Kleinere hoeven door hoefschoenen ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Kleinere hoeven door hoefschoenen ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 19:07

Ik heb vandaag eens overleg gehad met mijn hoefsmid over hoefschoenen. Hij stond er in principe niet negatief tegenover, maar hij noemde toch een punt waarover ik graag meer meningen zou willen horen.
Volgens hem sluit je het hoefmechanisme op doordat je de hoeven rondom dichtsnoert met de hoefschoenen. Klonk op zich wel logisch. Hierdoor ontstaat alleen bovenin de hoef beweging, waardoor het daar uit gaat zetten en onderin de hoef niet. Hij beweerde dat je daardoor op den duur kleinere hoeven krijgt, ok al gebruik je de hoefschoenen maar 2x per week. Ook zei hij dat je erg op moest passen met steentjes e.d. die tussen de schoen en de hoef komen, omdat die makkelijk wondjes kunnen veroorzaken.

Dus alle "hoefschoengebruikers", jullie ervaringen graag hierover.

Ik zit trouwens zelf wat uit te kijken naar de Marquis schoenen, deze hebben een luchtkussen aan de achterkant, het lijkt mij dat je daardoor nog wel wat beweging van het hoefmechanisme toelaat, of zie ik dat verkeerd.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:18

Als het hoefmechanisme niet optimaal kan werken (dus ook bijvoorbeeld bij verbening van de hoefkraakbeenderen of een verkeerd beslag over langere tijd) dan wordt de voet nauwer. Of dit door hoefschoenen kan ontstaan weet ik niet, ik heb die dingen niet dus ik weet niet hoe (strak) ze precies zitten.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:35

Klinkt mij als de grootst mogelijke onzin in de oren

Met hoefijzers krijg je juist het bovenstaande !

Het hoefijzer fixeert de hoef muurvast.

Hou je je paard op blote voeten dan is er niks dat de hoef en zool belemmerd verder , en kan de hoef uitzetten en krimpen tijdens het lopen.

Dan kan hij optimaal zijn (schokdempende) werk doen.
Bovenkant smal , onderkant breed en dragende straal.

Zo HOORT een hoef eigenlijk.

Een ijzer verpest dit allemaal jammer genoeg door de hoef helemaal vast te zetten......

Als je hoefschoenen gebruikt , loopt je paard de hele dag op blote voeten waardoor de hoef optimaal kan werken.

Alleen soms even als je gaat rijden , doe je een schoen eromheen.
Die schoen zit niet muurvast om de hoef als hij goed zit en de hoef heeft gewoon nog de ruimte om uit te zetten en te krimpen tijdens het lopen.

Daar gaat het verhaal dus al niet op van de smid...

Bovendien die paar uurtjes dat het paard ermee loopt ...pfffrt Tong uitsteken

Je hoeft ze ook niet elke rit aan te doen , alleen zo af en toe als je veel over de straat gaat en de hoeven teVEEL dreigen te gaan slijten Lachen

Over wondjes door steentjes e.d. die ertussen kunnen komen :

tsja zou kunnen.....je hebt altijd het risico van schuren natuurlijk.
Maar met je hoefschoentjes hoef je iig niet bang te zijn dat je paard op een scherp voorwerp trapt , en je kunt gewoon op een weg met puin en scherp grind rijden , geen probleem ! OK dan! .

Dat hoeven veel paarden met hoefijzers niet te proberen....

Ik vraag me nu wel af waarom je smid zo negatief doet ,
en beweert hij ook echt dat HOEFIJZERS beter zijn dan hoefschoenen ,
of heeft hij het over blote voeten ?

Als hij beweert dat hoefijzers beter voor het hoefmechanisme zijn dan hoefschoenen , dan vind ik het wel een ERG botte boer hoor

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:46

Bij de Marquis schoenen zitten in de zool een soort gleufjes waar de eventuele steentje in gaan zitten dus daar heb je geen last van!! De schoenen zijn best breed dus de hoeven hebben de ruimte om uit te zetten.

Als je de schoenen gaat gebruiken moet je ze wel goed "inlopen".
Maar je krijgt er een schema bij dus als je je daar aan houd is er niks aan het handje en onstaat er een "eeltplek" Zie het als het inlopen van wandelschoenen.

