kiezen ICS/ NTS??? brief gehad

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

kiezen ICS/ NTS??? brief gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 23:46

Hallo allemaal,
Spetter staat momenteel in twee stamboeken ingeschreven. Vandaag kreeg ik van het ICS een brief. Het komt er zo te lezen op neer dat je moet kiezen welk stamboek je aanhoudt en wel stamboek je je uit laat schrijven. Weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Sommige hengsten staan toch ook bij beide ingeschreven? Spetter stond al in beide stamboeken ingeschreven toen ik hem kocht, dus is al jare zo. Wie heeft er ook zo'n brief gekregen? En nu???
groetjes Cindy en Spetter (die een identiteitscrisis heeft, hahaa)

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 08:27

Heb je al gebeld met Marijke? (Voorzitter ICS Ned.) Die zal het je wel kunnen uitleggen denk ik. Er zal wel een nieuwe regel zijn ofzo? Laat je het nog weten als je meer weet?

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:33

Ik wil Flanna laten keuren bij het iCS ivm paspoort.
Heb toen ook te horen gekregen dat MERRIE'S maar bij 1 van
de 2 stamboeken ingeschreven mogen zijn.
Flan moet als ze goed gekeurd wordt ook bij het NTS uitgeschreven worden.Waarom het precies is dat weet ik niet.
Als Marijke komt keuren zal ik het wel vragen.
(Waarschijnlijk zal het iets met het fokken te maken hebben,
al zou je wel zeggen dat ze zo inkomsten zullen missen van lidmaatschap etc...)

Groetjes

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:44

Wat een gedoe allemaal, gelukkig heb ik al mijn keuze gemaakt.
Het paard is een edel dier maar diegene die hem verzorgt.....
.....zucht.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:40

Wat lastig Spetter.....
Van wie moet je de keuze overigens maken?
Heb je zowel bij ICS als bij NST al geinformeerd?
En wat als je geen keuze maakt? Wordt je dan bij beide weggestuurd? Of bij een van beide?
Vaag!
Ik zou zeggen, volg je hart, en maak de keuze die het beste voelt.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:41

Jellie schreef:
Ik wil Flanna laten keuren bij het iCS ivm paspoort.

paspoort krijg je toch ok bij het NST?


gewoon bij beide stamboeken informeren over het hoe en wat van deze actie. Ik iwts dat het niet mocht maar waarom nu opeens ze er strenger in zijn weet ik ook niet.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:44

Ik heb deze vraag op het forum van de ICS gezet. Eventueel andwoord zal ik hier wel posten..

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 20:55

Ik ben niet 'in' de Tinkers. Maar een zelfde soort probleem is er ook bij shetlanders/NMPRS paardjes. Een paard mag maar bij 1 stamboek ingeschreven zijn. Tenzij het een dekhengst betreft wat aan de raseisen van meerdere stamboeken voldoet.

Je hebt dus ook shetlanders die shetland en NMPRS goedgekeurd zijn(Dennis is ook niet helemaal legaal, hij is NMPRS goedgekeurd en shetland geregstreerd. Dus niet shet goedgekeurd). Net als dat je KWPNers/BWPers/Oldenburgers/Hanoveranen enzo allemaal in het KWPN stamboek kan plaatsen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:22

Ja dit zat er al aan te komen. De ICS heeft dus de eerste stap gezet. Lijkt me dat je moet kiezen. Hoop voor de ICS dat ze door deze aktie niet meteen een hoop leden gaan missen. Vind het wel slordig dat mensen die al in beiden stamboeken ingeschreven staan nu moeten kiezen, dat betekend dat al het geld wat je betaald heb voor het stamboek wat je nu laat vallen voor niks was. Het zou veel netter zijn als het vanaf nu bij nieuwe inschrijvingen niet mogelijk was.
De ICS houd ook zo panisch vast aan de uitspraak dat Irish Cobs geén tinkers zijn dat ik niet goed begrijp waarom ze zich dan druk maken over paarden die ook bij het NTS staat ingeschreven, is toch een heel ander ras dan?

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:26

Ze zullen deze stap moeten nemen van het PVE denk ik.. Ze zullen het echt niet doen om te etteren, want zoals je zegt, wint hiermee geen van beide parijen en is het naar voor mensen die dubbel papieren en dubbel betaald hebben..Maar zodra ik meer weet zal ik het hier laten horen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:34

Zouden mensen dit kunnen aanvechten? Omdat ten tijde van de stamboekopname zij voldeden aan de stamboekeisen om opgenomen te kunnen worden. Mag een stamboek die stamboekeisen opeens veranderen en paarden die daar niet aan voldoen (of weigeren) eruit mikken? Want nu moet dus een stamboekeis van de ICS zijn dat het paard niet bij het NST ingeschreven staan lijkt mij.
Kan dit wettelijk gezien? (als het van het PVE komt vast wel, dan moeten we dus bij hen gaan klagen)

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:40

Esme_27 schreef:
Zouden mensen dit kunnen aanvechten? Omdat ten tijde van de stamboekopname zij voldeden aan de stamboekeisen om opgenomen te kunnen worden. Mag een stamboek die stamboekeisen opeens veranderen en paarden die daar niet aan voldoen (of weigeren) eruit mikken? Want nu moet dus een stamboekeis van de ICS zijn dat het paard niet bij het NST ingeschreven staan lijkt mij.
Kan dit wettelijk gezien? (als het van het PVE komt vast wel, dan moeten we dus bij hen gaan klagen)

Als ik eerdere posters goed begrijp is het altijd al zo geweest, maar door NTS/ICS niet eerder opgemerkt cq toegepast.. Een eis van welk stamboek dan ook moet dan dus zijn dat het paard (merrie of ruin, voor hengsten gelden andere regels) niet bij een ander stamboek ingeschreven zijn.

Nu is het wel zo dat er bij het NTS veel paarden gekeurd zijn waarbij geen paspoort aangevraagd is. Zo`n paard is dan niet ingeschreven bij dat stamboek. Die paarden krijgen dan gewoon een ICS paspoort en hebben verder nergens last van. Het gaat echt om paarden die een NTS of ICS paspoort hebben en van het andere stamboek ook een paspoort hebben/willen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:42

Maar mag een organisatie zo'n regel met terugwerkende kracht toepassen? Is dat niet misleiding? Eerst geld innen en dan je eruit gooien?
Zouden mensen dan niet het geld voor de keuring terug moeten krijgen?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

Het feit is dat je je paard niet in 2 stamboeken in mag schrijven(dekhengsten die aan fokdoelen van meerdere stamboeken voldoen uitgezonderd).

Dus ik denk dat je het aan kan vechten tot je een ons weeg, je wint het niet.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:44

Ohja, want bij de dekhengsten heerst dit probleem al langer, de ICS die geen levensnummers van het NST erkend en andersom. Wat voor een paspoort heeft dan een hengst die bij beiden staat ingeschreven? Want hij kan bij beiden ook dekbewijzen krijgen, dus staat daar ook ingeschreven, paspoort of niet.

Trouwens sta je bij het NST echt wel ingeschreven hoor, ook zonder paspoort. Want je kan namelijk ook een algemeen paspoort krijgen, hoeft niet persé door een stamboek uitgegeven te zijn. Je hebt altijd nog je keuringsformulier en je stamboekpapier. Ik geloof dat bij de ICS alleen gestempelt word in het paspoort ipv het verstrekken van papieren, of zie ik dit verkeerd?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:46

Zit me nu af te vragen, Cindy wat voor paspoort heeft Spetter? Van het NST of van het ICS?

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:52

Een ander voorbeeldtje(komt Ciska weer met d'r onderkruipsels Haha! ).

Dennis heeft een shetland paspoort. Enkel register(dus niet stamboek) omdat zijn ouders onbekend zijn. Op een lege bladzijde('aantekeningen van het stamboek' oid) staat geschreven dat hij ook bij het NMPRS is ingeschreven, keurings resultaten er bij, datum van inschrijving, eigenaar waarop hij geregistreerd is bij het NMPRS(is door luie Ciska een ander dan bij het shet-stamboek, in zijn paspoort staan dus 2 eigenaren).

Ik neem aan dat dit bij Tinkerhengsten net zo gaat. Hij is bij het ene stamboek als eerste geregistreerd en heeft daar een paspoort van. In dat paspoort staat ook een aantekening van het andere stamboek.

Een paard mag dus ook geen 2 paspoorten hebben(lijkt me logisch, mag ook niet bij 2 stamboeken ingeschreven zijn).

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:53

Ja maar omdat de ICS en het NTS elkaar levensnummers niet accepteren lijkt me dat ze ook weigeren een paspoort van het andere stamboek te stempelen. Volgens bij bestaan er alleen hengsten die eerst bij het NST en daarna bij de ICS zijn ingeschreven, niet andersom (kan dit verkeerd hebben) dus die hengsten hebben dan een paspoort uitgegeven door het NST met daarin een stempel + aantekening van de ICS?

