de "andere" Arabier

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

de "andere" Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 21:35

En wie is er bekend met de Sheykh Obeyd Arabier, de Babson gefokte Arabier en de Iraanse Arabier?

Nee nee geen discussie over goed, beter, best...alleen even polsen of er hier nog mensen zijn die op de hoogte zijn van meer bloedlijnen dan de Poolse, Russische, Spaans, Crabbet.

En eventueel of er interesse is in foto's van deze dieren....of hoort dit op het fokkerij forum thuis?

Groetjes,

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:36

Ik ben wel bekend met de Shagya's.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:23

Ik heb het één en ander gelezen over de Babson Arabians. Puur Babson Arabieren stammen af van de Arabieren die door Henry Babson in de dertiger jaren (als het goed is) geïmporteerd is uit Egypte. Ze werden tientallen jaren geleden als outcross gebruikt voor de 'moderne' Egyptische bloedlijnen. volgens mij lopen er vrij weinig Babson Arabieren rond op de wereld....

Galactica Wadim X Gemini

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:30

Klopt het dat Babson Arabieren (veel) minder type hebben dan de moderne egyptenaren? Dan heb ik er weleens van gehoord volgens mij...

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:44

Zou iemand misschien alle types van de arabieren kunnen noemen?
Want hier ben ik namelijk best wel benieuwd naar!

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+5

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:49


Galactica Wadim X Gemini

Ngayalover

Berichten: 110
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:02

Volgens mij heb je rijtypische arabieren en klassieke arabieren.
Met klassiek bedoel ik de Asil Arabians.

Kijk, zonder handen!!!
Baf..au..
Kijk, zonder paard...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 14:30

Babson (all Babson imports):
All the horses imported by Henry B. Babson, from Egypt, Poland, and England.

dit stond op deze Website??

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 15:47

beste mensen,

Rustig aan, je hebt Asile (zgn blue list )arabieren, asile desert breds etc etc.

Asil betekent zeker niet per definitie rijtypisch of minder Arabisch type, kijk maar eens op www.sheykhobeyd.org/ voor zeer typische Arabieren en link door naar de sites van fokkers die t/m 160km endurance ermee rijden en op hoog niveau dressuur en springen.

Kijk ook eens op mijn site www.nasheeta.com waar een en ander heel summier staat uitgelegd, onze asile sheykh obeyd egyptische merrie is en typisch en loopt endurance. de Iraniers lopen ook endurance, dressuur en TREC.

De Babson gefokte arabieren zijn schaars maar toch nog wereldwijd verspreid, zie dus ook de sheykh obeyd site. Wij hebben er dus ook eentje. In noord holland staat nog een andere zwarte ruin, de halfbroer van onze merrie.

Om kort te gaan:

Asil is bijvoorbeeld: Egyptisch, Tunesisch, Iraans, Bahreins etc

Egyptisch kun je weer onderverdelen in bijv Sheykh Obeyd, Babson, Doyle etc

Kunnen we hierover een discussie voeren als jullie bijv de bovengenoemde sites eens even bekeken hebben? Ik zou graag vragen etc hier zien verschijnen waarop wij dan antwoorden kunnen voorleggen.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:51

Ik ben in het bezit van het offiele boek uitgegeven door de Sheikh Obeyd Foundation "Catalog of bloodlines 1998". Hieruit heb ik 1 foto gescanned en de meeste paarden, een enkele uitzondering daargelaten, zien er uit zoals op de foto.

Het is een merrie genaamd Ebocenta RSi V: Alomoniet RSI x Sabataa RSI.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden

Afbeelding


Ella

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 21:31

Ik vind de foto in ieder geval wat minder, die catalogue ken ik, ik heb ook de eerdere versies. Dit is een zgn Pritzlaff gefokte Egyptenaar, ook een subgroep van Sheykh Obeyd.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Arabsrulezz
Berichten: 1248
Geregistreerd: 30-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:32

Nee niet echt vind ik.....wordter niet warm of koud van.
Geen mij maar een "gewone" Arab.

Wanestha RIP !!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 21:35

Beste Littleroosie en andere geinteresseerden,


Ik merk dat er wel enige interesse is in de "andere" Arabier dus schets ik nu even een summier beeld van wat ik onder "ander" versta.

