Ontwormpasta in drinkwater oplossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Ontwormpasta in drinkwater oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 20:36

Mijn stalbaas heeft gister de moeilijke paarden (waaronder Baduh met zijn gevoelige bekkie) ontwormt door de pasta in het drinkwater te doen. Hij heeft inderdaad (met uitzondering van een dun laagje onderin zijn automatische drinkbakje) zijn wormenkuur naar binnen gewerkt. Is dit wel goed? Ik twijfel ook of ie niet de pasta uit het water heeft gedondert, want hij speelt graag met zijn waterbak. Ik zag eigenlijk niks op de grond, maar hij spit overdag zijn hele stal om. Maar goed; kan ontwormingspasta op deze manier gegeven worden?


Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:37

Door eten doen, denk dat het door drinkwater niet echt super is.
Gewoon bix nemen en pasta doorheen doen, eraan smeren zeg maar.
Water en pasta is denk niet goed.

Savannah (Z2) :):) & Aldate <3 & Giorado :~ !
http://www.horse4u.nl

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:40

Zowel door bix als door water is geen goed idee. Ze doen die dingen niet voor niets in spuiten. Even doorzetten hoor, als je het op de goede manier doet heeft het paard niets door! ( zo heb ik er eens 50 op 1 dag gedaan!)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 22:14

irish_lady schreef:
Zowel door bix als door water is geen goed idee. Ze doen die dingen niet voor niets in spuiten. Even doorzetten hoor, als je het op de goede manier doet heeft het paard niets door! ( zo heb ik er eens 50 op 1 dag gedaan!)


Is makkelijker gezegt dan gedaan, ik doe het door het voer, het slobber.
In de maag komt het ook door het voer heen, en ze likt dan alles leeg.
Vraag maar Annet, we hebben samen ens een wormenpuit geprobeerd, maar nee hoor. *LOL*
Ik ga er nog wel mee aan de gang hoor, om te oefenen met die spuit. Maar nu is de slobber echt wel het voor ons.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"


StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:21

Op een boterham smeren en die dichtklappen kan ook.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:24

Gewoon vlug zijn, spuit klaar hebben, stal inlopen...............bij de neus pakken en vliegensvlug de spuit erin.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:34

Pipo schreef:
Gewoon vlug zijn, spuit klaar hebben, stal inlopen...............bij de neus pakken en vliegensvlug de spuit erin.


Kom dan maar eens langs en doen

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:50

Het gedeelte van de mond waar geen tanden zitten even opzoeken, daar kun je je vingers achter haken waardoor je een stevige grip hebt op het paard... Met je andere hand de wormenspuit (die je al klaar had, oeps..) langs je andere hand (in de mond dus..) heen naar binnen duwen (dan heb je evenwicht en kun je gemakkelijker meebewegen met het hoofd). Na het leegspuiten het hoofd omhoog houden tot je zeker weet dat hij/zij het heeft doorgeslikt Knipoog

Zo pak ik ze ook altijd als ik een maagsonde moet aanbrengen, een praam glijdt zo makkelijk af bij sommige slimmerdjes :d

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:50

Door de slobber werkt altijd!
Of uit een appel het klokhuis halen, en het daarin spuiten.
Of gewoon halstertje om,en 1,2,3 spuit dr in en klaar.

Ik deed eerst een paard wat je bijna vermoorde als hij een wormenkuur moest, dus daarbij heb ik het slim aangepakt en gezorgd dat een wormenkuur leuk word.
Dus een spuitje gevuld met suikerwater,en dr op een beetje stroop of wat dan ook.
Beestje er een beetje aan laten ruiken en likken, en dan op een onbewaakt moment spuit dr in en suikerwater dr in spuiten.
Als je dit 2 x per week 'oefend' gaan ze de spuit asocieren met dat lekkere suikersmaakje en staan ze al met open mond te wachten Knipoog
Wormenkuur geven gaat nu heel makkelijk.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:16

ShamalArabs schreef:
Het gedeelte van de mond waar geen tanden zitten even opzoeken


Tja, tegen die tijd ben ik dus m'n vingers kwijt!!Die pony van ons heeft gewoon overal tanden (en 't liefst in mij, denk ik Haha! )
De laatste keer heb ik z'n wormenkuur door een geprakte banaan geroerd en toen ging ie d'r wel in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 00:35

Ik vind het eigenlijk niet zo'n goede zet van je stalhouder. Met dieren, en dan vooral paarden: nooit, maar dan ook nooit met het drinkwater knoeien. Als je paard geen water meer drinkt omdat er wat doorheen zit wat hij niet vertrouwd, dan kun je grote problemen krijgen (helemaal in de zomer). Je kunt de waterbak daarna schoonmaken, maar sommige paarden moeten er dan echt niets meer van hebben. Een dag zonder water is gevaarlijk, en bij hoge temperaturen zelfs dodelijk!
Eet hij zijn voer niet op omdat er wat doorheen zit: zonder die maaltijd kan hij gerust overleven. Maar een paard kan niet zo heel erg lang zonder water!
Dit geldt dus ook als je Appelazijn wilt voeren: doe het door het voer, maar niet door het drinkwater.

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 01:20

MiZzLoVe"]
[quote="Pipo schreef:
Gewoon vlug zijn, spuit klaar hebben, stal inlopen...............bij de neus pakken en vliegensvlug de spuit erin.


