wisten jullie dat je je nieuwe (of op het paard nieuwe (kandus 2e hands zijn)) zadel zonder sjabrak moet inrijden? Verward Heb ik mij laten vertellen door de zadelmaker van Divoza. Mijn paard kreeg immers witte plekken (zie plaatjes-forum) onder het zadel, en op tip van Kim ben ik er mee heen gegaan. Op zich zag het zadel er vrij schier uit, wel iets ribbelig. Advies: nieuwe vulling. Hij wist niet zeker of dit de oorzaak was, maar het was allicht te proberen. En als het zadel klaar is dan 6-8 weken zonder sjabrak inrijden, dan vormt het zadel goed naar de rug. Ermee terug naar Divoza, mischien dat ie extra moet worden opgevuld, is dat zo, nog enkele weken zonder sjabrak, en dan mag er weer een sjabrakje onder.
Ik zei: hadden ze dan ook wel mogen vertellen bij de aanschaf, ik doe er thuis meteen een sjabrakje onder,logisch toch? Zegt ie: je ze nemen aan dat men dat weet, dat een zadel zonder sjabrak wordt ingereden. Het sjabrak scheelt het schoonhouden van de onderkant van het zadel. Verder eigenlijk niet. Kim je had gelijk hoor!
Waarschijnlijk zaterdag weer naar Divoza, zadel weer ophalen.... nog effe afwachten!


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 14:25

nooit van gehoord.... maar ja ik heb ook nog nooit een zadel gekocht. Knipoog

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 14:27

Jeetje, ik rijd al 26 jaar paard, en dit heb ik dus nog noooooit gehoord!! Zo zie je maar weer, je blijft leren!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 14:46

ja, ik ken er ook niets van. Bij Vol is er trouwens nix misgegaan. hij heeft wel een witte plek, maar dat kan ok zijn omdat hij schimmel wordt (naja, hij wordt wel witter, maar echt schimmel?)...

Laudie

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 15:02

DAt lijkt me niet goed voor het leer van het zadel: het zweet gaat in het leer zitten en droogt uit. Zout is een boosdoener voor leer. DAarbij is het voor het pard ook niet prettig omdat zijn zweet niet zo goed opgenomen wordt en het lijkt me niet prettig voor zijn huid.


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-01 15:11

die zadelmaker zei dat ik er evt een hhel dun sjabrakje onder kon doen, of anders een dubbelgevouwen handdoek...

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 15:34

Ik vind dit echt vaag hoor.
Ik heb mijn zadel pas (naja, in de herfst)gekocht bij een zadelmaker in Hollandscheveld, die naar mijn idee er echt verstand van heeft, hij heeft er ook niks van gezegd. Ik heb m'n zadel gewoon ingereden met zadeldekje, ben na een paar maand wel weer terug geweest op op te vullen en hij heeft nisk gezegd. Volgens mij is dit echt niet normaal hoor.....

grtx, Rieja

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 15:45

je zadel pas je toch ook zonder sjabrak?en de eerste keren zonder sjabrak rijden dat wist ik wel,maaar een week of 6 vindt ik wel wat veel

soms is het beter om te zwijgen

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 16:24

Onze zadelmaker verteld precies hetzelfde. alleen geen 6-8 weken. gewoon een tijdje zodat het zadel goed naar derug kan gaan vormen. Ik vind het ergens wel logisch hoor.

Het dekje is er ter bescherming van het zadel dus het kan niet kwaad. En dat beetje zweet in het leer?! in die korte tijd Verward 'k weet niet

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 17:46

Ja klopt.
Moest dat toen ook bij m'n nieuwe zadel mocht eventueel wel een dekje maar liever niet en zeker geen gelpad.
Wist je dat op de meeste ijslanders nooit met een dekje onder het zadel gereden wordt?
een dekje is inderdaad ervoor om het leer voor extra uitdrogen te behouden. daarbij kan wanneer er extra veel zweet in het zadel trekt ook de vulling gaan klonteren maar das echt bij langdurig gebruik zonder dekjes en slecht onderhoud.
ene hopen dat dit helpt!

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 18:26

klopt kim dat ijslanders meestal zonder dekkie gereden worden! viel me laatst ook al op. snap alleen niet waarom ze dat doen, ze kunnen er toch wel een dekje onder doen al is t maar voor opname van zweet enz

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 18:43

Ik heb net een Hulsebos zadel laten aanmeten en daar heb ik niks over gehoord Verward
Wel raad hij aan om de eerste paar keer zonder beugels te rijden om de 'feel' van het nieuwe zadel te krijgen.

Overigens heb ik voor mijn vorige paard wel een zadelmaker van Divoza met zadels laten komen...Timo de Vries, geloof ik Verward
Die heeft daar ook niets over gezegd toen.

Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 18:46

Ik heb afgelopen zomer ook een nieuw zadel gekocht en het is mij ook niet gezegt Verward .....nou dan weet ik wat me te doen staat als ik ooit weer eens een nieuw zadel nodig mocht hebben.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 18:47

mhhh Freer heeft voor 2 mnd terug een helsebosch gekocht en op maat laten maken en hij radde haar het wel aan. misschien ligt het ook een beetje aan de rug van je paard?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 19:24

Zonder dek inrijden van je zadel kan geen kwaad. Na het afzadelen neem je het even af met een vochtige spons of doek, dan is het weer schoon. Niet nat, maar beetje vochtig dus.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-01 21:54

Is mij ook verteld (zo'n 15 jaar geleden) bij twee verschillende zadels. Was wel bij een paard met een moeilijke pasvorm.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-01 07:45

Dat zei ik dus ook tegen die meneer, of ik dan iedere keer na het rijden het zadel (ondrekant) met zadelzeep moest doen. Zei hij dat alleen een vochtige doek/spons met water ook voldoende was (niet voor altijd natuurlijk, maar iedere keer zadelzeep was wel overdreven)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-01 15:11

Ik vind dekjes mooi!!! Ik heb er heel veel, blauw, rood, zwart, groen, wit, paars, geel.

hahahahahaha dit slaat echt nergens op, maar ik ben gewoon zooo vrolijk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annash, Goldwynn, IASCrawler, Irma_Maandag, sterregoud en 47 bezoekers