Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 14:15

In December 2006 heb ik mijn bericht geplaats over dat ik naar Noorwegen ging om te werken op een ijslanderfarm via Travel Active: viewtopic.php?f=91&t=696852&hilit= .
18 januari 2007 was het dan zover en ben ik vertrokken...nu 4,5 maand later zit ik weer in Holland achter de computer. In een klein plat landje..met véél mensen..en een minder schone lucht én kortere dagen.
Ik heb echt een toptijd gehad in Noorwegen. Het was soms wel zwaar en het leek soms echt uitzichtloos, zeker tijdens de korte winterdagen met veel sneeuw. Maar het werk was super: elke dag lekker met de paarden bezig zijn en 's middags 2 ijslanders rijden. Het werk was soms ook wel eenzaam: aangezien ik in mijn eentje werkte en voor de ca 30 paarden overdag zorgde en alleen 'thuis' was. Het was wel ff wennen van haflinger naar ijslander...maar ik vind ze geweldig! zo lekker voorwaarts en gewoon echt heerlijk om buiten mee te rijden. En natuurlijk, in Noorwegen is de natuur prachtig! Ik heb erg veel geleerd in de afgelopen maanden en het was echt super: mijn verhalen heb ik op http://moniquehilkens.waarbenjij.nu geplaats met een heleboel foto's. Maar een paar foto's van mijn verblijf en werk in Noorwegen wilde ik ff hier plaatsen:

De stal:
Afbeelding
Rechts stallen, midden: huisje van Jenny (oudste dochter gezin) en mij, links: huis van rest van het gezin:
Afbeelding
Tijdens 1 van de vele buitenritten door de sneeuw op Eljar:
Afbeelding
Hengsten, koud en veeel sneeuw:
Afbeelding
Ik op Eljar:
Afbeelding
Mijn zus op bezoek tijdens pasen en ze heeft meegewerkt: boerinnetjes:
Afbeelding
Ik op Seigla (links) en mijn zus op Eljar:
Afbeelding
Werken:
AfbeeldingAfbeelding
Skiën met mijn zus tijdens pasen..(voor het eerst gedaan in Noorwegen):
Afbeelding
Mijn gastgezin + oma's in de nationale kostuums:
Afbeelding
17. Mai (nationale feestdag) met Tora(links) en Barbro (rechts:
Afbeelding
Veulentjes:
Afbeelding
weekje Bergen:
Afbeelding
Rendier met 2 kalfjes in Naturpark Langedrag:
Afbeelding
weer een veulen:
Afbeelding

ik heb echt nog veel meer foto's, voor de geinteresseerde:
http://www.mijnalbum.nl/Album=MGAO87JA
http://www.mijnalbum.nl/Album=IMTX63AR
http://www.mijnalbum.nl/Album=3BSGXOIP

Ik heb gewoon echt een supertijd gehad, en het was een goed alternatief aangezien ik was gestopt met mijn opleiding. Mocht iemand interesse hebben om ook in Noorwegen te gaan werken voor een half jaar of een heel schooljaar en als je ervaring met ijslanders hebt, laat het me dan weten Knipoog.

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:19

WOOOW SOOOW GAAF! DAT WIL IK OOK WEL (A) heb alleen geen ervaring met ijslanders.. owjahwel 1 x ff getölt maar verder niet!!

IK BEN ZO JALOURS!

inma

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Ter Aar

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:20

Wouw, ik wordt al helemaal jaloers op je! Echt leuk!

mariekie
Berichten: 5159
Geregistreerd: 10-02-04

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:22

Mn droom is ook eens naar noorwegen te gaan.

Zo mooi daar !

Ben dus wel jaloers dat snap je wel Lachen

quincy123

Berichten: 1334
Geregistreerd: 18-02-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:23

pff geweldig zeg!

gekkesies

Berichten: 6183
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:23

Wauw ik wil weer terug naar noorwegen nu hoor. Haha!
Lijkt me echt een ontzettend gave ervaring!
Grappig trouwens dat je net foto's van Bergen en Langedrag plaatst, daar ben ik ook geweest. Haha!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 14:24

Dat klinkt helemaal super!
Gaaf hoor!

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:22

Wat onwijs gaaf zeg! Erg mooi die besneeuwde bossen om daar zo te rijden. Was dit zomaar? Of was het van je school/studie uit?

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:27

--> BI

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:14

Ja het is echt zeker mooi daar. En er werd gereden door weer en wind..ik heb heel wat ritten in sneeuwstormen gemaakt; echt heel onwerkelijk maar het voelt heerlijk om dan met een ijslander door een halve meter sneeuw te ploeteren.

Ik was er eigenlijk zomaar ja..Ik ben in het begin van dit jaar gestopt met de opleiding Management toerisme omdat het niet mijn ding was. Ik kon als ik wilde meteen een andere studie startten maar dat wilde ik niet want ik wist nog niet precies wat ik wou. dus de eerste paar maandjes heb ik gekeken voor een andere studie voor september 2007. en verder had ik min of meer een heel jaar 'vrij'waarin ik kon kiezen: of gaan werken in Nederland of iets uitdagenders zoeken. En toen heb ik besloten om naar het buitenland te gaan: Boerderijwerk Noorwegen. Het had goed gekunt dat ik met koeien of schapen had moeten werken..maar een deze mensen hadden mij uitgenodigd en tja het was natuurlijk helemaal toppie dat het met ijslanders was! Ik heb echt zóveel geleerd, gewoon super!