Arabieren zijn grofweg te verdelen in Asil en niet-Asil. Asil in het Arabisch betekent in principe niks meer of minder dan "authentiek". Zo noemen de bedoeinen, die van oudsher tot op de dag van vandaag de Arabische volbloeden fokken, hun paarden. In principe stammen 'onze' Arabieren van deze door de bedoeinen in het midden-oosten gefokte paarden af.

Er zijn bepaalde organisaties zoals Asil Club(Duitsland) en Al Khamsa (VS) die onderzoeken of een Arabier Asil is of niet. Zij interpreteren Asil als volgt: dit is een Arabier die in ALLE lijnen afstamt van de paarden oorspronkelijk gefokt door de bedoeinen. Deze organisaties onderzoeken de afstamming van een Arabier en beslissen dan (gemotiveerd) of deze zich kwalificeert voor Asil of niet.

Uiteraard bevinden zich in de woestijnen van bijvoorbeeld Iran en Tunesie hele kuddes Arabische Volbloeden (die door ons westerlingen dan weer het stempel 'desert bred' opgeplakt krijgen) die evengoed Asil zijn maar waarvan de afstamming niet (volledig) bekend is bij dergelijke organisaties en evenmin -volgens hen - voldoende te achterhalen is middels schriftelijke documenten etc en deze krijgen dan niet het stempel "Asil".

Wel geaccepteerde Asile Arabieren zijn bijv. Bahreinse Arabieren en Syrische Arabieren. Niet geaccepteerd, maar even waardevol zijn bijv Iraanse en Tunesische Arabieren.

Onder de Asile, door bovengenoemde organisaties geaccepteerde Arabieren die wat meer bekend zijn hier, bevinden zich de meer bekende Egyptische Arabieren. Deze zijn weer onder te verdelen in groepen die door de ene organisatie (Pyramid Society, Sheykh Obeyd Foundation International, Heirloom) wel en door de andere niet zijn geaccepteerd. Dit om het moeilijker te maken voor ons Lachen)

Babson Arabieren zijn inderdaad nakomelingen van een kleine groep Egyptische Arabieren die vanuit Egypte door Henry Babson in 1932 naar Amerika zijn geimporteerd. Hij heeft daarmee zijn eigen fokprogramma opgezet. Babsons is een term die gewoonlijk naar de Asile fokproducten van de heer Babson verwijst, niet naar de dieren met bijv Pools of Skowronek-Crabbet bloed. Hij heeft de Babsons, de eerste importen, met elkaar gekruist maar ook uitgekruist. Daardoor vallen sommigen van deze dieren onder de "Asile" organisaties, sommigen weer niet omdat ze als gezegd bijvoorbeeld met Pools bloed zijn gekruist. Sommigen zijn weer zuiver Egyptisch en sommigen zelfs Sheykh Obeyd gekwalificeerd (Sheykh Obeyd= een kleine selectie uit de beschikbare Egyptische bloedlijnen) etc. Sommigen zijn niet zuiver Egyptisch maar wel Asil omdat die met bijv de Saudische merrie *Turfa zijn gekruist. De Babsons zijn ook weer met de zgn Davenports (een groep rond 1900 door Homer Davenport naar USA geimporteerde Syrische Arabieren) gekruist, welke dieren dus Asil zijn maar niet zuiver Egyptisch. 3 van deze laatst genoemde groep (allen zwart) bevinden zich dicht bij huis, namelijk in Belgie.

Het Babson bloed is gewild omdat het vaak goede rijpaarden fokt met goede benen en hoeven en een goede achterhand (ronder, sterker), een goed, rustig, meewerkend karakter en niet onbelangrijk: de zwarte kleur.

De Babson gefokte paarden zijn vaak heel anders (ronder in lichaam, minder uitgesproken dish) in type dan de paarden die hoog in het Nazeer bloed staan (bijv Ansata). De stamvader van de Babsons, namelijk Ibn Rabdan, is zo'n beetje de tegenhanger van Nazeer in de Egyptische fokkerij. Verfijning sluit echter niet per definitie een Babson (Ibn Rabdan) gefokt dier uit uit terwijl bijvoorbeeld kracht en atletisch vermogen niet per definitie een Nazeer afstammeling (bijv de Ansata dieren) uitsluit. Een combinatie van beiden is zeer interessant met name omdat de beide groepen sterk ingeteeld zijn. Een stamboom telt vaak vele lijnen naar Nazeer danwel Ibn Rabdan. En inteelt heeft behalve voordelen ook nadelen.

Genetisch gezien zijn beide groepen dus interessant, mede omdat ze heel globaal gezien 2 types vertegenwoordigen. Zo is er voor elk wat wils. Ook het kruisen van deze 2 groepen is erg belangrijk.

In Nederland/Europa was het Babson bloed tot voor kort niet heel erg gewild, ondanks de goede eigenschappen. De paarden kunnen doorgaans wat kleiner in stokmaat zijn dan de op Nazeer ingeteelde dieren en het voorkomen en uitstraling (rustig, minder uitgesproken show-uitstraling) wordt misschien als minder geschikt voor de show en grootschalige fokkerij geacht. Na het overlijden van een van de bekendste fokkers van Babsons in Amerika, Walter Schimanski, is er in Belgie en Frankrijk in ieder geval een soort van rage ontstaan. De vraag naar Babson gefokte paarden is momenteel best hoog en de prijzen stijgen met gelijke tred. Logisch ook want deze groep dieren is natuurlijk bescheiden van omvang. Ter indicatie: het bestand aan Asile Arabieren (geaccepteerd en erkend door een organisatie) beslaat ongeveer 4% van de gehele, wereldwijde Arabierenpopulatie.

Ter beeldvorming: wereldwijd bestaat de Arabierenpopulatie grofweg uit de volgende hoofd- en subgroepen:

niet-Asile Arabieren <-----> Asile Arabieren
*Engels (Crabbet) Egyptisch (w.o. Babsons)
* Pools Iraans
*Russisch Tunesisch
*Spaans Bahreins
Syrisch (w.o. Davenports)

Nederland blijft -nuchter als het is - achter in de stijgende vraag naar Babson bloed, wat heel jammer is daar er in ons land met liefde en plezier op de Arabieren gereden wordt en de Babson gefokte Arabier zich daar heel goed toe leent. Mijns inziens zal de rage hier ook niet snel beginnen nu de prijzen van Babsons aardig de lucht in schieten. Zover ik heb ervaren, geven juist de ruiters onder de Arabierenliefhebbers het minste uit aan nieuwe rijdieren. Gelijk hebben ze ook, volgens mij, een paard berijden en meenemen naar de wedstrijden kost al klauwenvol met geld.

Ik hoop dat jullie nu een en ander kunnen plaatsen.
Mijn vraag aan jullie is: waarom zouden de in Nederland wat minder bekende Asile Arabieren belangrijk kunnen zijn voor de Nederlandse fokkerij?
Als ik begrijp hoe dat invoegen hier gaat dan zal ik proberen wat fotootjes te plaatsen.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 21:40

oeps vorenstaand rijtje is niet goed overgekomen, het rijtje van egyptisch en iraans valt onder de asile arabieren. de foto's in de catalogue zien er zeker niet grotendeels hetzelfde uit, als er - naar uw zeggen - een enkele uitzondering in die catalogue is, beste Balasjow, waarom voegt u die dan niet in ipv eentje waar u kennelijk wat minder aan vindt?

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:34

Wow wat een uitleg Nasheeta, super OK dan! ! Ik zou graag foto's willen zien van deze verschillende fokrichtingen, zodat ik kan vergelijken. Ik kan me nu niet echt een voorstelling maken van de typische kenmerken per groep.
Wat betreft de foto die Balasjow plaatste, het is niet mijn smaak. Vooral de hals vind ik niet mooi, lijkt wat diep uit de borst te komen (of komt dit door de foto?)
Foto's uploaden is heel simpel, je kunt ze anders wel naar mijn email sturen (zie profiel) dan zet ik ze erop.
*edit* Foto's kunnen op dit moment niet, Picserver ligt eruit

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:24

Beste nasheeta prima dat je de babson arabier aanprijst voor de sport maar je kan ook prima op een rus of op een pool gaan rijden, niet alle polen zijn bijzonder typevol maar neem eens een hengst als Eldon, stevig veel power goed karakter en bijzonder rijtypisch, wou ik eventjes zeggen Knipoog

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:49

maar dat russen en polen geschikt zijn voor de sport weten de meeste arab fans wel
dit is juist interresant omdat het voor mij(en ik denk vele met mij) om onbekende lijnen/typen gaat
het gaat er hier ook helemaal niet om , om 1 type;/lijn boven een ander te stellen volgens mij
naar mijn idee gaat het er hier om , om duidelijk te maken wat die andere"arabier is en waar deze geschikt voor is
dus vooral doorgaan, leer ik weer wat bij

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 00:55

Er gaat een wereld voor mij open! Super interessant!

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-03 08:28

wat leuk jullie reacties! ik moet vandaag naar de IBOp proef en heb dus geen tijd foto's op te loaden. kijk anders even op mijn website. Er zijn daar foto's van Jallad en van Abu Khamseh, beide Iraanse arabieren die door resp de secretaris van het AVS en de secretaris van de WAHO bijzonder gewaardeerd werden. Wat betreft de Babson gefokte Arabier noem ik vanaf mijn website Masada Fashim die door Toto Modderman, die bekend staat als strenge keurmeester, bijzonder gewaardeerd en goed gepunt wordt, hij heeft een premie (1e) behaald op de keuring. Je hebt mijn toestemming om de foto's van abu khamseh en jallad van mijn website te halen, de fotograaf is nl mijn echtgenoot. wat betreft Masada Fashim zoek ik eerst liever een betere foto. Zo kunnen we de verschillen ook bespreken. Nogmaals, ik ben zeer een fan van halfbloeden maar ook alle andere groepen dus ik wil zeker niet een discussie beginnen over welke nu de beste is, da's zinloos lijkt me en nodigt uit tot vervelende opmerkingen en acties.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 13:44

Beste geinteresseerden,

Na een mislukte scanpoging, ga ik maar even verder met de uitleg van het belang van het behoud van en het fokken met 'de andere Arabier'. Ik hoop zsm de foto's te kunnen publiceren. Toen ik door mijn verzameling foto's ging, zag ik al wel dat ik niet veel conformatiefoto's heb. Maar ik ben niet echt een voorstander van een paard 'echt' (=gedetailleerd) beoordelen aan de hand van een foto. Er worden dan veel te snel conclusies getrokken, zowel positief als negatief. Foto's vormen m.i. meer een illustratie. Ze geven slechts een beeld, een eerste indruk weer, niets meer en niets minder.

Vers bloedDe Arabieren die bij ons momenteel in onze stal staan stammen, HEEL globaal gezien, van dezelfde soort bronnen af. Zo verkocht bijvoorbeeld de beroemde Crabbet stoeterij in Engeland de paarden wereldwijd en onder initiatief van Lady Wentworth werd destijds de beroemde Poolse hengst Skowronek op de stoeterij gebruikt. Zijn bloed vind je dus overal terug, in Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, Polen natuurlijk maar ook Rusland aangezien het bloed van zijn nakomelingen ook daar gebruikt werd(uit mijn hoofd noem ik hierbij Naseem en Negatiw maar ik kan me vergissen!). De Russische fokkerij heeft trouwens ook Egyptisch bloed in hun bestand gebracht, namelijk via de Egyptische Aswan, een Nazeer zoon.
Ook in Nederland bevindt het bloed van Aswan zich op brede basis in de Russisch gefokte Arabieren hier, dus om nou te zeggen dat 'een Rus' helemaal het tegenovergestelde is van een Asil, cq een Egyptenaar, is dan ook niet echt waar.

Het moge dus duidelijk zijn dat het best wel een goed idee kan zijn om helemaal nieuw bloed in de Nederlandse populatie Arabieren te brengen. Wat betreft de Asile 'desert breds' is het ook nog zo dat 'onze' Arabieren afstammen van voorouders die in een erg ver verleden vanuit de woestijn naar het Westen zijn gehaald. De echte 'desert bred' voorouders, die taaie beestjes die in een bikkelhard klimaat nog door echte bedoeinen gefokt werden, zitten dus helemaal achteraan in de stamboom van je moderne Arabier. Ik denk dat het bijna geen nadere uitleg behoeft dat een scheut vers woestijnbloed de moderne Arabier best veel goed kan doen. Na decennia van vertroeteling wat betreft warm stalletje, dekentje, uitgebalanceerde gefabriceerde voeding etc is het best mogelijk dat je moderne Arabier wat van zijn 'oerkracht' heeft verloren en een beetje een 'watje' is geworden. Bij wijze van spreken althans!
Verder is het natuurlijk wel heel bijzonder dat het vandaag de dag, in onze supermoderne wereld, nog steeds mogelijk is om met Arabieren te fokken die dag in dag uit door hun eigen omgeving (de woestijn met zijn hitte, koude en enorme dag-en-nacht temperatuurverschillen) op de proef worden gesteld en die door hun eigenaren nog echt als rijdier worden gebruikt voor dagelijkse werkzaamheden aangezien deze mensen wellicht helemaal geen auto ofzo hebben voor transport.

Oerbloedlijnen
Verder wil ik jullie graag informeren over het bestaan van de zogenaamde oerbloedlijnen. Veel literatuur over de Arabier is door Engelstaligen geschreven. In Nederland is er eigenlijk maar weinig gepubliceerd over de oosprong/herkomst van de Arabier zodat bepaalde typische termen in het Nederlands vertaald moeten worden.
Sommige Engelse termen zoals "straight Egyptian" worden hier bijvoorbeeld vertaald in zuiver Egyptisch. Ik vind zuiver helemaal geen goede vertaling van "straight". Het woord 'zuiver' gebruik ik het liefst zo min mogelijk. "straight" duidt meer op een gesloten fokgroep, recht toe-recht aan, meer in die trant.
In ieder geval, in het Engels wordt een oerbloedlijn "strain" genoemd. De herkomst van een "strain" gaat ver terug in de geschiedenis. Zo gelooft men dat er oorspronkelijk 5 'eerste' Arabieren waren, de stammoeders van onze huidige Arabier. Zoals wij bijvoorbeeld van Adam en Eva af zouden stammen.
De namen van deze stammoeders werden volgens de overlevering doorgegeven aan hun nakomelingen en zo ontstond een "strain", een oerbloedlijn dus, die doorloopt tot in het moderne paard die je in je stal hebt staan. Als je namelijk de stamboom van je paard verder uitwerkt, of uit laat werken aan de hand van de beschikbare literatuur, dan wordt op een geven moment, vaak pas na na vele generaties, de oerbloedlijn van moederszijde van je paard genoemd.
Bij mijn NRPS-merrie (met 75% Arabisch bloed) ontbreekt bijvoorbeeld echter de moederlijn, haar oma van moederszijde is namelijk onbekend. Maar toen ik het uit liet zoeken bleek de rest van haar voorouders een Koheilan Ajuz te zijn. Ik persoonlijk vind ook dat ze zeer op een Koheilan lijkt. Alleen haar oma van moederszijde was waarschijnlijk helemaal geen Arabier dus een echte oerbloedlijn heeft mijn merrie niet.
Elk veulen krijgt dus de oerbloedlijn van zijn moeder. Volgens Mary Gharagozlou, voormalig fokster van Iraanse Arabieren, hebben de bedoeinen dit zo gedaan omdat de moeder het veulen 11 maanden lang bij zich draagt en het ter wereld brengt, na dat harde werken verdient de merrie de "credits" en wordt het veulen naar haar genoemd.
Aan de basis van de moderne Arabier stonden dus ooit de 5 stammoeders, dus ook 5 oerbloedlijnen: De Hamdan, de Koheilan, de Hadban, de Saqlawi en de Obeyan. Dit zijn de 5 hoofdgroepen. Zij zijn weer onder te verdelen in subgroepen. Bijvoorbeeld, wat betreft de Iraanse Arabieren is er de Koheilan, een substam daarvan is de Wadnan Khersan, weer een groep daarvan is gefokt door de Mir bedoeinen, de oerbloedlijn/"strain" heet dan Wadnan Khersan Mir, of in het kort: Khersan Mir. Ook is er een man geweest die heeft gevraagd of zijn Khersan Mir lijn naar hem genoemd kan worden. Deze lijn heet nu Khersan Haji Shehab. Zo komt de oerbloedlijn dus vaak aan de 2e naam, dit verwijst dan naar een bepaalde fokker (bij de bedoeinen vaak een bepaalde volksstam of "tribe").
Ook worden de oerbloedlijnen gebruikt om een bepaald type Arabier te beschrijven. Ik neem aan, dat van oorsprong de vijf stammoeders ook dit type vertegenwoordigden.
Het hele palet aan oerbloedlijnen loopt van een meer stevig werktype (Hamdan) naar een elegant showtype (Obeyan). De oerbloedlijnen die hiertussen zitten varieren - heel summier gezegd - dus van stevig naar verfijnd.
Ik zal de beschrijvingen van deze types/oerbloedlijnen opzoeken en hier op Bokt plaatsen, echter, dit is dan wel in het Engels.
Het leuke is dus dat je de oerbloedlijn van je eigen Arabier kunt opzoeken en dan kunt kijken of hij/zij dit type (nog steeds) vertegenwoordigt. Oerbloedlijnen en de daaraan gerelateerde types worden in de fokkerij gebruikt om je ideaal te creeren. Als je een stevig type hebt en je wil een verfijnder type dan moet je op zoek gaan naar bijvoorbeeld een Saqlawi en/of Obeyan type als toekomstige vader van je veulen. Maar of de oerbloedlijn echt gerelateerd is aan het fysieke uiterlijk van je paard, dat is nog nooit wetenschappelijk aangetoond. Sommige fokkers geloven er echter heilig in en het is wellicht wel het proberen waard. Bijvoorbeeld als niet alleen de moederlijn Koheilan is, maar ook de vaderlijn. Er is dan uiteraard meer kans dat je paard ook echt in het Koheilan type staat en dit zal vererven. Maar voor de fokkerij is het natuurlijk heel belangrijk om uit te pluizen welk type de grootouders, en zo mogelijk, nog meer voorouders van je paard hebben.
Ik hoop dat er hier mensen zijn die naar aanleiding van deze informatie de stamboom van hun paard en het dier zelf eens met andere ogen bekijken en wellicht op zoek gaan naar de oorsprong, de oerbloedlijn van hun Arabier. Je dierbare paard bestaat niet alleen uit de mooie moderne buitenkant die je ziet, het is ook nog een dier met een hele historie en traditionele achtergrond. Het is best de moeite waard om je daarin te verdiepen. Dat zeg ik uit eigen ervaring.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

Balasjow

Berichten: 125
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Goudswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:50

nasheeta schreef:
wat leuk jullie reacties! ik moet vandaag naar de IBOp proef en heb dus geen tijd foto's op te loaden. kijk anders even op mijn website. Er zijn daar foto's van Jallad en van Abu Khamseh, beide Iraanse arabieren die door resp de secretaris van het AVS en de secretaris van de WAHO bijzonder gewaardeerd werden. Wat betreft de Babson gefokte Arabier noem ik vanaf mijn website Masada Fashim die door Toto Modderman, die bekend staat als strenge keurmeester, bijzonder gewaardeerd en goed gepunt wordt, hij heeft een premie (1e) behaald op de keuring. Je hebt mijn toestemming om de foto's van abu khamseh en jallad van mijn website te halen, de fotograaf is nl mijn echtgenoot. wat betreft Masada Fashim zoek ik eerst liever een betere foto. Zo kunnen we de verschillen ook bespreken. Nogmaals, ik ben zeer een fan van halfbloeden maar ook alle andere groepen dus ik wil zeker niet een discussie beginnen over welke nu de beste is, da's zinloos lijkt me en nodigt uit tot vervelende opmerkingen en acties.



Hallo nasheeta,
kun je mij iets meer vertellen over Masada Fashim. Hij komt mij namelijk helemaal niet bekend voor. Ik ben de laatste jaren naar de hengstenkeuringen in Nederland geweest en ik heb hem niet bewust meegemaakt. En als hij niet in Nederland op de HK is geweest, waar heeft hij dan zijn eerste premie behaald?

groetjes Ella

Het fokken van Arabische Volbloedpaarden is de mooiste hobby die er is.

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 20:54

Hallo,

In Belgie, ik zal datum etc even verifieren met de eigenaar!

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 20:56

Kuhaylan, feminine Kuhaylah or Kuhaylat

Sub-strains appearing in Al Khamsa pedigrees include Kuhaylan-Abu Muhsin, Kuhaylan-'Afayr, Kuhaylan-Haifi, Kuhaylan-Jallabi, Kuhaylan-Jurayban, Kuhaylan-Kurush, Kuhaylan-Mimrih, Kuhaylan-Nauwaqi, Kuhaylan-Tamri, Kuhayln-Ajuz Al Khorma, Kuhaylan-Ajuz Dajan, Kuhaylan-Ajuz Harqan, Kuhaylan-Ajuz Rabda, Kuhaylan-Ajuz Rodan,



photo of *Fadl in old age from Forbis and Schimanski "The Royal Arabians of Egypt and the stud of Henry B. Babson".

Kuhaylan type horses appear muscular, compact, and of symmetrical, rounded outlines. Their silhouettes tend to flow from head to tail. They are deep in the chest and broad fromt the front and rear views. The back seems very strong with the body being deep. The muscles seem round and distinct, the gaskins and forearms are broad and strong. Angles in the quarters are relatively closed. Head carriage is moderately high, and the body and neck do not appear long. In general no one feature stands out as prominent over others. The head has very detailed facial features (prominent veins, tear bones, wrinkled skin, etc.) with extremely broad forehead and great width between the eyes and jaws, very large eyes. Ears seem relatively small. Their disposition is gentle and kind. Kuhaylans combine beauty and muscular strength, and make excellent all-around saddle horses. In Sheykh Obeyd bloodlines tail-female Kuhaylan families include: the strain Kuhaylan-Ajuz Rodan, root mare Rodania (1869 desert bred, D.B., imported by the Blunts); and the strain Kuhaylan-Jallabi, root mare Jellabiet Feysul (ca. 1842 D.B. imported by Abbas Pasha).

Hamdani, feminine Hamdaniyah

Sub-strains appearing in Al Khamsa pedigrees include Hamdani-Simri.



The Hamdani is a Kuhaylan type, but larger and longer, bigger boned and with heftier joints, showing even greater barrel and chest, a noticeably egg-shaped hindquarters. The flow from head to tail is similar to the Kuhaylan, the back is quite strong. Carriage is again moderate, but perhaps lower than the Kuhaylan. Withers are more prominent, hind legs are straighter. The head appears larger, with less detailing, but even wider between the eyes and jaws. The head is wedge-shaped, with a relatively straight profile. Their disposition is very quiet and fearless. Colors tend to be solid bays and greys with little white. The Hamdani excel in endurance, with hunter type movement. In Sheykh Obeyd bloodlines there are no longer any tail-female lines to the Hamdani strain. Found in other than tail female lines within Sheykh Obeyd pedigrees isthe Hamdani-Simri mare Selma (ca. 1850's ) of Abbas Pasha breeding. Her daughter Sobha (1879) by Wazir was acquired by the Blunts in 1891. She is the tail female of the stallion Sotamm BLT, 1910 (sire of the Babson import *Bint Serra I and great grandsire of the Babson import *Bint Bint Sabbah) and Seyal (1897) who sired *Berk. Another Hamdani-Simri mare is Muniet El Nefous EGY (ca. 1875), the dam of El Sennari who is found in the pedigrees of Ibn Rabdan RAS (sire of Babson imports *Fadl, *Maaroufa and *Bint Bint Durra) and Baiyad RAS (sire of Babson import *Bint Bint Sabbah), among others.



--------------------------------------------------------------------------------

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians

nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 21:25

Saqlawi, feminine Saqlawiyah

Sub-strains appearing in Al Khamsa pedigrees include: Saqlawi-Al Abd, Saqlawi-Jidran, Saqlawi-Jidran Dal'ah, Saqlawi-Jidran Derri , Saqlawi-Jidran Ibn Sudan, Saqlawi-Jidran Marighi, Saqlawi-Jidran Subayni, Saqlawi-Shaifi, Saqlawi-Ubayri



The Saqlawi appear to be more elegant and refined than the Kuhaylan, almost feminine in appearance. Neck and tail carriage are higher, with the neck extremely so, muscling is flatter and less prominent. The Saqlawi is narrower from front and behind, with straighter hind legs. They travel with their hocks closer together. Bone structure appears finer, and neck, back, pasterns and ears seem longer. The front end of the horse appears more prominent. The head is very slightly narrower and longer in appearance, but with more bulge between the eyes. The Saqlawi are often 'hotter' in temperment than the Kuhaylan. In color, the Saqlawi tends to a higher percentage of chestnut, with more white markings. They are showier than the Kuhaylan in movement, with 'Saddlebred style'. They may be extremely fast. In Sheykh Obeyd bloodlines tail-female Saqlawi families include: the strain Saqlawi-Jidran Derri, root mare Basilisk BLT (D.B. 1875, acquired by Blunts); and the strain Saqlawi-Jidran Ibn Sudan, root mare Ghazieh AP, ca. 1850 and imported for Abbas Pasha (root mare for Babson imports *Bint Serra I and *Bint Saada).

Abayyan, feminine Abayyah

Sub-strains appearing in Al Khamsa pedigrees include: Abayyan-Sa'ifi, Abayyan-Sharrak, Abayyan-Um Jurays



The Abayyan is a Saqlawi type, with very upright neck carriage, straight hind legs, and fine bone. Th slightly longer and lower-appearing back is a distinguishing feature, as the withers extend far back and the loins curve up towards the hips. There is extremely high tail carriage. The head is similar to the Saqlawi, with even greater bulge or 'jibbah' between the eyes. The muzzle is quite fine. The shoulders are very strong, and the chest, and therefore the entire front end, appears to be very prominent. Pasterns are fairly long. Like the Saqlawi, the Abayyan tends to have showy movement, more chestnuts with white markings and a somewhat spirited temperment. The tend to be small horses, but have good endurance and are handy on their feet. There are no longer any tail-female lines to the Abayyan strain within Sheykh Obeyd bloodlines. Historically found in other than tail-female lines within Sheykh Obeyd pedigrees is the Abayyan-Sharrak stallion Obeyan APK (D.B. ca. 1880's) who was the sire of Bint Freiha in the pedigree of Mabroul Manial among others. Another Abayyan-Sharrak stallion found in Sheykh Obeyd pedigrees is Saadun BLT (D.B., 1906) acquired by Lady Anne Blunt and kept at her Sheykh Obeyd Stud. Another Blunt acquisition of this strain is the mare Queen of Sheba BLT (D.B. 1875) dam of the stallions *Astraled and Ahmar and the mare Asfura.



--------------------------------------------------------------------------------


[back | next | home | help | strain & strain types]

[Kuhaylan | Hamdani | Saqlawi | Abayyan | Dahman | Hadban | Mu'niqi]



--------------------------------------------------------------------------------


Still Confused?

If this discussion has only further confused you and you still want to know what the heck this strain stuff is all about, please contact us and we would be happy to try and explain things better!


--------------------------------------------------------------------------------

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


nasheeta

Berichten: 601
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Belgische grensstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-03 21:26

Hadban, femimine Hadbah

Sub-strains appearing in Al Khamsa pedigrees include: Hadban-Inzihi



The Hadban is a strain about which there is little descriptive information. It is considered to be comprised of influences from both the Saqlawi and Kuhaylan strains though not actually a blend of both. The general appearance of this type is one reflecting the strength of the Kuhaylan but with more scope in flowing lines. Of strong build with great depth of heart and very large shoulders, substantial bone butalso showing some refinement created by the effect of longer lines and great style in movement. The head is large and broad with bony details, relatively straight profile and large eyes. They are considered to be of great endurance and easy keepers. Bay or brown were the predominent colors. In Sheykh Obeyd bloodlines tail-female Hadban families include: the strain Hadban-Inzihi, root mare Venus, D.B. ca. 1890.

www.facebook.com/stichtingsamira
http://www.facebook.com/nasheetaarabians


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers