Eerst mennen dan inrijden of andersom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-01 11:30

Wat is jullie mening hierover?
En vooral waarom?
Ik begin met mennen, simpelweg omdat dat eerder mag en minder belastend is.
Maar hebben jullie daar een andere mening over?

Groetjes KIm

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:49

Ik heb van alles wat gedaan. Dat is niet de goeie manier maar ook wel makkelijk. Als je d'r op rijd zijn ze al aan de singel en hoofdstel gewent. En al een beetje teugelwijs.
Maar zoals je zelf zeg, met mennen mag je eerder beginnen omdat het minder belastend is.
Het blijft dus je eigen keuze. Ik begon met Dennis toen hij 4 was. Hij is dus al lang oud genoeg voor allebei. Tammy is 3 en heb ik een beetje zadel mak gemaakt en een beetje gereden en vooral voor de kar(omdat ik toch voor het mooie ietsje te zwaar voor d'r ben maar zelf vind ze het te leuk om niet te doen).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 12:12

Ik ga Loki eerst onder het zadel beleren. Hij zou nu ook wel eventueel voor de kar kunnen, maar dan moet ik eerst een koetsiersbewijs, koets, tuig en hem laten beleren, kortom dat gaat me veel geld kosten.

Dus eerst maar eens onder het zadel, dan kan ik daarna flink gaan sparen.


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:21

Quieta hebben we eerst onder 't zadel beleerd. dan kent ze al de teugel- en de stemhulpen en gaat het inspannen wat makkelijker (hopen we).

Maar op zich maakt het niks uit, je kunt vanwege de belasting ook idd eerst voor de wagen zetten.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:09

Daano gaat ook eerst onder het zadel en dan voor de kar, simpel omdat ik nog geen $$$$ heb voor goede spullen.
Haha!
Ik heb een fries paard ingereden en bij dat paard deden we het tegelijk. de ene keer reed ik en de andere keer stond ze voor de wagen met haar mams.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 09:19

ik heb mijn shetje eerst voor de kar gezet zodat hij al wat rustiger is als er iemand op gaat rijden. Ik had niet zo'n zin om mijn zusje van 8 op een groene pony te zetten Haha! .

17 mensen vinden dit leuk

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 10:37

Ik denk er eigenlijk wel hetzelfde over als jou, Pinky_girl! Ff beetje off-topic: ga je ook je koetsiersbewijs halen? Anders lijkt het me niet echt makkelijk om Pinky te mennen.

Mzzl, ik

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 11:13

Dribbel word eerst beleerd voor de kar, eigelijk weet ik helemaal nog niet of dribbel ook onder het zadel komt. Ik zie wel hoe het loopt. iig komt hij eerst voor de wagen! want zelf ga ik er toch niet op rijden Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 11:16

Ontario:

ZYup ik ga aan het einde van het jaar mijn koetsierbewijs halen./
Niet omdat ik dan beter leer mennen maar omdat je niet meer verzekerd zou zijn, en tja, mn ouders betalen mee, de willen natuurlijk ook dat dochterlief goed kan mennen met het paardje he Haha!

PS om het zelf te leren en voor pinky krijg ik hulp.
En Pinky is een super werkwillig paardje dus ik weet nu al dat er niet veel problemen komen.
Mijn schatje Lovers

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:40

ik hoor vaak dat hetpaardje eerst onder het zadel beleerd word en dan voor de kar maar je mag een pony voor de kar al op zijn 3de leren geloof ik Verward
en inrijden 3.5.. dus dan begin je meestal met voor de kar...

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 20:33

Wij hebben onze paarden eerst voor de kar beleerd. Eigenlijk gewoon omdat dit eerder kon dan inrijden. Het voordeel van het eerst beleren voor de kar is dat ze al verkeersmak zijn (was tenminste bij ons zo), ze kennen al teugel en stem hulpen en ook zijn ze dan al gewend aan hoofdstel en bit.
Omgekeerd denk ik dat je deze voordelen ook wel hebt. Eigenlijk maakt het dus niet zoveel uit wat eerst geleerd wordt.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 17:53

Citaat:
Op 2001-10-26 14:40, schreef marfiek:
ik hoor vaak dat hetpaardje eerst onder het zadel beleerd word en dan voor de kar maar je mag een pony voor de kar al op zijn 3de leren geloof ik Verward
en inrijden 3.5.. dus dan begin je meestal met voor de kar...



een pony mag vanaf 2 a 2,5 jaar al voor de kar, sommige vinden 3 maar meningen daarover verschillen..

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-01 19:36

Ik heb Oscar nu ook voor de kar, maar daar kan ik niet op rijden, jah kan wel, maar ik ben gewoon veels te groot, en Oscar is nu 2,5 dus ook nog te jong om in te rijden, vind ik, maar voor de kar kan wel.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 14:28

zal hier wel weer reacties over krijgen

wij hebben wjerdo met 2 jaar aangeleerd voor de kar, en dat ging prima.
en wjerdo is met een jaar of 3 ingereden, na ja ingereden hoefde eigelijk niet want hij wist gewoon weg alles al Verward

maar ik zou eerst mennen en daarna rijden, omdat mennen en voor een kar lopen helemaal niet slecht is,
ze gebruiken dan wel andere spieren, dan met rijden, maar dat maakt niet uit.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-01 16:29

Oke dan zijn de meeste het toch met mij eens..
Pinky is nu (bijna) 2,5 jaar en ik ben nu dus begonnen met aanspannen.
Verkeersmak is hij al helemaal en gewend aan hoofdstel en bit ook.
Zo rond zijn 3 ga ik hem inrijden.
Voor zover ik hem echt wil beleren, denk dat het voornamelijk boswandelingen worden Lachen

Bedankt voor jullie reacties

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-01 21:01

De Fries bij ons op stal is eerst onder het zadel beleerd en toen vor de kar. Dat hadden ze aangeraden van de Nieuwe Heuvel. Ik wil deze volgorde ook aanhouden bij mijn eigen paardje straks. Eerst onder het zadel, dan voor de kar. Pa wacht maar ff... Knipoog Succes met beleren!!! Haha!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-01 12:56

Zelf zou ik beginnen met inspannen, omdat je dat eerder kunt doen. Dan kan hij alvast een beetje wennen aan sturen en verkeer. Daarna zou ik hem gaan inrijden. Maar ja, zo heeft iedereen z'n eigen manier he? Bill was al onder het zadel toen hij kwam, dus bij hem is het andersom gegaan Haha!

Goedgekeurd onderschrift :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers