Rijfotos! Lijkt het ergens naar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Rijfotos! Lijkt het ergens naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 08:38

Eindelijk een keertje gelukte (met nadruk daarop Haha! ) rijfotos met dank aan fotografe Memory (Maaike)!

Op- en aanmerkingen welkom!

Afbeelding
Eerst wat grondwerk (yoyo game, 7 meter achterwaarts en terug met zo min mogelijk druk)

Afbeelding
En porcupine (wijken voor druk) achterwaarts.

Afbeelding
Hetzelfde maar dan hoofd omlaag.

Afbeelding
Voor ik ga rijden kijk ik altijd eerst even of onze noodrem er nog op zit Haha!

Afbeelding
Hij was echt lekker meewerkend en relaxed die dag Lachen

Afbeelding
Nog een drafje

Afbeelding
En een stukje wijken. M'n handen zijn een beetje hoog daar, had de teugels iets korter moeten nemen van te voren Bloos

Afbeelding
En nog even draven met een langer teugeltje.

Dat was het weer!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:44

leuke foto's je paardje ziet er idd ontspannen uit alleen bij die foto van het wijken wat minder maar dat kan ook even een verkeerd foto moment zijn jammer dat we je alleen niet zien wijken Tong uitsteken
leuk koppie heeft je paardje

groetjes fabske

Volg ons ook op instagram:

www.instagram.com/fabienne.en.eldiablo

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 09:43

Mooie foto's! Ziet er relax uit. Het wijken zie je idd niet heel goed, misschien de volgende keer zijn hele benen op de foto. Voor de rest ziet het er leuk uit.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 10:04

ja de foto is net op het verkeerde moment genomen I know, maarja voor mn gevoel ging het toen vrij goed (niet op mezelf lettend dan Haha! ) Lachen

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:09

Ziet er goed uit zeg!! Hoe bevalt dat met een touwhalster rijden... ik heb eens een keer met bosal gereden, maar vond dat niet scherp genoeg ( tinker maakt de keuze er niet naar te luisteren, dan kun je het wel shaken)

Hihi die handen bij het wijken... ieks..ziet er veel te bekend uit! ( ik moet er ook op letten dat ik mijn hand niet over de hals houdt...volgens mij zit jij keurig nog boven de knop...ghihihihi)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:36

Dta freestyle ziet er leuk uit.

De enige opmerking die ik heb is dat ik je zadel erg krap vind aan de voorkant. Hij duikt als het ware in de schoft/zijkant van de schoft.

Misschien eens even naarlaten kijken voor je problemen krijgt.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 10:51

Cowgirl schreef:
De enige opmerking die ik heb is dat ik je zadel erg krap vind aan de voorkant. Hij duikt als het ware in de schoft/zijkant van de schoft.


Je hebt gelijk. Hij is het afgelopen jaar nogal aangekomen doordat hij niet mocht lopen door een operatie aan zijn been. En één van de eerste plekken waar hij vet aanzet is zijn schouders tot schoft Verward
Hopelijk gaan de rolletjes er snel weer af... thnx voor de tip.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:51

Ik vind het echt leuk!
Wat is het nut van die Yoyo game?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 10:56

Tessebes schreef:
Ik vind het echt leuk!
Wat is het nut van die Yoyo game?


Je kan je paard zonder aanraking achteruit sturen en ook weer naar je toe laten komen. In eerste instantie lijkt het vrij doelloos maar als je er mee verder gaat echt wel nuttig. Je kan hem achterwaarts over iets heen laten lopen of zn stal/ trailer in bijvoorbeeld en je kan hem steeds verder achterwaarts laten gaan zoals hier 7 meter. Lukt het je op de lichtste hulpen (zoals hier fase 1, alleen je vinger bewegen) is het straks zonder touw ook geen probleem meer.
Ik merk vooral dat het zinvol is als hij bijvoorbeeld opdringerig is, dichtbij je wil staan, aan je jas wil frutten of wil lopen tijdens het poetsen. Stuur hem 'uit je ruimte', gewoon een paar passen achterwaarts zonder gesleur en getrek.

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:58

Ik snap het. Met welke hulpen begin je dan? Ik neem tenminste aan, dat je wel even hebt moeten oefenen, voordat hij voor je vinger achteruit ging.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:22

Citaat:
Ziet er goed uit zeg!! Hoe bevalt dat met een touwhalster rijden... ik heb eens een keer met bosal gereden, maar vond dat niet scherp genoeg ( tinker maakt de keuze er niet naar te luisteren, dan kun je het wel shaken)


Een bosal is scherper dan een touwhalster, maar daarom is het ook belangrijk om die games te doen. Als het paard op de grond al geen respect voor je heeft hoe moet dat in het zadel dan.
Wat betreft het rijden met bosal, daar rijden Elise en ik allebei mee als we meer gericht voor western trainen. Het is een wat andere techniek dan rijden met bit natuurlijk, ik zou het nooit aanraden om zonder les gewoon met een bosal te gaan rijden.
Ik rij mijn fjord er nu een tijdje mee (naast het touwhalster) en als ie in zijn tankmode raakt (wil buiten nog wel een gebeuren) dan moet ie in een noodstop. Dit heb ik met touwhalster aangeleerd.

Het is namelijk niet zo dat je zijn hoofd omsleurt, je begint in stilstand dit te oefenen.
Ontspannen gaan zitten, drie keer je hand langs de teugel naar beneden laten gaan. Dan de teugel "vastpakken"en één voor één je vingers sluiten totdat het paard zijn hoofd geeft. Dan laat je onmiddelijk los alsof je je aan de teugels gebrand hebt. Dat is de beloning. het paard leert al snel om zijn hoofd te geven als je met je hand langs de teugel naar beneden gaat of alsje één of twee vingers sluit daar.
Dan ga je het vanuit stap proberen, dan draf etc. Op een gegeven moment is het zo'n reflex geworden dat ie ook als ie "koppig"is zijn hoofd zal geven. Dan heb je weer controle en kun je weer verder. Heel hard trekken werkt niet bij een touwhalster nog bij een bosal.
Het bevalt prima, zo rijden!

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:26

dapperdier schreef:
Ziet er goed uit zeg!! Hoe bevalt dat met een touwhalster rijden... ik heb eens een keer met bosal gereden, maar vond dat niet scherp genoeg ( tinker maakt de keuze er niet naar te luisteren, dan kun je het wel shaken)


Heerlijk! Het gaat steeds beter eigenlijk. Ik reed voorheen altijd al met een bosal en nu ook nog wel.
Als je je paardje op de grond zou leren geven voor druk op het halster/bosal (maakt niet uit) en vervolgens ook vanuit het zadel moet het lukken. Je staan naast hem (op schoft hoogte) en je vraagt zijn hoofd met de teugel naar je toe. Gaat hij lopen, laten lopen tot hij stopt en zijn hoofd geeft en accuut loslaten dan. Kan even duren maar werkt altijd.
Ik kan hem in nood ook niet stoppen op kracht, maar op het geven van zijn hoofd naar links of rechts. (one-rein-stop).
Vraag het eens aan memory, haar fjord was ook behoorlijk drammerig met zijn hoofd in het begin. Maar consequent zijn en veel belonen (dus direct de teugel laten vieren als je ook maar 1 millimeter reactie krijgt) en het veranderd supersnel want ze vinden het gewoon fijn.

