voor de eigenaren van een 3/4 jarig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 16:29

Hoe vaak rijden jullie je paard in de week??? En hoe vaak longeer je hem???

Ik mag vanaf 2 nov. een week het paard van mijn instruktrice doen en daar ben ik heeeeeeel *LOL* Party!! Lachen *LOL* Lachen Party!! blij mee!!! omdat het een kei gaaf ding is!!!! (binnenkort foto's) Maar hij is dus 4 jaar maar nou vroeg ik me af hoevaak rijden jullie je 3/4 jarige en hoelang???? Ik hoef hem nietiedere dag te doen want dat doet de eingenaresse ook niet, maar hoe ziet jullie weekindeling eruit wbt het rijden van je paard?????

....


Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 16:57

Met mijn 3,5 jarige wordt iig elke dag gewandeld (of stapmolen). Dinsdags en één dag in het weekend wordt ze licht bereden en de rest longeren we d'r. We zijn nu drie weken met d'r aan het werk en dit gaan we zo heel rustig opbouwen.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:01

Ik heb een 3-jarige hengst en een 4-jarige ruin. Wat ik met hen doe is het volgende ongeveer, ik probeer hier consequent in te zijn maar dat lukt niet altijd.
3-jarige: 1 dag longeren (20min)
2 dagen dressuuroefeningen (45min)
1 dag rijden in het bos (uurtje)
4-jarige: 1 keer per week longeren en 3 dagen per week dressuur (uur). Een keer per week of springen of in het bos gaan rijden. (uurtje of anderhalf).

Het gaat erom dat ze spieren moeten kweken en conditie moeten krijgen, dus met regelmaat trainen is belangrijk. Liever 3 dagen achter mekaar 30min dan twee keer per week 2 uur.
Opbouwen is het moto en veel afwisseling! Knipoog

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:02

Kan je niet beter gewoon vragen aan welk schema hij gewend is en dat aanhouden, aangezien je zelf al aangeeft dat hij niet iedere dag hoeft kan je denk ik de resterende dagen gewoon zo houden zoals zijn eigenaresse het doet.

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:02

Ik verzorg een 4 jarige Welsh a pony en die rijd ik ongeveer 3 a 4x per week een half uur tot 3 kwartier, 1x les, 1 a 2x voor mezelf rijden en 1x naar buiten.
We zijn ook bezig met het beleren voor de wagen (volgende week zondag komt Bram - die veel ervaring heeft - om hem voor het eerst echt voor de wagen te zetten Party!! )

Dat willen ongeveer 2x per week gaan doen en dan of 2 dagen in de week rust (met spelletjes en grondwerk, of wandelen of gewoon lekker in de wei blijven) of nog een dagje longeren en 1 dag rust.

Longeren doen we niet vaak, daar heeft ie een pesthekel aan.

_________________
<FONT COLOR="deepgreen">
Je bent nooit te blond om te leren.
</FONT COLOR="deepgreen">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-10-25 17:05 ]</font>

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:18

ik heb een 3 jarige fjordenruin die ik ong 1x in de week ff rijd. Ik zit nog vast aan de longeerlijn Haha!
Probeer hem 1x per week te longeren en 1 dag in de week loopt hij los met mijn haflinger in de bak zodat ik ze ff vrij kan laten lopen.
(ze staan beide overdag op het land en de haf gaat s'nachts naar binnen.)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:49

Mijn 4 jarige merrie rijd ik zo'n 3 of 4 keer per week, 3 kwartiertjes ofzo. Verder veel wandelen, grazen, spelen, rollen, en wat longeren.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 20:57

mijn 3,5 jarige merrie men ik 5 dagen in de week ong een half uurtje per keer.de andere twee dagen komt ze los in de bak of gaan we wandelen

soms is het beter om te zwijgen

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 20:59

mijn 3.5 jarige tinkermerrie rij ik ongeveer 3 keer per week en dna meestal 3 kwartier deze week 5 keer. en afentoe ook 4 keer. rest van de tijd staat ze buiten en de andere dagen gaan we lekker rennen en spelen ind e buitenbak.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:00

Ik heb geen vastschema, elk 3/4 jarige moet je op zijn eigen manier benaderen en ze geven het zelf aan. Hier is geen standaard rooster voor, elke paard is anders.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.


marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:15

ik sluit me bij vorig bericht aan

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 23:15

Ben het eens met Mytens, maar hier is mijn schema.

Pablo
ma dressuurles (45 min + 15 min longeren)
di dressuur of oefenspringen (45 min + 15 min longeren)
wo vrij
ma dressuurles (45 min + 15 min longeren)
vr dressuur of oefenspringen (45 min + 15 min longeren)
za springles (60 min + 10 min longeren)
zo wedstrijd

voor alle duidelijkheid, ik rijd hooguit 1 keer per week een oefenspringwedstrijd, waarschijnlijk zelfs maar twee keer per maand
Pablo is 4, loopt L2 dressuur en gaat zondag voor het eerst B springen


Raimaer (3)
6 dagen in de week 20 minuten rijden
zij is van het voorjaar ingereden, daarna terug gegaan naar de wei, en nus sinds een paar weken weer terug op stal

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:03

Ik heb een 4 jarige en die loopt 4x in de week onder het zadel. (meer ook echt niet)
Ik longeer dan 2x in de week en hij heeft 1 dag in de week vrij en dan gaat ie lekker los in de bak of als het mooi weer is in het weiland!
Hij is verder heel braaf!
Veel succes ermee en ik hoop dat je hier wat mee kunt!
Greetz Tamaar

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:28

Ze geven het inderdaad zelf aan hoeveel ze aankunnen, maar Razinda biedt je zoveel aan dat je wel 5x zou kunnen rijden. Bij zulke paarden moet je dus oppassen dat je ze niet overvraagd.

Ik rij met Razinda (bijna 3,5 jaar) maar 3x per week hooguit en dan soms nog een keertje aan de longe zonder zadel. Verder loopt ze veel los en wandel ik af en toe met haar.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 10:44

mijninstruktrice rijd haar paard 3a4 keer maar ik vroeg me ook af hoe vaak jullie je paard rijden, ze zei ookal tegen mij dat ze ook echt neit vaker rijdt..... het meto wel leuk blijven voor hem en hij is hartstikke leergierig! Maar iok heb er wel wat aan, ijis inprincipe niet zo moeilijk dat ik het vaste schema over moet nemen..... Hij heeft ook niet echt vaste dagen dat hij gereden wordt dus dat is wel fijn!!!

Maar bedankt!!!!!

....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Brittneyx, Googlebot, joyce83, Plus_en_Min, Tijn8 en 165 bezoekers