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:39

Kan je je daarvoor aanmelden dan via een website of iets?

Lijkt mij ook onwijs gaaf en het is daar echt heel mooi aan de foto's te zien!

Thirsa_

Berichten: 5111
Geregistreerd: 06-07-06
Woonplaats: Rotterdam

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:43

Wauw wat gaaf!
Ziet er echt super uit!

marleen_usar

Berichten: 24657
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 12:46

Bah wat een mooie foto,s (haha),ik zou er graag willen wonen.

Anoniem

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 14:13

Leuk! Ik heb ook je berichten op je site gelezen. Echt leuk om te lezen, ik ga nl in augustus voor een halfjaar!! Heb een uitnodiging gehad van mensen met zowel koeien als paarden en ze wonen vlakbij een skipiste dus dat is top!
Het is wel een beetje spannend, maar ik heb er enorm veel zin in! Noorwegen lijkt me zo gaaf!
@ Linda1986: ik heb mijn reis geboekt via www.activityinternational.nl

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 12:05

thnx voor de reacties Lachen Ik heb inderdaad echt een supertijd gehad!

@Linda1986: Ik heb me zelf aangemeld via Travel Active. Travel active en Activity International zijn eigenlijk soortgelijke organisaties. Ik heb voor Travel Active gekozen omdat die simpelweg goedkoper is.

@Wieke86: wat leuk joh dat jij in augustus gaat!! Waar in Noorwegen zit je? Wat voor gezin? Weet je al wat voor soort werk je moet doen en of je collega's hebt etc? Ga je ook een website bijhouden? haha ben heel nieuwsgierig Lachen.

Anoniem

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:03

Ik pb wel even Tong uitsteken

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 01:04

Oooooooh ik open net je topic, zit met een vriendin op de microfoon en valz owat van mn stoel. Ik zeg, oooh dit is mn droombaan en ik scroll naar beneden en zie dat het zelfs mogelijk is om er te kunnen werken Lachen

Mag ik vragen wat de voornaamste werkzaamheden zijn en of je kost en inwoning hebt of dat je gewoon verdiend?

Helaas is het voor mij niet mogelijk om een half jaar weg te blijven wegens verantwoordelijkheden hier, maar mochten deze mensen eens een maand iemand nodig hebben houd ik mij aanbevolen Tong uitsteken

Heb genoten van je foto's, jij hebt een heel mooi herinnering voorlater, hihi.

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 01:17

Cool hoor!! Ik heb 9 maand in Canada gezeten met Ijslanders, en nu op Ijsland met Ijslanders!! Ken het probleem met omschakelen naar NL Schijnheilig

Erg leuke foto's!! enuh.... ik heb op het moment nog niks na IJsland, ga waarschijnlijk weer naar school maar zo niet, is het trainen of andere werkzaamheden?

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:14

haha,... ik woon nu precies een jaar in noorwegen..
maar ben nog te jong om zo op een boerderij te werken... Boos!

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:41

Zo wat leuk. Weet nog wel voordat je wegging, toen las ik je topic een keer. Heb ik onthouden omdat je op mijn verjaardag bent vertrokken. Haha!
Ziet er ook supergezellig uit daar, met die mooie stallen en die schuur enzo en dan al die IJslanders. Super lijkt me om zoiets te doen!
En kan je nu ook Noors of niet? Haha!

Apollo
Berichten: 3952
Geregistreerd: 13-02-02

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 20:59

Nog een keer bedankt voor de reacties Lachen

@ Kimberley77: ik werkte daar voor kost + inwoning + 100 euro per week. Dus dat was erg netjes. Ze hebben liever iemand die minimaal 3 maanden komt..omdat dat simpelweg makkelijker is. Maar mochten ze echt iemand voor 1 maand zoeken dan laat ik het je weten.

@ Thokkadisje: heb je ff gePBt.

@ Oslo_girl: wat leuk dat je in Noorwegen woont! ik ga er zeker vaker naar terug, fantastisch land!

@ Ashquar: ik ken wel een beetje Noors..vooral het lezen en ook wel het luisteren gaat redelijk. verder kan ik zelf ook wel ietsjes Noors. Maar ik heb er verder niet hard op geoefend; het ging zó makkelijk in het Engels..dat we de hele tijd engels praatte...achteraf heb ik er wel een beetje spijt van dat ik er niet op geoefend had...een volgende keer zou ik een Noors cursus op cd ofzo meenemen. zodat het makkelijker te leren is.

Ha det Bra Lachen

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Na 4,5 maand in Noorwegen met ijslanders!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 10:20

Dank je wel Apollo Lachen
Kreeg heel lief van een andere bokker de link naar werken in het buitenland, dus heb gisteren al lekker zitten struinen Knipoog
Heb tevens je log bekeken, heb genoten van je verhaaltjes en foto's..zo krijgt men een goed idee over hoe het is om naar buitenland te vertrekken..