Recht richten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Recht richten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 10:57

Ik zit nu op het moeilijkste stukje van het hele inrijden. Van de hele basis.
Het echte rechtrichten.
man oh man... de ene dag denk ik dat ze scheef is op links, de andere dag lijkt het wel rechts.
Ik vind dit zo'n moeilijk stuk.

Ben dus even benieuwd hoe jullie dit hebben gedaan of gaan doen...

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:33

Probleem heb ik ook, ik doe op de binnenhoefslag rijden of AC lijn en dan de spiegel tegemoetrijden, kun je goed zien of je recht bent.
Volgens mij is elke ruiter nog bezig met rechtrichten, elk paard blijft een goede en slechte kant houden.
Zoals jij het nu vraagt lijkt het net of je je een weekje richt op rechtrichten, na een paar keer oefenen is dat ook weer voor elkaar en kun je op naar het volgende stukje africhting.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 12:35

Helaas hebben we geen spiegel, dus ik kan het daarin niet controleren.

En nee Essie, het is geen zaak van "even een weekje rechtrichten".
We zijn er al langer mee bezig, maar we lopen nu gewoon tegen wat problemen aan waardoor we het gewoon even niet meer weten.

Rechtrichten is het belangrijkste van de basis vind ik. En het stuk wat bij veel paarden is overgeslagen. Daarom hebben ze een kant die 'vast zit' en daarom komen ze niet zomaar omlaag. En daarom gaat het wijken niet fijn etc. etc.
Het meeste komt daar vandaan.
Rechtrichten is nu belangrijk voor we een stap verder kunnen gaan, maar rechtrichten zal altijd in de training blijven.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:40

Bij de paarden die ik zadelmak maak ga ik dan veel over de A-C lijn, op de tweede hoefslag en ik schakel heel veel. Zowel in stap, draf als in galop maak ik de ene (schijn)overgang na de andere. Daardoor gaan ze meer op eigen benen lopen en is het rechtrichten een stuk makkelijker. Probeer erop te letten dat je zelf dan ook helemaal recht zit. Dat het afwisselt van links op rechts is opzich een goed teken. Als je altijd het gevoel had dat hij links bijv. scheef was, dan kwam er geen vooruit gang in. Dat het afwisselt betekend dat je elke keer het corrigeert alleen een beetje teveel. Nu moet je nog de gulden middenweg vinden.
Probeer met eventuele begeleiding je hierop te concentreren. In je eentje is altijd net wat moeilijker. Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 12:46

Ow, ik heb zeker wel begeleiding. Het gaat ook steeds beter, maar het is zo verdomd moeilijk. Dan denk je het te hebben, dan is ze opeens gespannen en dan krijg je echt met geen mogelijkheid stelling naar rechts.
Dus ja, echt recht is ze dan nog niet, anders zou ze zich wel laten bewerken, al is het maar minimaal, maar op dat moment is er echt amper wat aan te doen.

Ik rij veel binnenhoefslag, veel AC lijntjes en veel vierkantjes. Dus van E naar B, van M naar H etc.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:53

Ik beschouw het nooit als een apart onderdeel van de africhting, want het rechtrichten loopt als een rode draad door je hele training heen.
D.m.v. het stapsgewijs verder aan- en doorrijden maak je je paard steeds rechter.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 12:56

Ow, het is ook geen apart onderdeel. Maar het is het onderdeel waar we nu een stukje op vastlopen. Ik vind dat dit goed moet zijn wil ik verder gaan. Ik wil haar nu nog geen pasje opzij zetten want grote kans dat ze dan nog eerder scheef gaat lopen.
Dus ik wil dat het recht zijn iets verder bevestigd is voordat ik door ga.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:05

Ik zet ze al vanaf de 1e week af en toe een pasje opzij,
ik zie het als een 'tool' om makkelijker recht te richten.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:12

Ik doe al een tijdje afwenden op de korte zijde, stukje recht maken, paar pasje opzij en dan weer rechtmaken. En zo oefen ik het rechtrichten, zo kan ik gelijk controle uitoefenen.
Over dat wijken, dat vind ik nu nog juist makkelijker op een rechte lijn dan dat ik een volte open voor mijn binnenbeen.
Volgens mij wordt dat nog wel eens aangehaald om het wijken te oefenen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 13:13

Sjuimpje schreef:
Ik zet ze al vanaf de 1e week af en toe een pasje opzij,
ik zie het als een 'tool' om makkelijker recht te richten.


Juist met Omar ben ik ook begonnen met 'wijken' omdat je die hulp dan ook kan gebruiken om 'm juist weer recht te zetten. Ik had zo het gevoel dat ik meer controle kreeg over het rijden. Doordat je dan ook voelt wat hij doet als hij opzij gaat kan je er eerder op reageren als hij 'opzij' gaat valllen.

Nou ja ik ben niet zo handig in uitleggen.

Wat bij mij ook geholpen heeft. Op de volte af en toe binnenstelling vragen (niet over de buitenschouder weg laten lopen). Dan weer buitenstelling en er tussen in, recht te maken.
Op deze manier heb ik er meer handigheid in gekregen om meer te zeggen te hebben over het wel of niet recht zijn van 't paard. Dat neemt niet weg dat het onwijs moelijk is en iets waar je elke keer weer bij terug komt.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 13:14

Ik vind het juist makkelijker om op een volte een pasje opzij te gaan. Even aan de hulpen zetten. Wat openen en sluiten.
Wat contrastelling en wat juiste stelling.

Maar als ik ga wijken op een rechte lijn, dan gaat ze al snel te ver met haar schouder mee of gaat haar achterhand eerst.
Het zijn dus echt nog 2 stukken lichaam, een voorkant en een achterkant. En door middel van rechtrichten hoop ik dat ik dit tot 1 mooi geheel kan krijgen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 13:15

Sjimmy, ik had jouw tekst nog niet gezien. Maar inderdaad, dat vind ik dus een hele fijne oefening, dat op de volte met contrastelling. En dan het liefst op die manier een klein pasje naar binnen zetten. Zo kan je een paard ook heel makkelijk en snel loswerken.

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:16

Ik heb er ook moeite mee op mijn pony's recht te houden.
Je moet schoudervoor rijden. dat wil zeggen een beetje schouderbinnenwaarts rijden...

Hesley
Berichten: 67
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:16

bij mij heeft het echt geholpen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:21

Ook ik begin redelijk snel met wat wijken.
je kunt ze pas rechtrichten als ze snappen dat eenzijdige beendruk ook bestaat.
Als ze dan over de schouder vallen, rij ik meteen weer rechtuit, om daarna weer een paar passen opzij te zetten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:27

Ik zou de omheining vermijden, op de tweede hoefslag rijden dus of in een wei als dat kan? Dan gaan ze meer op eigen benen lopen en anders wordt de buitenkant haar begrenzing en als die er niet is (middenlijn bijv.) gaat ze slingeren omdat ze die mist. Bovendien hebben ze zich als je niet oplet zó gevormd aan de bakrand ook nog 's --> kont naar binnen
En zorg idd dat hij de zijwaartse hulpen een beetje kent, dat corrigeert wat makkelijker Knipoog

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:23

Binnenhoefslag en veel omstellen. Klinkt raar, maar veel slangenvolte's rijden en daarna echt een paar meter recht vragen, dat steeds uitbreiden naar langere stukken. Een recht bospad/ berm is ook wel eens prettig. Verder veel schakelen op de binnenhoefslag, is eerst moeilijk, gaan ze plakken aan de hoefslag, maar als je dat onder de knie hebt ben je stuk verder.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 17:05

Bedankt allemaal voor de tips!
Ik zal ermee aan het werk gaan en jullie op de hoogte houden!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 03:37

Recht richten is erg belangrijk en het helpt je problemen te voorkomen. Je moet leren voelen of hij recht is. Pas als een paard recht is kan hij je optimaal dragen en vindt hij de goede balans. Dan kan je ook gaan werken aan de oefeningen. Probeer je paard goed op te sluiten: dus twee benen aanleggen(niet drijven) en de 2 teugels tegen de hals, geen druk alleen aanleggen. Je kan dat het makkelijkste oefenen op de AC lijn omdat het dier daar echt op eigen benen moet lopen en geen steun heeft aan het beschot. Ik vind dat je goed bezig bent want een goed recht paard is een paard in balans en dat heb je nodig om te kunnen samenwerken!

Fjorjon
Berichten: 199
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 08:38

Dit kun je oplossen met extra been geven. Af en toe een volte tien meter maken vanaf de middellijn wil ook wel eens helpen. Jonge paarden vinden het namelijk moeilijk de aandacht erbij te houden over de hele AC lijn.Bij mij hielp extra been goed. Hij gaat harder lopen en moet dan wel recht blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:19

Sjuimpje schreef:
Ik beschouw het nooit als een apart onderdeel van de africhting, want het rechtrichten loopt als een rode draad door je hele training heen.
D.m.v. het stapsgewijs verder aan- en doorrijden maak je je paard steeds rechter.

helemaal mee eens. Ik zou zeggen heb geduld en werk gestaag door aan het rechtrichten.
In het Z moet je een uitgestrekte draf over de AC lijn laten zien om te tonen dat je paard mooi recht is ook bij het terugnemen. En zo blijf je altijd maar werken aan het rechtrichten.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:14

Citaat:
In het Z moet je een uitgestrekte draf over de AC lijn laten zien om te tonen dat je paard mooi recht is ook bij het terugnemen.

In de M1 zelfs al Tong uitsteken dacht ik

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:14

Dat recht richten als een rode draad door de training loopt ben ik helemaal met je eens. Het andere twijfel ik aan. Voor het aan- en doorrijden moet volgens mij je paard eerst recht zijn, dit in verband met zijn balans. Dus volgens mij is het recht zijn noodzakelijk om uiteraard stapsgewijs verder te kunnen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 13:23

Aqua8horse, daar ben ik het mee eens.
Het paard moet in ieder geval voldoende nagevelijk zijn op 2 teugels, voldoende beide kanten willen inbuigen en netjes in het spoor lopen. Het hoeft nog niet zo constant te zijn als in het Z, maar ik vind dit toch een belangrijk uitgangspunt om op verder te bouwen!

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 21:37

die van mij spoort met 1 achterbeen niet recht wat kan ik daar aan doen doe ook veel binnenhoefslag rijden het is rechtsachter zet ze naar binnen neer