Op onbeleerd paard, wat voel je je dan dom..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Op onbeleerd paard, wat voel je je dan dom..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 22:51

Omdat Katinka nog steeds niet helemaal lekker loopt, ben ik vandaag maar weer eens op Ciara gaan rijden. Nou ben ik met Katinka best wel ver met rijden. Ze is mooi soepel, geeft mooi na en is redelijk op 1 hand te rijden. Alles gaat altijd lekker.

Ciara daarintegen is pas 3,5 jaar en in het begin hebben we vooral in het bos gereden. Lekker lange stukken rechtuit. Nu ben ik langzaam begonnen met in de bak rijden. Ze is eigenlijk van mijn man, maar die is geen "bakridder". Hij vind rijden leuk, maar dan lekker in het bos..

Nou ik dus op Ciara, was de 3e keer in de bak met haar.. En ze kan dus nog niets. Ik had het gevoel alsof ik niet meer kon rijden. Een wending netjes rijden is opeens niet meer mogelijk, en nageven.. wat is dat?! Lachen

Nou doe ik gewoon heel rustig aan met haar, ben een beetje figuren aan het rijden geweest en wat overgangen en dat deed ze opzich wel braaf... maar toch...

Hebben jullie dat nou ook? Moet haast wel.. Lachen Ik voelde me in ieder geval best knudde.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:58

Nee, dat gevoel heb ik helemaal niet. Ik ga alleen maar uit zitten denken hoe ik het paard aan het verstand krijg wat ik van hem wil. En vervolgens probeer ik het paard daarin ook nog eens te helpen. helpen met balans of een bepaalde wending of zo. En ach ja, de voltes hebben inderdaad meer een vorm van een gebakken ei dan van een cirkel. Maar ik weet dat het paard zijn best doet, en dat het nog een gebrek aan kracht heeft en balans. Dus dan kan ik zo'n gebakken ei toch heel erg waarderen van zo'n paard. Omdat ik weet dat hij toch zijn best doet. En als ik vooruitgang zie, dan voel ik heel veel voldoening en plezier in het paard. eigenlijk worden zulke jonge paarden nog hoger gewaardeerd door mij dan de meer doorgereden paarden.

De hond is de betere mens

Mariska_28

Berichten: 10498
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 23:02

Desiree schreef:
Nee, dat gevoel heb ik helemaal niet. Ik ga alleen maar uit zitten denken hoe ik het paard aan het verstand krijg wat ik van hem wil. En vervolgens probeer ik het paard daarin ook nog eens te helpen. helpen met balans of een bepaalde wending of zo. En ach ja, de voltes hebben inderdaad meer een vorm van een gebakken ei dan van een cirkel. Maar ik weet dat het paard zijn best doet, en dat het nog een gebrek aan kracht heeft en balans. Dus dan kan ik zo'n gebakken ei toch heel erg waarderen van zo'n paard. Omdat ik weet dat hij toch zijn best doet. En als ik vooruitgang zie, dan voel ik heel veel voldoening en plezier in het paard. eigenlijk worden zulke jonge paarden nog hoger gewaardeerd door mij dan de meer doorgereden paarden.

Ik wou en hoopte dat ik dat ook zo zou voelen.. maar ik ben schijnbaar een beetje vastgeroest op mijn paardje.. Ik ga wel meer op Ciara rijden en natuurlijk zal het steeds beter gaan, maar toch is het wel even wennen (alsof je van een BMW in een trabantje stapt) Lachen

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:47

Tuurlijk zijn onervaren paarden wat onhandig en hebben ze onbalans, maar als ruiter voel ik me dan geen kluns ofzo.
Een jong paard krijg gaat bij mij ook wel nageven in de bak, niet direct overdreven rond aan de teugel, maar ze gaan wel nageven.
En dat voltes dan niet rond zijn, daar moet je je niet blind op staren. Dat komt vanzelf. Het belangrijkste is dat een jong paard juist gewoon van de hoefslag afgaat en dus naar de ruiter luistert.
Om een jong paard goed nieuwe dingen aan te leren is best lastig zo af en toe. Je moet je als ruiter daar ook op instellen, wijken, stap-galop overgangen, contragalop e.d. moetj e gewoon niet verwachten.
Misschien ben je er met te veel verwachting opgestapt?

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:53

Je moet het gewoon zien dat jij de juf bent en je nu je paard alles gaat leren wat jij weer van je andere paarden geleert hebt.
Geduld en duidelijke signalen geven en dan komt het best goed. Paard snapt ook het evenwicht met een ruiter erop nog niet. Ja, recht uit is makkelijk maar op een volte blijven lopen met gewicht op je rug is wel lastig voor een jong ding!!
Geduld hebben en met elk kleine vooruitgang blij zijn!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 12:29

Wat mij erg geholpen heeft toen Rowan in dat stadium zat was visualiseren wat je wil doen. Maak een plaatje in je hoofd dat precies laat zien wat je wil gaan doen, zie het helemaal voor je, en ga het dan pas rijden. Werkt wonderbaarlijk goed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, DenieesB, Gambler21, nick_en_ik, SemrushBot, U2andI en 104 bezoekers