een deken op of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 19:11

hoi

magned draagt nu geen dek maar eigenlijk wil ik dit wel omdat ik niet wil dat ze een te dikke wintervacht krijgt
maar hier is mijn vader het niet mee eens hij vind dat ze maar hard moet worden Verward
wat vinden jullie
ze is een kwpn er ( redelijk volbloed) en heeft een dunne vacht ( nu een klein beetje wintervacht)
maar meer hoeft ze van mij niet te krijgen ik vind het zo leuk genoeg
vinden jullie dat ik het fout doe als ik haar nu met dek op ( staldeken) in haar stal zet? en buiten met een water dicht dek?
mijn vader vind het niet nodig omdat ik geen wedstrijden rij en niet op een club rijd maar ik rijd wel elke dag ong een uur tot ander half uur
dus flink in het zweed

groetjes heleen

Chucky
Berichten: 179
Geregistreerd: 23-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 19:51

Ik vind dat je een deken op moet doen,toen mijn pony(geen tinker)nog in de sport liep,had zij een dek op en nu rijd ik aleen recreatie en ze heeft in de winter nu nog steeds een dek op,tinkers enzo kunnen zonder dek maar ik vind dat bij een kwpenner niet horen,zeker niet als je flink rijdt,dan is ze in de winter niet droog te krijgen!!!

xxx Karin

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 20:06

dat is mijn mening ook maar mijn vader vind zet haar dan maar een uurtje met een zweetdeken op en dan hup weer naar buiten, vind ik riscand (?) klinken Verward

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:36

Hallo,
Ik heb ook een KWPN paard en rij ook geen wedstrijden en ook niet bij een club.
Ik zou nu wel beginnen om een dun winterdek op stal op te doen.
Als de vacht te dik word krijg je je paard bijna niet meer droog als je eens flink gereden hebt.
Dikke vacht droogt eenmaal erg langzaam.
Praat nog eens met je vader en vertel heel duidelijk waarom je een dek op wilt doen!!
Je kunt er beter mee beginnen voordat hij een bolletje wol word,want je rijd ook regelmatig.
Groetjes:Corina

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 20:38

Citaat:
Op 2001-10-24 20:06, schreef My Dominique:
dat is mijn mening ook maar mijn vader vind zet haar dan maar een uurtje met een zweetdeken op en dan hup weer naar buiten, vind ik riscand (?) klinken Verward


Ja dat deed ik dus ook en nu heb ik een paard dat aan alle kanten vreselijk stijve spieren heeft. Dek op dus.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:03

Een kwpner zonder dek hoort niet??? wat is dat voor onzin?
Na het rijden zweetdeken op en als ze droog is weer afhalen.
Je kunt ook gewoon een dek opgooien en dan weer buiten zetten en als ze droog is weer afhalen.
De meeste paarden hebben hun wintervacht al ik denk niet dat ze nog veel dikker worden.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 21:16

De meeste paarden hebben nog niet geheel hun wintervacht en dat komt omdar het dit jaar heel erg lang mooi weer is geweest en dan maken ze minder snel hun wintervacht aan!!
Zweet deken op en af en zonder een andere deken erop doen is hetzelfde als dat jij met de zelfde temperatuur steeds naar buiten gaat en de ene keer met jas en de andere keer zonder!!
Je moet gewoon heel goed op letten dat je paard dan geen koudje vat!!!!

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 22:47

hoi

ze heeft nog bijna geen wintervacht na een uur rijden zweet ze amper behalve als ik gegallopeerd heb en daar ben ik juist aan aan het spijkeren omdat ze daar niet zo goed in is, dus na het rijden zweet ze flink en om nou de hele winter niet te galloperen ( word het niet beter van) maar als ik er een dek opgooi word ie boos. das dus niet zo fijn
en hij leest tegenwoordig paarden boeken dus hij weet meer dan mij ( zo denkt hij) en neemt dus nix van me aan en hij is zo koppig!!! Frusty
en als ik er over begin begint hij met een tegen woord en kom ik er echt niet meer tussen, had vandaag gewoon een paard x HALLO geroepen en nog ging ie door, ( spreekt voor zich)
maar ja vorige keer was haar neus koud dus heb ik er gewoon een dek opgelegd en lekker de hele nacht omgelaten en toen was alles ok en had ze een lekere warme neus en was ze lekker warm en ze voelde zich prima.
helemaal niet bezweet ofzow
weten jullie argumenten voor me?
want anders luisterd ie nooit!
groetjes heleen

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:25

tja ik rijd ook geen wedstrijden maar heb mijn pony wel onder dek want anders word ze zo'n beertje dat ze giga gaat zweten met rijden.nu zelfs is ze na een half uurtje al best nat.dus mijn mening:omdat je regelmatig rijd wel handiger een dek op te doen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 23:25

Het krijgen van een wintervacht heeft eigenlijk weinig met de warmte cq kou te maken. Meer met de lengte en korte van de dagen. Zodra de dagen korter worden, maakt een paard automatisch zijn wintervacht aan.
En ook ik vind als je in de sport zit, zou ik beginnen met een dun dek. Niet te dik, want als het straks echt koud gaat worden, moet je 3 dekens opgooien en das ook niet goed.
Als je recreatief rijdt zou ik er geen dek opgooien. Althans nu nog niet, het is nu 's nachts nog zeker 12 a 13 graden!

