Krakend spronggewricht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Krakend spronggewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 14:23

Ewalda heeft periodes waarin je, als ze loopt, continu een krakend geluid hoort in haar linker spronggewricht. Imo is het overmatig vocht ofzo.
Of ze continu in de wei loopt of van stal komt, of je rijdt of niet, er is geen patroon in te ontdekken wanneer ze het wel of niet doet. Ook winter of zomer maakt geen verschil. Als ik er een poosje cardiflor op smeer is het weer over, dus wat dat betreft kan het haast ook weer geen vocht zijn.
Iemand een idee?


Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 14:50

btw ook als dit normaal is wil ik het graag horen.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 15:32

Even voor de zekerheid: knakt het gewricht of kraakt het gewricht, dat is nogal een verschil namelijk.
Ik heb een pony gehad die ook knakte in het spronggewricht en dat is niet erg, heeft met de aanmaak van gewrichtsvloeistof (synovia) te maken.
Maar als het kraakt dan kan het ook wel eens een ernstigere aandoening zijn. Misschien een botsplintertje?
Is de sprong ook opgezet en dik en loopt je pony ook onregelmatig of kreupel?

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-03 15:43

Nee, het knakt. Maar ik wist niet goed hoe ik het moest omschrijven. Haha!
Zo af en toe loopt ze misschien iets stijver, maar meestal loopt ze gewoon net als anders.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 22:56

Als het knakt hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken. Dit komt bij heel veel ponyrassen voor en het kan zeker geen kwaad.
Het klinkt in ieder geval net als hetzelfde wat mijn pony had en daar hoef je je geen zorgen over te maken. Het gewricht maakt waarschijnlijk net iets te weinig synovia aan en daardoor krijg je die knak geluiden.
Wat eventueel wel kan helpen om de knak weg te krijgen is het bijvoeren van een supplement op basis van glucosamine en chondroitine. Het spul is niet goedkoop maar het smeert de gewrichten wel beter waardoor op den duur de knak verdwijnt.
Maar als je er niks om geeft dat je pony zo nu en dan eens knakt, dan zou ik het zo laten.

I recommend a psychoptherapist to clean up your brain


Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:28

Ik heb een bijna 5 jarige koudbloed (Noriker) en die knakt ook achter, vooral in stap.

Ik ken meer Norikers die dat hebben en in Oostenrijk, bij het stamboek (universiteit van Wenen), geven ze het als indicatie voor artrose op latere leeftijd.......

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 11:41

Bedoel je dat als indicatie van dat ze het hebben, of dat ze het krijgen als ze ouder worden?

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 11:45

dat ze het in aanleg in al hebben en dat het op latere leeftijd zich openbaart

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 12:16

Dat ze het krijgen als ze ouder worden dus. Maar Ewalda is al 12 jaar en 4 jaar geleden bij aankoop nog volledig gekeurd. Kunnen ze zoiets toen gemist hebben? Bovendien heeft ze er geen pijn aan en ontlast hem ook niet...

Morrie

Berichten: 22298
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 12:28

ik ken een Zuidduits koudbloed die nu 15 is en nog hele dag voor de huifkar loopt, met zwaar artrose, dat heeft hij al sinds zijn 8ste.
Als je hem van stal haalt dan loopt ie met hele stijve achterbenen, maar zodra hij het tuig op heeft, loopt hij goed.

Volgens mij zijn die koudbloeden een beetje pijn ongevoelig, ze lopen nooit kreupel in ieder geval en werken ook nog gewoon voor je, hoe stijf en krakend dan ook

Wendeltje
Berichten: 332
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 13:41

MIjn haflinger heeft zo´n knak in z´n schouder. Er is ook geen touw aan vast te knopen wanneer hij gaat kraken en het verdwijnt weer net zo plotseling als het kwam. Ik heb ernaar laten kijken door de DA en die zei dat ik me nergens zorgen over hoefde te maken.

theeleuter

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:22

Mijn fjord van 3 en een half kraakt ook met stappen,ik geef hem nu calcium van pavo en nu is het iets minder,volgens mij kan het verder geen kwaad.

Paardentaxi Zeeland


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _JTM, Fling, mayadeby, siloux, Thrive, tiwi1969, xRooss en 26 bezoekers