Buut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Buut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 10:57

Hoe ziet dit eruit? En is het goed of slecht? Wat is de werking enz... Haha!


clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:14

Buut is een pijnstiller die eigenlijk uit de handel is geloof ik, het zit in zakjes en het is gewoon wit poeder, niet erg goed voor het paard geloof ik..

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 11:17

Dat dacht ik dus ook al. Ben even nieuwschierig. Kan het bijvoorbeeld worden gebruikt bij, laten we zeggen, een ontstoken oog bij een paard dat klinisch gekeurd moet worden?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:08

buut is een voor het paard erg fijne pijnstiller, een betere is er eigenlijk niet. Het is verboden om dat het voor mensen kanker verwekkend is. Als je paard dus later naar de slacht gaat zit dat spul nog in het vlees. Je kunt het overal voor gebruiken. Een ontstoken oog zal er niet van genezen, maar het doet geen zeer meer. Wel voor een ben wat normaal kreupel is, e je moet het dier voor verkoop laten keuren. Loopt ie op de buut niet meer kreupel dus. Maar daar hebben ze dus de bloedproef voor uitgevonden. Als het goed is laat je da voor de keuring even wat bloed afnemen. Kun je later altijd bewijzen of ie buut heeft gehad of iets anders, of niks natuurlijk.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:13

Mystica schreef:
Dat dacht ik dus ook al. Ben even nieuwschierig. Kan het bijvoorbeeld worden gebruikt bij, laten we zeggen, een ontstoken oog bij een paard dat klinisch gekeurd moet worden?


Hoe bedoel je dat?? Bute is een pijnstiller en zal voor zover ik weet dan ook geen ontstoken oog genezen. Lijkt me ook niet dat een paard daar op afgekeurd wordt. Of het moet wel heel erg uit de hand gelopen zijn.

Gewoon even je da raadplegen dus.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:03

Dat het er niet van geneest weet ik ook wel.
Ik ken iemand die een paard gekeurd moet hebben voor de verkoop. Dat paard heeft zijn oog zo erg ontstoken dat er een vlies overheen gekomen is en hij er niks mee ziet. De eigenaar zegt dat de buut is voor het oog, maar ik vind het wel toevallig dat hij het nou geeft. Vlak voor de keuring.
NIET MIJN PAARD DUS! Haha!
Maar over het middel zelf heb ik ook vaker slechte dingen gehoord. Vandaar dat ik dit een goede gelegenheid vond om te informeren.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:08

Rare eigenaar. Maarre loopt dat paard dan ook niet helemaal lekker ofzo?

There is no reality, only perception.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 13:32

Ik heb het paard niet gezien toen hij het nog niet kreeg. Vind het alleen een beetje toevallig allemaal.
Hoe het komt van het oog weet ik ook niet. Maar volgens de da is het wel te genezen heb ik begrepen. Maar het kan dus dat het idd alleen voor het oog is? Als pijnstiller/ontstekingsremmer werd mij verteld.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 14:11

ja als pijnstiller wel, maar hij kan er beter wat anders aan laten doen, want buut is niet direct erg goedkoop, en de preparaten voor een oogontsteking weer wel. Vitamine a enzo. Of die kleine tubes van E7,50 is nog goedkoper dan buut.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 16:20

Ze krijgt ook nog wat anders van de da.


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:25

Tja... het enige wat ik kan denken is dat het paard ook iets anders heeft dan alleen maar een ontstoken oog.
En met buut zien ze een ontstoken oog nog steeds hoor! Vind het allemaal verdacht...
En die bloedproef.... Er zijn meerdere pijnstillers voor paarden. Buut is wel de beste. Wil je een screening doen op verboden/verdovende middelen dan kost je dat meer dan 1000 euro...
En als je twijfelt of mensen je willen bedonderen, dan zou ik een paard niet eens kopen (tenzij er echt iets speciaals aan is...)

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 21:49

Bute is naast pijnstillend voornamelijk een ontstekingremmer. Word vaak gebruikt bij botkreupelheden.
Mijn pony kreeg Equipalazone. Het kost vrij veel, is bedoeld om als kuur te geven bij acute problemen en inderdaad niet gezond om continu te voeren...
Na de eerste zakjes liep mijn pony gelijk weer goed.
Na de eerste kuur van twee weken binnen een paar dagen weer kreupel en na een tweede kuur van een week (na een maand zonder medicijnen)bleef hij deze keer wel goed lopen. Het is dus niet alleen maar een pijnstiller, maar ook echt een geneesmiddel. Wel is het paard daarna ongeschikt voor consumptie.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:09

