Paarden die altijd wel iets hebben......

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Paarden die altijd wel iets hebben......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 21:16

Ik word er zo moe van ... Guus heeft dus altijd wel iets. Toen ik hem kocht 2 jaar terug had hij een keelontsteking veearts laten komen spuitje poedertje en klaar. Kort daarna werd hij ineens ziek Verward Had 40 graden koort zo heeft hij een week gestaan, de DA kwam elke dag een spuitje geven dus de kosten liepen aardig op, maar goed na een week was hij wel beter. Doordat hij een week alleen maar op stal had gestaan had hij wel stalbenen dus weer een spuitje van de DA Schijnheilig
Daarna had weer een een keelontsteking weer een spuitje en een poedertje.....
Toen is het een tijdje goed gegaan was kerngezond ik helemaal gelukkig. Toen ineens liep hij kreupel Verward besloten het even af te wachten geen DA gebeld na 2 dagen rust was het weg.
Laatst kuchte hij weer heb ik hem extra vitamine gegeven en dat hielp gelukkig ook Lachen
Vorige week werd ik gebeld dat hij kreupel liep..... ik was voor werk buitenhuis dus kon ook niet even bij hem kijken. Toen ik na 2 dagen bij hem kwam bleek dus een hoefzweer het geval te zijn. Hoefsmid laten komen, kon de zweer er niet uitsnijden dus een zak om zijn hoef met animalintex (ofzo) na 3 dagen dacht ik dat het weg was. Zijn hoef voelde niet warmer als de andere dus... Schijnheilig
Gister kom ik op stal hij liep wel goed zweete alleen een beetje... drong niet tot me door dus ik een stukje met hem lopen ging perfect OK dan!
Vanmorgen kom ik op stal wil hem uit zijn stal pakken en ja hoor loopt weer kreupel Boos! hoeven voelen warm aan en hij zweet, weer dringt het niet tot me door....
Smiddag voor ik naar werk ging nog even gekeken en nog steeds valt het kwartje niet
Tot ik iemand aan de telefoon had en erover sprak en die vertelde "kon wel een hoefbevangen zijn" Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig O JA....
En ja hoor hij staat dus hoefbevangen een week op dieet. Als morgen zijn kont en rug spieren meer gespannen zijn als vandaag dan moet de DA komen.
Ik had voor Guus een bikkel van een paard dat nooit ziek was of nooit kreupel liep en ik moet zeggen daar maakte ik mij nooit zorgen om. Maar Guus is echt een zorgen nestje heeft steeds wel weer iets DA rekening loopt flink op heb gewoon een doorlopende rekening Knipoog

Zijn er meer mensen met zorgennestjes?? Hoe gaan jullie hier mee om want ik zit me hier kapot te zweten van de zenuwen en zorgen...

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:23

IK MELDT MIJ !!!

Mijn veulentje van nu 17 is ook zo'n zorgenkind. Vanaf haar 4e (waarschijnlijk dus altijd al) arthrose, voorhoofdholte ontsteking, insectenbeten die gaan ontsteken. kan haar nergens mee naar toe nemen of elk virusje pakt ze op van andere paarden.......maar, nu sinds eeen paar jaar niet meer.... ze groeien toch uit die "kinderziektes" op een gegeven moment (maar het duurt wel lang Boos! )

Zo'n paard kost 10 jaar van je leven, ik weet er alles van *LOL*

Lermy
Berichten: 896
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:37

Gelukkig niet altijd. Maar mijn paard heeft 4 jaar geleden besloten om ieder jaar in de herfst "iets" te krijgen. (waarschijnlijk hoopt ze op een beetje extra aandacht en lekkere hapjes want ze is dan o zo zielig)
Het begon met oorontsteking waar ze behoorlijk ziek van is geweest, in combinatie met lichte koliek.
Het jaar daarop had ze een ontstoken achterbeen (bijna een bloedvergiftiging)
Vorig jaar is ze uit de wei gebroken met als gevolg een 2 cm diepe wond aan het achterbeen.
En 2 maandjes geleden had ze een ontstoken voorbeen met hoge koorts enzo.
Ieder jaar een duur grapje, gelukkig doet ze het niet bewust.
Ben benieuwd wat ze volgend jaar heeft....

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:57

Mijn vorige paard had ook altijd wat.
Om de 2 maanden koliek tussendoor kreupel etc, heel vervelend !
Toen ze 4 of 5 was was ze volledig afgekeurd, je kan het je niet bedenken en ze had het wel.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:30

Mijn paard heeft altijd ontstoken oogjes! ik maak ze iedere dag gewoon schoon en kom er verder niet aan. heb al die spulletje geprobeerd maar t helpt toch niet Boos! maar gelukkig is het niet ernstig Tong uitsteken

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 22:46

Het gaat bij Guus ook niet aan een stuk door, maar naar mijn idee heeft hij wel vaak iets. Vaker als andere paarden van stal iig.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:12

Even niet helemaal on topic: bij hoefbevangenheid moet er meteen een dierenarts bij komen, dat gaat niet over met een week op dieet! Tegen die tijd kun je je paard wegbrengen!

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:27

O,ja ik herken dit helemaal,de eerste 2 jaar ging het goed.
Daarna kaakontsteking,ernstige mok met bloedvergiftiging.
Slijmbeursontsteking in het hoefkatrol gebied.
O.C.D.operatie rechterknie
Arthrose in beide voorbenen(was steeds kreupel en voor het kwartje viel!!)Want ze is pas 9 jaar.
En nu rugklachten door een voor ons onbekende oorzaak.
Dierenarts is geweest Fysio heeft haar behandeld,nieuw zadel gekocht en nog steeds niet goed.We weten het niet meer en zijn zo langzamerhand wanhopig Verdrietig

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:30

Miran schreef:
Even niet helemaal on topic: bij hoefbevangenheid moet er meteen een dierenarts bij komen, dat gaat niet over met een week op dieet! Tegen die tijd kun je je paard wegbrengen!


Nou er hebben meerdere paarden met hoefbevangheid gestaan bij mij op stal zonder DA erbij... ze lopen allemaal nog steeds vrolijk rond.
Als het morgen erger is bel ik de DA. Er is vandaag een ander deskundig iemand bij geweest en die heeft mij aangeraden tot morgen te wachten, als morgen zijn rug en kontspieren erg gespannen zijn moet er direct een DA bij.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:58

Als zijn kont- en rugspieren erg spannen is het spierbevangenheid, geen hoefbevangenheid (lekker deskundig dus). Hoefbevangenheid voel je niet aan de spieren, maar binnen 24 uur kan het hoefbeen gekanteld zijn en kan je paard onbruikbaar zijn. Als het spierbevangenheid is, is het ten eerste behoorlijk banketstaaf voor je paard om met die pijn te blijven staan (bij hoefbevangenheid ook), en kunnen ten tweede de spieren flinke schade oplopen.
Maar je moet het zelf weten, misschien je eigen onderschrift eens lezen? Een wise men had hier geen advies nodig gehad.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:14

Hierzo altijd wat met de paardjes....
We hadden een merrie gekocht, plotsklaps zware koliek (haden haar een maandje ofzo) DA erbij, en die had er een hardhoofd in of ze de ochtend zou halen.... wel gehaald, oorzaak: zoonlief had haar gevoerd en een 1/2 kilo knoflookpoeder gegeven....(knoflookpoeder weggegooid en maar een vliegendeken gekocht tegen de vliegen)

Jaar later: inmiddels een tuiger erbij, wond aan de kogel achter, zag er niet echt ernstig uit, DA gebeld (was hoogzomer, veel vliegen enzo) terug op stal wond beter bekeken en bleek toch erger dan gedacht (dacht aan een flinke snee, maar er zat dus een winkelhaak) paardje terug op stal, DA gebeld dat het toch spoed was, terug naar stal en meneer had zich vastgelegd en met het onbedekte kogelgewricht op de voerbak geslagen, DA komt, ziet en conclusie, niet meer te helpen....

Paarden verkocht en pony's, welshjes.
Mooie merie op stal, eerste jaar gust gebeleken (jammer, toch niet erg) laten dekken en dit jaar machtig mooi merrieveulen. Merrie wordt hengstig en naar hengstenhouder gebracht, paar dagen erna telefoontje, ze had een wondje aan haar endeldarm..... weer een dag later koliek, dag erna, merrie overleden... Merrieveulen bij pleegmoeder en dat is gelukkig goedgegaan...

Andere welsh: kom terug van ponyclub met dochter, een andere pony heeft een wondje (echt miniscuul klein, wel bloeden) aan het been, afgespoten en op stro gezet. s'avonds effen kijken, bloeden als een rund.... zag het alweer gebeuren (wondje zat dicht bij een gewricht) DA erbij, drukverband, stalrust, wandelen en zelf antibiotica leren spuiten... is wel goedgekomen.
Heb na die laatste echt lopen denken om de paarden/pony's aan de wilgen te hangen en kanaries te gaan fokken of zoiets

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 16:18

Miran schreef:
Als zijn kont- en rugspieren erg spannen is het spierbevangenheid, geen hoefbevangenheid (lekker deskundig dus). Hoefbevangenheid voel je niet aan de spieren, maar binnen 24 uur kan het hoefbeen gekanteld zijn en kan je paard onbruikbaar zijn. Als het spierbevangenheid is, is het ten eerste behoorlijk banketstaaflig voor je paard om met die pijn te blijven staan (bij hoefbevangenheid ook), en kunnen ten tweede de spieren flinke schade oplopen.
Maar je moet het zelf weten, misschien je eigen onderschrift eens lezen? Een wise men had hier geen advies nodig gehad.


Het is geen spierbevangenheid. Het is wel hoefbevangenheid alleen niet in een gevorderd stadium. Dus het is beginnend. Jij kan vanaf je pc niet oordelen hoe wij handelen dus doe dat ook niet. Diegene die hem behandeld weet meer van paarden als de veeartsen hier in de omgeving en hij heeft medicijnen en dieet. Vandaag gaat al een stuk beter als gister puur en alleen door homeopatische middelen dus oordeel niet zonder te weten waar ik mee bezig ben!!!!
Ik laat mn paard echt niet dood ziek in een stalletje staan zonder er iets aan te doen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:16

Paarden die altijd wel iets hebben....

Je kunt het beter omdraaien: Paarden hebben altijd wel iets... Scheve mond

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 17:40

Margreet schreef:
Paarden die altijd wel iets hebben....

Je kunt het beter omdraaien: Paarden hebben altijd wel iets... Scheve mond


Verklaar je nader Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 17:46

Snap je dat niet?
Ieder paard heeft altijd wel iets. Ik moet het eerste paard dat nooit wat mankeert of waar geen "vlekje" aan is nog tegenkomen. Iedere dag weer een verrassing of alles nog heel is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:20

heb er 2

1tje had 1 jaarniets, toen 1 jaar stilgestaan ivm spat, toen een halfjaar gereden, HKo, ivm spat voorbenen overbelast
6 mnd stil, andere ijzers, en weer gaan rijden
nog geen jaar lekker gereden en hele erge koliek(laat maar liggen, als ze nog opstaat heb je geluk, DA was er van 7.00-11.00 en gaf het op, hoge koorts en viel steeds om Scheve mond gelukkig wel gered)

daarna peesblessure gehad, trap op veewagen en toen is de spat LA verder gegaan in het grote spronggericht(waar de spat normaal nooit actief is, is altijd vlak onder t gewricht, DA's hadden t nog nooit gezien, advies(alweer) afmaken Verdrietig
niet gedaan, nu loopt ze 95 % goed, behalve de galop

vandaag toevallig DA gezien bij instructeur op stal, vroeg naar haar, en zei dat er nieuw medicijn is(ga ik zo topic over plaatsen op medisch)

tot zo ver t verhaal van Destiny die ik bijna 7 jaar heb
verder is ze trouwens wel een bikkel, nooit kreupel door wondjes en verwond zichzelf ook zelden

Quentin heb ik 4 jaar die heeft zichzelf 2x een dik spronggewricht geschopt(voedernijd) wat 2x flinke tijd boxrust opleverde, daarna staken en klieren met rijden(die boxrust vond ie zo verkeerd nog niet) en iedere keer als ik hem er net weer doorheen gereden had en hij braaf was, had ie weer iets

iedere zomer zeker 2x een ontstoken insectenbeet of allergische reacties onder zn buik, precies waar de singel zit

is al een keer 'ingestort' was wrsch bloedpropje wat zn hersenen van zuurstof af sloot, tussendoor nog LA en RA afwisselend licht onregelmatig, geen oorzaak te vinden

toen in de wei omgeklapt en op de bakrand gevallen met zn rug&hals, tijdje niet kunnen rijden, fysio erbij

tussendoor nog vele koliekaanvallen, en ook na een hele dag wedstrijd waarbij hij vertikt te drinken(zelfs als t 30 graden is en we heel de dag weg zijn) enen ook niet wil plassen, heeft ie 's avonds standaard een koliek-aanval
hoefzweren zijn ons ook niet onbekend, en hoe hij dat steeds voor elkaar krijgt vraag ik me nogsteeds af!

om over zn gebitsproblemen nog maar te zwijgen

jaja paardrijden is leuk!

en dan hebben we nog een paard staan dat 19 wordt, en die is zo taai als wat, nooit kreupel, en t frustrerende is, mn moeder heeft nooit zin om te rijden(dus rij ik haa dan, heb ik toch nog wat te rijden als die van mij alle2 kreupel zijn)

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 18:26

fsoudan"]
[quote="Miran schreef:
Als zijn kont- en rugspieren erg spannen is het spierbevangenheid, geen hoefbevangenheid (lekker deskundig dus). Hoefbevangenheid voel je niet aan de spieren, maar binnen 24 uur kan het hoefbeen gekanteld zijn en kan je paard onbruikbaar zijn. Als het spierbevangenheid is, is het ten eerste behoorlijk banketstaaflig voor je paard om met die pijn te blijven staan (bij hoefbevangenheid ook), en kunnen ten tweede de spieren flinke schade oplopen.
Maar je moet het zelf weten, misschien je eigen onderschrift eens lezen? Een wise men had hier geen advies nodig gehad.


Het is geen spierbevangenheid. Het is wel hoefbevangenheid alleen niet in een gevorderd stadium. Dus het is beginnend. Jij kan vanaf je pc niet oordelen hoe wij handelen dus doe dat ook niet. Diegene die hem behandeld weet meer van paarden als de veeartsen hier in de omgeving en hij heeft medicijnen en dieet. Vandaag gaat al een stuk beter als gister puur en alleen door homeopatische middelen dus oordeel niet zonder te weten waar ik mee bezig ben!!!!
Ik laat mn paard echt niet dood ziek in een stalletje staan zonder er iets aan te doen.
[/quote]

ik wil niet als een bemoeial overkomen, maar ik heb op verschillende stallen gewerkt, en een paar keer een hoefbevangen paard meegemaakt, en 1x een spierbevangen paard

spierbevangen isnheel naar,maar niet zo erg als hoefbevangen

hoefbevangen moet je direct de hoeven gaan koelen, met stromend water
en de DA geeft mdicijnen die er voor zorgen dat het hoefbeen niet gaat kantelen en gheeft wat tegen de pijn

ik ben helemaal niet tegen homeopatische middelen(gebruik ze voor mezelf ook!) maar bij hoefbevangenheid zou ik toch een DA laten komen, omdat die andere/sterkere medicijnen kan geven dan dat er werkzame stoffen in homeopatische middelen mogen zitten(mag maar bep.hoeveelheid werkende stof inzitten)

ik zou dus een DA laten komen, hoefbevangenheid richt onherstelbare schade aan

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-03 18:41

Margreet schreef:
Snap je dat niet?
Ieder paard heeft altijd wel iets. Ik moet het eerste paard dat nooit wat mankeert of waar geen "vlekje" aan is nog tegenkomen. Iedere dag weer een verrassing of alles nog heel is.


Oww je bedoelt het gewoon zo Schijnheilig

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:21

Pffff soms denk ik dat het gewoon aan mij ligt...... Scheve mond
Ik ben zo 'zuinig' en trots op m'n paardje dat ik overal problemen zie. Had ze wat dikke achterbenen, ik meteen op de oprijlaan lopen, maar nee hoor, niet kreupel, gewoon stalbenen.

Het komt niet uit de lucht vallen hoor, ze is sinds we haar hebben vaker bij de veearts geweest dan al onze vorige paarden bij elkaar Lips are sealed
- Vreselijke schijterij, - hoefbevangen door Subli voer, dus te eiwitrijk, -verstrikt geraakt in de ketting; kreupel, - zware koliek, met terugvallen waardoor zew uiteindelijk in de kliniek opgenomen werd.

En ik zie steeds weer andere problemen, gewoon omdat ik er bang voor ben denk Verward Want tja, ik ben gewoon bang haar te verliezen Huilen

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 21:51

Ik heb ook zo'n zorgenkindje...
(gelijk afkloppen, want het gaat nu aardig...)
Toen ik haar pas had kreeg ze een slokdarmverstopping, daarna werk ze kreupel aan een hoefkneuzing, vervolgens ging ze hoesten (wat eigelijk nooit echt over is gegaan), toen kreeg ze last van haar achterknieen, pff ff denken hoor..., toen kreeg ze een periode bij elk wondje aan het benen mega opgezette benen waarvoor ze weer poeders moest hebben, vorig jaar zomer kreeg ze bronchitis dat na een maand weer terug kwam, en daarna een virusinfectie eroverheen, met 41+ graden koorts...
Afgelopen zomer werd ze de eerste dag in het land zo opgejaagd dat ze een spier in haar schouder heeft beschadigd, weer een paar maanden rust...

Ik geloof dat ik het nu wel zo'n beetje heb gehad, een kwakkelaartje zal het altijd wel blijven ben ik bang...
Ze krijgt nu nog een lage dosis hoestpoeder en ze 'woont' zoveel mogelijk stofvrij, want ze houdt gevoelige luchtwegen.
Ze loopt weer zuiver en we gaan er gewoon weer tegenaan, we zien het volgende wel weer komen! of nog liever... niet!!!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 22:14

Dennis heeft gelukkig nooit wat(Ciska klopt het vlug af). Maar ik ken wel zorge kindjes die ook altijd wel wat hadden, of koliek, of weer een wond, schaaf oid en anders wel wat verrekt of op de andere manier gewoon niet goed.

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 23:21

Je kent dat spreekwoord toch: paarden hebben alle kwalen van de mens plus nog een paar extra. Volgens mij is het volkomen waar!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:28

Ja, dat ken ik ook.

Ik had mijn paard 1,5 week en de ellende begon al.
Ze liep een ernstige been/hoefwond op. Ze heeft daardoor bijna een maand op de kliniek gestaan en het heeft ruim 2 maanden geduurd voordat ik weer volledig kon rijden.

Een maand later liep ze een virus op, waar ze echt heel ziek van geweest is. Ik heb 7 weken niet kunnen rijden.

2 maanden later een week niet kunnen rijden, doordat ze te kort bekapt was.

2 maanden daarna had ze een afgebroken kies. Ze moest geopereerd worden. Na 7 weken mocht ik weer gaan rijden en pas 10 weken na de operatie was ze weer de oude.

Daarna had ze schimmel, maar ik kon wel rijden hoor.

Een maand of 4 later liep ze een peesblessure op.
Ik heb 3 maanden 2x daags met haar gestapt en ik ben in juni van het afgelopen jaar weer begonnen met rijden. Ze is ondertussen nog een keer gecontroleerd en is super in orde.
Hopelijk houden we het nu eens zo.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:34

toch valt het nogaql mee met de kwaaltjes als ik het zo lees. Alleen het bevangen zijn nu is ernstig, de rest hoort er gewoon bij.

En ja, ik ken het ook. Dit jaar heeft onze merrie drie keer kreupel gestaan, koliek gehad en een buikvliesontsteking, en Pablo is de afgelopen twee jaar in totaal ruim een jaar eruit geweest door losse hoefwanden en een ernstige rugblessure.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:42

Tja, en Fitz mag bekend zijn *LOL* Ik denk dat de langste periode dat ik aaneengesloten kunnen rijden zonder blessures 5 maanden is.
Je wordt er op een gegeven moment immuun voor hoewel het nooit leuk is.
Maar ik heb meer een pechpaard, steeds dingen van buiten af (spijker in de stapmolen, brok hout in zijn hoef, uitglijden op het asfalt, moet ik nog verder gaan Knipoog )