frieze veulens geslacht omdat ze wit hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 20:59

he hallo
ik hoorde laatst dat frieze veulens geslacht (kunnen) worden als ze wit hebben ?
ik weet niet of dit klopt hoor maar het schijnt dat ze dan niet in het stamboek opgenomen worden
volgens mij is het een banketstaaf verhaal
weten jullie hier meer van ?
ik vind dat namelijk wel heel zielig Huilen Huilen
groetjes


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:03

dat klopt ja maar dat is met alles zo net als met hondjes die niet aan de stamboek eisen voldoen erg banketstaaflig!

Huilen Huilen

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:04

Dit verhaal over dat wit dat ken ik maar ik heb niet gehoord dat ze geslacht worden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:04

Citaat:
Op 2001-10-23 22:03, schreef debora/ry:
dat klopt ja maar dat is met alles zo net als met hondjes die niet aan de stamboek eisen voldoen erg banketstaaflig!

Huilen Huilen




hihi kan je geen 'vieze' worden meer neer zetten??ik had toch wat anders neer gezet als banketstavig hihi Haha!

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 21:05

ja het ligt ook aan de fokker of hij hem houd of laat afmaken
wat is het vreselijk als je een beest afmaakt voor zoiets stoms
dan spoor je toch niet ?
Verdrietig Boos! Boos! Boos! Boos!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:16

Nee maar ze hebben zich wel aan de rasbeschrijving te houden.
_________________
Macilda en Biretta voor altijd

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: greetje op 2001-10-24 08:30 ]</font>


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 08:40

Toch, een veulen met veel wit, kost de geode naam van de zwarte friese hengst die het gebracht heeft. Hier staan GROTE financiele belangen op het spel. Zo'n wittig veulen op de keuring is anti-reclame.... menig hengstenhouder betaalt grof geld om een dergelijk veulen te laten verdwijnen....
Ik heb het zelf niet meegemaakt... maar dat het gebeurt....vast en zeker.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 08:46

Hoeveel gezonde paarden belande er wel niet bij de slacht?
Ik ben het deels met Dees eens,
ik denk echter dat het gros op een markt verkocht word als een grote tinker.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:08

Volgens mij wordt het gros voor een lage prijs verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:09

Paarden naar de slacht brengen of honden in laten slapen omdat de kleur niet voldoet vind ik echt krankzinnig. Mensen die dat doen zijn gewoon ziek in hu hoofd. Ik kan me ook niet voorstellen dat het financieel interessant is een veulen om die reden naar de slager te brengen. Het is toch veel makkelijker het papier te verbranden en het veulen te koop aan te bieden op een paardenmarkt. Er zullen vast wel weer handelaren zijn die zich daarop hebben toegelegd.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:22

Nee joh, die veulens krijgen niet eens de kans om bij de merrie in het land op te groeien tot een maand of drie. Stel je voor dat iemand dat ziet....Fokkers weten van elkaar welke hengsten ze gebruiken, een negatief verhaal is binnen een middag de wereld in met alle gevolgen van dien.

Ik denk dat menig veulen met veel wit het daglicht helemaal niet te zien krijgt. Die worden direct na geboorte al vernietigt, de fokker wordt gecompenseerd en het dode veulen wordt toegeschreven als miskraam.... In de doofpot met die handel.

stel je voro dat zo'n 'foutje' het wel haalt om op de markt verkocht te worden en er is zo'n typstra die met dna toch een papier erbij wil gaan halen... Dat risico wil weinig hengstenhouder nemen hoor.
Je hebt het hier echt over groot geld... die veulens hebben geen schijn van kans. Of de eigenaar van de merrie wil het in leven houden, dan is de invloed van de hengstenhouder nihil. Maar er wordt wel zo veel geld betaald voor een dergelijk 'probleem', dat menig fokker wel zwicht.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:23

geloven jullie die onzin nu echt? Er worden zat friezen verkocht zonder papieren en die zijn NOG heel duur in vergelijking met kwpners of groningers. En nu zullen ze zo'n beest laten slachten en er hooguit 1000,- voor krijgen als ze hem kunnen verkopen voor f 4000,- omdat een minderbedeelde friezenliefhebber er toch happy mee is?! Ga op 5 november maar eens naar hedel, dan zie je ze wel staan. Zonder papieren, slechte bouw, met witte aftekeningen. En NOG moet je er flink voor dokken. En een slager doet dat niet.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 09:42

Ik geloof het wel, het is in het belang vd hengsteneigenaar dat die veulens niet gezien worden door anderen want WIT hoort niet bij een fries. En hengstenboer geeft liever een fokker veel geld om dat veulen af te laten maken ('miskraamm'/'dood bij geboorte') dan dat hij door dit veulen slechte reclame krijgt en minder merries bij zijn hengst krijgt en dus veel inkomsten misloopt.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:04

welnee mytens, dan verkoopt de fokker het veulen gewoon onderhands zonder papieren. ze zijn ondanks wit te duur om naar de slacht te sturen. Afgezien van ethiek en moraal en mijn liefde voor dieren, dan NOG zou ik het zonde van het geld vinden als ik fokker was.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 10:17

Ik heb dit verhaal ook gehoord van een friezenfokker waar ik een tijdje bij op stal heb gestaan. Er is wel meer loos bij deze fokkerij, het meeste wil je niet weten....

Voorbeeld: een bekende friese dekhengst vererfd een mankement aan de aorta, wat nogal wat dode paarden heeft opgeleverd. De eigenaren van deze dode paarden hebben een verklaring moeten tekenen dat ze de afstamming van hun paard en de oorzaak van de sterfte niet bekend zouden maken... En... voor geld doen mensen heel veel...

Dit is dus een voorbeeld van een situatie die ik dus bij die fokkers heb meegemaakt, zelfs Utrecht weet ervan en houdt hier rekening mee! Frusty

Welkom in de echte wereld! Frusty Boos!

littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:18

Waar Chess staat hebben ze ook 2 frieze fokmerrie's en die krijgen ieder jaar een veulentje. Vorig jaar is er een veulen geboren met een sokje. Dit veulen dat staat nog steeds vrolijk in de wei.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:36

Ik moet meegaan met Desiree want op Hedel en in advertentiekrantjes zie je er meer als genoeg in staan die toch nog voor 4000 of 6000 worden verkocht. Er zullen heus dingen gebeuren die het daglicht niet mogen zien maar er worden ook nog veel te koop aangeboden en dan zonder het papier.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 11:45

Nou, voor een fries op Hedelmarkt van een jaartje oud ZONDER papieren moet je vaak nog f 6000,- betalen!!!!!! Ondanks het grote aanbod.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:12

We hebben het hier over friezen met wit en niet over friezen zonder papier toch? Haha!

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 12:18

nou, friezen met wit zitten er ook tussen, en daar vragen ze net zoveel voor. Ik zal er komende markt speciaal op letten.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-01 16:59

hallo ik ken ook een fries en die had een kolletje en dat hebben ze gewoon weggesneden

kojack

Berichten: 6396
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-01 22:22

he hallo
wanneer is die markt dan
ik wil graag zo'n veulentje van de slacht redden een eter meer maakt toch niet uit
groetjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:11

forget it kojack, dat is nu juist wat ik probeer te vertellen: die veulentjes worden voor een te hoge prijs verkocht en niet voor de slachtprijs. Je hoeft zo'n veulen dus niet te redden want een slager gaat echt niet meer dan de slachtprijs ervoor geven. Anders deed ik het misschien zelf ook wel. Die markt is overigens in Hedel, vlakbij den bosch, de eerste maandag van november, en dat valt dit jaar op de 5e.

tsjeerd
Berichten: 97
Geregistreerd: 13-05-01
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 21:20

een reactie op monica;een kolletje is toegestaan, .
verder worden alle veulens met wit geregistreerd ook de niet toegestane aftekeningen.
zij krijgen een veulenboek papier,maar kunnen op drie jarige leeftijd niet worden opgenomen in het stamboek[aft.a/d benen,e.d]
ook zijn er een aantal fps hengsten die een hogere witfactor hebben,dit staat allemaal genoteerd in de indexen en geboorte gegevens.
b.v brandus;goedgekeurde hengst;aft;stip op het hoofd.
vind het jammer als dieren inderdaad afgemaakt worden op het niet helemaal zwart zijn ,ik heb zelf een sterruin met enkele witte haren op zijn bovenlip.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 14:21

Laatst was er een hengstveulen te koop met een wit voetje, dit friesje met wit moest toch nog 2750,- kosten, dus als iemand er eentje tegen slachtprijs weet met wit eraan, dan houd ik me aanbevolen.

Ik geloof best dat die dingen gebeuren, maar de paardenwereld is nu eenmaal geen eerlijk wereldje, op dat feit word ik keer op keer hard met mijn neus op gedrukt. Helaas en jammer: maar zo is de paardenwereld (natuurlijk ook uitzonderingen!)

Anke

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sydney_Zorro en 46 bezoekers