scheef paard rechtrichten , HELP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

scheef paard rechtrichten , HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-03 16:40

ik heb een probleem, de fjord die ik rijd is scheef, hij loopt rechtsom met zijn hoofd naar buiten(iets)en zijn kont/staart naar binnen
en linksom met zijn bips naar buiten en koppie naar binnen
hij ontwijkt mijn buitenhand en mijn binnenbeen daar komt hij doorheen op de voltes
oorzaak is stijfheid omdat hij heel lang niet dressuurmatig is gereden, en niet substantieels heeft hoeven doen en een zadel wat hem niet goed paste,
we zijn op zoek naar een passend zadel en momenteel doe ik stapwerk zonder zadel en longewerk
ik rijd veel voltes , verkleinen en vergroten en proeer hem vanuit de volte recht te stellen
ik rijd veel tempowisselingen/overgangen om de achterhand te activeren
en ik doe het rustig aan, want hij heeft heel lang niets hoeven doen

maar wie heeft er tips om hem weer recht te krijgen , aan de longe(enkel en dubbel , met en zonder hulpteuegels
en onder de man, zonder hulpteugels
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:44

minder over de hoefslag, meer binnenhoefslag.

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:43

veel longeren op de moeilijke hand en dan ook nog even op de makelijke hand natuurlijk!

met rijden moet je dan wat hangen op het makkelijke been zodat de nek van je pony buigt naar d moeilijke kant en je kan ook je hand naar je knie toe rijden!
Pling

<>-,,.;-: LENNY :;'',.-..><

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:26

aqua schreef:
veel longeren op de moeilijke hand en dan ook nog even op de makelijke hand natuurlijk!

ja precies
en ik zou in iedergeval nog niet te veel proberen recht te richten.. dat lukt nu toch nog niet.. eerst moet het paard dan goed soepel zijn..veel succes er mee OK dan!

ps: ook idd goed op de makkelijke hand longeren want die is vast ook niet helmaal lekker naar jou uitleg te zien

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:37

Ik zou zelf grondwerk doen. Dus werken aan de hand.

Je hebt veel oefeningen die niet echt mooilijk zijn maar die het paard helpen zijn rug soepel te maken. En zich door het kweken van geleike spieren hem recht te richten.

Een oefening die je kan doen is:
Je staat naast je paard die je aan het halstertouw vast hebt. Met je buitenhand heb je een middellange dressuur zweep. Nu tik je zachtjes met de zweep zijn kont om. Direct loop je met je schouders en heup op de kont gericht, op zijn kont af.
Bij elke stapje opzij beloon je hem.
Loopt hij door. Hou dan het touw zo strak vast dat je niks voelt als je naast hem staat. Maar direct voelt als hij voor weg loopt.

Voel je druk op het touw. Dan geef je even een fikse ruk. Om daarna weer gewoon te vragen. Het hoofd moet om jouw heen rond bewegen. De achterhand maakt dus een grotere rondje dan de voorhand.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 20:40

Gebruik de zoekfunctie eens op rechtrichten.

Ook op www.hoefkatrol.com staat een stuk over rechtrichten,.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-03 17:00

dank je wel allemaal
groetjes sonja

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 17:02

Effe een vraagje voor de kenners: is dit nu een linksgebogen paard of een rechtsgebogen paard? Want dat kan ik er niet uit opmaken.

De hond is de betere mens

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:16

Ik denk een linksgebogen paard. Omdat aangegeven wordt dat het paard linksom makkelijker met het hoofd naar binnen kan, dus waarschijnlijk heeft dit paard linksom minder moeite met stelling aannemen. Rechtsom gaat het hoofd naar buiten, omdat hij moeite heeft met stelling aan deze kant.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 10:56

hm, dan zou ik rechtsom links de teugel op pakken en druk vragen en pas op het moment dat het paard nageeft rechts er heel geleidelijk aan bij pakken, zoveel als het af kan ZONDER dat het paard zelf rechts gaat pakken. En als het paard dat niet doet, proberen of het paard naar rechts wil buigen, stukje bij beetje.

De hond is de betere mens

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:30

Volgens mij kan je juist beter linksom stelling naar rechts gaan vragen. En als je het goed doet, zal hij daarop nageven. Rechtsom moet het paard met normale stelling lopen en idd proberen om op de buitenteugel in eerste instantie meer contact te krijgen, zodat je uiteindelijk aan beide kanten evenveel contact hebt.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:33

Het is juist belangrijk dat er goed gevoeld word aan welke kant haar paard gebogen is en vanuit daar kun je verder werken. Ik kan hier niet goed uithalen aan welke kan haar paard gebogen is. Als je erop zit Sonja aan welke kant is je been langer, dus zit je dieper? Inderdaad Cowgirl heeft goeie aanwijzigen gegeven over de site van Antoine,die is sinds kort helemaal vernieuwd met heel veel informatie over je paard rechtrichten, juiste ontspanning, aanleuning, verzamelen en oprichten! Het ligt absoluut niet aan je zadel, maar aan je rijstijl. Als je er nooit op gewezen bent, kun je het ook niet weten, maar je kunt het altijd leren. Enne Sonja je woont in Andel? Rij je toevallig in kring van land van Heusden en Altena?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 14:23

rechts is hij van achter korter en van voren langer?
klinkt dit logisch?
rechtsom loopt hij van achter naar binnen en met zijn hoofd naar buiten
en linksom loopt hij met zijn achterhand vaar buiten en zijn hoofd naar binnen
ik rijd niet in de kring, het zijn de paarden van mijn baas(outlaw city in veen) we hebben 7 pony's en een pensionpony(pensioen)
we zijn wel op zoek naar iemand die les wil geven

ik rijd stanly pas een paar weken en ik ben dus bij nader onderzoek erachter gekomen dat zijn zadel scheef is
links licht de ruggegraat vrij , maar rechts drukken de kussens dus tegen/op zijn ruggegraat.
eerst dacht ik dus dat dit scheef zijn een gevolg was van 10 jaar niet dressuurmatig gereden zijn(alleen shows lopen en heel af en toe een buitenritje)
maar helaas het zadel was gewoon kaduuk, scheef en te krap, momenteel rijd ik dus zonder, maar kan niet wachten tot er een nieuwe is
ben niet zo'n ster in zonder zadel rijden , en al helemaal niet op een eigewijze fjord die regelmatig paardenetende kabouters ziet
ik ga zeker de site van antoine doorspitten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:51

Volgens mij is dit een rechtsgebogen paard...
Ik zou niet in een keer veel meer op de moeilijke hand gaan doen, dat gaat namelijk gegarandeerd spierpijn en dus een niet mee-werkend paard opleveren. Probeer allebei de kanten evenveel te belasten.
Contrastelling kan een middel zijn om dit probleem op te lossen, maar hoeft niet perse te werken, ik heb een paard gereden die daarna niet meer goed gesteld wilde worden Knipoog
Misschien een hele stomme vraag, maar heb je echt gezien dat het zadel zelf scheef is? Kan ook door het paard komen he Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:55


Je suis Charlie.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 21:20

stanly is helaas scheef geworden door het zadel, er zat namelijk een scheur in de boom en hij was net iets te krap, drukte ook echt op de rechterkant van de ruggegraat
cassidy bedankt voor de link , ga snel kijken
was een oude stubben van een jaar of 30 oud
nu hij sinds kort een verzorger heeft(ik dus) is er eingelijk pas goed naar het zadel gekeken sind hele lange tijd, hij is ook al heel lang niet echt gereden, rondjes galloperen in de show noem ik niet echt rijden
dus nu ik het zadel eens aan een grondige inspectie heb onderworpen
is dit wat ik aantrof.
ik rijd nu zonder zadel en hij is dan al minder scheef,
vanaf morgen heb ik tijdelijk een westernzadel tot mijn beschikking, totdat we een passend engels zadel hebben gevonden

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

kiek
Berichten: 45
Geregistreerd: 21-06-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 23:19

je moet doen proberen het tegenovergestelde te rijden dus als het pard met zijn hoofd naar buiten wil doe jij hem naar binnen en ze kont naar buiten en andsom als het paard zijn hoofd naar binnen wil stel jij hem naar buiten maar probeer wel de kont op de plaats te houden dus niet dat de kont dan nara binnen gaat of naar buiten groetjes kiek

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:08

kiek, als je dat onvorbereid doet heb je binnen de kortste keren een paard met enorme spierpijn die niet meer met je wil werken. Dat is niet iets wat je in een keer zo kan doen!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 12:19

En dat niet alleen. Een paard dat een bepaalde richting in zijn houding niet op wil en je dwingt hem er TOCH toe, leidt tot trekken en forceren: paard komt dan toch wel die kant op mijn zijn hoofd, maar blijft toch recht in zijn lijf omdat hij die lengtebuiging niet kan maken. Gevolg: je trekt hem op het binnenvoorbeen > je krijgt overbelasting. Ik vind dat geen goed advies van jou kiek. Een dergelijke handeling vraagt op degelijke voorbereiding en die werkt effe heel anders.

De hond is de betere mens


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:58

Zoals kiek het zegt is niet zo zeer verkeerd hoor volgens mij. Alleen dit zou inderdaat te veel zijn voor het paard, om het in een keer te doen. Je moet het dan ook in stapjes doen. Dus eerst zijn voorhand voor zijn achterhand zetten of anders om. En gaat dit goed wat verder doorvragen. Dus naar de schoudervoor.
Wil het paard goed recht kunnen blijven, terwijl jij niks doet. Want dat is de bedoeling. Dan moet hij beide kanten evenveel gespierd zijn. Dus de bollenkant moet iets rechter worden. En de holle kant moet wat boller worden. En dat doe je toch om het paard zijn spieren allebij de kanten lang te maken. En zo hem sterker te maken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-11-03 00:24

iedereen bedankt voor de tips, ik doe het lekker op mijn gemakje aan , stukje bij beetje komt het vast wel weer goed,
Stanly is al wel wat soepeler, nog niet recht maar dat kan ook niet in zo'n korte tijd
maar dat soepelere ben ik al heel blij mee, geeft weer hoop voor de toekomst
morgen ga ik ook bij een ander zadel kijken, weer een stubben
hopelijk past ie maar dat hoop ik morgen te weten

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VogeltjeM en 28 bezoekers