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 00:43

Klopt, iedereen veronderstelt dat je de wintervacht van een paard kan reguleren met dekens. Het gaat om het aantal uren daglicht dat de wintervacht groei bepaald.

Los daarvan, je moet oppassen met dunne dekens. Als een paard zich beschermt tegen kou dan zet hij zijn haren overeind en krijgt zo een isolatie laag. Met een deken op lukt dit opzetten niet. Als de deken dan te dun is, kan het paard het dus kouder krijgen dan wanneer je hem zonder dek laat staan.

Terug naar het topic, ik ben het met Cowgirl eens dat een kwpn'er best zonder deken kan. Het zweet probleem hou je toch, tenzij je je (sport)paard scheert.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:48

Het kan op zich best wel, zonder dekens houden. Maar dan moet je er rekening mee houden met rijden. Hij zal eerder zweten en moeilijker droog worden.
En als ze in de kou staan zonder deken zullen de spieren wat stijver worden, vooral bij een paardje zoals die van jou waar veel bloed inzit en die dus al niet zo'n hele dikke vacht krijgt.

Als je elke dag fanatiek rijdt zou ik er voor kiezen om en een deken op te leggen.
Er zijn tegenwoordig genoeg goeie waterdichte dekens die je ook in 't land op kan laten.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:01

Barley heeft al een flinke vacht. Dat mag ze zo houden want ze staat lekker iedere dag buiten en voorlopig ga ik toch nog niet echt actief aan het werk.

Nou ja ze wordt iedere dag flink gelongeerd en bereden. dan is ze toch wel wat bezweet.(lees flink bezweet) Ik zet haar daarom na het longeren binnen met een zweetdeken. Zodra ze droog is die ik die af. Maar ik laat haar dan wel binnen staan.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 10:39

Ik heb Des ook nog zonder deken staan. het vacht zit er al weer flink op, en na het rijden wil ze wel eens zweten. Ik stap haar nu gewoon extra af, zodat ze zo goed als droog is als we thuiskomen. Dan droog ik haar evt af met stro en evt een zweetdekentje op.... Heb ik dit najaar nog niet hoeven te doen, is iedere keer als ze wat bezweet is buiten ook lekker weer (dat we zelf ook zonder jas lopen), dat ik haar zonder deken naar buiten doe... Even rollen en dan is ze weer droog 9maar wel vies Verward )

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:18

Razinda heeft geen deken op en heeft nog een dun vachtje. Jur heeft al een tussendeken op (eigenlijk winterdeken) maar heeft voor haar doen al een behoorlijke vacht. Als ik volgende week op vakantie ga, krijgt Razinda als ik terugkom een deken op.

Als je redelijk fanatiek rijdt, kan je toch beter zorgen dat de vacht kort blijft, want met een lange vacht worden ze veel sneller ziek. Als het vriest en je paard is drijfnat van het rijden, worden ze gewoon veel sneller ziek. Ik zou dus een deken op gaan doen.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:27

Ik zou hem wel een deken op doen. Ook al rijd je geen wedstrijden. Je rijdt elke dag een uur tot anderhalf uur. Dus dan is hij bezwee door dat lange haar met het gevolg dat je langer moet uitstappen omdat hij natter is omdat hij op stal geen deken op heeft. En als hij in zijn stal geen deken op heeft kweekt hij een dikkere vacht. En hoe dikker de vacht des te langer het duurt voordat hij weer droog is na het rijden. Is beter voor zijn gezondheid denk ik, minder kans op verkoudheid etc..

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 19:11

Citaat:
Op 2001-10-25 09:48, schreef Nouvel:

Als je elke dag fanatiek rijdt zou ik er voor kiezen om en een deken op te leggen.
Er zijn tegenwoordig genoeg goeie waterdichte dekens die je ook in 't land op kan laten.

hoi

ik heb net een mooie waterdichte winterdeken gekocht en van tamara ( max) leen ik nu een stal deken.
we hebben vandaag een lange buitenrit gemaakt en ze was flink bezweet, dus wij hebben haar heel erg lang uitgestapt toen afzadelen zweet deken erop en hebben we haar benen ( waren een beetje warm) afgespoeld droog gewreven nog poetsen toen stal deken op na een uur was ze nog niet droog. Frusty kijk nu heb ik daar tijd voor maar na de vakantie echt niet.
en ze zweete al redelijk snel. en na de gallop was ze drijf toen dus een stuk gestapt en gedraafd maar ja na het uitstappen was ze nog steeds nat Frusty
tuurlijk kan ook een kwpn zonder deken maar het lijkt mij lastig. nu heeft ze haar dek op omdat ze nog nat en warm was. maar toen ik haar vanmorgen zou poetsen voelde haar hele neus koud lijkt me niet goed ofwel ??
groetjes heleen
alvst bedankt voor de reacties
alle argumenten zijn welkom Schijnheilig

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 19:19

juist op stal wel een winterdek daar staan ze stil en in de wei is het zelfs nog minder belangrijk want daar blijven ze wat in beweging (met grazen of rennen)
dit heb ik van een kennis een handelaar
ik heb mijn pony rasloos en geen wedstrijden ook zijn dek op hij staat buitemn