Pony dag & nacht buiten en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Pony dag & nacht buiten en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-03 14:12

Wie hebben hun paard/pony dag en nacht buiten staan en rijden er toch mee?

Is dat trouwens mogelijk, of is het niet iets om aan te raden?

Worden ze dan echt zo snel ziek?

Op welke dingen moet je letten als je hebt gereden en je zet de pony weer terug in het land?


Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:17

Als je paard het aankan is het geen probleem om dag en nacht buiten te staan en ook rijden.
Mijn bijrijd paardje (fjord) staat nog dag en nacht buiten, en wordt bijna elke dag gewoon bereden.
Je moet zorgen dat je paard na het rijden afgekoeld is en redelijk droog voordat je hem/haar weer in het land zet. Zorg er ook voor dat je paard wel bijgevoerd wordt, het gras is op dit moment niet zo voedzaam meer.

Kaleido's El Rosso (Kaleido's Don Pedro x Kennedy)
Daina van het Leemven
Shah IBN Estaman 16-05-1997 - † 25-06-2010

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:22

Dennis word ook gewoon gereden en staat 24/7 op het land. Ik loop er wel steeds door te mopperen omdat hij zo lang nat blijft(en afgelopen verwend ben met een geschoren paardje).
Ik heb zijn borst wel geschoren, op deze manier kan hij zijn warmte wat beter kwijt(= iets minder zweten) en krijgt hij het toch niet koud.
Ik doe wel rustig aan, heel veel stap werk(wel kilometers maken voor de conditie). En ik zorg dat hij weer zo goed als droog is als hij naar het land gaat. Soms is hij nog een klein beetje vochtig, daar ben ik dan niet blij mee, maar als het niet waait en het zonnetje schijnt smelten ze niet zomaar.

Dennis heeft wel wat minder energie met die dikke vacht, dat is voor mij een 2e reden om het wat rustiger aan te doen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:16

Misschien handig om tussendoor wat meer te stappen zodat je paard niet zo bezweet raakt.

Ik heb ook wel eens gehoord dat het niet zo gek veel uitmaakt als je paard nog wat bezweet is. Het zweet zit aan de buitenkant en de huid zelf is dan al droog. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je paard goed op adem is.

There is no reality, only perception.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:51

vink oom ellen!! haha alweer, en eht scheren helpt volgens mij niet, want die vacht zit er niet voor nix!! die zorgt dat de warmte word afgevoerd. t zelfde als dat je n paard scheert en vervolgens een ander "vacht oplegt"die het zelfde doet als de vacht zelf!! haha

maar mijn pony staat ook dag en nacht buiten en rijd regelmatig met haar! zij stond bij haar vorige baasje op stal met drie dekens.... en dit word haar eerste winter bij ons, ze heeft al een goede wintervacht en heeft eht verder niet koud! ik zorg er ook voor dat ze goed op adem is ed.

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:52

....na het rijden haha

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:56

Met flink wat dekens op kun je het meeste haar prima weg houden, en dan kun je ook nog fijn rijden zonder al te veel last te hebben van zweet. Maar eigenlijk zou je dan al lang met dekens moeten zijn begonnen.

Een schuilstal in de wei helpt ook behoorlijk.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:03

bij ons staan alle paarden en pony`s (6) in totaal)inclusief nu een veulentje swinters en somers buiten ze hebben wel een schuilstal en als het egt heel slecht weer is zetten we ze is een andere wei waar ze diverse stallen in kunnen. bij ons zijn ze nooit ziek, goed ze hebben wel eens een blessure ofzow gehad maar dat heeft andere oorzaken, over het algemeen zijn paarden die buiten staan heel sterk of worden dat vanzelf.....(niet allemaal hoor)

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 16:53

Een deken is niet perse nodig, als je zorgt dat ze goed droog zijn na het rijden en je er rekening mee houd dat hij sneller gaat zweten met een dikke vacht kan het geen problem zijn.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:28

Mijn paard heeft een waterdichte deken (300gr) en een schuilstal. Daar kan ik prima mee rijden en ik hoef ook niet heel voorzichtig te doen omdat hij vrij snel droogt.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:34

Pebblesje schreef:
bij ons staan alle paarden en pony`s (6) in totaal)inclusief nu een veulentje swinters en somers buiten ze hebben wel een schuilstal en als het egt heel slecht weer is zetten we ze is een andere wei waar ze diverse stallen in kunnen. bij ons zijn ze nooit ziek, goed ze hebben wel eens een blessure ofzow gehad maar dat heeft andere oorzaken, over het algemeen zijn paarden die buiten staan heel sterk of worden dat vanzelf.....(niet allemaal hoor)


Hm ik ben jaloers, wou dat ik mijn paard zo kon houden!! Knipoog

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:34

Mijn verzorgpaarden staan altijd buiten. Word door eigenaar 2 x pw wisslend op gereden. Eerst pakte hij ze met wintervacht van de wei, rijden en zo weer de wei op.. nat dus.
Ik heb nu op beiden (9-jarige voor minder vacht en 21-jarige voor extra warmte ivm leeftijd) een regendeken liggen.
Vanmiddag gereden, nat..en dan de deken erover kan niet veel kwaad. En dan te bedenken dat de eigenaar dat nooit heeft gedaan met die supervacht en dat die paarden nooit ziek zijn! *LOL*
Ze hebben een ruime stal. Eerder stond de 21-jarige vaak binnen kreupel aan schouder ivm kou. Nu staan ze eigenlijk nooit binnen.
Ze hebben ook zo'n in plastic verpakte super baal hooi, altijd.

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:09

Mijn haflinger staat ook altijd buiten. Ik rijd hem 4-5 keer in de week. Hij is altijd helemaal nat als ik hem in de wei zet, ik kan niet zo lang blijven wachten tot hij droog is, en kan ook niet even heen en weer fietsen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 18:33

Elk paard kan buiten het hele jaar door mits hij maar een schuilhok heeft en natuurlijk de gelegenheid krijgt om een wintervacht te kweken.
Goed hooi en eventueel biks als het flink koud is.

Goed uitstappen en daarna terug in de wei.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 19:03

Áknir (mijn ijslander met teddyberenvacht) staat ook dag en nacht buiten, en ik rijd hem regelmatig.
Meestal een uurtje ofzo, en hij zweet niet echt supersnel, dus kan hij daarna gewoon de wei weer in.
En als we wat langer rijden en hij is erg nat, dan krijgt ie even een zweetdekentje om.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:20

Hetzelfde als Tindra..

Is hij erg nat gewoon zweetdekentje om!
En na uurtje of twee er weer af..

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 23:46

Die van ons staan ook 24 uur per dag en 7 dagen in de week, 365 dagen in het jaar in de wei.
Worden gereden,maar staan wel onder dek.
Vaak ( natuurlijk afhankelijk van het weer) vanaf eind september.

En we hebben wel een stal om ze bijvoorbeeld van de winter na een intensief lesje bij erge kou op stal te zetten,maar het liefst gaan ze na het werk gewoon met dek op de wei in (mits ze goed droog zijn), omdat het beter voor de spieren is.
In de wei lopen ze nog en op stal staan ze over het algemeen genomen stil.


Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 01:03

Onze ijslanders staan ook dag en nacht buiten en hebben beschikking over een ruime schuilstal. In deze tijd van het jaar rijd ik nog wel regelmatig, maar ik zorg er gewoon voor dat mijn paardje niet te bezweet raakt. En als ze toch behoorlijk heeft gezweet leg ik er even een zweetdeken op. Met zo'n dikke wintervacht hebben paarden een warme, isolerende ondervacht die er voor zorgt dat het zweet bovenop de vacht komt te liggen... Als je je paard goed hebt uitgestapt ligt het zweet dus bovenop de vacht en dat is niet zo'n probleem (dan vatten ze geen kou) ==> 1 keer rollen en het is goed Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 14 bezoekers