Scooterongelukje... hoe zit het volgens de wet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Scooterongelukje... hoe zit het volgens de wet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:15

Ik heb zondag m'n scooter opgehaald. Niet zo'n modern ding waar de jeugd op rondcrosst, maar een Jamaha Mint, een leuk klein scootertje.

Vanochtend ging ik ermee naar m'n werk en toen heb ik een ongelukje gehad. Om vanaf de weg op de parkeerplaats te komen, moeten auto's wachten voor een paal, die door een kaartje tegen een sensor te drukken naar beneden gaat. Ik reed op de weg, achter een auto die voor de paal moest wachten, dus ik reed er rechts langs aangezien daar ruimte was (links zit de sensor). Op dat moment gooide de passagier het portier open en daar lag ik met scooter en al tegen de vlakte. Boos!

Zelf heb ik alleen een flinke schaafwond op mijn been, dat voelde ik niet eens, want ik was zo pissig over die scooter! Ik heb dat ding nog geen week en nu zitten er al allemaal krassen op de zijkant en er was een stuk plastic afgebroken van het voorspatbordje. Vervolgens beweerden ze dat het mijn schuld was, maar hoe zit dat nou? Officieel mag je niet rechts inhalen, maar in dit geval ligt het toch anders, lijkt mij.

Wat denken jullie?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:20

pfoe je mag inderdaad niet rechts inhalen .... maar je bent ook verplicht om je ogen te gebruiken als je uit de auto stapt .... dus voordat je het portier open doet...
ik denk dat beiden evenveel schuld hebben lijkt mij...
tsja toch maar terug vragen op de verzekering ?!

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:24

moeilijke zaak, heb je ook getuigen?

aan de rechterkant er langs gaan lijkt mij de enige optie aangezien dat sensording aan de linkerkant zit. Maar had jij niet even kunnen wachten??
hm....heel moeilijk

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:26

Barb schreef:
heb je getuigen??


Ja, maar hij werkt helaas voor de "dader".
Ze waren bij nader inzien best welwillend. Ik heb een kopie van z'n groene kaart gemaakt en als het onder de 100 euro blijft, dan moet ik maar even langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:29

Je mag wel rechts inhalen als een ander voertuig links opgesteld staat bijvoorbeeld om voor te sorteren. Je mag ook rechts inhalen als er links filevorming is.
Dus: als die auto voorgesorteerd was, dan mocht jij er rechts gewoon langs hoor, no problem. Die auto stond inderdaad voorgesorteerd voor een inrit als ik het goed snap?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:31

De auto stond aan de linkerkant van de inrit, daar is ruimte voor 1 auto, dan is er die paal en dan kun je doorrijden naar de parkeerplaats. Als ik erachter zou gaan wachten, dan zou ik op de weg staan... lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:36

Ik denk dat je wel een aardige kans maakt aangezien je met scooter wordt gezien als een zwakkere verkeersdeelnemer dan een automobilist. Je hebt wel kans dat ze niet 100% aansprakelijk gesteld kunnen worden, maar slechts een gedeelte (en dan krijg je een gedeelte van je schade vergoed).

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:46

Zo echt wel balen

Ik heb het ook een keer gehad toen ik langs een rij geparkeerde auto's ree ik werdt gewoon gelanceerd
Ik heb toen wel alles vergoed gehad. Maar hoe dat in dit geval zit Geen idee?

Wel is die automobilist erg stom zeg nu snap ik ook waarom mijn vader altijd blert dat we moeten uitkijken met uitstappen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 14:48

Is het een snorscooter of een bromscooter? Wnat met een bromscooter moet je op de weg rijden en dan denk ik dat je toch achter de auto even had moeten wachten.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:50

Ik ga zaterdag even langs een scooterzaak bij me in de buurt. Even vragen hoeveel het zou kosten om een beetje bij te lakken en zo.
Het is al een oud ding hoor, maar ja, ik vind het toch zonde. Ik was er net zo blij mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 14:52

Nathalie schreef:
Is het een snorscooter of een bromscooter? Wnat met een bromscooter moet je op de weg rijden en dan denk ik dat je toch achter de auto even had moeten wachten.


Maar die doos had gewoon die deur niet open moeten gooien zonder te kijken. Tong uitsteken
Gelukkig reed ik niet zo hard, want anders was de schade echt wel groter geweest.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:33

Volgens mij is de automobilist (of de pasagier) de 'schuldige' en had die beter moeten opletten met het uitstappen. En zal die ook voor de schade moeten betalen (of eigenlijk zijn/haar verzekering).
Het blijft wel een lastig verhaal en ik zou het gewoon voorleggen aan de verzekering met een zo duidelijk mogelijke exacte beschrijving van wat er gebeurd is.

Ben wel heel benieuwd naar het eindresultaat hiervan.
En vaak kosten kappen van een scooter wel erg veel (meer als 100 euro).

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 15:40

MrMagic schreef:
En vaak kosten kappen van een scooter wel erg veel (meer als 100 euro).


Er is alleen een stukje van het spatbordje bij het voorwiel afgebroken, geloof ik. Ik had iig opeens een stuk plastic, waarvan ik niet kon zien waar het vanaf kwam. Zal zo nog eens kijken. De rest kan gewoon bij gelakt worden. Maar ja, ik vraag eerst hoeveel het gaat kosten. Als de verzekering niets dekt, dan lak het gewoon zelf een beetje bij.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:48

Ze roepen toch altijd dat auto's boven fietsers en brommers e.d altijd schuld hebben ? ( ik weet niet hoe dat zit hoor, maar dat riepen ze tegen mij toen ik aangereden werd terwijl ik geen licht op had in het donker )

Moeilijke kwestie, idd maar voorleggen aan de verzekering.
Of misschien politiebureau bellen of die weten wie de schuldige was in deze kwestie ?

Ik snap dat je baalt dat je tuffie nu al krassen heeft, ookal is het een oud ding, ik zou er ook van balen.
Mijn tuf ziet er niet uit, zit onder de modder, maar zou ook vreselijk balen als er echt dikke krassen op zaten of er een stuk afgeknapt was...
Modder haal je er zo af, voor krassen moet je echt heen.

Veel suc6 ermee, laat je even horen wie het nou was ?

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:32

uhm, waarom moest ze de deur open doen? toch niet om het kaartje langs die sensor te doen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 17:53

tsja moeilijk

ik heb een aantal scooterongelukken gehad, maar werd zeker niet als zwakkere verkeersdeelnemer gezien en dus positiever behandeld

1x heb ik alle kosten kunnen betalen, ik kwam uit een inrit, maar de auto reed te hard enw as in de bocht waardoor ik m niet kon zien toen ik de weg op reed

tsja auto had wat te hard gereden, maar ik kwam uit een inrit

tsja, ik kon dus overal voor opdraaien(was gelukkig goed verzekerd Haha! )

ik zou toch even de politie bellen en vragen om advies

of eerst ff langs scooterzaak en vragen wat de kosten gaan worden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-03 18:43

Draakje schreef:
uhm, waarom moest ze de deur open doen? toch niet om het kaartje langs die sensor te doen?


Nee, sensor zit aan de bestuurderskant (logisch), niet aan de bijrijderskant.

Draakje

Berichten: 1727
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 06:34

ja dat snapte ik ook nog wel, maar je hebt van die mensen die toch de deur daarvoor open moeten doen omdat ze er anders niet bij kunnen
dus de bijrijder heeft de deur opengedaan en de auto stond stil? dan is de auto fout in mijn ogen

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 17:50

auto is imo ogen fout hier... dit heeft niets met voorrangsregels enzo te maken... of het wel of niet recht in mogen halen... Heb je een aanrijdingforumulier ingevuld?? Wel doen hoor! Op jouw kopie staan de adresgegevens van de vz mij van de auto... die moet je schriftelijk aansprakelijk stellen en daarbij dit formulier opsturen... komt het vanzelf goed Knipoog

De regel om zwakkere deelnemers in het verkeer te beschermen geldt niet voor brommers en scooters. Ik heb met de auto een aanrijding met een brommer gehad die van links kwam... Zij kon gewoon opdraaien voor de schade... als het een fiets was geweest was ik de banketstaaf geweest...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 13:45

De schade viel bij nader inzien nogal mee. Ik heb niet kunnen ontdekken waar het stukje plastic af was gebroken. Verder was er alleen een beetje lak af her en der, dat tip ik wel weer bij.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:50

Stil staande auto's en daarbij uitstappende mensen horen bij mijnn weten onder speciale verrichtingen dus heb jij voorang en in dit geval zijn hun dus de schuldige en met brommer fiets mag je rechts inhalen maar zou er alsik ju was gewoon verzekerings werk van maken dan kunnen die het allemaal lekker uitzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 13:58

Jij zit fout. Je mag never ooit rechts inhalen! Dus een beetje eigen schuld dikke bult.
De passagier is fout omdat hij/zij eerst even wat beter had moeten kijken, maar van jou is het echt een stomme fout.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:00

Sorane schreef:
Jij zit fout. Je mag never ooit rechts inhalen! Dus een beetje eigen schuld dikke bult.


Ook niet als een auto stilstaat en niet op de rijbaan staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 14:08

Je verteld net dat zie auto stil stond voor een paaltje waar hij zijn pasje voor moest houden. Dus jij zit fout. Ook als die auto gewoon stilstaat mag je niet rechtsinhalen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 14:19

Sorane schreef:
Je verteld net dat zie auto stil stond voor een paaltje waar hij zijn pasje voor moest houden. Dus jij zit fout.


He... ik snap die denkwijze niet helemaal.
Hij stond idd stil op een inrit.