Inrijden, wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Inrijden, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 23:27

Ik zit een beetje te twijfelen over het inrijden van Veerle.
Dat ik het wil laten doen is zeker. (niet zelf dus) Maar de vraag, wanneer?
In April word ze 3 jaar. Maar voor school moet ik in februari of maart intern op stage. Dat ik Veerle niet mee wil nemen is zeker (reden zal wel bekent/duidelijk zijn). Ik vind het ook niet fijn als andere 3 weken voor haar moeten zorgen. Ze staat op een stal waar ze het hele jaar door buiten lopen, maar in de winter staan ze wel snachts op stal. Nu vind ik het gewoon heel erg vervelend als andere haar stal mesten (gebeurt nu al te vaak door mn rooster op school).
Nu dacht ik om haar dan in de periode dat ik op interne stage ben, haar weg te brengen om in te laten rijden. Maar ze is natuurlijk wel nog vrij jong. Als ze dan 'klaar' is, en ze is terug, is het niet zo dat ik veel/intensief ofzo ga/wil rijden. Ze komt dan gewoon weer in de wei, en veel zal ik niet op haar rijden. Misschien eens 1 keer in de 2 weken een half uurtje rustig stappen enzo..

Wat zouden jullie doen? Wachten tot ze ouder is en haar dan later wegbrengen en dat ik haar dan weer moet missen + dat ik afhankelijk ben van andere mensen wat betreft haar verzorging tijdens mijn stage.
Of haar dan al vast in laten rijden en vervolgens weer lekker op de wei, zodat ik haar niet extra hoef te missen en ook andere van de stal waar we staan niet haar extra hoeven doen (dat vind ik gewoon rot/banketstaaf)


Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:30

Unique word in mei 3 jaar. Ik ben verplan om haar zelf in terijden. Dit doen we in het voorjaar. Hierna lekker op de wei en een paar keer per week even er op. In de herfst willen we begingen met het rijden / trainen.
Unique rij ik zelf in. Dan wordt ik geholpen door mijn stal eigenaresse. Zij heeft vroeger gewerkt op een stal waar jonge paarden inwerden gereden. Ik heb met haar samen ook al een ander paard ingereden. Wat denk je zelf? Durf je het zelf aan en heb je goede begeleiding? Dat is ook belangrijk, want ook de genene die longeert en je ernaast begeleid, moet goed weten wat hij/zij moet doen want, voor je het weet gaat het mis. Verward
Je kan ook je paard weg laten brengen naar een grote trainings/inrijstal. Je zou ook iemand kunnen inhuren die het als bijverdienste doet. (Let wel dan op dat zij ook wel begeleiding nodig heeft) *LOL*
Waar ik nu wel achter ben is dat het niks uitmaakt of er nou iemand uit de B of de L een paard te laten inrijden of uit de Z. Het inrijden gaat het vooral om dat de ruiter niet bang is. Huilen

Ik heb Z ruiters gezien met een paard dat ze het niet voor elkaar kregen en iemand uit de B er mee weg reed. Succes er mee!!!!!! OK dan!

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!


AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:35

Je moet doen wat jou het beste lijkt. Verder moet je ook even kijken naar hoe ver het met de groei van jouw paardje staat. Als jij denkt dat ze het in Februari/Maart al aankan om ingereden te worden, zou ik het gewoon doen (anders even advies vragen aan een DA). Zeker als je haar na die periode weer op de wei zet en verder rustig met haar verder gaat kan het niet zoveel kwaad. Het ligt een beetje aan het paard, de een is er (lichamelijk en geestelijk) eerder klaar voor dan de ander. Als je nu denkt dat ze het toch niet aankan, zou ik het niet doen. Je moet tenslotte nog even verder met je paard en het zou zonde zijn als ze over een paar jaar allerlei blessures krijgt door te vroeg inrijden. Dan zul je toch even iemand anders voor haar moeten laten zorgen, hoe vervelend dat ook is. Maar wat dat betreft gaat de gezondheid van je paard voor vind ik.
Maar goed in Februari/maart is ze bijna 3, als je het rustig aan doet kan het niet zoveel kwaad denk ik. En nogmaals, vraag anders even advies aan je DA of iemand anders die daar voldoende verstand van heeft.
Succes!!

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:40

Het scheelt wel dat het een halflinger is. Dat zijn toch wat sterkkere paardjes die wat meer kunnen hebben.
Je kan eventueel ook je paard in die periode dat je op stage bent weg brengen. Dit hoeft niet eens altijd een grote trainingsstal te zijn. Maar ook bv een penssionstal waar iemand is die dat doet. Dan betaal je die paar weken zijn stalling en een bedrag voor het inlaten rijden. Hand van de persoon en stalling natuurlijk af.

Kijk voor onze leuke stalhyves op: http://stal-hoogland.hyves.nl/
iedreen is er welkom OK dan!

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 07:53

Gringo, dat was juist mijn vraag Knipoog Niet over wie gaat inrijden, want dat ik het niet zelf wil doen is zeker. (staat ook in mijn stukje, de 2de regel Knipoog ) ... Maar het gaat me juist om wanneer..
Denk dat ik er inderdaad in januari mijn dierenarts eens over bel om te vragen wat hij denkt, nog niet eens aan gedacht Lachen
De gezondheid van haar gaat zeker voor, ik heb ook absoluut geen haast, maar het leek me 'handig' om haar dan in de periode dat ik er niet ben in te laten rijden. Maar is het te vroeg, dan wacht ik nog..

Was benieuwd wat jullie er van denken/vinden.. Lachen

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 08:59

Hay, mijn beestje gaat in maart weg voor het zadelmak maken en daarna gaat ze naar vrienden en die hebben een ruitersport centrum en daar mag ze de hele zomer lekker naar mee buitenrijden

...Dreaming with my eye's wide open...

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:06

Ik denk dat het voor jezelf heel erg leuk is als je een beetje betrokken kunt zijn bij het inrijden! Als je dat wilt zou je dus inderdaad voor een later tijdstip kiezen. Er zijn vast nog andere oplossingen te vinden voor je stage periode (bijv. je paard een maandje ergens in pension zetten zonder inrijden, of kijken of je voor die periode een goede verzorgster kan vinden)

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:06

Ik zou lekker wachten tot je terug bent,ik heb het met Viking ook rustig aangedaan,ik rij hem wel zelf in maar alles op zijn tijd,en als jij geen haast heb met het rijden,dan zou ik haar nog ff laten staan,kwaad kan het iig niet,ik vind het juist beter om in sommige gevallen nog even te wachten.
En sommige mensen zeggen wel dat het met koudbloedjes niet zo uitmaakt wanneer je gaat beginnen,maar ik vind:paard is paard,gewoon wachten tot ze in elk geval 3 zijn.

Paardentaxi Zeeland

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:11

Persoonlijk zou ik wachten, het laten inrijden gebeurt vaak al intensiever dan wanneer je het zelf zou doen. Zij moeten iets doen waar ze voor worden betaald en dat is jou een ingereden paard bezorgen. Ik heb altijd zoiets van alles wat je langer wacht krijg je later ook weer terug.

Succes!

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:24

ik zou wachten tot je terug bent en dan kijken wanneer je haar wil missen voor het inrijden
beter te laat dan te vroeg vind ik met inrijden dan he

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:26

Ja ik zou het ook later doen. Heb je alleen maar profijt van en dan hoef je je later niet schuldig te voellen als blijkt dat je toch te vroeg was met inrijden.
Haflingers worden in Oostenrijk (daar komen ze toch vandaan? Iig bedoel ik het land van oorsprong) pas met hun 5e ingereden.

AnnemiekvM

Berichten: 8230
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:36

Wachten! Drie is wel de leeftijd dat je MAG inrijden, maar mijn eigen haf heeft een langer jeugd gehad en daar heb ik alleen maar profijt van.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:39

Ik zou het wel doen,
kan je daarna nog 1-2 maandjes lekekr zelf een beetje knutselen en dan kan je haar de hele zomer lekker dag en nacht op het land zetten en haar in de herfst weer oppakken.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:41

Ik zou ook wachten. Vindt 3 aan de jonge kant en dit nog afhankelijk van het feit hoe je paardje zich tot nu toe heeft ontwikkeld.

'Te laat' inrijden kan geen kwaad, te vroeg wel.

There is no reality, only perception.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers