Droes..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone
Berichten: 109
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Purmerend

Droes..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 18:36

Is er iemand die een paard of pony hebben verloren aan de ziekte droes.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:04

Ik heb er geen paard aan verloren maar ik heb wel gehoord dat bij ons in de buurt een veulen eraan is overleden....
er heerst nu ook droes bij mij op stal... gelukkig hebben mijn paarden het al gehad

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 19:59

vroeger toen ik zelf nog geen paardje had verzorgde ik er 4 en die kregen dus allemaal droes( door middel van overdracht ) eentje is er toen aan overleden we vonden em toen dood op stal gelukkig heeft mijn pony het al gehad kan goed gaan maar soms gaat het fout

simone
Berichten: 109
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 20:32

Droes is heel erg wij hebben het ook op stal gehad bij een veulen en als het nog niet open is dat is het besmettelijk en als het open is gebarsten dan kan het gelukkig niet meer kwaad.
Wat wij gedaan hebben toen het open was hebben we een spuit met soda water er in gedaan en hebben we al het pus eruit gespoten en hebben het later helemaal uit gekeknepen tot dat er bloed uit kwam en geen pus meer ( want als er bloed uit komt is het goed ) want dan is het pus allemaal weg. Gelukkig gaat het nu helemaal goed weer met het veulen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 20:39

Ik persoonlijk niet, maar Joyce hier op Bokt wel. Haar pony dribbel is overleden door nalatigheid van de manege waar zij stage liep.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 21:08

Droes is nog steeds besmettelijk als het open gebroken is. En meestal overlijdt een paard aan droes als gevolg van verstikking. De lymfeknopen zwellen dan zo op, dat ze de lucht toevoer door de luchtpijp belemmeren. Denk je dat je paard moeite heeft met ademhalen dan moet je zsm de DA bellen. Er zijn ook paarden die overlijden door verslagen droes, maar dat gaat niet zo snel. Meestal vermageren ze erg en hebben ze periodes dat ze erg ziek zijn.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:32

Er mijn niet zo heel veel paarden die aan droes overlijden.
Veulens en jaarlingen zijn er erg vatbaar voor, omdat die nog weinig anti stoffen hebben opgebouwd tegen welke ziekte dan ook.
Als je de begin syptomen van droes heb geconstateerd, moet je de DA bellen om te vragen of je koortsverlagers nodig hebt en wat je op de lymfe klieren moet smeren(laurier zalf of zwarte zalf). zodat je abces de luchtpijp niet kan afknellen, maar naar buiten gaat groeien.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:38

ik heb wel een aantal paarden dood zien gaan, maar niet alleen maar aan de gevolgen van droes, het is meest de longonsteking waar ze aan overlijden. en paarden in slechte conditie.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 19:20

Zoals Gabyfedde al zei, ben ik mijn pony wel verloren aan droes. Hij was pas 3,5 jaar.

Vanwaar je vraag?

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 01:37

bij ons op stal 4 maanden terug... een veulen van een maand of drie oud... opgelopen door onzorgvuldig droes-beleid op een grote manege bij ons in de buurt Boos!

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:43

MarkKH schreef:
opgelopen door onzorgvuldig droes-beleid op een grote manege bij ons in de buurt Boos!

en die momenteel nog steeds volhouden dat er niets aan de hand is Boos! wegens financiele belangen, terwijl het anders zwart op wit staat
Boos! en er nog steeds paarden besmet raken.... zucht........

nitouche
Berichten: 689
Geregistreerd: 21-11-02
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:09

rhijnauwen"]
[quote="MarkKH schreef:
opgelopen door onzorgvuldig droes-beleid op een grote manege bij ons in de buurt Boos!

en die momenteel nog steeds volhouden dat er niets aan de hand is Boos! wegens financiele belangen, terwijl het anders zwart op wit staat
Boos! en er nog steeds paarden besmet raken.... zucht........
[/quote]

ja en gewoon lekker de wedstrijden en keuringen doorlaten gaan....... Ze moeten het gewoon aflassen allemaal voor het belang van de paarden Boos! Boos! Boos!

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:49

Nee ik ken geen paard wat er aan overleden is maar wel een paardje wat er een lelijke wond aan over heeft gehouden..
Precies aan het begin van zijn hals en daar komt/kwam (hij is nu verkocht) steeds op bepaalde momenten pus uit.
Volgens mij kwam dat gewoon omdat het niet echt goed is genezen..

Bij droes moet je goed oppassen dat heb ik nu wel geleerd en direct het paard appart zetten, en er niks geen ander paard of mens bij laten komen want die kunnen het ook overbrengen