uitbrekend veulen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tannie
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-03

uitbrekend veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 12:42

hoi, ik heb een veulen van anderhalf en ze breekt steeds uit. Ze staat in een wei die omheind is met stroomdraad. We hebben al meer draden geprobeerd maar ze kruipt eronderdoor en trekt zich niets aan van de stroom. Heeft iemand tips voor mij hoe ik haar in de wei zou kunnen houden, want nu gaan alle paarden er steeds vandoor als zij er ook uit is...Alvast bedankt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 12:44

Meer stroom erop?

tannie
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 12:54

ja, dat hebben we ook al een keer gedaan, maar ze heeft er echt maling aan... en nog meer wordt echt wel heel veel en dat vind ik eigenlijk niet kunnen... qua diervriendelijkheid!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:06

1x de draad tegen z'n lijf houden met stroom er op. Klinkt gemeen, maar 1x een verschrikkelijke klap en het uit breken bij Dennis was over ook.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:18

tannie schreef:
en nog meer wordt echt wel heel veel en dat vind ik eigenlijk niet kunnen... qua diervriendelijkheid!


Verward Schrikdraad is naar mijn weten niet voor de diervriendelijkheid hoor, maar om je paard in de wei te houden.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 13:19

Ik heb ook zo' schattig diertje.
Wat wij gedaan hebben is meerdere draden bovenelkaar want hij kroop ertussendoor. Die hebben we aan elkaar verbonden zodat hij ze niet uit elkaar kan krijgen,maar helaas hij is te slim.
Nu hebben we dus een nieuwe stroompot staan met meer stroom en voila hij blijft binnen de draad.
Op het moment dat hij zich verveeld gaat hij proberen dit soort dingen te doen, ook al staat hij niet alleen.
Wij hebben een stroom metertje op af te lezen of er genoeg stroom op de draad staat en zo'n ding is echt vreselijkhandig, want stroom zie je niet, die voel je alleen en gokken of de stroom echt werkt kan je niet.

Je zult er versteld van staan hoevaak de stroom niet door de draad gaat.
Neem bv als de grond echt te droog is zoals laatst met die hiitegolf,
Of als er onkruid tegen de draad staat,
of als je ergens een draad niet goed hebt verbonden, of een stukje draad zit tegen de paal enz.
Koop echt zo'n metertje en houd het bij, want zo leer je wat er nodig is om hem binnen te houden!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:01

Tessebes"]
[quote="tannie schreef:
en nog meer wordt echt wel heel veel en dat vind ik eigenlijk niet kunnen... qua diervriendelijkheid!


Verward Schrikdraad is naar mijn weten niet voor de diervriendelijkheid hoor, maar om je paard in de wei te houden.
[/quote]

Een botsing met een auto oid is lekker diervriendelijk als hij uitgebroken is. Zodra ze 1x een goede klap gehad hebben weten ze het donders goed hoor en halen ze het wel uit hun hoofd om er door heen te gaan. Dus zo onvriendelijk is het niet hoor, 1 keertje maar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 14:27

Wist je trouwens dat de meeste paarden gemiddeld 1x per dag met hun tastharen aan het schrikdraad voelen of het nog wel aanstaat! Vond ik wel grappig om te weten. Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 15:16

misschien kun je van die dikke lnten proberen..of kleine stukjes plastic aan stroomdraad knopen..succes !

tannie
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 16:15

ik weet ook wel dat het niet diervriendelijk is, maar om er nog meer stroom op te zetten bedoelde ik... Maar je hebt ook wel gelijk dat het ook gewoon gevaarlijk is als ze steeds uitbreekt... Ik ga inderdaad maar eens proberen haar een flinke 'klap'ta laten voelen en dan kijken of dat werkt... thanx.

tannie
Berichten: 5
Geregistreerd: 02-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-03 16:58

Tessebes schreef:
Wist je trouwens dat de meeste paarden gemiddeld 1x per dag met hun tastharen aan het schrikdraad voelen of het nog wel aanstaat! Vond ik wel grappig om te weten. Haha!



inderdaad leuk weetje! soms zet ik de stroom uit om er één uit te halen of om de stroombak te vervangen en dan staan ze ineens met z'n allen te trappelen om eruit te renne. Ze weten wanneer het uitstaat...! wat zijn het toch lieve monstertjes....