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:56

Esme_27"]
Ohja, want bij de dekhengsten heerst dit probleem al langer, de ICS die geen levensnummers van het NST erkend en andersom. Wat voor een paspoort heeft dan een hengst die bij beiden staat ingeschreven? Want hij kan bij beiden ook dekbewijzen krijgen, dus staat daar ook ingeschreven, paspoort of niet.?
[/quote]
Da`s niet helemaal waar. Het ICS neemt gewoon de levensnummer over van de hengsten die een paspoort bij het NTS hebben (en dus daar een levensnummer gekregen hebben). Andersom ging het volgens mij wat stroever (ik heb wat mailtjes gezien.. Lachen) Het grappige is dat er een aantal hengsten goedkeurd zijn voor dekken bij het NTS, maar die nooit een NTS paspoort aangevraagd hebben.

Een hengst die bij beide stamboeken mag dekken heeft gewoon of een NTS paspoort, of een ICS paspoort. En hij mag maar 1 dekbrief voeren, die van het stamboek waarbij het het paspoort heeft. Stel hengst heeft ICS papier en dekt NTS merrie, dan stuurt de hengstenhouder een ICS dekbrief naar het NTS. En natuurlijk ook andersom.

[quote="Esme_27 schreef:
Trouwens sta je bij het NST echt wel ingeschreven hoor, ook zonder paspoort. Want je kan namelijk ook een algemeen paspoort krijgen, hoeft niet persé door een stamboek uitgegeven te zijn. Je hebt altijd nog je keuringsformulier en je stamboekpapier. Ik geloof dat bij de ICS alleen gestempelt word in het paspoort ipv het verstrekken van papieren, of zie ik dit verkeerd?

Niet helemaal goed.. Lachen Tong uitsteken
Je staat pas bij een stamboek ingeschreven als je een paspoort en een levensnummer hebt van dit stamboek.. Is natuurlijk ook logisch, alleen een keuringsformulier en een stamboekpapiertje zijn geen indentificatie middelen.. En daar gaat het om. Dat je een paspoort hebt met schets en chipnummer waaraan je kan zien dat DAT paard bij DIE papieren hoort.. Snappie? Haha! Tong uitsteken

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 21:59

Dus het ICS accepteerd een dekbewijs van het NST? en andersom? Ben benieuwd of dit zo is.. zou wel netjes zijn hoor daar niet van.

Wat jij als laatste beweerd ga ik eens opzoeken of dit ook echt zo is.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:02

Dennis heeft bij het shetland pony stamboek ook een ander registratie nummer dan bij het NMPRS. Bij het shetland pony stamboek is z'n 'levensnummer' en z'n tatoo nr zelfs anders volgens mij(zo uit m'n hoofd) Z'n chipnummer is uiteraard wel het zelfde.

Dat zegt dus niets, als ze elkaars nr niet overnemen.

Verder heb ik helemaal niets met Tinkers dus wat er tussen de 2 stamboeken is heb ik geen idee van. Ik geef alleen een soort gelijk voorbeeld.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:03

Esme_27"]
Dus het ICS accepteerd een dekbewijs van het NST?
[/quote]
Ja, geen enkel probleem!!
[quote="Esme_27"]
en andersom?
[/quote]
Dat gaat wat moeilijker. Ze zouden het wel moeten (edit: hier stond een fout), maar ik heb al gehoord dat ze ze gewoon terug sturen.. Maar ze zullen het vast wel accepteren uiteindelijk (en ze zullen ook wel moeten..)

[quote="Esme_27 schreef:
Wat jij als laatste beweerd ga ik eens opzoeken of dit ook echt zo is.

Is goed. Is namelijk echt zo. Ik heb het er namelijk uitgebreid over gehad met iemand die heel goed in die materie zat..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 28-11-03 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:03

Voor zover ik weet kán een paard helemaal niet 2 verschillende levensnummers hebben? Dus dan is de laatst uitgegeven onwettig..

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:06

Ik weet niet precies het verschil tussen een levens nummer en een registratie nummer bij een bepaald stamboek. Ze kunnen best 2 verschillende nummers hebben. De nummers van het shet stamboek en het NMPRS lijken in de verste verte niet op elkaar(behalve het chip nr uiteraard, hij heeft 1 chip, dus 1 nummer).

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 22:07

Ja de registratienummers zijn anders, dat is logisch. Maar de levensnummers?? Ik heb nog iets om uit te zoeken Haha!