Veulen 24/7 buiten??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 12:07

Ik vroeg me af of het kwaad kan voor een veulen om 24/7 buiten te staan zonder schuilstal. Er zijn wel bosjes en heggen die beschutting bieden maar er is geen échte stal waar ze kunnen schuilen. Ik kan het niet maken om een veulen op stal te zetten maar de enige andere oplossing is om ze bij de boer hier in de buurt op de wei te zetten(met gezelschap natuurlijk!!) en die heeft geen stal op zijn wei.
Maarja, dan heeft ze heel veel ruimte en vriendjes!

Graag jullie mening!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:08

kan helemaal geen kwaad, is juist hardstikke goed voor ze. Ik heb zelf 2 jaarlingen, die staan ook in weer en wind buiten, gaat heel erg goed Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:08

ja het kan wel hoor! Misschien dat het uitmaakt wel ras het veulen heeft, ik zou een arabisch veulen niet zo snel 24 uur per dag buiten laten. Maar de Groninger veulens blijven wel buiten swinters

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:09

Kun je het veulen niet overdags buiten zetten en 's avonds weer binnen?

Het lijkt me nu nog wel gaan, maar als het straks echt koud wordt, zou ik zo'n jong veulen toch liever 's nachts binnen hebben.

Verder is het natuurlijk voor zo'n jong diertje het beste om zoveel mogelijk buiten te lopen!!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:31

De hele winter, dag in, dag uit, zonder schuilstal/afdak. Dat doe ik zelf mijn robuuste veulens nog niet aan (shetland/haflinger/fjord)
Het regent de hele dag, ze hebben geen afdag en kunnen dus nooit droog worden, hoe snel denk je dat ze een ziekte te pakken hebben?!
Ik zou dat risico met mijn dieren niet nemen en dan heb ik van die winterharde rassen. Die moeten ook de kans krijgen om hun vacht droog te krijgen, anders gaat op een gegeven moment de regen erdoorheen en raken ze DOODziek! Zeker een veulen heeft nog weleens wat problemen met z'n weerstand, zorg in hemelsnaam dat ie droog en tochtvrij kan staan als ie daar behoefte aan heeft!

Veel succes ermee

Groetjes Anke

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:34

mijn jaarling heeft vorge winter ook buiten gestaan, Ze hebben geen schuilstal. Ze is er juist heel erg van opgeknapt! Ze was behoorlijk ziek, maar de veearts zei dat ze op de wei moiest, ook 24/7. En het ging super.
Kennlijk zijn de menigen ervover verdeeld. Het maakt geloof ik niet heel veel uit of je ze 's nachts naar binnen zet of niet. Als ik de keuze had, zette ik ze ook naar binnen 's nachts! Maar ja, helaas pindakaas. Zolang het nu goed gaat, ga ik niet op zoek naar iets anders.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:38

alleen maar goed krijgen ze weerstand van en regen maakt geen bal uit de vacht (die je dus niet goed moet poetsen maakt een soort afdakje) bij ons staan de veulens t/m 2 jarigen dag en nacht in het land.
gaat super voor de ontwikkeling.
regen en wind das een slechte combi. die van ons kunnen uit de wind staan bij de bosrand

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 13:43

Tja, de meningen zijn heel erg verdeeld! Maar ik zit dus met hetzelfde probleem als Nonnie, ik heb geen andere keus! Oh ja, het veulen is een KWPN'ertje. Die van jou toch ook, Nonnie? En die ziet er toch prachtig uit! En trouwens, de veulens van die boer staan ook 24/7 buiten en het zijn stuk voor stuk goede paarden geworden. Er zijn wel stallen aan de boerderij hoor, maar of ik er één mag gebruiken (??), ik denk dat hij die zelf nodig heeft voor zijn andere dieren. Maar ik zal er wel eens naar vragen!

Nonnie, stond die van jou in de winter écht dag en nacht buiten zonder stal?

Bedankt voor jullie reacties.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:56

Rosaly: Mijne is iets anders dan een Kwpn, maar komt op hetzelfde neer.Ik kreeg haar in december, voor de tijd had ze op stal gestaan. Eerst overdag naar buiten, zodat ze een beetje vacht kon kweken. Na een weekje gewoon dag en nacht op de wei. Ging heel erg goed. Ze hebben wel wat beschutting, zoals bosjes en een schuur, maar dat is ook alles. Mijn nieuwe aanwinst, Seven, een nrps-er, is ook zo de wei op gegaan. Gaat ook heel erg goed.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 14:06

Bedankt voor je hulp, Nonnie!!
Ik zal eerst nog wel eens aan de boer gaan vragen als het weer té slecht wordt, of ik ze dan niet in de stal mag zetten.
Dat lijkt me het beste!

Greetz van Caroline. -xxx-

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:09

ja doe doen wij ook, in een grote loopstal. maar dan echt als het heel erg koud wordt. Ga niet te veel borstelen, niet rossen ofzo. En geen dekens opdoen, dan gaat het meestal wel goed. Succes
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 14:12

Een kennis van mij heeft zijn veulens (kwpn-ers)ook de hele dag buiten staan met een schuilhokje.
Nu hebben die beestjes het blijkbaar nooit koud want ze staan er nooit in.
Zelfs niet in het jaar van de elfstedentocht.

Maar je moet ze idd niet poetsen want dan is de bescherming in de vacht weg.

persoonlijk zou ik ook voor een schuilhokje kiezen, dan kunnen de paarden zelf weten of ze nat willen worden of niet.

anne21

Berichten: 385
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: groet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:20

wij gooien de veulens ook gewoon het hele jaar buiten en dat zijn arabieren. je moet met slecht weer je veulen een beetje in de gaten houden, als ze gaat staan trillen is het tijd om haar naar binnen te halen en dan is ze niet meteen ziek, gewoon lekker droog wrijven met hooi.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:20

Ik haalde danno alleen binnen omdat het gewoon te modderig was, anders liet ik hem gewoon buiten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 20:50

naar buiten met die handel!! 24/7
Met wat beschutting van wat bosjes of een duintje kan dat best.
Hoe denk je dat veulens in het wild staan? Die zoeken niet een grot op hoor, om te schuilen *LOL*

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:14

Eingelijk hoef ik maar een ding te zeggen, wat denk je van paarden in het wild??
Een paard past zich aan aan de omgeving, dus als je het veulen buiten laat staan krijgt het vanzelf een extra dikke vacht als het koud is. Je moet gewoon zorgen dat ze voldoende te eten krijgt optijd ontwormd wordt (vooral rond deze tijd en met andere paarden in de wei) Maar op zich kan het geen kwaad. Als het erg nat weer is kun je het veulen beter uit de wei halen en een paar weekjes op stal zetten maar op zich kan het echt geen kwaad als het veulen maar in een goede conditie is!

Groetjes jeannette
(hopelijk heb je er wat aan)

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 21:59

Bedankt hoor, vooral jij Jantina!! (en al de rest natuurlijk ook) maar door jouw argument weet ik het zeker!! Ze blijft op de wei en als het écht te slecht wordt, haal ik ze wel naar binnen, dat zal de boer ook wel begrijpen.

Groetjes van Caroline. -xxx-