Steeds meer ruggegraat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Steeds meer ruggegraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 22:31

De laatste tijd ben ik steeds meer aan het dressuren, voorheen reed ik voornamelijk lange afstanden. Nu valt me de laatste tijd op dat It steeds meer schoft en ruggegraat laat zien. Zijn ribben zijn niet meer of minder voelbaar. Ook is zijn lende wat meer ingevallen en is zijn achterhand vlakker. Kan dit veroorzaakt worden door de dressuur? Hij is M2 en ik probeer hem bijelkaar en met oprichting te rijden.

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 22:39

Da's niet te hopen dat het door de dressuur komt! Door goede dressuurmatige training moet een paard juist sterker en meer bespierd worden... bij jouw paard gebeurt nu het tegenovergestelde Verward ..
Lijkt me eerder dat het een andere oorzaak heeft... heb je alle medische oorzaken al uitgesloten ??

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 22:45

Nee nog niet, ik twijfel er ook aan dat het door de dressuur komt. Misschien moet er wel iets veranderen in zijn dieet. It is heel dik geweest maar sinds een klein jaar goed op gewicht. Hij heeft veel front en is een echt basis paard met stevige benen een opgerichte hals en een rechte croupe. Maar het zou toch gek zijn als hij niet magerder wordt in de ribben maar wel in zijn rug. Ik houd niet van watergootjes, maar ook niet van uitstekende werveltjes Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 23:30

Kijk eerst even het zadel na. Een smalle schoft komt meestal omdat de zadel kamer te smal is.

Daarbij hoe dressuur je. Je zegt dat hij een hoge hals houding heeft. Het kan heel goed zijn dat hij door druk op het bit zijn rug gaat weg drukken.
Ga is kijken of je hem lang laag kan laten lopen. Dus mooi over de rug. Vandaaruit kun je zijn rug omhoog rijden. En dit vast houden in de hogere positie's

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 09:24

Nou ik moet zeggen dat toen ik met suleika iedere dag dressuurde was ze ook niet 'vet op de rug' om het zo maar ff te zeggen. Maar nu merk ik dat ik vaker afwissel met springen en gewoon buitenrijden en longeren. En ik merk echt het verschil hoor! Ze is nu een stuk vetter op haar rug geworden.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:55

hoe oud is je paard? de mijne heeft ook een hoge ruggegraat en die is 22, bij oudere paarden is het normaal dat de ruggegraat omhoog gaan staan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 20:01

verootjoo schreef:
hoe oud is je paard? de mijne heeft ook een hoge ruggegraat en die is 22, bij oudere paarden is het normaal dat de ruggegraat omhoog gaan staan.


13, ietsje te jong om zo'n hoge ruggegraat te hebben. Lang en laag laten lopen is een makkie voor hem, daarmee loop ik hem warm, maar daarna toch meer naar de oprichting. Misschien moet ik meer afwisseling geven, kan in elk geval geen kwaad.

Zou het werkelijk zo zijn Josien, dat zijn rug zich vormt naar het zadel? Het lijkt me logischer dat als de kamer te smal is hij drukkingen zou krijgen of dat het zadel klemt. Als het andersom is ga ik vanaf nu al mijn kleren twee maten kleiner kopen, kijken of mijn lijf zich aanpast Knipoog
Het geeft bovendien geen verklaring voor de invallende lende en het platter worden van de croupe.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 21:28

Inderdaat eerst zie je drukkingen. Maar na gewoon door rijden, daan de spieren daar als waren weg smelten.

Net als vroeger die chineese meisjes.

Trouwens ik dacht dat op de site van boom loze zadels dit uit gelegt staat. Weet alleen de site niet meer.
iets van www.12move.nl/boomloos

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 22:49

Ergo, It heeft nog nooit drukkingen gehad, en het geeft geen verklaring voor het invallen van de lende en platter worden van de croupe. Misschien heb je gelijk, maar ik geloof niet dat dit de doorzaak is van mijn probleem, laat staan een oplossing.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-03 13:48

Laat hem gewoon even nakijken door de VA, dan krijg je misschien een beter beeld.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-03 13:53

Ja. zou een goede aanvulling kunnen zijn.