Een pijnstiller is altijd een ontstekingsremmer. Omdat het de ontsteking remt, remt het de pijn (ontstekingsmediatoren komen niet meer vrij, zodat de pijn ook weg blijft)
Voor zover ik weet kost buut bijna niets. 0,50 cent per zakje of zo (paar jaar geleden 1 gulden per zakje) Misschien omdat het in NL niet meer te krijgen is, is het daarom wat duurder, dat zou kunnen. Maar ik kan het me bijna niet voorstellen dat het duurder is dan Quadrisol.

het is inderdaad niet zo gezond op continu te geven, net zoals elk geneesmiddel.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 00:36

In de USA is bute vrij verkrijgbaar en het kost niet zoveel om over te laten komen Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 19:44

het is idd ontstekingsremmer en pijnstiller. slecht voor je paard. en verboden. soms wordt het gegeven zodat ze gewoon met paarden kunnen blijven rijden/wedstrijden enz. omdat hij de pijn niet voelt. het is ook heel slecht voor zijn lever.
niet zo netjes dat die persoon het voor de keuring geeft. misschien dat de koper een bloedproef doet? als er later problemen blijken en dit onderzocht wordt, dan hangt hij...

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:15

Buut is een pijnstiller die meestal gebruikt word bij paarden of pony's die kreupel zijn.
Je kunt het gewoon bij de dierenarts kopen .
wij hebben het gebruikt voor een pony die hoefbevangen is geweest .
oh en het is niet gevaarlijk om het te gebruiken!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:24

Is dit nu hetzelfde als equipalazone?
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!
Groetjes Lundi

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:25

Zijn het zilver met rood kleurige zakjes??

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 22:32

Ja idd eerst waren het zilveren zakjes met rood erop!
Nu zijn het zilveren zakjes met zwart erop gedrukt Equipalzone Powder
Blauwe opdruk Arnolds

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:32

lundi schreef:
Is dit nu hetzelfde als equipalazone?
Hier ben ik eigenlijk wel benieuwd naar!
Groetjes Lundi


ja, dat is precies hetzelfde. Equipalazone is de fabrikant (je hebt ook andere fabrikanten/verpakkingen). De werkzame stof is phenylbutazone oftewel op z'n Hollands bute.

Ik heb me laten vertellen dat bute niet meer als pijnstiller gegeven mag worden omdat er een geregistreerde pijnstiller op de markt is: quadrisol. Bute is niet geregistreerd en mag dus ook niet meer omdat er nu wel een geregistreerde variant op de markt is.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:45

Ik betaalde voor de equipalazone ongeveer een euro per zakje.
Heb het dus een paar maanden geleden (eind augustus) gekregen. Was quadrizol toen al op de markt?
Bute kun je misbruiken door het paard onder verdoving door te laten sporten, maar in mijn geval reed ik niet tijdens de kuur, en pas toen hij daarna goed bleef (week later) ben ik begonnen met stappen. Na een week is het uit het bloed verdwenen (stond op verpakking in iets andere bewoordingen).

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:49

Quadrisol heb ik zeker 5 jaar geleden al eens gebruikt, is iig heel wat prijziger dan bute Knipoog

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:57

Oeps ik heb hier aardig wat zakjes Equipalazone in huis!
Mijn paard heeft het drie weken geleden nog voorgeschreven gekregen!
Twee keer per dag twee zakjes over het voer (twee dagen)
Twee keer per dag 1 zakje over het voer (vier dagen)
Daarna kuur afmaken dagelijks 1 zakje
Zelf met deze medicijnen liep het paard nog flink kreupel!
Groetjes Lundi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:17

sonjabelgium schreef:
In de USA is bute vrij verkrijgbaar en het kost niet zoveel om over te laten komen Knipoog


Kan nog veel makkelijker, even de grens over naar een Duitse kliniek.

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 22:26

Sonja"]
[quote="sonjabelgium schreef:
In de USA is bute vrij verkrijgbaar en het kost niet zoveel om over te laten komen Knipoog


Kan nog veel makkelijker, even de grens over naar een Duitse kliniek.
[/quote]

Je kan het nog dichterbij krijgen hoor, via je dierenarts. Als je belt met ik wil zoveel zakjes hebben zullen ze zeggen dat ze het niet hebben, maar als ze je paard gaan behandelen en denken dat het nut heeft, hebben ze het vaak wel op voorraad.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat het slecht voor je paard is. Het is maar net hoe je ermee omgaat en hoe je het gebruikt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3heathcliff5, Anomien, BeFunny, boemel, Eepie, Flux, fro, GrapeshotBot, hagelslag, hanne2001, lina1998, lukka63, Misslev, MissMarije, pinto_1, Pova, VosjeN, XladyX en 108 bezoekers