wat als je paardje haar stal nie school houd...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

wat als je paardje haar stal nie school houd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 17:12

halloow mensjes, Knipoog ik heb een probleem, ik heb een verzorgpaard, maar ze maakt haar stal iedere dag heel vies, ik moet er iedere dag bijna alles uithalen, ze staat nu op stro en ik kan (en mag, van de eigenaar) er geen zaagsel of iets anders bij doen.. hebben jullie misschien tips wat ik eraan kan doen, want het begint nu vervelend te worden.. thnx OK dan!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:13

Veel mesten, dat is het enige wat helpt Lachen
En als je paard veel buiten staat scheelt ook, elke uur buiten is een uur minder om binnen zooi te maken Lachen

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:15

Wat ik bij mijn vroegere verzorgpaarden wel deed, was wat mest ballen aan de achterkant van de stal doen.
Dan gaat ze uit zich zelf ook daar mesten, en heb je alles op 1 plek liggen. Lachen

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:15

yup, veel buiten

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:18

als jouw paard zijn stal niet schoonhoud zit er niks anders op dan dat je het zelf doet.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 17:19

Ik probeer haar iedere dag veel naar buiten te gooien of dan te rijden, maar meestal is dat dus alleen de bak, ik kan misschien wel aan de eigenaar vragen of ze iedere dag een tijdje in het weiland mag... In ieder geval bedankt voor de tips.... OK dan! OK dan!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:30

Die vna mij maakt er sinds ze in een dubbel zo grote stal staat ook een zooitje van, nou is het van nature al een viespeuk, maar nu is het helemaal het toppunt, normaal stond ze in een langwerpige stal (ze kon wel makkelijk dwars staan) en dan deed ik achter zaagsel en voor stro, dat ging prima, zo bleef ze netjes op d'r plek, maar nu heeft ze een stal van 3 bij 3 (ze is zelf maar 1.20!!) en ik moet IEDERE dag bijna alles eruit scheppen de viespeuk!
Ze poept werkelijk overal, en alles is nat.

Weet niet wat ik eraan kan doen, want ik kan achter wel d'r drollen laten liggen, maar dat vind ik zo sneu, staat ze alsnog in een vieze stal.. en omdat d'r stal zo groot is blijft ze niet op 1 plek staan. (ze eet graag stro)

Gelukkig staat ze heel de dag in de wei, anders had het helemaal een bende geweest!

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 17:39

jah, ik kan dus ook iedere dag er bijna alles uithalen .... en mijne staat dan nog niet eens in de wei, maar goed, doe jij er ook iets tegen of laat je haar maar gaan?? Scheve mond

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 17:56

Zoals hierboven gezegd, mestballen op een plek laten liggen. Heeft bij mijn paard ook geholpen. Het duurt een tijdje en niet alles gaat in die hoek, maar het grootste gedeelte wel, dus scheelt een hoop werk.

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 18:02

dat ga ik dan ook maar eens proberen.... thnx OK dan! OK dan! OK dan!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:18

Ik ken het, mijn verzorgpony ook, vooral nu omdat de baas 2 weken plat moet liggen kan ie de pony's niet goed in de gaten houden, zeker omdat mareska tijdje terug is ontsnapt uit de wei, dus kan ie alleen naar buiten als er iemand is om te rijden, doordeweeks kan ik allen s'avonds rijden, en in het donker vind ik het geen werk om ze in die wei te zetten, met als gevolg dat ze ongeveer 23 uur per dat op stal staan, nou die stal is echt harstikke vies! Normaal val het nog wel mee maar nu die twee weken heb ik al echt veel moeten mesten, gelukkig alleenin het midden waar ze staat, dus kan ik het van de zeikanten naar binnen doen, maar het is echt vies na een paar dagen . En die drollen achterin de stal helpt bij mij jammergenoeg niet, want de dag erna ligt alles weer mooi in het midden van de stal... Scheve mond


Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:48

Denz, mijn pony van 1.18m heeft een stal van 3.5 bij 4.5 meter en is ook een GROTE viespeuk. Ik doe alleen de helft van de stal met zaagsel (verder staat hij op matten), zo maakt hij niet de hele stal vies.
De ene is een viespeuk en zal dat altijd blijven en de andere is heel netjes (en blijft dat hopelijk ook)

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 12:35

1 tip: veeeeeeeeel stro gebruiken.
Haal de zichtbare mestballen er elke dag uit en evt wat natte plekken, je merkt vanzelf dat ze op bepaalde plaatsen plassen. En dan elke dag een ongeveer 3 a 4 plakken stro er overheen. Zo krijg je een potstal, het is warmer, en je paard staat altijd in een stal met een dikke laag strooisel.
Helemaal als je er eentje hebt die het schone stro ook nog opknabbelt.
Dus elke dag een beetje eruit, en eens in de zoveel tijd helemaal leeghalen. Goed bijhouden dus en flink opstrooien.