Kom dan maar eens langs en doen
[/quote]


Deed het vroeger op die manier ook bij de jaarling en tweejarige die in de wei liepen en geen halster om hadden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 09:17

Mijn jaarling staat nieteens op (als ze ligt) en ik met de spuit aankom.....Gewoon doen, of desnoods goed voorbereiden (paar weken van tevoren spuiten geven met appelmoes e.d. )
I

Je suis Charlie.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:48

die van mij boeit het niks die wormenspuit. bij anderen ik loop er gewoon heen, spuit de wormenspuit erin, en klaar is kees. Voor dat ze weten wat er gebeurt, zit ie dr al in, en daarna geef ik ze altijd wat snoepjes.

[o]

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:14

Jady schreef:
Door de slobber werkt altijd!

Dat is dus helaas ook niet altijd het geval. Mijn paard ruikt een wormenspuit overal doorheen. Hoe lekker ze slobber normaal gesproken ook vindt, ze eet het echt niet op als er een wormenkuur doorheen zit. Sterker nog: ik moet de hele emmer ontsmetten, want daar steekt ze haar neus ook niet meer in als er maar een vleugje wormenspuitlucht in zit ...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 12:41

Maar wat ik me afvraag; gaan er geen stoffen verloren als ze in koud water aan de open lucht bloot gesteld worden. Baduh mist 3 tanden, dus inhaken zal geen probleem worden. Knipoog Door het voer enzo trapt ie allang niet meer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:43

De fabrikanten zeggen echt niet voor niets dat je het niet door het voer moet mengen. De beste opname is gewoon door het achterop de tong te spuiten. En kom op zeg, daar moeten ze ook maar gewoon tegen kunnen hoor. Dat is een stukje basisopvoeding.

Ik vind het verrekte stom van die stalbaas om het door het water te doen. Regel 1 is dat je nooit met het drinkwater moet kloten.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:47

Ik ga met sonja mee.

Gewoon die spuit in de mond, en spuiten maar!
Het is bij sommige paarden inderdaad best lastig, maar als je er een beetje handig in bent, dan heb je het zo voor elkaar.
Met linkerhand het halster pakken, spuit met rechterhand vastpakken. Met duim de linkermondhoek openwerken, spuit erin, flink naar achter drukken, halster flink vast houden, en spuiten maar!!! Dit werkt echt bij elk paard.

Als je het door het voer / water doet, heb je kans dat je erg moeilijke eters / drinkers gaat krijgen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:49

Desnoods even zo'nspuithouder aan het halster, werkt ook prima bij lastige paarden. Maar eerlijk gezegd vind ik dit echt bij de basisopvoeding van het paard horen. Is dus iets dat geoefend dient te worden.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:24

Ik vind dat dit ook bij de basisopvoeding hoort!
Alleen heeft mijn pony toen ik haar 2 jaar terug kocht nog nooit van een opvoeding gehoort laat staan de basisopvoeding.Als ze die spuit al ziet aankomen, of als ik hem verstop en hem te voorschijn tover, gaat ze al half overeind. En kan ik gelijk weer helemaal opnieuw beginnen met het vetrouwen te winnnen.
De tijd komt wel dat het lukt, maar het gaat niet zo simpel als sommige mensen zeggen.. Haha!

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:31

Mizzlove: ik ben het toch niet met je eens.
Heel leuk dat je vertrouwen van hem wil winnen, maar dit moet nou eenmaal, en ook een onopgevoedde knol heeft zich maar te gedragen. Hij heeft nu prima door dat als hij gaat stijgeren, dat ie dan dat vieze spul niet in z'n mond krijgt.
Dit heeft totaal niets met vertrouwen te maken, maar gewoon met verwendheid en onopgevoedheid.
Aanpakken die hap! Het is even martelen misschien met een lastig paard, maar het moet gewoon lukken.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 15:39

Tuurlijk moet een onopgevoede knol zich te gedragen!
Dat ze ging steigeren is nu alweer een tijdje terug.
Ik denk ook niet dat ze die link nu legt, omdat we wel door zijn gegaan. En het ook gelukt is, alleen keek ze me gelijk bij wijze van spreken een week niet meer aan. En kon ik dus wel weer alles opbouwen. Bij haar was het echt wel angst. En ik ben van mening dat het zeker wel met vertrouwen te maken heeft. Ik ga nu oefenen met suikerwater in zo'n spuit te gaan doen. En daarmee aan de gang te gaan, elk paard is tenslotte anders. Dit is ook de enigste pony, bij wie het me gewoon niet lukte.

Maar we hoeven het gelukkig niet altijd met elkaar eens te zijn. Haha!
Mijn pony krijgt iig altijd op tijd haar wormenspuit, helaas alleen door het voer.
Maar alles komt met de tijd..

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:23

Mondje open doen, tong pakken en uit de mond doen, naar de buitenkant, en spuit erin.evt. met hulp van een 2e persoon.
en klaar ben je. Die spuiten met bijv hoestsiroop zijn ook een uitstekend middel Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:31

En nogmaals, NOOIT maar dan ook NOOIT met het drinkwater knoeien.

Je suis Charlie.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:28

Marreke"]
[quote="ShamalArabs schreef:
Het gedeelte van de mond waar geen tanden zitten even opzoeken


Tja, tegen die tijd ben ik dus m'n vingers kwijt!!Die pony van ons heeft gewoon overal tanden (en 't liefst in mij, denk ik Haha! )
De laatste keer heb ik z'n wormenkuur door een geprakte banaan geroerd en toen ging ie d'r wel in.
[/quote]


Hahahaahahahaha!!!!!! OK dan!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Capriootje, elin2412, fohadie, Googlebot, GrapeshotBot, mingming en 23 bezoekers