Citaat:
Hihi die handen bij het wijken... ieks..ziet er veel te bekend uit! ( ik moet er ook op letten dat ik mijn hand niet over de hals houdt...volgens mij zit jij keurig nog boven de knop...ghihihihi)


Je zou de video van Parelli eens moeten zien (leads and leadchanges). Hij doet het precies zo Bloos!
Nee echt, om het aan te leren aan jezelf en je paard doet hij dat heel overdreven met gewicht en handen, maar dat het er niet uit ziet is een feit Haha!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:28

oeps te laat Haha! Bloos

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 11:35

Tessebes schreef:
Ik snap het. Met welke hulpen begin je dan? Ik neem tenminste aan, dat je wel even hebt moeten oefenen, voordat hij voor je vinger achteruit ging.


Uh ja ga daar maar vanuit Haha! Haha! Haha!
Als ik daar aan denk lig ik weer in de slappe lach...

Hij was (het wordt steeds minder) altijd lekker zo van, nee dit ken ik niet dus dat doe ik niet en daar was hij dus ook heilig van overtuigd Schijnheilig

Parelli gebruikt 4 fases. begint met 'ask'. Je vinger wiebelt, touw hangt op de grond. fase 2 wiebelt het touw ook een beetje.
Dan krijg je 'tell', fase 3, de klip aan het halster schud nu ook. Dan krijgje 'promise'. Die klip rammeld keihard langs zn harsens om het zo maar te zeggen, fase 4 MOET effectief zijn, anders bekijkt hij het de volgende keer natuurlijk helemaal Haha!
(iedere fase ca. 3 seconden)
In het begin stop je al accuut als hij ook maar naar achteren leunt. En ze hebben verdomde snel door hoe ze onder dat irritante geslinger uit moeten komen. Pling
Dan langzaam opbouwen en c'est ca!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 11:50

Kheb eigenlijk niet zoveel verstand van Westernrijden, maar vin het er wel cool uitzien.. *LOL*
Maarre moet je geen Cowboyhoed op IPV een Cap?? Haha!

CELVIN

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:00

Dus je doet het niet door eerst bijvoorbeeld je hele arm opsteken en nu alleen nog maar je vinger? Zoiets had ik verwacht namelijk.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:44

ziet er leuk uit hoor!

En ook een leuk paardje hoor! suc6 verder!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:33

Hee Elies!

Ziet er top uit OK dan!
Hij ziet er inderdaad ook best 'braaf' uit, blij dat het goed gaat Lachen
Stoere Frino Cool

Het leven is een gebakje!

Jans16

Berichten: 884
Geregistreerd: 06-07-03
Woonplaats: bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 14:48

haha ziet er leuk uit!

Profiel update!!

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:04

Leuk paardje! ik vind het er heel ontspannen uitzien.
Echt heel mooi dat je zo zonder hoofstel kan rijden.
Hoe doe je dat eigenlijk want dat lijkt me echt heel lastig met al dat touw in je hand.

.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 15:40

gaaf joh, en dat zonder hoofdstel. be proud !!

Sunny-power tussen de paarden
dressuur L1, springen B & SGW B

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48197
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 16:19

ziet er heel relaxed uit.... Lachen

btw: Wat een heel leuk paardje zeg.... Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:42

Ziet er heel leuk uit!
KNap als je zo kunt rijden!
lijkt me echt helemaal geweldig om te doen, zo ben je ook meer een met je paard
Eigenlijk is het nóg mooier om alles af te hebben, werk je dar ook naartoe? of is dit al wat je wilde bereiken?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 20:54

Annetje schreef:
Eigenlijk is het nóg mooier om alles af te hebben, werk je dar ook naartoe? of is dit al wat je wilde bereiken?


Inderdaad! Ik volg het programma van Pat Parelli. Hij werkt met 'levels'. En in het derde level begin je ook zonder hoofdstel te rijden. Ik ben nu aan het tweede level begonnen maar hoop ooit wel zover te komen! Lachen

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/


nanka

Berichten: 3484
Geregistreerd: 18-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:19

Van het hele parelli-gebeuren heb ik (nog?) geen kaas gegeten..... Maar de fotos zien er leuk uit hoor Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 22 bezoekers