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:09

tja als je paard van nature zijn stal niet schoon houd kan je dr niet veel meer aan doen dan elke dag uit te mesten

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:43

Ik heb ook zo'n viespeuk. Ze poept wel ongeveer op 1 plaats, maar ze tilt haar benen niet op als ze zich omdraait in haar stal. Zo "harkt" ze dus alles door haar hele stal heen Boos! . Gelukkig staat ze nu elke dag buiten, dus valt er minder vies te maken en bovendien mesten ze elke dag de stal uit. Op mijn vorige stal mestten ze maar 1 keer in de week; andere dagen werd er opgestrooid. Ook dat hielp niet: ze plant haar voet diep in het stro/de prut en draaien maar Frusty . Gevolg: het schone stro wordt door de prut gehusseld.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 13:58

Mijn merrie is ook zo'n viespeuk! Ze is echt de ergste van stal Bloos
2 x in de week gaat haar hele stal leeg.. Het scheelt dat ze overdag op de wei staat, anders was het gewoon bijna niet te doen Haha! Knipoog

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:46

mijn paarden staan ook elke dag buiten en hebben dat ook zo erg Boos!
elke dag het meeste vuil eruit en dan opstrooien.. om de 2 a 3 dagen heel de stal leeg en alles opnieuw doen..
daarom doe ik er juist niet zo heel veel stro in omdat het zonde is dat je dat dan weer allemaal moet weggooien..

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:52

Wat hengstenhouders vaak doen, (omdat hengsten over het algemeen erg vies zijn.En de houders geen zin hebben om veel stro aan de dieren te spenderen) is al het vieze iedere dag tegen de achter wand aan scheppen,zodat ze voorin de box op weinig,schoon stro staan en dat achter alle poep ligt en natte urine plekken.
Zo doende word het paard 'zindelijk' en poept en plast alleen nog maar in achter aan de stal of in de hoeken.
Scheelt veel stro en uitmestten Haha!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:53

ja das wel goed idee in het land of in iedergeval een tijd de stal uit... en dan als je de drollen achterin legt blijft het voorin tog schoon en daar staat ze dan en dan moet je elke keer als het vies is achterin alles leeghalen en zo houd ze schone stal zo maar zeggen...

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 18:57

Het scheelt idd als je superveel opstrooit, die van mij houd dan nog aardig wat over(tussen al het vieze in Tong uitsteken ) en dat kan ik mooi weer de voglende dag opstrooien, wel moet ik het meeste eruit halen altijd helaas, omdat ze ook nog eens een sterke amoniak lucht heeft Boos!

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:11

Jady schreef:
Wat hengstenhouders vaak doen, (omdat hengsten over het algemeen erg vies zijn.En de houders geen zin hebben om veel stro aan de dieren te spenderen) is al het vieze iedere dag tegen de achter wand aan scheppen,zodat ze voorin de box op weinig,schoon stro staan en dat achter alle poep ligt en natte urine plekken.
Zo doende word het paard 'zindelijk' en poept en plast alleen nog maar in achter aan de stal of in de hoeken.
Scheelt veel stro en uitmestten Haha!


Baggio, ook hengst, poept uit zichzelf al achterin de stal. Maar zie jij eens een hengst aan te leren om achterin te plassen, het komt toch in het midden van hemzelf op de grond terecht....

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-03 20:58

jah wel bedankt voor de OK dan! tips mensen, maar ik mag van de eigeenaar nie zo veel nieuw stro erin gooien.. hij vind het zonde. Maar dat van die hengsten is misschien wel een goed idee, dat kan ik ook wel een keer proberen. En mijn verzorgpaard "harkt" dus ook al het schone door het vieze heen, ik laat nu het stro dat nog niet zo vies is gewoon in haar stal liggen, dat scheelt wel voor het stro dat ik erin gooi... het is wel jammer dat het niet mijn eiegn paard is, want dan kon ik er misschien ook wel zaagsel in gooien, maarjah dat mag ik dus niet... Ik hoop dat dit gaat werken Haha! Lachen

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:59

Precies, gewoon blijven mesten. Niks aan te doen. Het hoort er allemaal bij..

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Inguhh

Berichten: 521
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-03 14:43

*LOL* jah, maar dat doe ik zowiso wel... ik zal wel moeten, ik kan er eg nie tegen als paarden in een vieze stal staan, en het is ook niet zo'n groot probleem, alleen ik wilde weten of er misschien iets tegen te doen was... maar dat weet ik nu, de tips die hierboven zijn genoemd ga ik wel gebruiken en ik hoop dat het (een beetje) werkt, en anders zal ik wel moeten blijven mesten, maarjah das ook geen probleem hoor... Je moet iets voor de paarden over hebben niewaar ?? *LOL* *LOL* *LOL*

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:46

Leonoor schreef:
Baggio, ook hengst, poept uit zichzelf al achterin de stal. Maar zie jij eens een hengst aan te leren om achterin te plassen, het komt toch in het midden van hemzelf op de grond terecht....



Ja maar stel dat je stal 3 meter lang is,dan komt het toch in de achterste meter terecht dus het is toch wel zinvol.

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: belle_boef, JudithGigi, StonedRomy, xYaartje en 121 bezoekers