Ik heb 2x klasse 2 (endurance) mee gelopen en er is niks raars in gekomen en kon idd over alles heencrossen. Ook over asfalt, want je blijft demping houden. Mijn maatje kon mij niet bijhouden want ze glibberde met d'r ijzers alle kanten op!!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 21:44

Nou nou, pmarena, zo bot hoeft nou ook weer niet, zoals je in mijn berichtje kunt lezen staat mijn hoefsmid helemaal niet zo negatief tegenover hoefschoenen !!! Maar het is wel goed om de vorens en tegens van zowel hoefschoenen als hoefijzers te belichten. Ik wil tenslotte het beste voor Guinness. Mijn hoefsmid bedoelde dat je bij ijzers niet de hele voet omsluit, zodat er dus nog wel beweging mogelijk is, terwijl je dat bij schoenen dus wel doet. Hij heeft op zich net zo weinig ervaring met schoenen als ik, maar hij weet wel heel goed hoe de hoeven functioneren.

Jorie en pmarena: jullie hebben dus beiden al langer hoefschoenen in gebruik, maar blijkbaar niets gemerkt van het feit dat de hoeven op den duur kleiner c.q. stijler worden ?

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:51

Ik bedoel niks bot hoor , ik vind de bewering van die smid alleen ongelofelijk ondoordacht.....

Als je zelf even logisch nadenkt , een ijzer dat de hoef helemaal fixeerd in een bepaalde vorm en dus ook niet de ruimte geeft om uit te zetten / krimpen / groeien..de paardenvoet helemaal van de grond afhaalt...
Die dingen zitten er constant om , voet blijft constant "vastgeknepen" in dat ijzer.....

En aan de andere kant hoefschoenen die maar een fractie van de week aan het paard zijn voeten zitten , en waar de hoef verder helemaal vrij in is... paard loopt de hele godganse dag op blote en natuurlijke voeten verder.

Wat denk je zelf welke methode de samengeknepen voetjes veroorzaakt ? Lachen

Alles wat je in je openingsberichtje schrijft ,
de nadelen die de smid opnoemt voor hoefschoenen ,
dat KLOPT juist niet , hij soms perfect de nadelen van ijzers op.....

en dat kan zelfs ik zien , so simpel is dat.
Ik vind het dus vrij bizar als een smid dit echt beweerd.

Althans , als hij het dan zegt in de bedoeling van dat hij liever ijzers wil dan schoenen , voor het hoefmechanisme.

Dat is wel hele erge onkunde , sorry Lachen

Natuurlijk worden die hoeven niet stijler , kleiner of wat dan ook.
Ze hebben immers alle vrijheid de hele dag en ook die schoen is niet superstrak hoor. Zie het gewoon als je eigen schoenen Lachen .


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 03:27

als je paard op ijzers staat en dan op schoenen gaat heb je wel kans dat je hoeven iets smaller worden, maar dat is alleen maar positief.

een ijzer fixeert de hoef, de hoef kan niet uitzetten als er druk op komt, want ijzers geven nu eenmaal niet mee.
als een paard zijn hoef neerzet onstaan er trillingen, door een ijzer worden die trillingen versterkt
door ijzers zal de hoef breder moeten worden om die versterkte trillingen te kunnen verwerken

op blote voeten kan de hoef uitzetten als er druk op komt, (hoef neerzetten
op blote voeten worden de trillingen niet versterkt
op blote voeten hoeft de hoef niet breder te worden want het hoefmechanisme kan zijn werk normaal doen

met schoenen word de hoef niet gefixeert doordat er ruimte is in de schoen zodat de hoef uit kan zetten bij druk(neerzetten)
en er is ruimte om de glijdende beweging te laten gebeuren die elk paard maakt bij het neerzetten van de hoef(is een paar millimeter)
met schoenen worden de trillingen die het neerzetten van de hoef veroorzaakt waardoor het hoefmechanisme gespaart word

als paard dus van ijzers naar schoenen gaat heb je kans op versmalling van de hoef omdat het hoefmechanisme niet die versterkte trillingen meer hoeft op te vangen , maar die juist gedemp worden
maar van blote voeten naar schoenen dan zal die verandering minimaal zijn omdat je paard de kans heeft gehad om een optimaal hoefmechanisme gebruik te vormen en/of te behouden

hoefsmid heeft dus ongelijk en somt bij de nadelen van hoefschoenden juist de nadelen van ijzers op
Pmarena is right

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:26

Hoefsmid die de bel heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Hoefschoenen zijn van rubber dus die kunnen niks afsluiten, in de schoen heeft de hoef (mist goed passende schoen) nog enkele milimeters speling voor het hoefmechanisme wat een paard met ijzers dus niet heeft.
Een paard wat altijd op ijzers heeft gestaan zal na het verwijderen en het op blote voeten lopen (ik heb het dus niet over hoefschoenen) idd smallere hoeven krijgen, dit komt omdat omdat de hoef zich naar het ijzer is gaan vormen en door de bewegingsvrijheid en het hoefmechanisme neemt de hoef na verloop van tijd zijn natuurlijke vorm aan, dus dit gebeurt nog zonder hoefschoen (het is raadzaam die pas na een half jaar na het verwijderen van de ijzers aan te meten ivm dit veranderen van vorm).
Risico van steentjes tussen de schoen en de hoef.... dan heb je toch echt een slecht passende schoen hoor, ik heb hoefschoenen van Smit en daar is geen spelt tusen te krijgen, rij er endurance mee en heb er nog nooit last van gehad, hooguit een paar zandkorreltjes maar die zijn weer goed voor het natuurlijk afslijten van de hoef.
Als op blote voeten lopen en hoefschoenen gebruiken echt zo slecht was geweest dan kan ik je bij deze zeggen dat mijn smid voor het laatst 5 januari 2003 is geweest en sindsdien niet meer. Mijn paard heeft supergezonde hoeven overigens en heeft nooit op ijzers gestaan....
Aldus ene vervent blotenvoeten en hoefschoen gebruiker

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 09:32

Bedankt Draumpje, dat is tenminste een duidelijk antwoord (zonder dat een hoefsmid meteen afgekraakt wordt).

Pmarena, mijn hoefsmid beweerd zeker niet dat ijzers beter zijn, hij zegt zelfs dat het niet in het belang van het paard is dat hij er ijzers onder slaat, maar in het belang van de mens. Hij heeft mijn paard zelfs van rondom beslag naar alleen voor beslag gebracht. Zoals ik al zei staat hij niet negatief tegenover hoefschoenen. Maar hij noemde wel een punt, waarover ik graag meer wilde weten, zoals ik al zei heeft hij ook geen ervaring met hoefschoenen en vertelde hij alleen mogelijke nadelen. Ik heb hem ook gezegt dat ik dit op internet zou uitzoeken.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:12

Er is nog een beetje onduidelijkheid wat er gebeurt met de hoeven als de ijzers er onder vandaan gaan. De een zegt dat de hoeven breder worden omdat ze nu niet meer door de ijzers tegen gehouden worden en de ander zegt dus weer smaller.
Voor mijn endurance paard heb ik dus hoefschoenen en voor het paard van mijn vriend waar ik dressuur mee rijd heb ik geen schoenen.
Hij gaat nu wel ook blootvoets door het leven en dat bevalt me uitstekend!!! Met hem maak ik ook buitenritten maar dat kunnen zijn hoeven prima hebben. Hij had veel knieaktie en dat is vermindert, hij trok vaak zijn ijzers eraf. Hij maaide met zijn voor benen en dat doet hij ook niet meer!!! Ik hoef nu nog maar om de 3 maanden naar de smit en het scheelt geld!!! Hoewel dat laatste alleen mooi mee genomen is, maar dat was zeker niet mijn hoofd doel!!!

Als blijkt dat voor de langere afstanden de hoefschoenen toch niet helemaal zouden voldoen dan krijgt ze alleen voor ijzers en dan nog met pijn in mijn hart. (en alleen in het wedstrijd seizoen)

Dus schoenen of geen schoenen.....ik ben blij dat ik van de ijzers af ben!!!

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:28

Eén van mijn paarden is hoefbevangen (geweest) en daardoor is ijzers onderslaan dus pijnlijk. Om dit te voorkomen én om de doorbloeding/hoefmechanisme te verbeteren ben ik overgestapt op hoefschoenen (Old Mac's). Ze loopt er nu al weer 3 jaar op en ik ben er zeer tevreden over.
Geen pijnlijke voorzichtige stapjes meer, geen kleine/korte bewegingen, maar weer een normaal lopend paard wat met plezier een buitenrit van 3 uur aankan.

Mijn andere paard heeft altijd op ijzers gestaan (voor ik haar kocht) en sinds die er onderuit zijn zijn haar hoeven 2 maten groter geworden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:45

Ja, zie je!!! Bij jou dus weer groter!!
Bij die 2 van mij zijn de ijzers er nu 4 maanden onder vandaan dus het is nog even afwachten. Momenteel zien de hoeven er super uit!! De nagelgaten zijn nu natuurlijk al uit gegroeit en soms brokkelt hier en daar een klein stukje. Drie maanden geleden is de hoefsmit geweest dus eigenlijk moet ik hem weer bellen, maar als ik naar de hoeven kijk......hoeft het eigenlijk nog niet.

Sugarmiss: hoevaak ga jij nu naar de smit??

Eindstand:1881 goedgekeurde kilometers!!!

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:18

Siggy : ik kraak je hoefsmid niet af ,
want ik weet niet hoe hij het precies tegen je gezegd / bedoelt heeft.

Het enige dat ik zeg is dat bovenstaande in jouw eerste bericht ,
als dat letterlijk zo bedacht wordt door een smid dan ziet hij het helemaal verkeerd. Niks meer , niks minder.....

Je zegt zelf al dat hij geen verstand heeft van hoefschoenen en er niet direct negatief tegenover staat. Maar blijkbaar bedenkt hij er toch hele foute dingen over , dat zeg jij zelf hierboven.

Dan mag ik dat toch gerust zeggen ?

Wie weet is het voor de rest een prima hoefsmid en heeft hij het anders bedoelt ,
of iets heel anders in gedachten.

Maar feit blijft dat bovenstaande gewoon hele foute beweringen zijn.....

Maarja ik bemoei me er verder niet meer mee ,
als je me toch verkeerd op wil vatten Lachen

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:27

Jorie schreef:
Sugarmiss: hoevaak ga jij nu naar de smit??

Ik ga niet naar hem, zij komt bij mij (flauw Clown )
Ik vijl de hoeven elke 2 weken zelf wat in vorm; dus de 'flares' zijkanten iets eraf en de voorkant weer een 'mustang roll'. De straal doe ik eigenlijk niets aan, die slijt vanzelf af.
Als het toongedeelte te dik wordt haal ik er ook iets af, zodat de hoefwand ook weer deels dragend wordt.
In het breedste gedeelten van de hoef (dus waar de straal begint) vijl ik een kleine holling.
Bij Missy willen de palmaire takken nog wel eens iets te hoog worden, die vijl ik dan ook weg totaan de hoefwand.

O en de smid komt om de 4 /5 maanden om te kontroleren of ik het nog netjes recht doe en korrigeert eventueel iets Lachen

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:43

Wauw!! Leuk dat je een zij hebt!! Blond
Binnenkort heb ik ook een bekapcursus. Ik heb op internet al alles nagespit wat ik over hoeven kon vinden.
Maar in het echie doen is veel beter natuurlijk. Mijn 2 knollies hebben allebei 2 verschillende voorhoeven. Dus daar durf ik zelf niet aan te komen (wat corrigeer je wel en wat niet??)
Hopelijk na de cursus wel. Mijn hoefsmit let daar wel goed op en was niet tegen het afhalen van de ijzers.
Hij zei: Als het kan met wat je vraagt van je paard en kwaliteit hoeven moet je het zeker doen!!!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 11:46

Citaat:
mijn smid voor het laatst 5 januari 2003 is geweest


Huh, maar de hoeven moeten toch zo af en toe wel eens bekapt worden ?

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:59

Als je de hoefschoenen goed gebruikt , dan slijten de hoeven zelf af ,
en als je een goed lopend paard en wat geluk hebt ,
dan houden de hoeven zich (bijna) vanzelf bij Lachen

Paard loopt gewoon op blote voeten zodat die goed uitharden op verschillende bodems en ook asvalt , je doet de schoenen er alleen onder als de hoeven anders TE kort dreigen te worden.

Ik denk dat niet veel mensen bij elke rit de schoentjes aandoen ,
tenzij hun paard erg gevoelige voeten heeft.

Rena is nu anderhalf jaar ijzerloos , heeft nu helaas weer 1 keer ijzers onder omdat dat moest van de paardenarts toen ze van de zomer wat gevoelig liep vanwege een beginnende hoefbevangenheid.

Gelukkig gaan de ijzers er volgende week weer af en kan ze weer lekker op blote voeten lopen. Rena slijt zelf ook best netjes af , en ik houd net als SM de hoeven rond en glad door regelmatig vijlen.

Rena haar teen wordt wel heel langzaamm wat langer , en haar straal is ook altijd vrij snel weer wat vellerig dus bij haar komt toch nog wel zeker 4 x per jaar de smid om alles weer even netjes schoon en in model te kappen. Ik hoop dat we dat terug kunnen brengen naar 2 x per jaar ,
en dat ik de rest zelf met vijlen en normaal afslijten bij kan houden Lachen .

Bekapcursus zou ik ook graag doen

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 13:46

pmarena schreef:
Rena is nu anderhalf jaar ijzerloos , heeft nu helaas weer 1 keer ijzers onder omdat dat moest van de paardenarts toen ze van de zomer wat gevoelig liep vanwege een beginnende hoefbevangenheid.

Rena haar teen wordt wel heel langzaamm wat langer , en haar straal is ook altijd vrij snel weer wat vellerig dus bij haar komt toch nog wel zeker 4 x per jaar de smid om alles weer even netjes schoon en in model te kappen. Ik hoop dat we dat terug kunnen brengen naar 2 x per jaar ,
en dat ik de rest zelf met vijlen en normaal afslijten bij kan houden Lachen .

Hoefbevangenheid en lange tenen horen bij elkaar. Zeker als je ze ook op ijzers laat zetten.
Doordat het hoefbeen wat kantelt wordt de zool platter (minder konkaaf) en zal het paard langere tenen krijgen. Met platte zolen zal een paard altijd gevoeliger lopen.

Je kunt vaak meer van de teen afhalen dan je denkt, probeer iig niet de achterkant omhoog te krijgen. Hierdoor gaat het paard alleen maar nog gevoeliger lopen (punt hoefbeen kantelt sterker en drukt op de zool).

Als de straal 'vellerig' wordt moet je juist even op teer gaan lopen, dan schuurt het er zo af.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:53

Weet ik SM Lachen

Dat ze tegen een hoefbevangenheid aanzat was van de zomer ,
ze is toen 1 keer op ijzers gegaan met zooltjes , en die ijzers zitten er nu nog steeds muurvast onder dus vrijdag worden ze er vanaf gehaald.

Ik ga altijd veel over de straat met Rena , en ook zonder ijzers normaal natuurlijk. Alles slijt netjes op lengte en ik hou dus zelf de hoef mooi rond , maar op een gegeven moment wordt de teen toch wat te lang doordat ik niet aan de onderkant snij. Ook die straal wordt dan wat rommelig en moet weer even in model gesneden worden , en daarvoor heb ik te weinig kennis en ervaring om dat zelf te doen , dus als dat weer eens nodig is laat ik de smid komen. Dat zal eens in de 3 maanden zijn ongeveer.

Zou ik nu gewoon zelf vol vertrouwen die teen wat in durven korten en die straal even in model snijden , dan hoefde de smid eigenlijk nooit te komen.

Ik hoop dat ze lekker loopt dalijk als de ijzers er weer afgaan ,
ik vind het wel heel erg zonde dat ze die dingen nu even onder heeft gehad weer en hoop niet dat dat die hoef weer een stuk zwakker heeft gemaakt.

Ze heeft verdorie ook een dikke bult aan de binnenkant van haar beentje eraan overgehouden omdat ze zichzelf tijdens een rare draai in de wei (waarschijnlijk) aangetikt heeft zit er nu een bot-knobbel ....
Leuk , ijzers...... .

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:38

de hoeven worden niet kleiner door de hoefschoen, maar bij mijn paard zijn ze wat smaller geworden door het blootvoets lopen. misschien dat hij dat bedoelt.
voor de rest hou ik het zelf bij. als zie ik dat de hoef weer iets gegroeid is laat ik hem een paar keer zonder schoenen lopen zodat het weer afslijt.

mijn paard heeft nog nooit zulke goede hoeven gehad, voorheen sleet hij ze scheef af, dat doet hij nu ook niet meer.
ik vind het echt een uitvinding, zou niet meer anders willen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-03 18:06

En zo leer ik steeds wat bij !!! OK dan!

Al zal ik voorlopig de hoefsmid gewoon elke 10 weken laten komen, al is het alleen maar ten controle. Bovendien moeten mijn jaarlingen wel regelmatig bekapt worden, die staan natuurlijk alleen maar op de wei of paddock, dus van slijtage van de hoeven is bij hen nauwelijks sprake.

Nu alleen nog sparen voor de schoenen ! Haha!

Bedankt mensen, voor de reacties.

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:22

Er worden regelmatig 2e hands aangeboden (hier maar ook op Ebay.de), als je de juiste maat weet kun je daar je voordeel mee doen.

pmarena

Berichten: 47934
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 18:24

Mr. Magic en Fasel hier op bokt hebben wellicht nog schoentjes in de juiste maat voor je ? Lachen

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-03 13:07

Ik ben inderdaad al wat op ebay aan het snuffelen, maar ik zit erg te twijfelen of ik nu al schoenen moet kopen. Toen Guinness vorige week 1 ijzer er af had heb ik de breedte van haar hoeven gemeten en die was toen 13 cm (1 week na kappen). Dus daar zouden bv. maatje 3 van Marquis onder passen, maar ik ben bang dat haar hoeven toch nog wat veranderen als ze straks op blote voeten staat en de schoenen dan al snel niet meer zullen passen. Of zou dat wel meevallen ?

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

DubbelFun

Berichten: 88476
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:21

Als je ze nu niet direkt nodig hebt zou ik idd even met de koop wachten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers