nogmaals over voeren

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-01 16:32

wij kregen van kennissen van ons een tip om het honde voer bij een homeopaat te kopen want ze hebben veel keus en we kwamen er achter dat het nog veel goedkoper is ook.. nu las ik het foldertje van die homeopaat en nu kwma ik erachter dat ze ook paardenbrokken hebben...
nu mijn vraag: ik wil jino na het rijden nog een schep extra te voer geven, wat raden jullie aan? (ophomeopatisch gebied dan) ik moet iets hebben waar ze gewoon weg wat meer vet van op d'r bottenkrijgt.. ik geloof dat ze nu 2 keer per dag 2 of 3 plakken hooi krijgt en 1 kilo brokken per keer.. (3 keer)
wat zijn jullie ervaringen met broken van een homeopaat? hij zit trouwens in weurt geloof ik.. en ze hebben katten/honden/knaagdieren/ratten/paarden voer..


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 16:42

Voer van homeopaten ken ik niet, maar ik weet wel dat je uit moet kijken met voeren en dan vooral met eiwitrijk voer. Door teveel eiwit raken ze makkelijk hoefbevangen. (Luzerne, vers gras en hooi bevatten veel eiwit, kuilvoer niet.) Na het rijden geef ik meestal een handje muesli. Daar is ze dol op, krijgt ze energie van (dus niet teveel voeren, anders trapt ze haar hakken weer kapot) en aan een klein handje vol heeft ze al genoeg. Het gaat ook niet om de hoeveelheid voer, het gaat erom dàt ze een kleine beloning krijgen. (en zelfs niet iedereen vindt het nodig om dat in de vorm van voer te doen).

Maar misschien dat iemand anders je meer kan vertellen over homeopatisch voer....

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-01 16:59

in dit geval gaat het juist wel om de hoeveelheid... want ze is namelijk beetje dun, en ik vind dat zeb est wat meer vet kan hebben..

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:05

Aha... kuilgras dus. Bevat weinig eiwit en weinig energie, maar ze worden er wel wat vetter van.
Heb ik ook maar te horen gekregen toen mijn vorige merrie erg dun werd. Helaas zijn we er niet meer aan toe gekomen om het te proberen...

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:37

volgens mij zit er wel veel eiwit in kuilgras, dus wel oppassen daarmee! Van slobber komen ze ook wel lekker aan en ze worden er niet energieker van volgens van Muiswinkel..

Voorzitster AFM

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 17:37

mais is ook goed zit geen fiets in dus je moet veel voeren wil je zorgen dat ze er energie uithalen er zit niet veel eiwit in maar zet veel aan.
Lot krijgt hier elke ochtend 9 kilo van schroik niet want het is ongeveer zoiets als 2.5 a 3 kilobrok.
alleen ze doen er veel langer over en zijn dus lekker bezig 's avonds krijgt ie kuilvoer alleen de dagen dat ie werkt krijgt ie een half brok en een half muslie verder dus echt niets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 22:42

VOOR KITTY: in kuilgras zit juist VEEL meer eiwit dan in hooi. Als je echt eiwitarm hooi wilt voeren, dan neem je hooi van minstens een jaar oud, liefst twee jaar. Het enige kuilgras waar minder eiwit inzit (maar dan is het nog meer als in hooi) is het eiwit dat ze gebruiken voor "vleeskoeien" die dus geen melk hoeven te geven. Dit kuilgras ruikt ook minder zurig dan ander kuilgras. Maar jouw uitspraak dat er in hooi veel eiwit zit en in kuilgras weinig, klopt echt niet. Groetjes, Sonja

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 09:50

kuilgras/eiwit: ik meende ook altij dat er veel meer eiwit in kuilgras zit, maar ik las zondag weer een oude Bit door en daar stond in dat er minder eiwit in zit dan in hooi! Oftewel: volgens mij zijn ze er nog niet zo over uit!

Liefs, van een (wat kuil betreft) wat vertwijfelde Ten......


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 13:06

het ligt eraan wij hebben 2 soorten kuilgras (sta op een boerenbedrijf)
het ene is het kuilgras wat iedereen wel kent zit vaak in die ronde of 4kante balen met plastic verpakt.
het ruikt zurig is een tikkie donker en een beetje nattig.
Dit noemen wij hier het kuilgras onze paarden krijgen hier maar heel weinig van omdat het vol met eiwitten zit de melkkoeien krijgen hier erg veel van onze paarden krijgen het vaak tegen een uurtje of 11 en dan ongeveer zoveel als een halve plak hooi.
Als ze opstal gaan aan de eind van de middag krijgen ze kuilvoer dit ligt in een kuil op het erf hiervan krijgen ze ongeveer iets dat gelijk is aan 3 plakken hooi.
dit krijgt het vleesvee ook (maar die krijgen daarnaast ook andere zooi)
hier zit als het goed is en ik de boer moet geloven minder in dan hooi. vandaar dat ze er zoveel van krijgen. het vult maar echt dik worden ze er niet van.het is heel fijn van structuur het zijn allemaal hele fijne en korte sprieten in elkaar gedrukt die je uit kunt pluizen dit ruikt heel lekker maar waarna weet ik nog niet echt.
groetjes

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 15:04

Het is dus niet duidelijk of er nu veel of weinig eiwit in kuilgras zit. Ik had zelf gelezen dat er weinig in zit, maar als het onduidelijk is, zou ik er toch maar mee uitkijken...

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 16:19

Nou mij hebben ze ook verteld dat er bijna geen eiwit in kuilgras en snijmais zit. Er zit daarentegen veel meer in gewone bix. Mijn oudje kreeg hele dikke benen. Kwam door het eiwit zeiden ze. Nu krijgt hij eiwitvrije (of arme?) bix en echt na een paar dagen waren de dikke benen weg. Hij krijgt ook nog gewoon zijn snijmais en kuilgras. Naja. Ik weet het nu ook niet meer. Maar ze leven alletwee nagenoeg op kuil (en bix) en ze hebben beiden nog nooit eiwitbultjes gehad. Maar of dat ermee te maken heeft .....
Groetjes Erika

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-01 17:33

Mijn Fjord is zeer eiwitgevoelig en zit direct onder de bulten als ik haar "normaal" kuilgras geef. Het enige dat ze wel goed verdraagt is het speciale kuilgras voor "vleeskoeien" (jak, wat klinkt dat akelig!)
Da's voor mij veeeeel meer waard om te weten dat 100 interviews bij elkaar. Maar het blijft toch bij elk paard een kwestie van goed kijken hoe 'ie ergens op reageert. Ik voer allebei onze paarden "op het oog" en ze zien er perfect uit. Groetjes!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 09:19

hihihhi, Milena, de vlees-fjord, grinnik!
ik heb het je altijd al gezegd Sonja!
een fjord is maar goed voor 1 ding, whahahahahahahahahahahahaha

(sorry hoor, moest er even uit! je weet wel dat ik het toch niet meen!)

Liefs, T

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 11:19

Hahaha, je zit er helemaal naast Ten! Er zijn wel DRIE dingen waar een Fjord goed voor is: ze kunnen voor de huifkar, voor het draaiorgel, en je kunt ze opeten ! Hyper!:)
Groetjes!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 11:26

En wat dacht je van rondjes sjokken met kinderen erop?

Maar om alle fjordenliefhebbers niet af te vallen. Het zijn toch echt hele brave en trouwe dieren die echt wel wat kunnen bereiken in de sport. Huifkarraces? Nee sorry, das flauw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 11:35

Haha, dan moet je toch wel echt een bloedhekel aan je kinderen hebben, als je ze op die hittepetit van mij zet..... Hoewel, mijn zadel heeft natuurlijk wel een grote knop voorop waaraan ze zich vast kunnen houden, dus als ze eraf lazeren is het hun eigen schuld, hadden ze maar harder moeten knijpen! Lachen Hihi'tjes, Sonja.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 11:55

Inderdaad, moeten ze zich maar vasthouden. Heb inderdaad gehoord dat niet elke fjord zo rustig is. Heb zelf een tijdje op een haflinger-bok-beest gereden. Was niet leuk meer om op te rijden. Hij deed niks anders dan met bolle rug bokken. En na een stuk of acht bokken achterelkaar vloog ik ook nog wel eens door de lucht. Die KWPN-er van mij bokt ook wel, maar dan niet zo gemeen... Daar blijf ik gewoon netjes op zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 13:31

Oh, maar Milena bokt niet hoor, hooguit een keer een joepie-bok na een rollback. Die van mij bepaalt tijdens het opstijgen (of misschien al wel daar voor, ik kan niet in haar koppie kijken) of ze je mag ja of nee. Als ze je wel mag, vindt ze het best dat je op haar rug zit, zolang ze maar een beetje dom en hard rondjes mag draven. Maar als ze je niet mag..... Dan blijft ze eerst met vier benen stokstijf staan, en als ze dan kuit voelt, heeft ze zoiets van "wou je vooruit? Dan GAAN we ook vooruit" en dan gaat ze dus echt "af" dus als een raket door de bak. Compleet schuin door de bochten, recht op het hek af en met haar kop naar rechts ineens linksaf etc etc. En als ze er dan weer eens iemand afgelazerd heeft, rent ze naar het hek en gaat ze met haar oren plat in haar nek staan te wachten tot ze de bak uit kan. Tegen die tijd plas ik dus zo ongeveer in m'n broek van het lachen, want je zou die kop moeten zien! Als ze dan als een dwaas keihard aan het rennen is, dan fonkelt er pure lol uit die oogjes en haar oren staan echt maximaal naar voren gepriemd. Alle rottigheid die maar in zo'n malle pony kan zitten, komt er dan helemaal uit, en dat ziet er zoooooo mooi uit! (Ik waarschuw altijd hoor, als er weer eens iemand is die die verhalen over mijn fjordje niet geloofd en die "haar wel es effe zal rijden", hihi!) Groetjes, Sonja.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 14:05

Ik moet toegeven dat ik nu zelfs zit te grinniken achter mijn pc. Lijkt me wel een koddig gezicht om dat beestje zijn ruiter eraf te zien werken.
Kun je er zelf wel een beetje normaal op rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-01 21:26

Tja, mij mag ze wel geloof ik, dus ik mag (meestal) blijven zitten Lachen Ik heb nu ook een half jaar lang een bijrijdstertje gehad van 14 jaar, die voor de duvel niet bang is. Ze stapte d'r zo op en reed er mee weg. Had een houding zo van "ach, als ik d'r af pleur dan zien we 't wel"; niks aan het handje.... Maf beest he?! (Maar wel de allerallerliefste, voor mij dan!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, Googlebot en 2 bezoekers